• (gość portalu) Zaloguj się
  • Na podany adres zostanie wysłany e-mail potwierdzający a następnie dalsze powiadomienia

  • Wysłany przez Ciebie post może pojawić się z opóźnieniem do kilku minut.

  • Podglad

Odpowiadasz na:

Gość portalu: Obsrywator  napisał(a): 

> No wreszcie rozpętała się tu rzeczowa dyskusja ! Wspaniale ! Popieram punkt
> widzenia Stefana. Najpierw trzeba zrobić wszystko, aby odsunąć polityków od
> wpływu na TVP.  Następnie skopiować doświadczenia w zarządzaniu w takich
> telewizjach publicznych jak PBS:
> 
> www.polskieradio.pl/mediapubliczne/artykuly/artykul24654.html
> Lek na komercyjny ugór
> 
> Publiczne media w Stanach Zjednoczonych mają zupełnie inną historię niż te w
> Europie. Powstały jako odpowiedź na słabą ofertę programową komercyjnych stacji
> telewizyjnych i radiowych.
> 
> Z dr Jolantą Szymkowską-Bartyzel z Uniwersytetu Jagiellońskiego rozmawia Rafał
> Kowalczyk.
> 
> Czy media publiczne w Stanach Zjednoczonych liczą się na rynku pełnym
> komercyjnych propozycji programowych?
> 
> Stacje publiczne w Ameryce są bardzo popularne i mają stosunkowo wysoką
> oglądalność. Jednocześnie są uważane za bardzo wiarygodne. Takie programy
> National Public Radio jak „All Things Considered” mają wpływ na deb
> atę publiczną
> w Stanach. Również programy dla dzieci jak na przykład „Ulica Sezamkowa&#
> 8221; czy
> „Barney” są bardzo znane i wychowują kolejne już pokolenie Amerykan
> ów. PBS
> kupuje także wiele programów brytyjskich, z BBC. Stacja zasłynęła emisją serii
> ekranizacji klasycznych angielskich dramatów. Choć wydawać by się mogło, że
> Szekspir Amerykanów nie zainteresuje seria cieszyła się ogromna popularnością.
> Liczba brytyjskich programów, emitowanych przez PBS jest tak duża, że złośliwi
> rozwijają skrót PBS jako Primarily British Series.
> 
> Jak powstawały media publiczne w USA?
> 
> Powstanie mediów publicznych w Stanach Zjednoczonych to właściwie już lata 50.,
> a w przypadku radia 20. i 30. Istniała już wtedy część stacji działających na
> zasadzie non-profit, głównie na campusach, uniwersytetach czy przy collegach.
> Formalny początek to rok 1967 i wprowadzenie przez Kongres Public Broadcasting
> Act, który powoływał do życia Corporation for Public Broadcasting, która z kole
> i
> utworzyła w 1969 roku PBS (Public Broadcasting Servivce) - amerykańską telewizj
> ę
> publiczną oraz NPR (National Public Radio) - publiczne radio. Na początku
> zarówno radio jak i telewizja miały być finansowane z funduszy federalnych, a n
> a
> drugim miejscu z grantów czy dotacji firm prywatnych. Z biegiem czasu te
> proporcje odwróciły się. Organizacje związane z korporacjami, które przysłużyły
> się mediom publicznym, to m.in. Fundacja Forda. W 2003 roku Joan Kroc, wdowa po
> założycielu Mc`Donalds, przekazała niebagatelną kwotę 225 milionów dolarów na
> National Public Radio. Telewizja ma także przychody z reklam. Jednak media
> publiczne nie mogą emitować tradycyjnych reklam produktów czy usług czyli tzw.
> commercials, lecz komunikaty zwane underwriting spots. Są one krótkimi
> komunikatami- oświadczeniami głównych darczyńców - firm, organizacji czy
> fundacji pośrednio jednak związanymi z wielkim biznesem.
> 
> Jak działa PBS?
> 
> Public Broadcasting Service, czyli amerykańska telewizja publiczna, nie działa
> jak komercyjne sieci telewizyjne NBC, ABC czy CBS. Te zapewniają swoim stacjom
> afiliowanym odpowiednią ofertę programową w zamian za odpowiednią ilość czasu
> reklamowego. Natomiast PBS jest właściwie organizacją członkowską non-profit,
> zrzeszającą około 350 stacji telewizyjnych zarówno kablowych jak i naziemnych i
> każda z tych stacji płaci składkę członkowską, która pozwala jej czerpać z
> oferty programowej stacji zrzeszonych w PBS.
> 
> W PBS są stacje, specjalizujące się w produkcji określonych programów. W
> momencie gdy wyprodukowany przez stację zrzeszona w PBS program zostaje
> zaakceptowany do dystrybucji, PBS zatrzymuje prawa autorskie do tego programu.
> Stacja, która program wyprodukowała, nie może takiej audycji sprzedać na
> przykład stacji komercyjnej – może jednak czerpać dodatkowe zyski ze sprz
> edaży
> programu na DVD.
> 
> Czy PBS ma określoną misję?
> 
> Tak. W założeniach media publiczne mają rzetelnie informować, uczyć i
> wychowywać. Powołanie mediów publicznych w latach 60. wynikało z potrzeby
> dostarczania społeczeństwu amerykańskiemu czegoś bardziej wartościowego niż
> determinowana wskaźnikami oglądalności oferta programowa stacji komercyjnych.
> Kiedy prezydent Kennedy powołał na szefa FCC (Fedral Communication Commission)
> Newtona Minowa ten postanowił zaprezentować nadawcom prywatnym ich własne
> programy. Pokaz podsumował sławnym słowami, że nie widzi w tych programach nic
> poza ‘wast wastland’, czyli rozległym ugorem. Apelował aby głos nad
> awców
> komercyjnych stał się głosem mądrego przywództwa. Wiadomo jednak, że dla
> korporacji medialnych najważniejsze są zyski, a te rzadko idą w parze z ambitną
> ofertą programową. Stąd decyzja o powołaniu mediów niekomercyjnych. Stacje
> zrzeszone w PBS czy NPR są zobowiązane o emisji tych samych programów w całym
> kraju w tzw. prime time. Służy to przekazaniu heterogenicznemu przecież
> społeczeństwu Stanów w miarę spójnego obrazu świata, wartości i kultury.
> Pozostały czas jest już zagospodarowywany programami nawiązującymi do
> problematyki lokalnej, a tym samym uwzględniona i uszanowana zostaje
> różnorodność amerykańskich odbiorców.

Nie pamiętasz hasła lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się