Dodaj do ulubionych

Czy w kamienicach jest juz wolny rynek!!!

18.12.02, 18:26
W drodze do wolnego rynku mieszkaniowego skłonny jestem już odtrąbić
zwycięstwo – dlaczego? bo czynsze w wysokości 3% wartości odtworzeniowej,
moim zdaniem, albo mieszczą się już w rynkowych al-bo też pośrednio
uruchamiają mechanizmy obniżki czynszów wolnoryn-kowych zbliżając je tym
samym do owych granicznych 3 % wartości odtworzeniowej. Zatem albo uzyskujemy
już rynek albo nastąpiło gwałtowne zbliżenie się czynszów wolnych i
regulowanych.
Ten wolny rynek mamy wprawdzie może nie w całej Polsce ale na pewno we
wszystkich małych i średnich miastach a nawet i w niektó-rych dużych,
Natomiast problem pozostanie tylko w kilku miastach ta-kich jak Warszawa,
Kraków, Poznań i to w o wiele mniejszej skali!!. Z powodu zbliżenia się
czynszów wolnych i regulowanych.
Dlaczego? Wyjaśnię na przykładzie Torunia, jest to typowe miasto średniej
wielkości ale mające Uniwersytet co daje zapotrzebowanie na sporą ilość
studenckich kwater co napędza koniunkturę i oczywiście ce-ny wolnorynkowe.
Dlatego śmiało można je porównać z Lublinem, Gdynia, Rzeszowem czy nawet
Katowicami i Łodzią. Jeśli zatem uzy-skamy rynek w takim mieście to w
mniejszych tym bardziej – jak wspomniałem pozostanie problem Wa-wy czy
Krakowa!!
W Toruniu obecne ceny wolnorynkowe w kamienicach z trudem sięgają 8 zł
raczej oscylują pomiędzy 6-7 i to za lokale samodzielne z łazienkami i raczej
z c.o. Podniesienie czynszu do 5.62 zł w lokalach bez c.o to tak jakby 7 zł w
mieszkaniach z c.o. - zatem dokładnie rynek!!. Jeśli ktoś z właścicieli sobie
życzy to niech przy piecach podniesie do 5.62 a zobaczy czy nie przekroczył
progu rynkowego- !! Poza tym po podwyżce część lokatorów zrezygnuje z dużych
mieszkań – wynajmą mniejsze np. mam wolne mieszkanie 2 pokoje 55 mkw - piece
i nie mo-gę dostać nikogo za 400 zł!! Teraz pewnie znajdę bo np. samotna ko-
bieta z 124 mkw. przy cenie 5,62 jak zobaczy czynsz ok. 700 zł to chwilę
pomyśli i przejdzie na te 2 pokoje 55 mkw.!!! zatem będę miał 124 m. kw.
wolne ale czy wynajmę je za 700 zł ?? Wątpię!. Zatem zejdę do 600 zł a to już
poniżej 5 zł za 1 mkw.!! czyli rynek będzie poniżej 3% wartości
odtworzeniowej. !!!!!!
Oceniam, że zwolni mi się 10% mieszkań, czyli wejdą one na ry-nek zbijając
ceny w dół i przy okazji wyjdą spod dawnego czynszu re-gulowanego. Obecnie
mam 50% mieszkań z czynszem regulowanym czyli zostanie mi 40% !! Od kilku lat
5-10 % mieszkań rocznie z przy-czyn naturalnych mi się zwalnia. A przy
czynszu ok. 5 zł właściwie nie będzie różnic!! . Będzie mityczny rynek.
Dopiero gdy za kilka, kilkanaście lat jak wejdziemy do UE i za-sobność
społeczeństwa wzrośnie można będzie pomyśleć, iż czynsz na poziomie 3 % w
Toruniu to za mało.
Teraz przeanalizujmy wielkie miasta w danych GW to zaledwie w Warszawie kilka
no może kilkanaście tysięcy mieszkań i podobnie w Krakowie nieco mniej w
Poznaniu łącznie max 40.000 mieszkań. Jakaż to mała skala !! Przypominam w
1994 roku ustawa zmieniała czynsze dla prawie 3.5 miliona mieszkań zatem opór
społeczny był ogromny!! Chodziło o ogromny elektorat!!
Wyroki TK zawęziły pole konfliktu do mitycznych 600.000 w prywatnych
zasobach a obserwując moje nieruchomości to już dawno nie jest 600 tyś to
jest maksimum 2/3 czyli właśnie 400 tyś, gdyż cały czas odbywa się exodus z
prywatnych kamienic. Czyli pole sporu było dość duże ale w procentach to ok
3.5% mieszkań Polsce !!! teraz gdy rynek zagości w średnich miastach znowu
nastąpi zawężenie pola sporu do 0.35% mieszkań . To po pierwsze, a po drugie
w tych miastach na-stąpi zbliżenie czynszu wolnego z regulowanym, różnica
będzie nie tak jak dotychczas 10 krotna (Warszawa) a maksymalnie 2 krotna. To
zno-wu uruchomi mechanizmy rynkowe część się wyprowadzi bo nie wy-
trzyma „tylko” 10 zł czynszu i te lokale wrócą na rynek – a dodatkowo okaże
się dość szybko ile mieszkań było ludziom zbędnych ale przy ta-kich czynszach
jak były - 2 zł za m. kw. można było je trzymać sobie w odwodzie a nuż
wykorzystam je!! Ale przy 10 zł to już się nie będzie opłacało i te tez wrócą
na rynek. Efekt tego będzie dwojaki , po pierwsze pojawia się na rynku
mieszkania zatem cena wolnorynkowa spadnie za-łóżmy z 20 zł do 15 zł –
zmniejszy się zatem dyferencjał do zaledwie 50 % ceny a po drugie znowu pole
sporu zmniejszy się.
Tak zastanie nas 1 stycznia 2005 i jeśli nawet pomysły Pola by przedłużyć tą
ochronę (3%) na kilka lat uda się mu wprowadzić to pop pierwsze TK znowu z
pewnością uchyli mu z trzaskiem (TK pisze o 10 letnim okresie w obu
uzasadnieniach jako prawie nabytym przez właści-cieli). Po drugie może dadzą
sobie siana znowu z dwóch względów 1/ bo awantura o to nie będzie wielka,
gdyż dotyczyć będzie to wówczas kil-kudziesięciu tysięcy mieszkań zatem
naciski minimalnego elektoratu. Problem będzie wręcz marginalny, dotyczący 2-
3 miast reszta będzie już dawno miała rynek.!! 2/ różnica cen będzie
niewielka zatem byc może rynek to sam zdyskontuje obniżając ceny lub
odwrotnie podnosząc bo wzrośnie wartość odtworzeniowa!!
Dlatego i w tych miastach wieszczę nastanie rynku może nie tak szybko ale w
przewidywalnym czasie!!
Dlatego jestem optymistycznie nastawiony – mamy rynek – zaj-mijmy się zatem
teraz odbudowaniem naszych ruin. Ja oceniam, że po-trzebuję na to 10-15 lat.
Chcę następcom przekazać kamienice w kwit-nącym stanie teraz widzę taka
możliwość. Oczywiście mamy jeszcze kilka problemów do załatwienia
1/ eksmisje ale tu wbrew pozorom propozycja rządu o uniemożli-wieniu eksmisji
na bruk jest dla nas bardzo korzystna, gdyż uzyskujemy coś czego nie było
możliwość dostarczenia lokalu do eksmisji a nawet możliwość opłacenia np.
noclegowni by można eksmitować lokatorów jest to z punktu widzenia
ekonomicznego pożądane, bo nie walcząc o odszkodowanie od Gminy możemy
eksmitować z lokali, które do tej po-ry był blokowane,
2/ opłaty - musimy wywalczyć by wodociągi przejmowały kwestie opłat za wodę,
jesteśmy obecnie ich darmowymi poborcami, czas z tym skończyć już są pierwsze
jaskółki ale nadal Wodociągi w kraju się przed tym bronią!! ( zresztą jeśli
lokator normalnie płaci to problem jest nie-wielki gorzej jak mamy
niepłacacych wówczas de facto my płacimy
3/ ucywilizowanie ubezpieczeń, podatków itp.
Czyli problemy jeszcze są ale nie wymagajmy za dużo jest coraz lepiej udało
się wrócić na normalna drogę zatem do roboty.

Pozdrawiam


Napiszcie czy jestem nadmiernym optymistą czy też może wcale nie!!
Edytor zaawansowany
  • 02.01.03, 11:56
    Witam krótki, ciesze sie ze do kamienic powoli wkracza
    wolny rynek, ale sam piszesz ze za kilka lat nie bedzie
    juz tego problemu. Mnie interesuje inna sprawa. Jaka jest
    roczna stopa zwrotu z inwestycji w ta kamienice pod
    wynajem? Piszesz ze stawka to ok8zl/m2, mieszkanie 55m2,
    czyli 440 zl na miesiac. Cene mieszkania przyjmuje na 70
    000zl. Czyli roczna stopa zwrotu to 7.5%. W idealnych
    warunkach - czyli masz zapłacone za 12mies. Od razu widac
    ze nie oplaca sie brac kredytu aby kupic to mieszkanie.
    Przy kredycie 75%, stopie 10%, miesieczna rata to 511zl.
    Oczywiscie przy inwestycjach w wynajem liczysz ze za
    kilka lat cena nieruchomosci wzrosnie i wtedy bedzie twoj
    dzien wypłaty. Ale czy polski rynek nieruchomosci jest na
    tyle przewidywalny aby takie założenie było prawdziwe?
    Uwazam ze kiedys bedzie w Polsce boom mieszkaniowy, ale
    kiedy -nie wiem. Jak bezrobocie i kredyty spadną do 5% to
    na pewno. Jak obrót nieruchomosciami bedzie sie liczyło w
    tygodniach nie miesiacach. Jak nie bedzie takich
    paradoksów jak ten z wodociagami.
    W Wielkiej Brytanii aby dostac kredyt inwestycyjny pod
    wynajem roczny przychód z czynszu musi byc ok 120%
    kosztów kredytu i musisz miec min 15% na depozyt. Przy
    obecnych stopach procentowych i cenach mieszkan to aby
    rownac do sytuacji brytyjskiej albo to mieszkanie
    musiałoby kosztowac 47 000, albo czynsz musiałby byc 613
    na miesiac.
    Ale nawet w tej sytuacji widac ze tak naprawde inwestuje
    sie w cene mieszkania za np. 5,10 lat. Gdyz wynajmujacy
    pokrywa praktycznie koszty kredytu (po odjeciu kosztów,
    okresów gdy nie masz nikogo w domu, remontów itd..). A co
    bedzie sie dzialo na rynku mieszkaniowym za 5 lat?
    A moze te mieszkanie mozna kupic za 47 000?
    Pozdrowienia
  • 02.01.03, 16:12
    Analiza jest czyniona z Twego punktu widzenia, ale nie wiem czy tylko tak
    należy analizować - podam konkret znany mi. Jest do kupienia dosłownie dzisiaj
    ( ma to znaczenie że dzisiaj bo moim zdaniem kamienice podrożeją w ciągu 3-6
    miesięcy i to znacznie!!! wyjaśnię to dalej ) kamienica o powierzchni mieszkań
    1000 m2 za 500.000 zł w Poznaniu – są to same mieszkania, (bez lokali
    użytkowych) ale kamienica jest odbudowana po wojnie, zatem stan jej odpowiada
    raczej budynkom komunalnym niż kamienicom 100 letnim. Ma c.o. i gaz – wszystko
    (nie ma windy!!) czyli zwróć uwagę cena m2 to 500 zł !! a nie 1260 jak
    przyjąłeś!! Teraz weź ceny mieszkań w Poznaniu
    www2.gazeta.pl/im/1210/m1210440.jpg
    cena za m 2 w Poznaniu 7.05 zł.. Przy takim jak jest standardzie bierzesz 7
    zł , no odejmij trochę na nie płacących (ja mam ok 5-10 % rocznie nie
    zapłaconego czynszu) przyjmijmy zatem 7.5% czyli efektywny czynsz wyniesie 6.5
    zł .. Przy cenie zakupu 500 zł !!! - policz sobie nie jest tak źle nawet jeśli
    spora cześć czynszu przeznaczysz na remonty !!!!! i oczywiście podatki
    (ale masz amortyzację !!) u nas jest korzystniej metodą uproszczoną - czyli
    1.5% od 998 zł rocznie !!!
    Zwróć uwagę !! kupujesz za niecałe 18 % wartości odtworzeniowej zatem
    teoretycznie przy czynszu 3 % tej wartości w 6 lat masz zwrot a chałupa stoi i
    wartość jej się powiększa (miejmy nadzieję – ale to moim zdaniem jest
    pewne !!) Zatem widać sens inwestycji ale w perspektywie minimum 10 lat a tak
    naprawdę 20 ! Ale ale czy to aby prawa moim zdaniem nie!!! Już wyjaśniam
    dlaczego bo inwestujący wcale nie ma krzywdy!! Ale pod warunkiem, że pieniądze
    były jego!! Popatrz od pierwszego roku ma lepszą inwestycje niż w banku – od
    500.000 zł można uzyskać w banku obecnie max 25.000 zł rocznie (po
    opodatkowaniu) a z w/w kamienicy czynsz 78.000 zł z czego 15.000 to
    amortyzacja ta też już opodatkowania!! czyli wystarczy z 63.000 zł
    opodatkować 14.000 zł (by przy 40% podatku ) mieć 10.000 zł brakujące do owych
    25.000 zł z bankowego oprocentowania. Czyli pozostaje 49.000 zł na koszty
    utrzymania + ewentualny zysk. Jak widzisz nie jest tak źle. Ale to przy
    założeniu własnych pieniędzy!!!!
    Wniosek? A ten jest ważny także i dla inwestujących nie swoje pieniądze!!!
    Zwróć uwagę, bo podobne wyliczenie jak ja teraz robi w Polsce w tej chwili ;)
    też kilkaset a może kilka tysięcy ludzi !!! Będzie więc popyt na nieruchomości
    zatem wartość ich pójdzie do góry!!! Już tak jest!. Pewność inwestowania po
    wyroku TK wzrosła ale nie została skonsumowana jeszcze w cenach a dlaczego
    czytaj dalej a po referendum i przystąpieniu do Unii pewność inwestowania
    jeszcze bardziej wzrośnie. Teraz jest jeszcze dołek cenowy już wyjaśniam
    dlaczego bo tak naprawdę ludzie mają jeszcze polokowane pieniądze na lokatach
    bez podatku (podatek Belki wprowadzony od 2002 roku !!- banki prześcigały się w
    lokatach tzw. antypodatkowych i ludzie zanieśli ogromne pieniądz e do banku –
    teraz te lokaty się kończą i w ciągu 3-6 miesięcy te pieniądze wrócą na rynek i
    wówczas ich właściciele zaczną się zastanawiać co z nimi zrobić. I co dadzą na
    5 % do banku minus 20% podatku czyli efektywnie na 4.2% !!!! czy raczej
    zainwestują. Moim zdaniem zainwestują – cześć w giełdę a cześć w
    nieruchomości!!. Już ten proces udało mi się zaobserwować co wręcz rozbawiło
    mnie. Pewien jegomość, który już zauważył, że w banku ma niski procent kupił
    na wynajem .... garaż . Dlaczego bo wyliczył że mu się to opłaca. A rozbawił
    mnie bo radziłem mu 10 lat temu kupić kamienicę ale mnie obśmiał a teraz
    starczyło mu na garaż!!! (trochę przesadzam ale w nie wiele!! Mógł kupić
    kamienice 10 lat temu za odpowiednik Renaulta 19 !!! lub 13 .000 USD co kto
    woli a kupił garaż za 5.000 USD )

    Piszesz „Uważam ze kiedyś będzie w Polsce boom mieszkaniowy, ale kiedy -nie
    wiem.” Ja bym posunąłbym się do stwierdzenia że boom nas nie interesuje
    bo.... mówimy o ewidentnie niedoszacowanych nieruchomościach jak kamienice a
    były niedoszacowane ze względów politycznych to się skończyło czyli ich cena
    musi !!! pójść do góry niezależnie od sytuacji jest dużo przesłanek
    zewnętrznych że ceny pójdą do góry ale tylko te które są obecnie zdecydowanie
    zaniżone !!

    Pozdrawiam noworocznie!!!

    PS . czy mógłbyś opisać jak wygląda sprawa amortyzacji w Anglii!!!!


  • 02.01.03, 19:20
    Witaj krótki, ja patrze z perspektywy poczatkujacego
    inwestora, który raczej musi sie posilkowac powaznym
    kredytem aby ruszyc biznes. Nie wiedzialem ze przy kupnie
    mieszkan w kamienicy hurtem dostajesz az taki upust!
    Spodziewałem sie ze mieszkania w kamienicy beda ok 20%
    tansze od innych. Chociaz uważam ze kamienice maja
    zadatki na fantastyczne mieszkania. Z autopsji znam
    kamienice we Wrocławiu i wiem ze jak dla mnie mieszkanie
    w kamienicy, sufit 3m, ogromne pokoje, przestronna
    kuchnia, to najlepszy rodzaj mieszkania. Niestety lata
    niedoinwestowania, oraz brak CO, gazu, sporadycznie
    wspólna łazienka, powoduja ze dla wiekszosci kamienica to
    synonim raczej biedy. Ale mieszkajac w Anglii wiem ze w
    duzych miatach komfort to przestrzen. I dlatego za
    niedługio czas kamienica moze byc synonimem luksusu.
    Ale wracajac do tematu, 500 000 to dla mnie kosmos.
    Chociaz powierzchnia robi wrażenie. Ale ile osob z taka
    gotówka bedzie chetnych do zainwestowania? Tych którzy
    teraz trzymaja pieniadze w banku? Bo szczerze watpie aby
    potencjalni inwestorzy posiłkowali sie kredytem
    (oprocentowanie plus trudnosci w jego otrzymaniu). Domy
    to nie jest spokojna inwestycja. Czasami pewnie cholernie

    niewygodna. No i mało płynna, co jak musisz nagle
    sprzedac? Nie uwazam wiec ze takich osob bedzie wiele.
    Czyli te ceny jeszcze jakis czas nie bedą "skonsumowane".
    Ja poczekam do wejscia do Unii. Po drodze moze byc wojna,
    a i z tego co piszesz kapitalu jeszcze musze co nieco
    nazbierac! czyli jak na razie nie dla mnie polski rynek.
    Co do amortyzacji w Anglii, na razie nic nie wiem,
    poszperam w internecie i dam znac. Ostatnie dane z dwóch
    najwiekszych banków hipotecznych mowia ze w 2002 roku
    średnio ceny mieszkan wzrosły w Anglii o 25% !!! To juz 4
    lub 5 rok z rzedu wzrostu cen i zaczynam sie powoli
    niepokoic co bedzie dalej. Ale to jest własnie dowód na
    to co powoduje synergizm oddzialywania niskiej stopy
    procentowej (4%) i bezrobocia (3%).
    Pozdrawiam
    zorba
  • 02.01.03, 19:22
    to juz przesada ale ostatnio garaz w centrum Londynu
    został sprzedany za 90 000 funtów. Tyle co kamienica w
    Poznaniu...
    :)
  • 03.01.03, 08:50
    Sam widzisz jaki potencjał wzrostu mamy ;)))))
    ale na poważnie cene którą Ci podałem to Poznań podejrzewam, że w Toruniu czy
    innym mniejszym mieście mozna kupic taniej, co do Twego zdziwieniu upustem to
    jest jeszcze inaczej po prostu 10 lat temu całą kamienice jako kłopot
    dostawałes przy kupnie mieszkania w tejże kamienicy z 1m2 zajetego
    przezlokatora był nic - no prawie nic nie wart obecnie jest nadal podobnie booo
    nie skonsumowano jeszcze wyroku - wiesz ludzie w watkach dom pisali podniose na
    maxa bo tak dobrych przepisów dla właścicieli długo nie będzie cos wymyśla - to
    powiedziała kobieta ok 60 lat popatrz ona nie ma pojącia jak powinno być ona
    wie że zawszer jakis komunisrta przyjdzie i zabierze a ona nic nie zrobi - tak
    mysli jeszcze wielu właścicieli i iii sprzedają własnie wszedłem na portal
    gratka.pl
    http://www.gratka.pl/dom/szukaj.phtml?
    id_rubryka=1&id_region=0&miasto=&dzielnica=&metraz_od=&metraz_do=&jednostka_pow=
    1&cena_od=&cena_do=&waluta=1&z_dnia=-
    1&slowa=kamienica&inte=on&gaze=on&biur=on&szukaj=Szukaj&id_podrubryka=2


    Wybacz wrzuce bo dziwny adres dało

    htt


    Zamieść --------- w dziale -------- Praca-firmy Praca-drobne Motoryzacja
    Nieruchomości Turystyka Komputery - komórki Hobby AGD/RTV i meble Zdrowie Nauka
    Biznes Pozostałe
    Wyszukaj --------- w dziale -------- Praca-firmy Praca-drobne Motoryzacja
    Nieruchomości Turystyka Komputery - komórki Hobby AGD/RTV i meble Zdrowie Nauka
    Biznes Pozostałe

    Twoje uwagi Powiadom znajomych


    Strona główna ) Nieruchomości ) Wyszukiwanie ) Domy ) Wyniki wyszukiwania


    ogłoszeń





    WYSZUKAJ OGŁOSZENIE

    AUTOWYSZUKIWANIE

    ZAMIEŚĆ OGŁOSZENIE

    NOWE MIESZKANIA I DOMY

    KALKULATOR OPŁAT

    ATRAKCYJNE KREDYTY

    KATALOG FIRM

    FORUM DYSKUSYJNE

    Aktualności »


    Zanim kupisz


    Kredytowe ABC


    Przepisy i podatki


    Bezpieczne mieszkanie


    Budujemy i remontujemy


    Urządzamy


    Targi


    Ceny



    R E K L A M A










    Znaleziono 324 ogłoszenia - strona 1 z 17
    Aby posortować ogłoszenia kliknij w nazwę rubryki.


    1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13


    Miasto Dzielnica Metraż Pokoje Cena Data Region
    Wadowice Centrum 1643.00 m2 11 4000000 PLN 29.12 Małopolskie
    Tarnów 206.00 m2 8 260000 PLN 02.12 Małopolskie
    Wyszków Leszczydół 520.00 m2 10 380000 PLN 02.01 Mazowieckie
    Poznań 1035.00 m2 2000000 PLN 02.01 Wielkopolskie
    Poznań 640.00 m2 700000 PLN 02.01 Wielkopolskie
    Poznań 1922.00 m2 1550000 PLN 02.01 Wielkopolskie
    Poznań 833.00 m2 800000 PLN 02.01 Wielkopolskie
    Poznań 3160.00 m2 2400000 PLN 02.01 Wielkopolskie
    Poznań ul.Główna 450.00 m2 450000 PLN 02.01 Wielkopolskie
    Zabrze 900.00 m2 200000 PLN 02.01 Śląskie
    Zabrze Cmentarna 400.00 m2 65000 PLN 02.01 Śląskie
    Bochnia Centrum 86.00 m2 2 95000 PLN 02.01 Małopolskie
    Bochnia centrum 140.00 m2 400000 PLN 02.01 Małopolskie
    Bochnia Centrum 385.00 m2 415000 PLN 02.01 Małopolskie
    Katowice Centrum 1700.00 m2 2000000 PLN 02.01 Śląskie
    Lubin 571.00 m2 1483000 PLN 02.01 Dolnośląskie
    Katowice Centrum 1700.00 m2 900000 PLN 02.01 Śląskie
    Gliwice Centrum 800.00 m2 11 1400000 PLN 02.01 Śląskie
    Wrocław Krzyki 2109.00 m2 7000000 PLN 02.01 Dolnośląskie
    Kraków Śródmiecie 1200.00 m2 750000 USD 02.01 Małopolskie



    Oznaczenia:
    Ogłoszenie wyróżnione

    Ogłoszenie ze zdjęciem

    1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13


    ! Jeżeli chcesz otrzymywać automatycznie na swoją skrzynkę pocztową
    informacje o nowych ogłoszeniach zgodnych z właśnie zadanymi kryteriami
    wyszukiwań, wpisz swój adres e-mail w polu poniżej:
    email:

    Przeczytaj pomoc do korzystania z "Autoposzukiwacza".



    widzisz okazje bo ja tak (pamiętam o trgowaniu ja mam swoja metodę kupowania z
    pieniędzmi na stole - działa magia papieru!!!)



    Treść ogłoszenia:

    Województwo: Śląskie

    Miejscowość: Zabrze

    Dzielnica: Cmentarna

    Powierzchnia: 400.00 m2

    Dodatkowe informacje: Powierzchnia działki: 570; Typ budynku: kamienica; Stan
    budynku: do remontu; Charakter: wielorodzinny; Liczba pięter: 2-piętrowy;
    Przeznaczenie: mieszkalny; Ogrzewanie: piec węglowy; Materiał: cegła; Okna:
    drewniane; Ogrodzenie: metalowe; Dojazd: asfalt; Media: woda, prąd, gaz,
    kanalizacja; Dom dwupiętrowy; 6 lokali mieszkaniowych; c. woda - bojler
    elektr.;

    Cena: 65000 PLN

    Numer oferty: 613

    Kontakt: CZERKAWSKI-NIERUCHOMOŚCI 44-100 Gliwice; ulica: Dolnych Wałów 1
    tel.: (032) 278-67-90

    E-mail: czerkawski@poczta.gratka.pl

    Ogłoszenie z dnia: 2003-01-02

    widzisz wczoraj - euina ale za 65 tyś !Q!!!!! sam bym kupił 400 m 2!!!!!! cena
    za m2 165 zł przyznasz żarty nawet jak siedzą tam lokatorzy za taka cene
    kupujesz smochód a to było nie było spora chałpa albo Brzozowice Kamień

    Powierzchnia: 660.00 m2

    Liczba pokoi: 11 pokoi

    Telefon: tak

    Dodatkowe informacje: Powierzchnia działki: 1300; Długość: 47; Szerokość: 23;
    Typ budynku: kamienica; Technologia: murowana; Rok budowy: okres przedwojenny;
    Stan budynku: do remontu; Charakter: wielorodzinny; Liczba pięter: 2-piętrowy;
    Liczba łazienek: 2; Liczba linii telefonicznych: 1; Przeznaczenie: dowolne;
    Ogrzewanie: CO węglowe; Materiał: cegła; Elewacja: cegła klinkierowa; Dach:
    papa; Okna: drewniane; Podpiwniczenie: całościowe; Poddasze: użytkowe; Garaż:
    wolnostojący; Ogrodzenie: siatka; Dojazd: asfalt; Media: woda, prąd, siła, gaz,
    kanalizacja; ATRAKCYJNA OFERTA DLA PRZEDSIĘBIORCZYCH, ODDALONA 250M OD GŁÓWNEJ
    DROGI ŁĄCZĄCEJ PIEKARY ŚLĄSKIE Z KATOWICAMI, KAMIENICA 3 KONDYGNACYJNA O POW.
    660MKW. PODPIWNICZONA ZE STRYCHEM UŻYTKOWYM. CO WĘGLOWE. TELEFON. Z HALĄ
    MAGAZYNOWO-PRODUKCYJNĄ Z ZAPLECZEM SOCJALNYM O POW. 200MKW. I BUDYNKIEM
    GOSPODARCZYM O POW. 20 MKW, DZIAŁKA 1300MKW. OGRODZONA, OBIEKT NADAJĄCY SIĘ NA
    WSZELKIEGO RODZAJU DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ NIEUCIĄŻLIWĄ DLA SĄSIEDNICH
    NIERUCHOMOŚCI ( BIUROWO-HANDLOWA) LUB WYODRĘBNIENIE PO REMONCIE SAMODZIELNYCH
    LOKALI MIESZKALNYCH

    Cena: 160000 PLN

    Numer oferty: BUŻ/01/02

    Kontakt: OLMAR NIERUCHOMOŚCI 42-580 Wojkowice; ulica: Jana III Sobieskiego
    240 tel.: 0-502-208-530

    E-mail: olmar@nieruchomosci.info.pl

    Ogłoszenie z dnia: 2002-12-31



    jak widzisz nie trzeba miec ogromnego kapitału - czasami do tego zdarzają sie
    niesamowite sytuacje dla kupującego korzystne - sam taka pomagałem załatwiac
    nie dla mnie!! już po wjściu ustawy z 1994 roku gdzie było wiadome że prędzej
    czy później będzie lepiej 3 starsze panie rozpaczliwie nie mogły sprzedać
    kamienicy ok 800 m2 - zreszta kombibnowały od kilku lat ale wówczas tylko
    szaleńcy kupowani ;)))) i zażadały ceny która była wywoławcza od 5 lat 20.000
    zł - domyślasz sie że nie wierzyłem do chwili zakupu ale to one wyszły od
    notariusza szcześliwe - później dowioedziałem sie że wcale nie one były
    właścicielkami a ich matka 90 kilku letnia staruszka - one miały
    pełnomocnictwo i szmalem się podzieliły robiąc w konia reszte rodzeństwa!!! bo
    oczywiście staruszka zmarała za disłownie kika tygodni i one o ty wiedziały ja
    nie stąd moje zdziwienia!!!! ( acha zwrot tej konkretnej nierucvhomości to
    niecałe 3 lata!!!!!) ale to przypadek!!!
    NIe mamawiam Cie usislnie tyylko pokazuje mechanizmy tak jak obiecałem
    przyznasz że budzące zdwiwienie. To sobie teraz wyobraź jak patrzono na mnie
    mówiącego takie r
  • 03.01.03, 08:57
    końcówke ucięło!!!!

    krotki napisał:
    . To sobie teraz wyobraź jak patrzono na mnie
    > mówiącego takie dziwactwa 10 lat temu !!!! a wówczas potrzebny był kapitał
    ok 7-10 razy mniejszy niż dziś !!!!

    Pozdrawiam
  • 03.01.03, 18:48
    Zamieszczam art z dodatku Radom bo kochna GW ma płatne archiwum i po kilku
    dlniach link nie działałby ; z tekstu wynika jednoznacznie że W radomiu mają
    rynek - ale bidny aż piszczy ale rynek!!!!

    Czynsze rosną, ale umiarkowanie


    Inga Pawłowska 02-01-2003, ostatnia aktualizacja 02-01-2003 18:03

    Mimo możliwości podnoszenia czynszów radomscy kamienicznicy niechętnie z niej
    korzystają. Obawiają się, że lokatorzy przestaną płacić

    Możliwości podwyżek dało właścicielom kamienic orzeczenie Trybunału
    Konstytucyjnego. TK stwierdził, że przepis ograniczający podwyżki jest
    sprzeczny z Konstytucją RP. Od grudnia można więc swobodnie ustalać czynsze,
    ale pod jednym warunkiem: górna granica nie może przekroczyć 3 proc. tzw.
    wartości odtworzeniowej lokalu. Maksymalna stawka od metra lokalu na Mazowszu
    może wynosić 6 zł 14 gr.

    - Zarządzamy 44 domami, w których mieszka ponad 800 lokatorów i nigdzie nie
    wprowadzono najwyższej stawki - słyszymy w Zrzeszeniu Prywatnych Właścicieli
    Nieruchomości przy 25 Czerwca. Czynsze płacone na starych, obowiązujących do
    2004 roku zasadach, czyli tzw. regulowane, wzrosły średnio o 59 proc.
    Dotychczas mieściły się - w zależności m.in. od lokalizacji i standardu
    mieszkania - w przedziale od 1,68 zł do 3,57 zł. Po podwyżkach widełki
    przesunęły się w górę - od 2,68 zł do 4,36 zł. Natomiast metr kwadratowy
    mieszkania wynajmowanego na mocy umowy cywilnoprawnej wynosi - jak słyszymy w
    zrzeszeniu - 5 zł.

    - Mimo możliwości podnoszenia czynszów właściciele kamienic zachowali się
    przyzwoicie - komentują w ZPWN. - Ale słyszeliśmy o sporadycznych przypadkach,
    że kamienicznicy niezrzeszeni zażyczyli sobie stawek maksymalnie wyśrubowanych.
    Nawet bez podwyżek trudno egzekwować od lokatorów pieniądze. Eksmisje też są
    praktycznie niewykonalne, gmina nie ma mieszkań zastępczych. Zadłużony lokator
    pójdzie do Samoobrony Mieszkańców, nakrzyczą się, wybronią go i ukręcą łeb
    sprawie - narzekają w zrzeszeniu.

    Chociaż podwyżki nie są drastyczne, wielu lokatorów zgłasza się do zrzeszenia i
    chce zamienić mieszkania - zwłaszcza duże, ponad 100-m w kamieniach w centrum -
    na mniejsze. Składają też wnioski o podział dużego lokalu na kilka mieszkań.

    Wzrasta również liczba osób ubiegających się w MOPS o dodatki mieszkaniowe. - W
    ubiegłym roku przyznaliśmy ich 8400, o 800 więcej niż w 2001. Po werdykcie TK
    ruch jeszcze się wzmógł - mówi Anna Krawczyk z MOPS. Średnio dodatek wynosi 135
    zł. Jej zdaniem podwyżki czynszów w Radomiu nie są dobrym rozwiązaniem. - Mądry
    zarządca nie podnosi wysoko, bo wie, że ludzie nie będą płacić - mówi Krawczyk.

    Podobne zdanie ma Wojciech Ścibor, właściciel kilku kamienic. - Werdykt TK to
    dla nas furtka, ale nie w Radomiu. Nie podnoszę czynszów, bo wiem, ile za tym
    stałoby krzywdy ludzkiej. Moi lokatorzy to ludzie biedni. Ale to nie są rodziny
    patologiczne, gdzie nie ma na opłaty, a na alkohol zawsze się znajdzie -
    uzasadnia Ścibor.

    Budynkami komunalnymi i 30 prywatnymi kamienicami zarządza
    RTBS "Administrator". Piotr Wielechowski, rzecznik prasowy Administratora,
    zapewnia, że żaden z kamieniczników nie podniósł czynszu. Również w komunalnych
    czynszówkach opłaty za mieszkania nie wzrosły - czynsze wahają się tam od 1 zł
    za m kw. w mieszkaniach o najniższym standardzie, przez 1,86 zł w średnim
    standardzie do 2,90 zł w mieszkaniach o standardzie najwyższym.

  • 19.12.04, 09:10
    podnosze do góry bo temat wrócił
    Pozdrawiam
  • 19.12.04, 10:40
    I to jest pytanie.
    Wobec piątkowych głosowań w Sejmie nad poprawkami senackimi, zastanawiam się
    jakie zmiany wprowadzić na moje strony www. Mam różną wiedzę o tym co się stało,
    ale trudno podjąć decyzję i co uwypuklić na stronie, a wiem że na nowelizację
    mojej strony www czekają właściciele w całej Polsce, jednocześnie stronę tę
    czyta też władza oubliczna i lokatorzy pewnie też.

    Minęło już kilka chwil od piątkowych głosowań, teraz pasztet ma na swoim biurku
    Pan Prezydent RP i co dalej z najmem w 2005 roku?

    Nie zamierzam narzucać właścicielom swojego zdania, ale swoje zdanie mam; teraz
    jest czas wyboru koncepcji dalszego działania na podstawie zmienionego prawa i
    znów jest pytanie: co wynika z tych zmian?

    Czy podkreślamy same negatywy tej zmiany prawa, czy próbujemy czerpać korzyści z
    tej zmiany i usiłować przechodzić przez wąską szczelinę nowych wolności.

    Również moje działania przy tworzeniu i w procedowaniu ustawy z dnia 19.12.2004r
    przyniosły wymierne efekty, co zauważyły też wczorajsze wieczorne wiadomści w
    TVP o godz. 19:30 i teraz nie tylko oskar może zauważył, jak trudne jest
    prezentowanie władzy publicznej argumentaci racji i oczekiwań naszych kamienic.

    Jeszcze raz podkreślam, ja mam swoje zdanie, ale nie po to prowadzę i publikuję
    strony www dla właścicieli, aby tam prezentować wyłącznie moje poglądy, moje www
    ma służyć.

    Wiem, że może należy poczekać na pierwsze reakcje w poniedziałkowej i wtorkowej
    prasie, ale jeżeli macie ciekawe pomysły to napiszcie, czy to tu na tym forum,
    czy na mojego maila tubacki@oswn.poznan.pl .
    Może wspólnie lepiej wpłyniemy na lepszy bieg historii w zakresie naszych kamienic.
    Pozdrawiam Henryk Tubacki
  • 19.12.04, 12:47
    Zawsze podkreślam, że każdy decyduje za siebie. Szczególnie właściciele są
    suwerenni, to ich własność, ich decyzje, ich konsekwencje. Jednakże, aż prosi
    się o sformułowanie jakiegoś ogólnego zdana na temat nowelizacji a szczególnie
    kwestii czynszu. Nadal stoję na stanowisku, że nowelizacja była nam potrzebna!
    Załatwiliśmy wiele spraw już wymieniałem – ugoda itp. Właściwie przegraliśmy, i
    to nie do końca, dwa głosowania; w kwestii 75 lat, – co uważam za żaden
    problem, bo dotyczący może kilkudziesięciu mieszkań w Polsce a może jeszcze
    mniej, i sławetne 10%. W tej kwestii jedno jest pewne sprawa jest
    niejednoznaczna!!! Czyli będzie problem. Skupmy się, zatem tylko na 10%.

    1/, Jeśli przyjąć, że przepis ma chronić lokatorów już mieszkających przed
    drastycznymi zmianami czynszu to 10% wytrzymuje próbę sensowności, (chociaż co
    zrobić w obliczu wyższej inflacji?). Musimy się godzić na to, że i lokatorzy
    musza mieć jakąś stabilność, nie mogą być zaskakiwani gwałtownymi zmianami. A
    jeżeli właściciel chce pozbyć się z jakichś względów płacącego lokatora to ma
    na to inne instrumenty chociażby 3-lątkę. Tam gdzie mamy lokatorów z wolnym
    czynszem sprawy, zatem nie ma. Pytanie się pojawia tylko przy lokatorach
    kwaterunkowych – przyjmując interpretacje, że od drugiej podwyżki stosujemy 10%
    to przepis wygląda prawie idealnie – uwalnia czynsze, ale później je
    stabilizuje, po drodze w pierwszym podniesieniu sąd wyrównuje czynsz do
    sensownego poziomu, – czyli nic się nie dziej jest ok.!!!! Tak patrząc na ten
    przepis chyba wszyscy powiedzą, że ma sens. Wszędzie są jakieś przepisy
    chroniące już mieszkających lokatorów u nas może być, może niedoskonały, ale
    akurat taki z tymi 10%. Intencja ustawodawcy jest, zatem zrozumiała,
    konsekwentna.
    2/ Jeśli jednak przyjąć, że mechanizm działa już od pierwszej podwyżki, czyli
    de facto zmraża czynsze, mamy do czynienia ze złamaniem 10 letniego okresu,
    Strasburg prawie w kieszeni, a nawet nadzieje na jakaś ustawę rekompensacyjna
    za kilka lat. Jednocześnie musimy zauważyć, że mechanizm 10% tak naprawdę
    hamuje czynsze tylko w kilkudziesięciu tysiącach mieszkań ( duże miasta). i to
    nie na długo, bo za 5 lat np. w Warszawie z mitycznych 11 zł mamy za 5 lat już
    17.70 Zł , czyli horyzont rynku za kilka lat, a to da myślenia lokatorom i
    zadziała to, moim zdaniem, lepiej niż 3 latki. Takie ujecie w kwestii już
    zawartych umów i czynszu podobnie jak w wersji, 1/ czyli oceniamy to jako
    mechanizm chroniący lokatorów w sumie jako dopuszczalny. Wynika z tego, że
    jedyne, co nam pozostaje skoncentrowanie się na czymś, co może nam spaść
    dosłowni z nieba, bo na odszkodowaniu i dotyczyć to może, w mojej ocenie,
    okresu, od co najmniej 10 X 1994 roku do X 2002 – mało, ale zawsze coś.

    Tu należy zwrócić uwag na fakt, że powyższe – nudnawe -rozważania nie dotknęły
    w ogóle kwestii najistotniejszej, czyli czy jest czy nie ma przy pierwszym
    podniesieniu granica – oczywiście my nigdy nie przedstawimy argumentów, przeciw
    zatem w zaparte powinniśmy uważać, że przy pierwszym nie wiąże nas te 10%
    argumentów na to jest wiele;
    1/ zwykła wykładnia językowa –sprowadza się ona do analizy „ a jeżeli poziom
    rocznego czynszu (...), przekracza 3% (...), to roczna podwyżka nie może być
    wyższa niż 10% dotychczasowego czynszu.”
    Jeżeli poziom przekracza 3%? to nie można więcej jak o 10% – wynika z tego
    jasno, że jeżeli nie przekracza to nie ma tego ograniczenia no, bo jest tylko
    wówczas, gdy przekracza!!! Elementarna logika.

    2/ a co się dzieje jak ktoś ma np. dzisiaj 2.5% o ile może podnieść? do 3 %
    bez dyskusji, ale czy do 3.3% ? Nie jest to jasne, ale jeśli istotą przepisu ma
    być powolne podnoszenie to wygląda na to, że raz konsumujemy do 3% a drugi raz
    10% ale nie od 3% a tego 2.5% - Przyznajmy szczerze karkołomna konstrukcja, ale
    jeśli mieli takie zamiary by nas zamrozić to jak inaczej – chyba, że chcieli
    jeszcze gorzej rozłożyć na 2 lata!! Co chyba już jest nadmiernym ograniczeniem
    dla właścicieli, – zatem kolejnym argumentem do Strasburga?

    3/ jaki jest cel tego przepisu, jaka intencja przyświecała ustawodawcy tu mamy
    da warianty;
    1/ chciał ustabilizować czynsz dla mieszkających i jednorazowo wprowadzić
    rynek, ale później już wszystkich równo chronić – jest to wyjaśnienie logiczne,
    ale gdyby w TK uchylił ten przepis to pozostaje zapis o wyłączeniu procedur
    przy czynszu do 10%! Czyli jest jeszcze drugi mechanizm ochrony tylko, po co
    skoro i tak nie wolno więcej niż o 10 % no może chodzić jeszcze o kwotę poniżej
    3% . I wówczas intencja jest zrozumiała i klarowna
    2/ może chodziło o coś innego o zamrożenie na ok. 3 % - lecz jest to
    wyjątkowo nieporadnie uczynione – jeśli chcieli napisać to w ten sposób to
    było mnóstwo sposobów, jeśli jest niejasność to jedynie wyjaśnić może to sąd!

    Reasumując wg nas – w zaparte idąc – możemy podnieść jednorazowo, powyżej 3%
    czyli trzeba się zdecydować, albo nic, albo wszystko. No, bo jak przekroczymy 3
    % bez dyskusji system działa!. Zatem każdy musi podjąć suwerenną decyzje czy
    idzie na całość czy..... czeka, bo nie wiele się dzieje. Na pewno znajdą się
    właściciele, którzy pójdą na całość, ich sprawy.. w części pójdą do sądu i
    gdzieś za rok, dwa będą wyroki. Jakie ? My oczywiście uważamy, że korzystne dla
    nas. Rozważmy zachowanie kunktatorskie czekamy na wyroki i jak a/ wygrali- to
    my za nimi – tracimy część czynszu za 1-2 lata , b/ przegrywają - wówczas
    możemy podnosić po 10 % z 2 letnim opóźnieniem – tracimy relewantnie więcej.
    Następna sprawa, kto może iść na pierwszą linie tylko Warszawiacy no może
    Krakusi i na nich czekajmy na ich decyzje.
    Tyle tego, przynudzania.
    Pozdrawiam

  • 19.12.04, 13:00
    gdzie można znaleźć pełny tekst znowelizowanej ustawy?
    pozdrawiam, ania
  • 19.12.04, 13:46
    musisz poskładać wersje senacka i sejmową
    Druk nr 834

    19 listopada 2004 r.

    SENAT

    RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

    V KADENCJA

    MARSZAŁEK SEJMU

    RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

    Pan
    Longin PASTUSIAK
    MARSZAŁEK SENATU
    RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

    Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt
    przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm
    Rzeczypospolitej Polskiej na 89. posiedzeniu w dniu 19 listopada 2004 r. ustawę

    o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o
    zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych ustaw.

    Z poważaniem

    (-) Józef Oleksy



    --------------------------------------------------------------------------------




    USTAWA

    z dnia 19 listopada 2004 r.



    o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o
    zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych ustaw1)



    Art. 1.

    W ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym
    zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 71, poz. 733, z późn.
    zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:

    1) w art. 2 w ust. 1:

    a) pkt 8 otrzymuje brzmienie:

    "8) opłatach niezależnych od właściciela - należy przez to rozumieć opłaty za
    dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz odbiór ścieków, odpadów i
    nieczystości ciekłych,",

    b) po pkt 9 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 10-12 w brzmieniu:

    "10) mieszkaniowym zasobie gminy - należy przez to rozumieć lokale stanowiące
    własność gminy albo gminnych osób prawnych lub spółek handlowych utworzonych z
    udziałem gminy, z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego, a także lokale
    pozostające w posiadaniu samoistnym tych podmiotów,

    11) publicznym zasobie mieszkaniowym - należy przez to rozumieć lokale
    wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy albo lokale stanowiące własność
    innych jednostek samorządu terytorialnego, samorządowych osób prawnych tych
    jednostek, Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych,

    12) wskaźniku przeliczeniowym kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej
    budynków mieszkalnych - należy przez to rozumieć przeciętny koszt budowy 1 m2
    powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych:

    a) dla województwa, z wyłączeniem miast będących siedzibą wojewody lub sejmiku
    województwa,

    b) dla miast będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa,

    ustalany na okres 6 miesięcy przez wojewodę na podstawie aktualnych danych
    urzędu statystycznego, opracowanych według powiatów, oraz własnych analiz i
    ogłaszany, w drodze obwieszczenia, w wojewódzkim dzienniku urzędowym.";

    2) art. 3 otrzymuje brzmienie:

    "Art. 3. 1. W razie oddania do używania lokalu, z którego właściciel
    przejściowo nie korzysta w całości lub w części w celu zaspokojenia własnych
    potrzeb mieszkaniowych, przepisów ustawy nie stosuje się, z wyjątkiem art. 10
    ust. 1-3, art. 11 ust. 1 i 2 pkt 1-3, art. 13 i art. 18 ust. 1 i 2.

    2. Do lokali będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw wewnętrznych
    lub podległych mu organów, do lokali będących w dyspozycji jednostek
    organizacyjnych Służby Więziennej oraz do lokali pozostających i przekazanych
    do dyspozycji Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agencji
    Wywiadu, przepisy ustawy stosuje się, jeżeli przepisy odrębne dotyczące tych
    lokali nie stanowią inaczej.

    3. Przepisy niniejszej ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw regulujących
    ochronę praw lokatorów w sposób korzystniejszy dla lokatora.";

    3) tytuł rozdziału 2 otrzymuje brzmienie:

    "Prawa i obowiązki właścicieli i lokatorów";

    4) art. 6 otrzymuje brzmienie:

    "Art. 6. 1. Zawarcie umowy najmu może być uzależnione od wpłacenia przez
    najemcę kaucji zabezpieczającej pokrycie należności z tytułu najmu lokalu,
    przysługujących wynajmującemu w dniu opróżnienia lokalu. Kaucja nie może
    przekraczać dwunastokrotności miesięcznego czynszu za dany lokal, obliczonego
    według stawki czynszu obowiązującej w dniu zawarcia umowy najmu.

    2. Kaucji nie pobiera się, jeżeli umowa:

    1) dotyczy najmu lokalu zamiennego lub socjalnego,

    2) jest zawierana w związku z zamianą lokalu, a najemca uzyskał zwrot kaucji
    bez dokonania jej waloryzacji.

    3. Zwrot zwaloryzowanej kaucji następuje w kwocie równej iloczynowi kwoty
    miesięcznego czynszu obowiązującego w dniu zwrotu kaucji i krotności czynszu
    przyjętej przy pobieraniu kaucji, jednak w kwocie nie niższej niż kaucja
    pobrana.

    4. Kaucja podlega zwrotowi w ciągu miesiąca od dnia opróżnienia lokalu lub
    nabycia jego własności przez najemcę, po potrąceniu należności wynajmującego z
    tytułu najmu lokalu.";

    5) po art. 6 dodaje się art. 6a-6g w brzmieniu:

    "Art. 6a. 1. Wynajmujący jest obowiązany do zapewnienia sprawnego działania
    istniejących instalacji i urządzeń związanych z budynkiem umożliwiających
    najemcy korzystanie z wody, paliw gazowych i ciekłych, ciepła, energii
    elektrycznej, dźwigów osobowych oraz innych instalacji i urządzeń stanowiących
    wyposażenie lokalu i budynku określone odrębnymi przepisami.

    2. W razie oddania w najem lokalu opróżnionego przez dotychczasowego najemcę,
    wynajmujący jest obowiązany wymienić zużyte elementy wyposażenia lokalu.

    3. Do obowiązków wynajmującego należy w szczególności:

    1) utrzymanie w należytym stanie, porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń
    budynku, służących do wspólnego użytku mieszkańców, oraz jego otoczenia,

    2) dokonywanie napraw budynku, jego pomieszczeń i urządzeń, o których mowa w
    pkt 1, oraz przywrócenie poprzedniego stanu budynku uszkodzonego, niezależnie
    od przyczyn, z tym że najemcę obciąża obowiązek pokrycia strat powstałych z
    jego winy,

    3) dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów
    wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy, a zwłaszcza:

    a) napraw i wymiany wewnętrznych instalacji: wodociągowej, gazowej i ciepłej
    wody - bez armatury i wyposażenia, a także napraw i wymiany wewnętrznej
    instalacji kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami,
    instalacji elektrycznej, anteny zbiorczej - z wyjątkiem osprzętu,

    b) wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg,
    posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków.

    Art. 6b. 1. Najemca jest obowiązany utrzymywać lokal oraz pomieszczenia do
    używania których jest uprawniony, we właściwym stanie technicznym i higieniczno-
    sanitarnym określonym odrębnymi przepisami oraz przestrzegać porządku domowego.
    Najemca jest także obowiązany dbać i chronić przed uszkodzeniem lub dewastacją
    części budynku przeznaczone do wspólnego użytku, jak dźwigi osobowe, klatki
    schodowe, korytarze, pomieszczenia zsypów, inne pomieszczenia gospodarcze oraz
    otoczenie budynku.

    2. Najemcę obciąża naprawa i konserwacja:

    1) podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz ściennych okładzin
    ceramicznych, szklanych i innych,

    2) okien i drzwi,

    3) wbudowanych mebli, łącznie z ich wymianą,

    4) trzonów kuchennych, kuchni i grzejników wody przepływowej (gazowych,
    elektrycznych i węglowych), podgrzewaczy wody, wanien, brodzików, mis
    klozetowych, zlewozmywaków i umywalek wraz z syfonami, baterii i zaworów
    czerpalnych oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal jest wyposażony,
    łącznie z ich wymianą,

    5) osprzętu i zabezpieczeń instalacji elektrycznej, z wyłączeniem wymiany
    przewodów oraz osprzętu anteny zbiorczej,

    6) pieców węglowych i akumulacyjnych, łącznie z wymianą zużytych elementów,

    7) etażowego centralnego ogrzewania, a w przypadku gdy nie zostało ono
    zainstalowane na koszt wynajmującego, także jego wymiana,

    8) przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych, w tym
    niezwłoczne usuwanie ich niedrożności,

    9) innych elementów wyposażenia lokalu i pomieszczeń przynależnych przez:

    a) malowanie lub tapetowanie oraz naprawę uszkodzeń tynków ścian i sufitów,
  • 19.12.04, 13:47
    4) trzonów kuchennych, kuchni i grzejników wody przepływowej (gazowych,
    elektrycznych i węglowych), podgrzewaczy wody, wanien, brodzików, mis
    klozetowych, zlewozmywaków i umywalek wraz z syfonami, baterii i zaworów
    czerpalnych oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal jest wyposażony,
    łącznie z ich wymianą,

    5) osprzętu i zabezpieczeń instalacji elektrycznej, z wyłączeniem wymiany
    przewodów oraz osprzętu anteny zbiorczej,

    6) pieców węglowych i akumulacyjnych, łącznie z wymianą zużytych elementów,

    7) etażowego centralnego ogrzewania, a w przypadku gdy nie zostało ono
    zainstalowane na koszt wynajmującego, także jego wymiana,

    8) przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych, w tym
    niezwłoczne usuwanie ich niedrożności,

    9) innych elementów wyposażenia lokalu i pomieszczeń przynależnych przez:

    a) malowanie lub tapetowanie oraz naprawę uszkodzeń tynków ścian i sufitów,

    b) malowanie drzwi i okien, wbudowanych mebli, urządzeń kuchennych, sanitarnych
    i grzewczych.

    Art. 6c. Przed wydaniem lokalu najemcy strony sporządzają protokół, w którym
    określają stan techniczny i stopień zużycia znajdujących się w nim instalacji i
    urządzeń. Protokół stanowi podstawę rozliczeń przy zwrocie lokalu.

    Art. 6d. Najemca może wprowadzić w lokalu ulepszenia tylko za zgodą
    wynajmującego i na podstawie pisemnej umowy określającej sposób rozliczeń z
    tego tytułu.

    Art. 6e. 1. Po zakończeniu najmu i opróżnieniu lokalu najemca jest obowiązany
    odnowić lokal i dokonać w nim obciążających go napraw, a także zwrócić
    wynajmującemu równowartość zużytych elementów wyposażenia technicznego,
    wymienionych w art. 6b ust. 2 pkt 4, które znajdowały się w lokalu w chwili
    wydania go najemcy. Jeżeli najemca w okresie najmu dokonał wymiany niektórych
    elementów tego wyposażenia, przysługuje mu zwrot kwoty odpowiadającej różnicy
    ich wartości między stanem istniejącym w dniu objęcia lokalu oraz w dniu jego
    opróżnienia. Należne kwoty oblicza się według cen obowiązujących w dniu
    rozliczenia.

    2. Wynajmujący może żądać usunięcia ulepszeń wprowadzonych przez najemcę z
    naruszeniem art. 6d i przywrócenia stanu poprzedniego, jeżeli nie naruszy to
    substancji lokalu, albo ulepszenia zatrzymać za zwrotem ich wartości
    uwzględniającej stopień zużycia według stanu na dzień opróżnienia lokalu.

    Art. 6f. W umowie najmu lokalu niewchodzącego w skład publicznego zasobu
    mieszkaniowego, strony mogą ustalić odmiennie prawa i obowiązki wymienione w
    art. 6a-6e.

    Art. 6g. W okresie trwania najmu strony umowy są obowiązane informować się
    nawzajem na piśmie o każdej zmianie swojego zamieszkania lub siedziby. W razie
    zaniedbania tego obowiązku korespondencję wysłaną na ostatni adres listem
    poleconym, za potwierdzeniem odbioru i nie odebraną, uważa się za doręczoną.";

    6) art. 7 otrzymuje brzmienie:

    "Art. 7. 1. W lokalach wchodzących w skład publicznego zasobu mieszkaniowego
    właściciel ustala stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali, z
    uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających ich wartość użytkową,
    a w szczególności:

    1) położenia budynku,

    2) położenia lokalu w budynku,

    3) wyposażenia budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich
    stanu,

    4) ogólnego stanu technicznego budynku.";

    2. Właściciele, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4, mogą
    na wniosek najemcy, w oparciu o postanowienia odpowiednio uchwały organu
    stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, zarządzenia wojewody lub
    uchwały organu wykonawczego państwowej osoby prawnej, stosować określone
    obniżki czynszu naliczonego według obowiązujących stawek w stosunku do najemców
    o niskich dochodach. Obniżki takie mogą być stosowane z uwzględnieniem
    najemców, których średni dochód w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego
    nie przekracza poziomu określonego w uchwale odpowiedniego organu lub w
    zarządzeniu wojewody. Obniżki te mogą być różne dla różnych pod względem
    dochodu najemców.

    3. Obniżki, o których mowa w ust. 2, udziela się najemcy na okres 12 miesięcy.
    W przypadku, gdy utrzymujący się niski dochód gospodarstwa domowego to
    uzasadnia, właściciel, na wniosek najemcy, może udzielać obniżek czynszu na
    kolejne okresy dwunastomiesięczne.

    4. Najemca ubiegający się o obniżkę czynszu obowiązany jest przedstawić
    deklarację o wysokości dochodów członków gospodarstwa domowego.

    5. Za dochód, o którym mowa w ust. 2 i 4, uważa się dochód w rozumieniu
    przepisów o dodatkach mieszkaniowych. W sprawach dotyczących deklarowania oraz
    wzoru deklaracji o wysokości dochodów członków gospodarstwa domowego i rodzaju
    dokumentów, które powinny być przez składających deklaracje przechowywane w
    celu udostępnienia na żądanie właściciela, stosuje się odpowiednio przepisy o
    dodatkach mieszkaniowych.

    6. W razie wątpliwości, co do wiarygodności danych zawartych w przedstawionej
    deklaracji właściciel może żądać od wnioskodawcy dostarczenia zaświadczenia
    naczelnika właściwego miejscowo urzędu skarbowego o wysokości dochodów
    uzyskanych przez tę osobę oraz osoby wspólnie z nią zamieszkujące lub zgłoszone
    do wspólnego zamieszkiwania.

    7. Właściciel może odstąpić od obniżenia czynszu, jeżeli w wyniku
    przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustali, że występuje rażąca dysproporcja
    między niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji a faktycznym stanem
    majątkowym wnioskodawcy wskazującym, że jest on w stanie uiszczać czynsz
    nieobniżony, wykorzystując własne środki i posiadane zasoby finansowe.

    8. Do sposobu przeprowadzenia wywiadu środowiskowego stosuje się odpowiednio
    przepisy w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru
    kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i
    innych członków jego gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji
    pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu.

    9. W przypadku złożenia deklaracji niezgodnej z prawdą, najemca obowiązany jest
    zwrócić właścicielowi 200% kwoty nienależnie otrzymanego obniżenia czynszu.

    10. Wnioskodawcy, który nie złożył deklaracji lub nie dostarczył na żądanie
    właściciela zaświadczenia, o którym mowa w ust. 6, obniżki czynszu nie udziela
    się. A jeśli wnioskodawca korzysta z obniżek udzielonych wcześniej odstępuje
    się od stosowania obniżek po upływie terminu, w którym powinien on dostarczyć
    deklarację lub zaświadczenie.

    11. Obniżki, o których mowa w ust. 2, mogą być stosowane także w stosunku do
    podnajemców, którzy używają lokali wynajmowanych przez gminę od innych
    właścicieli i podnajmowanych tym podnajemcom.";

    7) art. 8 otrzymuje brzmienie:

    "Art. 8. Jeżeli właścicielem jest jednostka samorządu terytorialnego, stawki
    czynszu, o których mowa w art. 7, ustala organ wykonawczy tej jednostki:

    1) w przypadku gminy - zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 21 ust. 2 pkt
    4,

    2) w przypadku pozostałych jednostek samorządu terytorialnego - zgodnie z
    uchwałą odpowiednio rady powiatu lub sejmiku województwa w sprawie zasad
    wynajmu lokali mieszkalnych stanowiących własność tych jednostek lub własność
    samorządowych osób prawnych.";

    8) po art. 8 dodaje się art. 8a w brzmieniu:

    "Art. 8a. 1. Właściciel może podwyższyć czynsz albo inne opłaty za używanie
    lokalu, wypowiadając jego dotychczasową wysokość, najpóźniej na koniec miesiąca
    kalendarzowego, z zachowaniem terminów wypowiedzenia.

    2. Termin wypowiedzenia wysokości czynszu albo innych opłat za używanie lokalu
    wynosi 3 miesiące, chyba że strony w umowie ustalą termin dłuższy.

    3. Wypowiedzenie wysokości czynszu albo innych opłat za używanie lokalu
    powinno być pod rygorem nieważności dokonane na piśmie.

    4. Podwyżka, w wyniku której wysokość czynszu albo innych opłat za używanie
    lokalu przekroczy w skali roku 3% wartości odtworzeniowej lokalu, może nastąpić
    tylko w uzasadnionych przypadkach. Na pisemne żądanie l
  • 19.12.04, 13:49

    8) po art. 8 dodaje się art. 8a w brzmieniu:

    "Art. 8a. 1. Właściciel może podwyższyć czynsz albo inne opłaty za używanie
    lokalu, wypowiadając jego dotychczasową wysokość, najpóźniej na koniec miesiąca
    kalendarzowego, z zachowaniem terminów wypowiedzenia.

    2. Termin wypowiedzenia wysokości czynszu albo innych opłat za używanie lokalu
    wynosi 3 miesiące, chyba że strony w umowie ustalą termin dłuższy.

    3. Wypowiedzenie wysokości czynszu albo innych opłat za używanie lokalu
    powinno być pod rygorem nieważności dokonane na piśmie.

    4. Podwyżka, w wyniku której wysokość czynszu albo innych opłat za używanie
    lokalu przekroczy w skali roku 3% wartości odtworzeniowej lokalu, może nastąpić
    tylko w uzasadnionych przypadkach. Na pisemne żądanie lokatora właściciel w
    terminie 7 dni przedstawi na piśmie przyczynę podwyżki i jej kalkulację.

    5. W ciągu 2 miesięcy od dnia wypowiedzenia lokator może zakwestionować
    podwyżkę, o której mowa w ust. 4, wnosząc pozew do sądu o ustalenie, że
    podwyżka jest niezasadna albo jest zasadna, lecz w innej wysokości, albo
    odmówić przyjęcia podwyżki ze skutkiem rozwiązania umowy z upływem okresu
    dokonanego wypowiedzenia. Ciężar udowodnienia zasadności podwyżki ciąży na
    właścicielu.

    6. W przypadkach określonych w ust. 5, lokator jest obowiązany uiszczać czynsz
    albo inne opłaty za używanie lokalu w dotychczasowej wysokości:

    1) w razie zakwestionowania podwyżki - do dnia uprawomocnienia się orzeczenia
    sądu kończącego postępowanie w sprawie,

    2) w razie odmowy przyjęcia podwyżki - do dnia rozwiązania stosunku prawnego,
    na podstawie którego lokator zajmuje lokal.

    7. Przepisy ust. 1-6 nie mają zastosowania do podwyżek:

    1) nieprzekraczających w skali roku 10% dotychczasowego czynszu albo
    dotychczasowych opłat za używanie lokalu,

    2) opłat za używanie lokalu, do ponoszenia których są obowiązani członkowie
    spółdzielni mieszkaniowych na podstawie art. 4 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 15
    grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz.
    1116 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177 i Nr 63, poz. 591) oraz osoby niebędące
    członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do
    lokalu,

    3) czynszu w stosunkach najmu lokali niewchodzących w skład publicznego zasobu
    mieszkaniowego, z wyjątkiem lokali wynajmowanych przez spółdzielnie
    mieszkaniowe,

    4) opłat niezależnych od właściciela.";

    9) w art. 9 uchyla się ust. 4, 7 i 9;

    10) po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu:

    "Art. 9a. Czynsz najmu w zasobach towarzystwa budownictwa społecznego regulują
    odrębne przepisy.";

    11) w art. 11:

    a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

    "1. Jeżeli lokator jest uprawniony do odpłatnego używania lokalu, wypowiedzenie
    przez właściciela stosunku prawnego może nastąpić tylko z przyczyn określonych
    w ust. 2-5, w art. 21 ust. 4 i 5 niniejszej ustawy. Wypowiedzenie powinno być
    pod rygorem nieważności dokonane na piśmie oraz określać przyczynę
    wypowiedzenia.",

    b) w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

    "3) wynajął, podnajął albo oddał do bezpłatnego używania lokal lub jego część
    bez wymaganej pisemnej zgody właściciela lub",

    c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

    "3. Właściciel lokalu, w którym czynsz jest niższy niż 3% wartości
    odtworzeniowej lokalu w skali roku, może wypowiedzieć stosunek najmu:

    1) z zachowaniem sześciomiesięcznego terminu wypowiedzenia, z powodu
    niezamieszkiwania najemcy przez okres dłuższy niż 12 miesięcy,

    2) z zachowaniem miesięcznego terminu wypowiedzenia, na koniec miesiąca
    kalendarzowego, osobie, której przysługuje tytuł prawny do innego lokalu
    położonego w tej samej miejscowości, a lokator może używać tego lokalu, jeżeli
    lokal ten spełnia warunki przewidziane dla lokalu zamiennego.",

    d) ust. 7 otrzymuje brzmienie:

    "7. Przepisy ust. 4-6 stosuje się, jeżeli w lokalu właściciela ma zamieszkać
    jego pełnoletni zstępny, wstępny lub osoba, wobec której właściciel ma
    obowiązek alimentacyjny. Wypowiedzenie stosunku prawnego, pod rygorem
    nieważności, powinno wskazywać osobę mającą zamieszkać w lokalu właściciela.",

    e) po ust. 10 dodaje się ust. 11 w brzmieniu:

    "11. Wypowiedzenie najmu w zasobach towarzystwa budownictwa społecznego może
    nastąpić także na podstawie art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1995
    r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz.U. z 2000 r.
    Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.3)).";

    12) uchyla się art. 12;

    13) w art. 14:

    a) w ust. 4 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

    "5) osoby posiadającej status bezrobotnego,",

    b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

    "5. Sąd może orzec o braku uprawnienia do otrzymania lokalu socjalnego, w
    szczególności jeżeli nakazanie opróżnienia następuje z przyczyn, o których mowa
    w art. 13.",

    c) po ust. 6 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

    "7. Przepisu ust. 4 nie stosuje się do osób, które utraciły tytuł prawny do
    lokalu niewchodzącego w skład publicznego zasobu mieszkaniowego, z wyjątkiem
    osób, które były uprawnione do używania lokalu na podstawie stosunku prawnego
    nawiązanego ze spółdzielnią mieszkaniową albo z towarzystwem budownictwa
    społecznego.";

    14) w art. 18 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

    "3. Osoby uprawnione do lokalu zamiennego albo socjalnego, jeżeli sąd orzekł o
    wstrzymaniu wykonania opróżnienia lokalu do czasu dostarczenia im takiego
    lokalu, opłacają odszkodowanie w wysokości czynszu albo innych opłat za
    używanie lokalu, jakie byłyby obowiązane opłacać, gdyby stosunek prawny nie
    wygasł.

    4. Jeżeli gmina nie dostarczyła lokalu socjalnego osobie uprawnionej do niego z
    mocy wyroku, właścicielowi przysługuje roszczenie odszkodowawcze do gminy w
    wysokości odpowiadającej różnicy między odszkodowaniem określonym w ust. 2 a
    odszkodowaniem, do płacenia którego jest obowiązany były lokator, jeżeli osoba
    ta nadal zamieszkuje w lokalu właściciela.";

    15) w art. 20:

    a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

    "1. W celu realizacji zadań, o których mowa w art. 4, gmina może tworzyć i
    posiadać zasób mieszkaniowy.",

    b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

    "2a. W celu wykonywania zadań, o których mowa w art. 4, gmina może także
    wynajmować lokale od innych właścicieli i podnajmować je osobom, których
    gospodarstwa domowe osiągają niski dochód.

    2b. Od podnajemców, o których mowa w ust. 4, gmina może pobierać czynsz niższy
    niż ten, który sama opłaca właścicielowi lokalu.";

    16) w art. 21:

    a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

    "1. Rada gminy uchwala:

    1) wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy,

    2) zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy,
    w tym zasady i kryteria wynajmowania lokali, których najem jest związany ze
    stosunkiem pracy, jeżeli w mieszkaniowym zasobie gminy wydzielono lokale
    przeznaczone na ten cel; w razie gdy rada gminy nie określi w uchwale
    odmiennych zasad, do lokali podnajmowanych przez gminę stosuje się odpowiednio
    zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.";

    b) w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

    "4) zasady polityki czynszowej oraz warunki obniz enia czynszu, w tym wysokość
    dochodu gospodarstwa domowego najemcy,";

    c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

    "3. Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy
    powinny określać w szczególności:

    1) wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającą oddanie w najem lub w
    podnajem lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego, oraz wysokość dochodu
    gospodarstwa domowego uzasadniającą zastosowanie obniżek czynszu,

    2) warunki zamieszkiwania kwalifikujące wnioskodawcę do ich poprawy,

    3) kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu
    lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego,

    4) warunki dokonywania zamiany lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu
    gminy oraz zamiany pomiędzy najemcami lokali należących
  • 19.12.04, 13:51
    "4) zasady polityki czynszowej oraz warunki obniz enia czynszu, w tym wysokość
    dochodu gospodarstwa domowego najemcy,";

    c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

    "3. Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy
    powinny określać w szczególności:

    1) wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającą oddanie w najem lub w
    podnajem lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego, oraz wysokość dochodu
    gospodarstwa domowego uzasadniającą zastosowanie obniżek czynszu,

    2) warunki zamieszkiwania kwalifikujące wnioskodawcę do ich poprawy,

    3) kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu
    lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego,

    4) warunki dokonywania zamiany lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu
    gminy oraz zamiany pomiędzy najemcami lokali należących do tego zasobu a
    osobami zajmującymi lokale w innych zasobach,

    5) tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawierany na czas
    nieoznaczony i o najem lokali socjalnych oraz sposób poddania tych spraw
    kontroli społecznej,

    6) zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym
    przez najemcę lub w lokalu, w którego najem nie wstąpiły po śmierci najemcy,

    7) kryteria oddawania w najem lokali o powierzchni użytkowej przekraczającej 80
    m2.";

    17) w art. 23 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

    "2. Umowa najmu lokalu socjalnego, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 1, może być
    zawarta z osobą, która nie ma tytułu prawnego do lokalu i której dochody
    gospodarstwa domowego nie przekraczają wysokości określonej w uchwale rady
    gminy podjętej na podstawie art. 21 ust. 3 pkt 1.";

    18) uchyla się art. 29;

    19) art. 32 otrzymuje brzmienie:

    "Art. 32. W razie wypowiedzenia najmu, na podstawie art. 11 ust. 2 pkt 4,
    najemcy opłacającemu w dniu poprzedzającym dzień wejścia w życie ustawy czynsz
    regulowany, obowiązek zapewnienia temu najemcy lokalu zamiennego oraz pokrycia
    kosztów przeprowadzki spoczywa, do dnia 31 grudnia 2015 r., na właściwej
    gminie.";

    20) w art. 36 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

    "2. Kaucja wpłacona przez najemcę w okresie obowiązywania ustawy, o której mowa
    w art. 39, podlega zwrotowi w zwaloryzowanej kwocie odpowiadającej przyjętemu
    przy jej wpłacaniu procentowi wartości odtworzeniowej lokalu obowiązującej w
    dniu jej zwrotu, w terminie określonym w ust. 1. Zwrócona kwota nie może być
    jednak niższa od kwoty kaucji wpłaconej przez najemcę.".



    Art. 2.

    W ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93, z
    późn. zm.4)) art. 6851 otrzymuje brzmienie:

    "Art. 6851. Wynajmujący lokal może podwyższyć czynsz, wypowiadając
    dotychczasową wysokość czynszu najpóźniej na miesiąc naprzód, na koniec
    miesiąca kalendarzowego.".



    Art. 3.

    W ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania
    budownictwa mieszkaniowego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.5)) w
    art. 30 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

    "5. W razie:

    1) złożenia przez najemcę w deklaracji oświadczeń niezgodnych z prawdą,
    towarzystwo wypowiada mu umowę najmu bez zachowania terminu wypowiedzenia; po
    rozwiązaniu umowy osoba zajmująca lokal bez tytułu prawnego jest obowiązana
    płacić towarzystwu miesięczne odszkodowanie za korzystanie z lokalu w wysokości
    200% czynszu miesięcznego, jaki płaciłby, gdyby umowa nie została rozwiązana,

    2) gdy najemca nie złoży deklaracji w terminie, o którym mowa w ust. 3, lub
    wykaże w deklaracji dochody przekraczające wysokość określoną w ust. 1 pkt 2,
    towarzystwo może wypowiedzieć umowę najmu w części dotyczącej czynszu; w takich
    przypadkach nie stosuje się art. 28 ust. 2.".



    Art. 4.

    Przepisów art. 3 ust. 1, art. 8a ust. 7 pkt 3 oraz art. 14 ust. 7 ustawy, o
    której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie stosuje się do
    umów o używanie lokali mieszkalnych, zawartych przed dniem wejścia w życie
    niniejszej ustawy.



    Art. 5.

    Przepisu art. 6851 ustawy, o której mowa w art. 2, w brzmieniu nadanym
    niniejszą ustawą, nie stosuje się do umów najmu lokali użytkowych, zawartych
    przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.



    Art. 6.

    Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.


    MARSZAŁEK SEJMU

    (-) Józef OLEKSY



    --------------------------------------------------------------------------------


    1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r. -
    Kodeks cywilny oraz ustawę z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach
    popierania budownictwa mieszkaniowego.

    2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002 r. Nr 113, poz.
    984 i Nr 168, poz. 1383, z 2003 r. Nr 113, poz. 1069 oraz z 2004 r. Nr 116,
    poz. 1203.

    3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z
    2001 r. Nr 4, poz. 27, Nr 16, poz. 167 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 25,
    poz. 253, Nr 153, poz. 1271, Nr 216, poz. 1824 i Nr 240, poz. 2058, z 2003 r.
    Nr 65, poz. 594 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213,
    poz. 2157.

    4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1971 r. Nr 27, poz.
    252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr
    30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989 r. Nr
    3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, z
    1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994
    r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz.
    417, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r.
    Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz. 741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998
    r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2000 r. Nr
    22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i 857, Nr 88, poz. 983 i Nr 114, poz. 1191, z
    2001 r. Nr 11, poz. 91, Nr 71, poz. 733, Nr 130, poz. 1450 i Nr 145, poz. 1638,
    z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 141, poz. 1176, z 2003 r. Nr 49, poz. 408, Nr
    60, poz. 535, Nr 64, poz. 592 i Nr 124, poz. 1151 oraz z 2004 r. Nr 91, poz.
    870, Nr 96, poz. 959, Nr 162, poz. 1692 i Nr 172, poz. 1804.

    5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27,
    Nr 16, poz. 167 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 153, poz.
    1271, Nr 216, poz. 1824 i Nr 240, poz. 2058, z 2003 r. Nr 65, poz. 594 oraz z
    2004 r. Nr 141, poz. 1492, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2157.




















































  • 19.12.04, 13:52
    U C H W A Ł A

    SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

    z dnia 3 grudnia 2004 r.

    w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym
    zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych ustaw

    Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 listopada
    2004 r. ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym
    zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych ustaw,
    wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:


    1)
    w art. 1 w pkt 5, w art. 6b w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

    "5) osprzętu anteny zbiorczej oraz osprzętu i zabezpieczeń instalacji
    elektrycznej, z wyłączeniem wymiany przewodów,";


    2)
    w art. 1 w pkt 5, w art. 6g po wyrazach "o każdej zmianie" dodaje się
    wyraz "adresu";


    3)
    w art. 1 w pkt 6, w art. 7 w ust. 2 w zdaniu drugim wyrazy "stosowane z
    uwzględnieniem najemców" zastępuje się wyrazami "udzielane najemcom";


    4)
    w art. 1 w pkt 6, w art. 7 w ust. 2 zdanie trzecie otrzymuje brzmienie:

    "Kwota obniżki powinna być zróżnicowana w zależności od wysokości dochodu
    gospodarstwa domowego najemcy.";


    5)
    w art. 1 w pkt 6, w art. 7 w ust. 6 wyrazy "osoby wspólnie z nią zamieszkujące
    lub zgłoszone do wspólnego zamieszkiwania" zastępuje się wyrazami "innych
    członków jej gospodarstwa domowego";


    6)
    w art. 1 w pkt 8, w art. 8a w ust. 7 skreśla się pkt 1;


    7)
    w art. 1 w pkt 8, w art. 8a w ust. 7 skreśla się pkt 3;


    8)
    w art. 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

    "9) w art. 9:

    a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

    "1. Podwyższanie czynszu lub innych opłat za używanie lokalu, z wyjątkiem opłat
    niezależnych od właściciela, nie może być dokonywane częściej niż co 6
    miesięcy, a jeżeli poziom rocznego czynszu lub innych opłat za używanie lokalu,
    z wyłączeniem opłat niezależnych od właściciela, przekracza 3% wartości
    odtworzeniowej lokalu, to roczna podwyżka nie może być wyższa niż 10%
    dotychczasowego czynszu albo dotychczasowych opłat za używanie lokalu,
    liczonych bez opłat niezależnych od właściciela.

    2. W razie podwyższania opłat niezależnych od właściciela jest on obowiązany do
    przedstawienia lokatorowi na piśmie zestawienia opłat wraz z przyczyną ich
    podwyższenia. Lokator obowiązany jest opłacać podwyższone opłaty tylko w takiej
    wysokości, jaka jest niezbędna do pokrycia przez właściciela kosztów
    dostarczenia do lokalu używanego przez lokatora dostaw, o których mowa w art. 2
    ust. 1 pkt 8.",

    b) uchyla się ust. 4, 7 i 9;";


    9)
    w art. 1 w pkt 11 w lit. a, w ust. 1 przecinek po wyrazach "ust. 2-5"
    zastępuje się wyrazem "oraz";


    10)
    w art. 1 w pkt 11 w lit. e w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 11" zastępuje się
    wyrazami "ust. 11 i 12" oraz dodaje się ust. 12 w brzmieniu:

    "12. Jeżeli lokatorem, któremu właściciel wypowiada stosunek prawny na
    podstawie ust. 5, jest osoba, której wiek w dniu otrzymania wypowiedzenia
    przekroczył 75 lat, a która po upływie terminu, o którym mowa w ust. 5, nie
    będzie posiadała tytułu prawnego do innego lokalu, w którym może zamieszkać,
    ani nie ma osób, które zobowiązane są wobec niej do świadczeń alimentacyjnych,
    wypowiedzenie staje się skuteczne dopiero w chwili śmierci lokatora; przepisów
    art. 691 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego nie stosuje się.";


    11)
    w art. 1 w pkt 15 w lit. b, w ust. 2b wyrazy "w ust. 4" zastępuje się
    wyrazami "w ust. 2a";


    12)
    w art. 1 w pkt 16 w lit. b, w pkt 4 wyrazy "warunki obniżenia czynszu, w tym
    wysokość dochodu gospodarstwa domowego najemcy" zastępuje się wyrazami "warunki
    obniżania czynszu";


    13)
    w art. 3, w ust. 5 w pkt 1 wyraz "płaciłby" zastępuje się wyrazem "płaciłaby";


    14)
    w art. 4 skreśla się wyrazy ", art. 8a ust. 7 pkt 3".



  • 19.12.04, 13:06
    jakie zmiany wprowadza nowelizacja w eksmisjach? pozdrawiam, a.
  • 19.12.04, 13:53
    czekamy na rozporzadzenie musi byc do 5 lutego 2005

    Pozdrawiam
  • 19.12.04, 22:48
    dzięki! I tylko malutki komentarz: idzie to jak po grudzie, ale rzeczywiście
    zmienia się na lepsze. Nie tylko następują zmiany w prawie, które mają szansę
    prowadzić nas do normalności, ale następuje wielka przemiana świadomości
    społecznej w sprawach najmu - ludzie postronni, nie będący stroną sporu, a po
    prostu rozumujący logicznie, zgodnie z ze zdrowym rozsądkiem i elementarnym
    poczuciem sprawiedliwości, coraz częściej przyznają rację właścicielom. Oby tak
    dalej! Pozdrawiam.
  • 20.12.04, 09:10
    Rynek w kamienicach będzie wolny dopiero wtedy, kiedy możliwe staną się
    eksmisje. 3-latka i późniejsze korowody w sądach, to nie jest rynkowy mechanizm
    rozwiązywania umów najmu. Lokator może wyprowadzić się w dowolnym momencie,
    dogodnym dla siebie i bez sądu. Rynek równoważy prawa i obowiązki stron każdej
    umowy, a obecna ustawa "o ochronie..." kontynuuje skrajną nierównowagę.
  • 07.03.05, 17:27
    jml13060 napisał:

    > Rynek w kamienicach będzie wolny dopiero wtedy, kiedy możliwe staną się
    > eksmisje. 3-latka i późniejsze korowody w sądach, to nie jest rynkowy mechanizm
    > rozwiązywania umów najmu.

    Święta prawda.
  • 07.03.05, 16:57
    Pozdrawiam
  • 07.03.05, 17:32
    Ja już podniosłem, teraz czekam na pozew o ustalenie, że podwyżka była
    niezgodna z ustawą lub za wysoka, albo na wyrok Trybunału Konstytucyjnego ze
    skargi Prokuratora Generalnego. Tak czy inaczej wszystko w rękach Trybunału.
    Jak nie tego w Warszawie, to na pewno w Strasbourgu. Pozdrawiam. Oskar
  • 07.03.05, 17:39
    podnoszę w jezyku netu ozancza "podbicie " wątku by poszedł "wyżej" czyli był
    na wierzchu.
    A wrzucam oznacza że coś tam ulokuje tym razem z Repyb cos co wyjątkowo pasuje
    do tego starego wątku

    Pozdrawiam
  • 07.03.05, 17:40
    PO WYROKU EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU PRAW CZŁOWIEKA Polska ma uwolnić czynsze

    Podniosą, ale nie wyrzucą


    Jeżeli właściciele warszawskich kamienic będą mogli dowolnie ustalać czynsze,
    wzrosną one w niektórych przypadkach nawet trzykrotnie. Może do tego dojść już
    za pół roku, jeżeli Europejski Trybunał Praw Człowieka podtrzyma swoje
    stanowisko w sprawie konieczności uwolnienia w Polsce czynszów.


    (c) RAFAŁ PIEKARSKI
    Maksymalny czynsz w Warszawie wynosi 11 zł za mkw. - średni to 8-9 zł za mkw.
    Po uwolnieniu mogą wzrosnąć od ok. 50 proc. do ok. 300 proc. w zależności od
    tego, gdzie budynek się znajduje. - W kamienicy przy Krakowskim Przedmieściu,
    gdzie obecnie czynsze wynoszą ok. 11 zł za mkw., po ich uwolnieniu mogą
    osiągnąć wysokość ok. 35 zł za mkw. - mówi Mirosław Szypowski, prezes Polskiej
    Unii Właścicieli Nieruchomości.

    Na możliwość swobodnego ustalania wysokości czynszu czeka 400 tys. właścicieli
    kamienic w całej Polsce.

    Gwałtowna podwyżka
    W Warszawie na uwolnienie czynszów czeka ok. 10 tys. właścicieli kamienic. -
    Czynsz w wysokości 3 proc. wartości odtworzeniowej lokalu wystarcza jedynie na
    pokrycie 40 proc. kosztów utrzymania nieruchomości - wyjaśnia Szypowski. Z
    opłat czynszowych pokrywany jest podatek od nieruchomości, wywóz nieczystości,
    sprzątanie budynku i drobne bieżące naprawy. Na przeprowadzenie niezbędnych
    remontów już nie starcza środków. A do dbania o to, by budynek był w
    odpowiednim, nadającym się zamieszkania stanie, prawo zobowiązuje właściciela.

    - Gminy ustalały czynsze na stanowczo zbyt niskim poziomie - mówi prezes Unii
    Właścicieli Nieruchomości. - W kamienicy w Alejach Ujazdowskich, którą obecnie
    przejmuje jej właściciel, czynsze wynoszą zaledwie 2,5 zł za mkw. A budynek
    nadaje się do generalnego remontu.

    Uwolnione czynsze gwałtownie wzrosną. Niektórzy lokatorzy kwaterunkowi już
    teraz mają problemy z ich regulowaniem.

    - Wielu spośród właścicieli kamienic, których najemców nie stać na płacenie
    czynszu, kieruje do sądu wnioski o wydanie nakazu eksmisji - mówi Piotr
    Urbańczyk, sekretarz generalny Ogólnopolskiego Ruchu Ochrony Interesów
    Lokatorów. - Doradzamy lokatorom, aby składali pozwy do sądów o uregulowanie
    stawek czynszowych. Niestety, nie spotkałem się z tym, by jakaś z takich spraw
    zakończyła się po myśli lokatora.

    Zdaniem Urbańczyka gminy czy zakłady pracy przekazujące nieruchomości wraz z
    lokatorami w ręce prywatnych właścicieli powinny w aktach notarialnych zadbać o
    zabezpieczenie najemców, tego jednak nie robiły, stąd obecna fala pozwów o
    eksmisję.

    Gmina nie da rady
    - Obowiązek zapewnienia lokali komunalnych i socjalnych spoczywa na gminie -
    przypomina Piotr Urbańczyk.

    Warszawy nie stać na zapewnienie lokali komunalnych ani socjalnych wszystkim
    potrzebującym. W kolejce o przyznanie lokalu trzeba czekać nawet po kilka lat.
    Na listach w tej chwili jest ok. 6 tysięcy osób. Po uwolnieniu czynszu kolejka
    oczekujących na mieszkanie od miasta może się co najmniej podwoić.

    W najbliższym czasie ma powstać kilka nowych budynków komunalnych w
    poszczególnych dzielnicach, to jednak nie rozwiąże problemu. Miasto oprócz
    budowy nowych budynków remontuje pustostany oraz kupuje hotele robotnicze z
    zamiarem urządzenia w nich lokali komunalnych lub socjalnych.

    Jak nie uwolnią
    Na początku stycznia Polska Unia Właścicieli Nieruchomości złożyła wniosek do
    Trybunału Konstytucyjnego o uznanie zapisów dotyczących regulowania czynszów za
    niekonstytucyjne.

    - Przez najbliższe pół roku będziemy czekać na to, co zrobi ustawodawca - mówi
    Mirosław Szypowski. - W tym czasie Polska ma obowiązek uporządkować prawo.
    Jednocześnie czekamy na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego.

    Jeżeli zgodnie z zaleceniem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka nie zostanie
    dostosowane do postanowień zawartych w ratyfikowanym przez Polskę w 1994 r.
    protokole nr 1 do konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności
    do Trybunału może wpłynąć fala pozwów przeciwko Polsce. Dla naszego rządu może
    to oznaczać konieczność wypłaty olbrzymich odszkodowań. Szacuje się, że prawo
    do wystąpienia z wnioskiem o odszkodowanie będzie miało ok. 400 tys.
    właścicieli kamienic w całym kraju.

    - Odszkodowania będą zasądzane za okres ponad 10 lat, od czasu ratyfikowania
    przez Polskę protokołu nr 1 do konwencji. Będziemy nakłaniać właścicieli do
    występowania z pozwami, najprawdopodobniej zostanie również opracowany wzór
    takiego dokumentu - deklaruje Mirosław Szypowski. •

    AGNIESZKA STEFAŃSKA

    --------------------------------------------------------------------------------

    CZYNSZOWA RZECZYWISTOŚĆ
    Dziś za wynajem umeblowanego 50-metrowego mieszkania w Warszawie trudno wziąć
    więcej niż 1500 zł. Owszem, są propozycje i za nawet trochę więcej niż 2000 zł,
    ale w nowym lokalu, na strzeżonym osiedlu i z miejscem parkingowym. Obecnie
    taką graniczną stawką czynszu wolnorynkowego za pusty lokal w Warszawie jest
    około 25 zł za mkw. Maksymalna stawka czynszu w mieszkaniach spółdzielczych
    lokatorskich i TBS-owskich nie może przekroczyć 15 zł (4 proc. wartości
    odtworzeniowej), a prywatny właściciel może dziś podnieść czynsz w Warszawie do
    11,63 zł za mkw., czyli 3,1 proc. wartości odtworzeniowej. Czy istotnie po
    uwolnieniu czynszów sięgałyby one 35 zł za mkw.? Niewykluczone - ale nie w
    zaniedbanych, nieremontowanych od lat prywatnych kamienicach! Bardzo zamożni
    najemcy, gdyby mieli tyle płacić prywatnemu właścicielowi, wynieśliby się
    zapewne do całkiem atrakcyjnych zasobów wolnego rynku, średniozamożni - stworzą
    popyt na mieszkania finansowane przez Krajowy Fundusz Mieszkaniowy - bądź kupią
    lokal na raty, choćby na wtórnym rynku. Najmniej zamożni rzeczywiście mogą
    poczuć się zagrożeni podwyżką - ale skwapliwie skorzystają z ochrony swoich
    lokatorskich praw. Moim zdaniem - uwolnione czynsze ukształtują się mniej
    więcej na poziomie od 6-8 zł do 25 zł za mkw. Po uwolnieniu czynszów może
    okazać się, że najbardziej korzystny dla właściciela kamienicy jest kontrakt z
    miastem, które zgodzi się wynajmować od niego dla komunalnych lokatorów
    mieszkania za 6-8 zł za mkw...
    Krystyna Milewska


    WPŁYW NA RYNEK
    Danuta Grelewicz-Pogórska z Agencji AD Drągowski:

    - Uwolnienie czynszów nie wywoła rewolucji na rynku nieruchomości wtórnych.
    Lokatorzy kwaterunkowi nie będą zainteresowani kupnem nowych lokali, gdy nie
    będzie ich stać na opłacenie czynszu w dotychczas zajmowanych. Może jednak
    wzrosnąć nieznacznie liczba ofert na rynku. Opuszczone przez dotychczasowych
    najemców mieszkania w kamienicach będą jednak wymagały sporego nakładu
    inwestycji. Po ich wyremontowaniu mogą pojawiać się w agencjach jako oferty na
    wynajem lub sprzedaż.
    AIS


    CZYNSZE W LICZBACH
    • Maksymalny czynsz w Warszawie w mieszkaniach kwaterunkowych wynosi 11 zł. za
    mkw. Średni kształtuje się na poziomie 8-9 zł. za mkw.
    • Regulowane opłaty wystarczają na pokrycie zaledwie 40 proc. niezbędnych
    kosztów utrzymania nieruchomości.
    • Rynkowe czynsze w Warszawie są do 0,5 do 3 razy wyższe od tych ustalonych
    przez ustawodawcę.
    • W samej Warszawie jest 10 tys. właścicieli kamienic czekających na możliwość
    dostosowania czynszów do warunków rynkowych i ok. 80 tys. lokatorów, którzy
    mają nadzieję, że to nie nastąpi.
    AIS

  • 07.03.05, 17:53
    własciwie nie pasują mi ew tym tekście tylko dwie kwestie
    1/
    " Na możliwość swobodnego ustalania wysokości czynszu czeka 400 tys.
    właścicieli kamienic w całej Polsce.
    >
    > Gwałtowna podwyżka

    > W Warszawie na uwolnienie czynszów czeka ok. 10 tys. właścicieli kamienic."

    jak to jest liczone? kamienice? mieszkania? współwłaściciele?? moim zdaniem z
    dlalszej części wynika że kamienic bo piszą
    "W samej Warszawie jest 10 tys. właścicieli kamienic czekających na możliwość
    dostosowania czynszów do warunków rynkowych i ok. 80 tys. lokatorów, którzy
    mają nadzieję, że to nie nastąpi. " Osiem mieszkań na kamienice, to by nawet
    pasowalo ale .... sądząc po moim przypadku ( mam już tylko 40% lokatorów z
    decyzjami!!)mam pytanie czy 80 tys to mieszkania z decyzjami czy wszystkie w
    tych kamienicach - siak czy owak - argument o zbilzaniu sie rynu wolnego i 3.3
    % trafia mi do przekonania. Dyferencjał 8- 25 jest wlaściwy ale oczywiście
    niektóre lokale moga byc i za czynszem 50 zł np w super punktach.

    2/ Brakuje mi w tym artykule mi brakuje to odniesienia sie docałego kraju!! To
    powazna wada bo na przykładzie Warszawy nie mozna wniskowac 0 czynszach w
    małych miejścowościach - to powazna wada jak na czasopismo ogólnopolskie!!!

    Pozdrawiam

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.