Dodaj do ulubionych

Pytanie do rozdziców z Krakowa - kształcenie spec.

09.03.14, 16:32
Wkrótce będę składała wniosek o kształcenie specjalne dla mojego syna (mam na to jeszcze tylko 10 dni) . Jeśli nie zdążę ze wszystkim to dopiero za 1,5 m-ca.
Mam w związku z tym kilka pytań do rodziców z Krakowa, którzy już występowali o KS.
1. Czy wnioski dla dzieci z autyzmem przyjmuje tylko Poradnia P-P na ul. Półkole? Czy jest jakaś inna poradnia na terenie Krakowa, która przyjmuje takie wnioski?
2. Co mieliście wpisane w zaleceniach lub jakich terapii wymaga dziecko?
3. Czy istnieją jakieś przepisy mówiące co jest obowiązkiem do wpisana w zaleceniach?
5. Czy dla przedszkolaka w orzeczeniu o KS dla przedszkolaka wpisywana jest rewalidacja?
6. Czy dostaliście w orzeczeniu "wymaga nauczyciela wspomagającego" ? Jeśli nie to jak poradnia uzasadniła odmowę? Jeśli dziecko dostało nauczyciela wspomagającego to jak dawno to było (chodzi mi o okres kiedy poradnia wydawała takie orzeczenie).

Poniżej orzeczenie o KS o jakim można tylko pomarzyć ...
dzielnyfranek.blogspot.com/p/orzeczenie-o.html
Edytor zaawansowany
  • aga_sama 09.03.14, 21:15
    To orzeczenie jest dobre w diagnozie, zalecenia dot. metod i form pracy też bardzo w porządku.
    W zakresie form rewalidacji, terapii, usprawniania nie jest idealnie.
    Nauczyciela wspomagającego zaleca się do rozważenia - organ prowadzący powie że rozważył i nie, dziękuje
    korekcja wad wymowy, potem w dalszej części jest o tym, że chłopiec używa gestów makaton, dlaczego poradnia nie zaleca stricte zajęć nastawionych na alternatywne formy komunikacji, ogólnie na rozwój komunikacji
    rehabilitacja wzroku - jeśli to możliwe... Poradnia ma wskazać sposoby zaspokojenia specj. potrzeb, szkoła te potrzeby realizować, dostosowując się do dziecka. Jak dziecko niedowidzi, to potrzebuje rehabilitacji wzroku, możliwości przedszkola nie mają wpływu na potrzeby dziecka, orzeczenie jest o potrzebach dziecka, nie możliwościach.....
  • aga_sama 09.03.14, 21:16
    ok, o komunikacji doczytałam, fajnie to panie wyjaśniły :)
  • agusia.24 09.03.14, 22:15
    my mamy z Półkola
    mamy wpisane:
    kształcenie specjalne dla dziecka z autyzmem w grupie integr. lub specjalnej przedszkola
    dostosowanie form i metod pracy do możliwości psychofizycznych
    intensywna opieka logopedyczna
    intensywna terapia ogólnostymulacyjna, psychologiczna i pedagogiczna
    diagnoza i terapia SI
    wsparcie psychologiczne na terenie przedszkola w stymulacji sfery emocjonalno-pspołecznej i emocjonalno-motywacyjnej
    może korzystać z odroczenia od obowiązku szkolnego
    tyle
  • veroniqq 10.03.14, 00:03
    aga_sama ale ten link podałam jako przykład idealnego orzeczenia o KS, to mowa o innym chłopcu. Nie wiem, ale zrozumiałam Twoją odp. jako odniesienie się jakby dotyczyło mojego dziecka.
    agusia24 - to nie za wiele Wam wpisali, :( a kiedy występowałaś o KS? Dziecko chodzi do przedszkola? Przed nami dopiero zaczyna się droga.
  • aga_sama 10.03.14, 09:26
    To Ci napisałam, że dla mnie ten dokument już taki idealny nie jest :)
  • mamaniezwyklegochlopczyka 10.03.14, 09:44
    Trzeba sie zastanowić na ile jest sens walczyć o tak idealne ks?
    Nie wiem czy już masz jakieś przedszkole wybrane i one jest takie świetnie, ze ci wszystko da?
    jak dajesz malego do specjalnego to on i tak tam dostanie zajecia ze wszystkimi specjalistami ktore przedszkole posiada. Wiem ze w przedszolu dla dzieci z ASD moj synekbedzie mial duzo wiecej niz ma w ks. W takiej placowce maja wszystkich potrzebnych specjalistów i jeśli dziecko potrzebuję takiej i takiej terapii to ją na pewno dostanie.
    W inych placowkach nie specjalistycznych moga nawet dziecka nie przyjąć jak w ks bedzie wpisane 10terapi i jeszcze cos wiecej:) lub powiedzą na wstepie ze nie sa w stanie tego zapewnić i jak ci sie nie podoba to szukaj innej placowki. Mądry dyrektor patrzy na ks przed przyjeciem dziecka bo wie o co w tym chodzi. Wiem co mówię bo tak miałam:)
    Jeśli przedszkole z gory nie chce zatrudnić cienia to zTwoje ks ich do tego nie zmusi.
  • el-loco 10.03.14, 09:32
    My przeszliśmy całą drogę "orzeczeniową" czyli podst.i gimnazjum.zawsze na Półkolu.
    Zalecenia z podst.:kształcenie specjalne dla dzieci autystycznych w klasie integr.z rewalidacją ind.
    dostosowanie form pracy do możliwości szczególnie w zakresie syntezy i myślenia logicznego,podnoszenie kompetencji społ.i integrowania z grupą.
    Zalecenia z gimnazjum:kształcenie spec.dla dzieci autystycz.w oddziale integracyjnym z rewalidacją indywidualną,dostosowanie form i metod pracy oraz wymagań edukacyjnych i metod oceniania do możliwości i potrzeb,wsparcie psychol. w szklonym funkcjonowaniu,stworzenie poczucia bezpieczeństwa,bazowanie na mocnych stronach,dostosowanie warunków egzaminu gim.
    Jak widać orzeczenia(zalecenia)tak bardzo się nie różnią.Kiedyś z ciekawości podpytałam,dlaczego zalecenia są takie ogólne i padła odpowiedż,że muszą tak pisać.
  • balladyna22 10.03.14, 12:24
    Na podstawie tego ogólnego orzeczenia piszą później szczegółowy IPET w szkole.
  • agusia.24 10.03.14, 10:34
    występowaliśmy w marcu zeszłego roku, syn chodzi teoretycznie do przedszkola integracyjnego od września, ale w praktyce cały czas choruje, ale ten okres, który chodził nie był udany, dlatego rozglądam się za innym przedszkolem, u nas problemem jest duża grupa (21 dzieci) synek ma nadwrażliwość słuchową i to wychodzi w przedszkolu, nie jest w stanie funkcjonować i rozwijać się, mimo, że opiekę jako taką ma świetną, tu nie mam nic do zarzucenia, ponieważ przedszkoli z mała grupą chyba nie ma zbyt wiele, rozważam przedszkole specjalne, choć boję się czy to syna "nie uwsteczni", a jakie przedszkole Wy wybieracie?
  • mamaniezwyklegochlopczyka 10.03.14, 10:42
    Agusia- a ile ma Twoj synek? Moze cos sie zmieni jak zacznie chodzic czesciej do przedszkola? 21 to niestety duza grupa i dziecku z autyzmem jest ciezko.
  • agusia.24 10.03.14, 11:18
    za 3 msc będzie miał 4 lata, nie wiem czy to się ma szansę zmienić? nawet Panie widzą, że o wiele lepiej jest jak nie ma dużo dzieci, jak jest komplet zaczynają się problemy,
    zwłaszcza, że teraz mamy pogorszenie (pisałam o robaczkach w innym wątku, które widuje mój syn) jesteśmy w trakcie diagnostyki neurologicznej, zobaczymy co nam tam wyjdzie, ale raczej nic dobrego:/
  • 7iwi 10.03.14, 09:36
    Witam, postaram się odpowiedzieć chociaż na część pytań.
    1. Czy wnioski dla dzieci z autyzmem przyjmuje tylko Poradnia P-P na ul. Półkole? Czy jest jakaś inna poradnia na terenie Krakowa, która przyjmuje takie wnioski?

    To półkole jest właściwe dla dzieci z autyzmem, inne poradnie nawet na swoich stronach odsyłają dzieci z autyzmem na Półkole. Jeśli chcesz się jednak upewnić to podaję nr tel na półkole 12 412 15 66. Możesz też zadzwonić do placówki właściwej ze względu na miejsce zamieszkania. A zasada jest też taka, że jeśli wniosek złożysz do niewłaściwego zespołu, to dyrektor poradni i tak musi go przekazać poradni z z właściwym zespołem - tylko że to dłużej trwa ;/

    2. Co mieliście wpisane w zaleceniach lub jakich terapii wymaga dziecko?

    Jeśli chodzi o zalecenia to było bardzo ogólnie, dosłownie jedno czy dwa zdania (oni się na półkolu nie rozpisują) : wymaga terapii logopedycznej, psychologicznej, rehabilitacyjnej.

    3. Czy istnieją jakieś przepisy mówiące co jest obowiązkiem do wpisana w zaleceniach?
    Tak istnieją takie przepisy, to rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008 w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych. Konkretnie interesuje cię paragraf 8.2 cytuję:
    "2. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego określa się zalecane:
    1) warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno- -pedagogicznej;
    2) najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym,
    w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej,
    szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym"
    5. Czy dla przedszkolaka w orzeczeniu o KS dla przedszkolaka wpisywana jest rewalidacja?
    Raczej nie ma wpisu rewalidacja- bo nikt dokładnie nie wie co się kryje pod hasłem zajęć rewalidacyjnych, zwłaszcza na etapie przedszkola. Ale rewalidacja to z reguły w szkołach zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze (przedmiotowe) lub korekcyjne (np. z gimnasytki, grafomotryki...). Prawo mówi że wszystkim dzieciom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego należy się rewalidacja, ale nawet interpretacja MEN nie wyjaśnia na czym dokładnie ma ona polegać.

    6. Czy dostaliście w orzeczeniu "wymaga nauczyciela wspomagającego" ? Jeśli nie
    to jak poradnia uzasadniła odmowę? Jeśli dziecko dostało nauczyciela wspomagającego to jak dawno to było (chodzi mi o okres kiedy poradnia wydawała takie orzeczenie).

    Takiego wpisu nie dostaliśmy, ale też nie mieliśmy ku temu wskazań.
    Warto mieć zaświadczenia od lekarza lub opinie terapeutów pracujących z dzieckiem, w których wyraźnie jest napisane że dziecko potrzebuje indywidualnego wsparcia osoby dorosłej- nauczyciela wspomagającego, wtedy po złożeniu takich dokumentów wraz z wnioskiem do ppp ma się twarde dowody, że dziecko takiej osoby potrzebuje.
    Pozdrawiam i życzę powodzenia.

    --
    www.facebook.com/Pomocdlarodzicow
  • ania-pat1 10.03.14, 21:46
    Z wrażenia odszukałam orzeczenie.
    Uwierz, Półkole i tak robi to dobrze - im masz więcej opinii tym więcej wam "przepiszą" - u nas był : ZALECENIA ZA - kształcenie w integracji lub placówce ogólnodostępnej, zapewnienie rewalidacji indywidualnej, dostosowanie form pracy i wymogów do potrzeb i możliwości psycho-fizycznych, konieczność specjalistycznych konsultacji wszystkich pedagogów z pedagogami/specjalistami z dziedziny ZA (osobami na co dzień pracującymi z ZA i znającymi specyfikę HFA) dotyczących możliwości i ograniczeń wynikających z ZA oraz doboru adekwatnych metod warunkujących efektywność pracy edukacyjno-terapeutycznej (zwłaszcza w obszarze emocji i kompetencji społecznych), wymaga specjalistycznego wsparcia psychologicznego opracowania wraz z pedagogami działań wspierających sferę emocjonalno-motywacyjną w zakresie budowania adekwatnej samooceny i zrównoważonej akceptacji, zwłaszcza dla niedoskonałości wytworów własnej pracy, kontynuacja opieki logopedycznej skierowanej na podnoszenie kompetencji komunikacyjnej i językowej, kontynuacja terapii SI, objęcie TUS, wsparcie informacyjne dla rodziców (to fajne), rodzice mają informować nauczycieli o wskazaniach metodycznych istotnych dla szkolnego funkcjonowania (to na etap wczesnoszkolny, ale na 5-6 lat było podobne ).
    W części DIAGNOZA były (skracam - dotyczy 6 latki): ZA, nieharmonijny rozwój intelektualny inteligencja werbalna na poziomie wysokim, a bezsłowna powyżej przeciętnej, szeroka wiedza z wielu dziedzin wykraczająca poza bezpośrednie doświadczenia - w sytuacji zadaniowej duże napięcie, zawyżone wymagania względem siebie, perfekcjonizm - nieadekwatne reakcje emocjonalne - wymaga werbalnych wzmocnień pozytywnych, rozpraszalność uwagi, doskonały zasób słownictwa, ale problem z narracją, liczy, przelicza, czyta płynnie ze zrozumieniem, czeka na swoją kolej, zaburzony rozwój emocjonalno-spoleczny, ograniczona inicjatywa wlasna, nieczytena emocjonalnie, słabo sygnalizuje własne potrzeby, zburzony kontakt wzrokowy, trudności w zakresie małej motoryki (nożyczki, kredki, pędzel), trudności w koordynacji wzrokowo-ruchowej, zaburzenia SI. Ponadprzeciętna samoświadomość.
    PS. Książki zostawię za tydzień, bo nie miałyśmy zajęć...
  • veroniqq 11.03.14, 21:59
    aga_sama być może dla kogoś nie jest idealny ale ja marzyłam bym żeby taki otrzymać.
    Z tego co wiem Poradnia wpisuje raczej od szablonu, zalecenia dla autysty i chyba ciężko uzyskać coś więcej :(

    mama niezwykłegochlopczyka - sens widzę w dalszej przyszłości o postaranie się o bardziej sprecyzowane orzeczenie. O ile na początek zdecydowałam się na przedszkole terapeutyczne z dobrze poprowadzonymi terapiami dla dzieci ze spektrum to za jakiś czas zamierzam dziecko przygotować do integracji a wtedy wiadomo - zalecenia w orzeczeniu to możliwość otrzymania odp. terapii w przedszkolu prywatnym. Mam na oku już takie przedszkola, że wiem że terapie zapewnią.
    el-loco - i jak u Was z realizacją zaleceń z orzeczenia w szkole? Na jakie przedszkole wcześniej się zdecydowałaś ?
    agusia.24 - ja zdecydowałam się na początek na Przystanek Przedszkolak, na razie czekam jeszcze na odp. Mieliśmy 3 spotkania wstępne z logopedą, psycholgiem i w grupie dzieci. A Wy jakie macie przedszkole? Jak u Was z realizacją zaleceń? Możesz pisać na email gazetowy veroniqq@gazeta.pl :)
    7iwi - dzięki za dokładna odp. Jesteś może również z Krakowa? Co do rewalidacji - w wielu miejscach spotykam ze dotyczy również zajęć usprawniających w przedszkolu. Dla mnie zapis o rewalidacji w orzeczeniu o KS oznacza, że dziecko będzie miało dodatkowe zajęcia oprócz standardowych terapii z logopedą, pscyhologiem, pedagogiem i SI. Myślę o rewalidacji w ramach której będzie TUS z pedagogiem - czy to dobry pomysł? Czy raczej TUS powinien być niezależnie? Nie wiem jak funkcjonuje Twoje dziecko ale mnie lekarz psychiatra wpisała - zalecony nauczyciel wspomagajacy - moje dziecko nie funkcjonuje najgorzej ale kiedyś cień-aystent w integracji może się przydać.
    ania-pat1 - fajnie, że chciało Ci się poszukać :) Całkiem sporo i nieźle mieliście sformułowane w orzeczeniu. Super było to: konieczność specjalistycznych konsultacji wszystkich pedagogów z pedagogami/specjalistami z dziedziny ZA (osobami na co dzień pracującymi z ZA i znającymi specyfikę HFA) dotyczących możliwości i ograniczeń wynikających z ZA oraz doboru adekwatnych metod warunkujących efektywność pracy edukacyjno-terapeutycznej (zwłaszcza w obszarze emocji i kompetencji społecznych), kontynuacja opieki logopedycznej skierowanej na podnoszenie kompetencji komunikacyjnej i językowej, kontynuacja terapii SI, objęcie TUS, wsparcie informacyjne dla rodziców (to fajne)"
    Czy musiałaś się postarać o takie zapisy czy sami z siebie tak sformułowali? Co do książek to ja postaram się zostawić jutro ;)
  • ania-pat1 12.03.14, 12:08
    Sami tak sformułowali - ale ja dałam osobne opinie od 2 psychologów (z Zacisza i prof. Cieszyńska) - gdzie każdy sugerował różne formy wsparcia, osobno opisy o SI (diagnoza i coroczna ewaluacja), TUS, osobno logopedyczno-pedagogicza od dr Korendo /z logopedycznych / zajęć plus opinię psychologiczno-pedagogiczną z przedszkola, dodatkowo testy (wyniki) badań IQ (Wechsler, SON) i mieli dokumentację z poprzedniego razu do wglądu (od wcześniaka-niemowlaka - neurolog itd) i oczywiście glejt od psychiatry (z Zacisza)
  • veroniqq 12.03.14, 13:56
    Widzę że zrobiłam w takim razie błąd, bo nasze opinie są zbiorcze, jedna logopedyczno-psychologiczna , druga od Pań z WWR pedagogiczno-psychologiczna i trzecia od psychologa z Prochowej. Powinnam była nalegać na oddzielne opinie, ale Panie mówiły że mają w zwyczaju pisać wspólne i tak się dałam zasugerować :((. Szkoda, że już jestem po fakcie, bo teraz za późno na jakieś zmiany. Wy mieliście same konkrety, zazdroszczę.
    Książki zostawiłam dzisiaj na recepcji dla Ania-Pat :) tak, że w pt możesz odebrać. Dzięki za pożyczenie !
  • aga_sama 12.03.14, 15:52
    no ja tym razem stwierdziłam, że nie popuszczę i będę się odwoływać od orzeczenia, które zostało wydane metodą kopiuj wklej wbrew opiniom szkoły i psychiatry
  • veroniqq 12.03.14, 16:52
    Aga_sama - a co Wam wpisali jeśli mogę zapytać? Mieliście dobrze napisane opinie i mimo to nie wpisali odpowiednich zaleceń? :(((
    Ja poświęciłam kilka zarwanych nocy żeby napisać i przedstawić Paniom co byłoby dobre w zaleceniach a i tak to psu na budę. Nie wpisały bo nie opisują tak dokładnie, tylko ogólnie. I nie piszę o orzeczeniu tylko na razie o opiniach terapeutów synka.
    Nic mi nie wychodzi ostatnio pomimo że wkładam masę czasu i energii na spotkania, rozmowy, prośby o opinie. Spotykam się z samymi odmowami lub mizernymi efektami.
    I tak po kolei: starałam się o SUO - dostałam 10 godz. ale na razie jedna Pani która miała znać się na autyzmie - nie miała pojęcia o niczym, w pon. przychodzi druga Pani która podobno ma pod opieką 2 autystów, ale już straciłam zaufanie do koordynatorki która przysłała mi poprzednią Panię
    Dwa: odbyłam spotkanie z dyr. która wydaje orzeczenie o KS, też raczej nie będzie nic ekstra na zaleceniach tylko standard, podobno rewalidacji też nie ma w przedszkolu - TO PRAWDA ???
    Trzy: Nie mogłam doprosić się o żadne sensowne testy jak PEP-R, CHAT, itd. W końcu po wielkich prośbach przeprowadzono PEP-R ale niekompletny i po łebkach, na odczepnego. Na razie czekam na wynik testu, ale nawet musiałam prosić o umieszczenie tabelki z testu z wynikami PEP-R z podanymi podziałem na : obiecujące, nie wykonuje, wykonuje.
    Cztery - prosiłam o oddzielne opinie od psychologa, logopedy i pedagoga a dostałam zbiorcze
    i tak można mnożyć niepowodzenia. Już mi ręce opadają na to wszystko, kosztuje mnie to wiele nerwów i wyczerpuje resztę energii a to dopiero początek zmagań, co będzie dalej ...
  • aga_sama 12.03.14, 18:40
    nie ma kilku kwestii, oczywistych, tym razem nie popuszczę, to już trzeci raz dostajemy orzeczenie do... no nie do szkoły.
  • agusia.24 13.03.14, 08:51
    my jesteśmy w integracyjnym w Nowej Hucie ( tam mamy najbliżej) wiele dobrego słyszałam o o Przystanku, Panie nas namawiają na przeniesienie tam syna, ale to za daleko dla nas, zwłaszcza,że jazda z młodym komunikacją miejską to droga przez mękę,
    tak jak pisałam synek prawie nie chodzi do przedszkola, ale jak chodził to miał w przedszkolu logopedę, zajęcia z SI, zajęcia indywidualne z Panią, ale przede wszystkim miał dokoła siebie dzieci, musiał się z nimi bawić, komunikować, to była najlepsza terapia dla niego, jedyny problem to liczność grupy, dlatego zastanawiam się co zrobić
  • veroniqq 13.03.14, 11:27
    agusia.24 napisz na email veroniq@gazeta.pl może będę mogła coś pomóc :) Mam podobny problem z dojazdami, też jeżdżę komunikacją miejska i mieszkam w Nowej Hucie. Chodzicie może na os. Hutnicze?
  • amus878787 17.08.18, 21:21
    Hej veroniqq! Nie dziala u Pani poczta gazetowa moge prosic o kontakt??
  • katriel 18.08.18, 18:01
    A napisałaś na veroniqq (tak jak faktycznie ma w nicku) czy na veroniq (tak jak podała w poście)?



    --
    Chrzęskrzyboczek pacionkociewiczarokrzysztofoniczny.
  • amus878787 18.08.18, 20:49
    Probowalam na oba :(
  • veroniqq 08.09.18, 23:25
    Nie zaglądałam już tutaj dawno. Próbowałam aktywować od nowa pocztę ale się nie udało, jakiś błąd. Podaj email do siebie to napiszę dane z innym e-mailem. Pozdrawiam
  • amus878787 09.09.18, 07:13
    Hej :) amy1987@o2.pl

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.