• (gość portalu) Zaloguj się
  • Na podany adres zostanie wysłany e-mail potwierdzający a następnie dalsze powiadomienia

  • Wysłany przez Ciebie post może pojawić się z opóźnieniem do kilku minut.

  • Podglad

Odpowiadasz na:

kubek  napisał: 

> Widok Londynu spowitego w wielkiej mgle i uwiecznionego na płótnie zainteresowa
> ł
> specjalistów zajmujących się tematyką ochrony środowiska z brytyjskiego
> Uniwersytetu z Birmingham. - Wiemy, że Claude Monet przedstawił prawdziwe
> oblicze miasta czasów wiktoriańskich. Stąd spodziewamy się wyczytać z nich
> więcej informacji na temat natury rozpościerającego się nad Londynem smogu -
> powiedział John Thornes, pracujący nad owym projektem wraz z Jakobem Bakerem.
> 
> Szczyt tak zwanych wielkich mgieł spowijających brytyjską stolicę miał miejsce
> pod koniec XIX wieku. Do dziś jednak nieznane są bliższe szczegóły, dotyczące
> przyczyny ich powstania i samej natury. Naukowcy mają nadzieję, że analiza barw
> obrazów Moneta pozwoli wywnioskować, jakie cząsteczki je tworzyły.
> 
> To o tyle zasadne przekonanie, że Francuz nie modyfikował obrazów w pracowni.
> Nawet położenie słońca przedstawił takie, jakie sam zaobserwował. Naukowcy są o
> tym przekonani, gdyż pod tym kątem przeanalizowali dziewięć dzieł impresjonisty
> .
> Następnie porównali je z danymi dotyczącymi położenia słońca pochodzącymi z
> amerykańskiego obserwatorium marynarki wojennej w Waszyngtonie. Ponadto,
> ustalone w ten sposób daty pokrywały się z datami listów Claude Moneta do żony,
> w których wspominał o swojej pracy w Londynie.
> 
> Dotąd eksperci nie wiedzieli, czy przedstawienie pogody na tych obrazach ściśle
> odpowiadało obserwacjom, czy też mglisty krajobraz był efektem trików malarskic
> h
> podczas wykończania dzieł we francuskiej pracowni mistrza, w Giverny.
> 
> Sadowiąc się na tarasie położonego nad Tamizą Szpitala św. Tomasza, francuski
> impresjonista zapewne nie przypuszczał, że powstałe tam jego obrazy staną się
> kiedyś materiałem badawczym.
> 
> Monet trzykrotnie odwiedzał Londyn, co miało miejsce w latach 1899 - 1901.
> Malował wówczas serię obrazów przedstawiających brytyjski parlament. Jego praca
> stanowi o tyle bezcenne źródło wiedzy dla naukowców, że uwiecznił on ten sam
> motyw w różnych porach dnia, roku, zmieniający się w zależności od oświetlenia.
> 
> Okazuje się więc, że może ona przyczynić się do uzyskania informacji na temat
> jakości powietrza w czasach, gdy nie istniały jeszcze naukowe instrumenty do
> badania jego składu. Wyniki swoich badań John Thornes i Jakob Baker opublikowal
> i
> w piśmie "Proceedings of the Royal Society A". 
> www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_060810/nauka/nauka_a_4.html

Nie pamiętasz hasła lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.