Dodaj do ulubionych

jąkanie się u 2,5 latka

17.06.10, 22:37
Witam,
moja 2,5 roczna córeczka do tej pory płynnie mówiła, jest wrażliwym i mądrym
dzieckiem, nie sprawiającym problemów. Ok miesiąc temu córka zaczęła się jąkać
- byłyśmy z wizytą u dziadków, otoczenie znane dziecku aczkolwiek sporo nowych
osób. Po powrocie do domu w ciągu tygodnia jąkanie właściwie ustało. Kolejny
wyjazd do dziadków po dwóch tygodniach i kolejny powrót jąkania, ale w
lżejszej postaci. Co może być powodem takiego zachowania? Poza zmianą
otoczenia nie zaobserwowałam żeby działały na córkę jakiekolwiek czynniki
stresotwórcze, wręcz przeciwnie - częściej zdarza się to przy nas, rodzicach,
niż przy obcych ludziach. Czasami mam wrażenie że małej ciężko jest rozpocząć
zdanie, np. a a a a a co teraz będziemy robić? Córeczka najlepiej czuje się w
domu, nie lubi się od niego oddalać. Staram się oswajać ją z nowymi
sytuacjami, z innymi dziećmi - głównie dlatego że od września idzie do
przedszkola. Proszę o radę jak postępować z tak bojaźliwym dzieckiem i z czego
może wynikać wcześniejsze jąkanie się.
Edytor zaawansowany
  • 20.06.10, 01:19
    U 2.5 latka to jakanie moze byc jakaniem rozwojowym. Mala pewnie nie
    zwraca uwagi na swoje jakanie i Ty tez tego nie rob. Nie koncz jej
    zdan, badz cierpliwa i sama zwolnij sposob w jaki mowisz. Sluchaj
    dziecka, jesli mowi Ci o czyms i sie zajaknie. Mozesz powtorzyc
    zdanie (powoli) bez zajakniecia.
    Mozesz pojsc do logopedy, aby ocenil czy jest to jakanie rozwojowe
    czy tez nie.
  • 21.06.10, 15:33
    Witam,
    opisuje Pani klasyczną postać tzw. rozwojowej niepłynności mowy,
    inaczej zwanej „jąkaniem fizjologicznym” lub „jąkaniem
    wczesnodziecięcym”. Dotyczy ono zwykle chłopców /ale nie tylko!/
    między 2;6 a 4;6 i ma charakter przemijający. Stanowi etap rozwoju
    mowy czynnej, zwłaszcza u inteligentnych dzieci, które chcąc
    przekazać bardzo dużo informacji, potrzebują czasu na skonstruowanie
    wypowiedzi lub ich aparat artykulacyjny nie jest jeszcze gotowy do
    tak skomplikowanych produkcji.
    Na co należy zwrócić uwagę obserwując rozwojową niepłynność mowy u
    Pani córki:
    1.Okresy niepłynności nie powinny przekraczać 2-3 tygodni.
    2.Niepłynności będzie pojawiała się niespodziewanie i w ten sam
    sposób nastąpi jej wycofanie
    3.Jąkanie będzie miało charakter kloniczny – tzn. córka będzie
    powtarzała głoskę lub sylabę /zwłaszcza na początku wyrazu/, a
    następnie płynnie dokończy ten wyraz. Uwaga na „bloki toniczne” -
    niemożność wypowiedzenia żadnego dźwięku; dziecko nie potrafi
    rozpocząć emisji głosowej, wypowiedzieć nawet pojedynczej
    samogłoski. W takim wypadku warto udać się na konsultację
    logopedyczną
    4.Pamiętajmy, by w okresach niepłynności nie korygować mowy dziecka,
    nie kończyć wypowiedzi za córkę, nie zwracać jej uwagi na mowę
    czynną /by nie utrwalić w niej przekonania, że ma jakiś problem
    komunikacyjny/
    5.Epizody niepłynności będą jeszcze nawracały – zwłaszcza, gdy córka
    rozpocznie edukację przedszkolną /emocje, nowe sytuacje, grupa
    rówieśnicza.../, ale stopniowo niepłynność będzie się samoistnie
    wycofywała, pod warunkiem, że otoczenie da dziecku pozytywne
    wsparcie jego własnych, wysokich kompetencji komunikacyjnych.
    Aleksandra Łada

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.