Dodaj do ulubionych

Batalha - 9.06.2017

13.08.17, 00:53
Poprzedniego dnia bylysmy najpierw w Palacio Naciónal de Mafra, potem w Mosteiro de Alcobaça a popoludnie, wieczor i noc spedzilysmy w cudownym romantycznym miasteczku Óbidos, tutaj link:

Óbidos (link)

--
http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
Edytor zaawansowany
  • 13.08.17, 21:13
    Do Batalha przyjechałyśmy na tyle wcześnie żeby mieć czas obejrzeć wszystko zanim będziemy mogły wejść do środka i zanim zaczną zjeżdżać tabunami autobusy, a autobusowi turyści zaczną deptać sobie po piętach i wchodzić co chwilę w pole widzenia kamery.
    Obeszłyśmy wszystko, nawet okoliczne uliczki z których widoczna jest ta baśniowa budowla. Planowałyśmy jeszcze przed wejściem zjeść śniadanie, ale kiedy ujrzałyśmy nadjeżdżające autobusy, zrezygnowałyśmy, zanim oni się wysypią z tych autobusów, my już będziemy dalej a oni jeszcze postoją i odsłuchają całego "programu" jaki ma do wypowiedzenia przewodnik a na pewno nie stworzą tłoku w pobliskich kafejkach, w końcu przyjechali z hoteli gdzie zaserwowano im szwedzkie stoły smile.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170813/ahhjbyfy.jpg
    --
    http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 14.08.17, 01:01
    Bez pośpiechu spacerowałyśmy wokół klasztoru, oglądając go ze wszystkich możliwych stron...

    http://fs5.directupload.net/images/user/170814/k6h4nzkm.jpg
    --
    http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 14.08.17, 01:03
    Zaszłyśmy nawet na jakąś małą uliczkę w pobliżu z której widać było koronkowe zwieńczenia klasztoru...

    http://fs5.directupload.net/images/user/170814/f5dbkwds.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-o3-3d8e.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 14.08.17, 01:08
    I właśnie w tym momencie dostrzegłyśmy pierwsze nadjeżdżające autobusy, to było dla nas hasło, żeby natychmiast wejść do środka.

    Późnogotycki portal został ozdobiony motywami religijnymi i figurami apostołów.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170814/z28t8u4y.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-ly-288c.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 14.08.17, 10:37
    Mosteiro de Santa Maria da Vitória

    Mosteiro de Santa Maria da Vitória współcześnie cały kompleks nazywany jest Mosteiro da Batalha

    Architektura utrzymanej w miodowej kolorystyce bryły klasztoru jest bardzo zróżnicowana.
    Kościół zbudowano w nacechowanym bogatą ornamentyką stylu płomienistego gotyku w latach 1388-1434, ale manuelińskie dodatki z końca XV i początków XVI w. zmieniły jego pierwotny wygląd. Rzeźbione z koronkową precyzją pinakle, gzymsy i łuki przyporowe tworzą niepowtarzalny styl tej budowli. Widoczne są także wpływy późnego gotyku angielskiego, zwanego perpendykularnym. Główną fasadę przedzielają ogromne pilastry i rzeźbione laskowania, natomiast wąska, strzelista nawa oraz Sala Kapituły przypominają zabytki architektury sakralnej spotykane w takich miastach angielskich, jak Winchester i York.

    Wnętrze kościoła wydaje się być niezwykle skromne, strzeliste łuki, niewiele ozdób i ciepłe niebieskawo-różowe światło. Na prawo od wejścia do kościoła usytuowana jest Capela do Fundador - kaplicy fundatora.

    Te pierwsze zdjęcia robiła AL - ponieważ, ja nie bardzo miałam zaufanie do aparatu z którego wtedy korzystałam - w ten sposób powstał komplet zdjęć widziany oczami AL i moimi


    http://fs5.directupload.net/images/user/170814/r7f2zecc.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-o3-3d8e.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 14.08.17, 10:43
    W Capela do Fundador (Kaplica Fundatora), pod przypominającym ośmioboczną latarnię sklepieniem, stoi grobowiec w którym leżą pochowani król Joăo I i Filipa de Lencastre. Dwie spoczywające obok siebie i trzymające się za ręce postaci miały symbolizować wieczną przyjaźń angielsko-portugalską.
    W 1386 r. oba kraje podpisały traktat o "nienaruszalnym wiecznym, trwałym i prawdziwym przymierzu”. Porozumienie to było najdłuższym układem o przyjaźni między państwami zawartym w czasach nowożytnych. Powołano się na niego podczas II wojny światowej, w wyniku czego alianci założyli swe strategiczne bazy na portugalskich Azorach. Z kolei w 1982 r. Portugalia umożliwiła brytyjskiej flocie swobodny dostęp do tych wysp na czas trwania wojny o Falklandy.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170814/ndpdh23h.jpg
    --
    http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 14.08.17, 10:52
    Czterech najmłodszych synów Joăo I i Filipy pochowano wzdłuż południowej ściany
    Capela do Fundador w rzędzie łukowo-sklepionych nisz. W drugim grobowcu z prawej złożono ciało Henryka Żeglarza, wielkiego inspiratora odkrywczych wypraw na Maderę, Azory i wybrzeże afrykańskie aż po Sierra Leone. Wprawdzie infant Henryk nie dotarł nigdy dalej niż do Tangeru, ale jego osobiste zaangażowanie, doświadczenie i ciekawość dały impuls do rozpoczęcia epoki wielkich odkryć geograficznych i dalekomorskich podbojów Portugalii. Po jego śmierci w 1460 r. portugalska ekspansja została chwilowo zahamowana.
    Objecie władzy przez Joăo II (1481-1495) oznaczało wznowienie wypraw morskich. Tradycje te kontynuował również kolejny władca, Manuel I (1495-1521). Dzięki królewskiemu wsparciu Portugalia osiągnęła na polu odkryć wiele sukcesów: w roku 1498 Vasco da Gama przetarł drogę morską do Indii, dwa lata później Cabral dopłynął do Brazylii, a już w 1501 r, portugalscy podróżnicy odkryli Nową Fundlandię. Bezpośrednim skutkiem odkrycia nowych lądów i kultur był wzrost zamożności mieszkańców kraju oraz wiara w nieograniczone możliwości człowieka. Ta korzystna atmosfera sprzyjała narodzinom oryginalnego, typowego tylko dla Portugalii stylu architektonicznego nazwanego od imienia króla, manuelińskim.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170814/ujsdjz9q.jpg
    --
    http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 14.08.17, 15:46
    Wnętrze kościoła jest imponująco przestronne, a zarazem bardzo skromne. Jedyną dekoracją są witraże ze scenami z życia Chrystusa.

    Mosteiro de Santa Maria da Vitória

    11 km na południe od Leirii wznosi się dominikański Mosteiro de Santa Maria da Vitória klasztor Matki Boskiej Zwycięskiej, określany często mianem Batalha i uznawany za jedno
    z największych osiągnięć portugalskiej architektury. Oryginalna budowla przytłacza bogactwem zdobień w stylu manuelińskim, porównywalnym jedynie z dekoracyjnością zespołu klasztornego Hieronimitów - Mosteiro dos Jerónimos w Belém.

    Dominikańskie opactwo Santa Maria da Vitória w Batalha to arcydzieło portugalskiego gotyku. Klasztor z białego wapienia upamiętnia zwycięstwo pod Aljubarrota w 1385 roku. João I ślubował, iż po wygranej bitwie wzniesie Matce Boskiej okazałą świątynię.

    Mosteiro da Batalha, symbol dumy narodowej, został zbudowany dla upamiętnienia tej zwycięskiej bitwy pod Aljubarrota, w wyniku której Portugalia obroniła swoją niezależność od Kastylii.
    W roku 1383, wraz ze śmiercią króla Ferdynanda, wygasła dynastia księstwa Burgundii, a jej odrodzenie poprzedził okres gorączkowych spisków organizowanych przez rozmaite frakcje
    polityczne, a związanych z walką o portugalski tron. Wdowa po Ferdynandzie, Eleonora Teles, jeszcze za życia swego małżonka miała hiszpańskiego kochanka, a po śmierci króla wydała swą córkę, Beatrycze, za Jana I Kastylijskiego, popierając w ten sposób jego roszczenia do portugalskiego tronu. Dom João I z dynastii Avis, przyrodni brat Ferdynanda z nieślubnego łoża, również walczył o prawo do tronu. Po zorganizowaniu zamachu na kochanka Eleonory przygotował się na nieunikniony atak ze strony Kastylii.


    http://fs5.directupload.net/images/user/170814/tco3hvpx.jpg
    --
    http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 14.08.17, 16:22
    BITWA POD ALJUBARROTA
    Wraz ze śmiercią Ferdynanda I w 1383 roku wygasła linia męskich potomków portugalskiego rodu królewskiego. Królem proklamowany został Dom João, syn z nieprawego łoża ojca Ferdynanda, wybór zakwestionował Jan, władca Kastylii.
    14 VIII 1385 r. armie obu zwaśnionych stron starły się w bitwie pod Aljubarrota. W rzeczywistości walki toczyły się pod São Jorge, 10 km na północny wschód od Aljubarrota i zaledwie 4 km od dzisiejszej miejscowości Batalha. Losy starcia wydawały się przesądzone, ale - jak głosi legenda - Jan de Avis oddal się w opiekę Najświętszej Marii Panny, obiecując w zamian za pomoc wybudowanie wspaniałego kościoła pod jej wezwaniem.
    Tak też się stało. Nuno Álvares Pereira powiódł portugalskie wojska do zwycięstwa, a nowy król dotrzymał słowa i wystawił okazałą budowlę, będącą dziełem najlepszych ówczesnych
    architektów i budowniczych. Wspaniałe zwycięstwo Dom João I zapewniło Portugalii dwa stulecia niezależności od Hiszpanii.
    Klasztor jest obecnie symbolem portugalskiej niepodległości oraz potęgi dynastii Aviz.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170814/vqpgb7dh.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-ly-288c.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 14.08.17, 19:06
    Na zewnątrz nawy głównej, po jej lewej stronie, znajdują się Claustro Real - Królewskie Krużganki, skarbiec cieszących oko manuelińskich detali, umieszczonych na gotyckiej konstrukcji. Po jednej stronie znajduje się XV-wieczna Sala do Capitulo (Sala Kapituły) - wyróżnia się sklepieniem bez przypór. Sklepienie gwiaździste spina na środku herb Jana I. Według ówczesnych władz kościelnych realizacja projektu była na tyle niebezpieczna, że przy pracach zatrudniono wyłącznie takich przestępców, którzy mieli już prawomocne wyroki śmierci. Legenda głosi, że architekt budowli, Afonso Domingues, uciszył swych krytyków dopiero wtedy, gdy postanowił każdej nocy spać w tym jeszcze nie ukończonym pomieszczeniu. Obecnie przy Grobie Nieznanych Żołnierzy, wzniesionym ku czci Portugalczyków poległych we Francji podczas I wojny światowej oraz walk kolonialnych w Afryce, trzymana jest stale warta honorowa.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170814/jm2afkjv.jpg
    --
    http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 14:08
    Claustro Real

    Diogo de Boitaca, znany architekt klasztoru w Belém i mistrz sztuki manuelińskiej, ozdobił oryginalne gotyckie okna Claustro Real (Krużganki Królewskie) kunsztownymi, spiralnymi, kutymi w kamieniu muszlami.
    Do upiększenia całości wykorzystał także rozmaite symbole zamorskich wypraw na przykład krzyże zakonu Rycerzy Chrystusa oraz sferę wyobrażającą kulę ziemską. Kwiaty lotosu, gałązki dzikiej róży i egzotyczne rośliny to stałe elementy dekoracyjne tych kompozycji.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/eejitblg.jpg
    --
    http://s7.directupload.net/images/120410/klvh35gq.jpg
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 14:11
    W refektarzu po przeciwnej stronie krużganków mieści się muzeum wojskowe, przybliżające zwiedzającym najbardziej dramatyczne wydarzenia portugalskiej historii.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/nzis3qgu.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-ly-288c.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 14:13
    W lawaterzu, w którym mnisi obmywali ręce przed posiłkami i po nich, znajduje się fontanna wzniesiona około 1450 roku.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/p4d3tffg.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-o3-3d8e.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 14:36
    Krótkim korytarzem można przejść do klasycznych gotyckich Claustro Dom Alfonso V (Krużganki Króla Alfonsa V), które, zestawione z manuelińskimi Krużgankami Królewskimi, dają prawdziwe wyobrażenie o przepychu stylistycznym tych ostatnich.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/gs2sh5jd.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-ly-288c.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 14:39
    To były foty AL a teraz moje...

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/lez7zr6k.jpg
    --
    http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 14:57
    Z Krużganków Alfonsa V wróciłyśmy do Krużganków Królewskich - stamtąd po prostu trudno się wyrwać - ta budowla, ten klasztor, te krużganki ich niepowtarzalne piękno wciągają i hipnotyzują... w tym momencie nie wiedziałyśmy jeszcze jak bardzo ach i och będzie dopiero za chwilę...

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/nn8moec8.jpg
    --
    http://s7.directupload.net/images/120410/klvh35gq.jpg
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 15:03
    I jeszcze kilka migawek z Claustro Real

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/acpwag7o.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-ly-288c.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 19:29
    Prace przy budowie Mosteiro de Santa Maria da Vitória rozpoczęto w 1388 roku, kierował nimi mistrz budowlany Afonso Domingues, którego w 1402 roku zastąpił David Huguet. W ciągu następnych dwóch stuleci na architekturze klasztoru odcisnęli swe piętno kolejni władcy - syn Jana, król Eduard I (Dom Duarte I) polecił wznieść za prezbiterium kościoła królewski panteon zwany Capelas Imperfeitas (Niedokończone Kaplice), manuelińskim dodatkiem są przede wszystkim wspaniałe dekoracje architektoniczne budynków opactwa.

    Na końcu przechodzi się do tego co bodaj najwspanialsze w klasztorze, Capelas Imperfeitas, do których wchodzi się obok budynku kapitularza, oddzielnym wejściem.

    Capelas Imperfeitas – to ośmioboczne mauzoleum dobudowane do wschodniej ściany prezbiterium.
    Tak więc opuściłyśmy Claustro Real i skierowałyśmy się do Capelas Imperfeitas.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/ckjgjink.jpg



    --
    http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 20:28
    Capelas Imperfeitas - Najstarszy syn Jana I i Filipy, król Eduard I. (Dom Duarte I) (1391-1438), rozpoczął wznoszenie ośmiobocznej budowli w 1437 r. z zamiarem przeznaczenia jej na panteon dynastii Avis, ale ostatecznie pogrzebano tutaj tylko Eduarda I i jego małżonkę Leonorę Aragońską. I podobnie jak w przypadku krużganków, wraz z pojawieniem się architektów króla Manuela pierwotne plany uległy zmianie.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/pegc3ubw.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-ly-288c.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 20:34
    Widok wręcz zapiera dech. Orgia upiększeń - zwłaszcza koronkowe rzeźbienia portali i filarów – została wystawiona na działanie żywiołów.

    Wspaniały portal wznosi się na wysokość 15m, a niemal każdy centymetr piaskowca zdobią pracowicie modelowane gzymsy, podobne do kwiatów koniczyny sklepienia łukowe, dekoracje roślinne oraz kamienne ślimaki. Ta nietypowa dla chrześcijańskiej architektury sakralnej ornamentyka kojarzy się raczej z islamskimi czy hinduskimi świątyniami. Być może inspiracją dla niej stały się opowieści o hinduskich budowlach, przekazywane przez kupców podążających szlakami handlowymi na wschód, Mimo powszechnego klasyfikowania budowli jako manuelińskiej, stanowi ona doskonały przykład różnorodności stylu epoki wielkich odkryć.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/4jjcrbwg.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-o3-3d8e.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 20:45
    Budowniczym tej architektonicznej perełki był Mateus Fernandes, pochowany tuż koło wejścia do Capela do Fundador. Portal jest otoczony przez siedem sześciobocznych kaplic, spośród których na szczególną uwagę zasługuje kaplica grobowa króla Dom Duarte I oraz jego żony Leonory Aragońskiej. Niestety, ambitny projekt autorstwa Diogo de Boitaca, zakładający budowę olbrzymich przypór w górnej części kondygnacji, nie doczekał się realizacji.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/z8k5hcco.jpg
    --
    http://s7.directupload.net/images/120410/klvh35gq.jpg
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 20:55
    Budowa kompleksu, czarującego pinaklami, przyporami, rzygaczami oraz misternymi kamiennymi maswerkami, trwała aż 145 lat (lata 1388-1533).
    Jak przystało na sanktuarium narodowe, Batalha zachowała cechy gotyku portugalskiego, a największym majstersztykiem tego stylu są Claustro Real (Krużganki Królewskie) oraz Capelas Imperfeitas (Niedokończone Kaplice).

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/ytbt28vu.jpg
    --
    http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 15.08.17, 21:32
    ...i jeszcze kilka fotek AL z Capelas Imperfeitas.
    Jaki to był komfort, że mogłyśmy być tam same i zajrzeć wszędzie, w spokoju, nie słysząc brzęczenia jakiegoś przewodnika, kontemplować te architektoniczne cuda.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170815/2yfxvr77.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-o3-3d8e.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 16.08.17, 13:25
    Opuściłyśmy mury opactwa, ale wciąż nie mogłyśmy się uwolnić od tego co żeśmy zobaczyły. Jeszcze kilka fotek z tej strony, żeby zapamiętać, utrwalić - zabrać choć trochę ze sobą.
    Na ogół przyjeżdżające wycieczki poprzestają na obejrzeniu kościoła i Kaplicy Fundatora, tam wejście nic nie kosztuje a na więcej zwykle nie ma czasu.
    Sama dwanaście lat wcześniej byłam na takiej wycieczce. Wtedy chciałyśmy jechać do Fatimy, zrobiłyśmy rezerwację w hotelu - wycieczka była organizowana przez Portugalczyków i obejmowała: Óbidos, Nazaré, Alcobaçę, Batalhę i Fatimę. W ciągu jednego dnia, wszędzie zbyt mało czasu, żeby można było obejrzeć w spokoju i wejść na krużganki, które szczególnie w Batalha są najpiękniejsze, nie wspominając o Capelas Imperfeitas.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170816/9flf62rw.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-ly-288c.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 16.08.17, 13:33
    Czas na śniadanie, przy kawie patrząc na ogromną bryłę opactwa... a potem jeszcze zrobić kilka zdjęć z zewnątrz.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170816/6jziktlg.jpg
    --
    http://s7.directupload.net/images/120410/klvh35gq.jpg
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 16.08.17, 13:44
    Podczas gdy znaczenie Alcobaçy związane jest przede wszystkim z praktykami religijnymi
    i wymiarem społecznym, symbolika Batalha ma wymowę zdecydowanie polityczną. Do dziś opactwo ma charakter kommemoratywny - w sali kapitulnej spoczywa dwóch nieznanych żołnierzy z I wojny światowej.
    Budowa kompleksu zbiegła się też z początkiem ery portugalskich odkryć geograficznych.

    Jeszcze przed klasztornymi murami o wielkiej historii przypomina ustawiony na rozległej esplanadzie konny posąg Nuno Álvaresa Pereiry, dowodzącego pod Aljubarrota wojskiem portugalskim. Za pomnikiem wznosi się piękna, wapienna fasada - dzieło kamieniarskiego
    mistrza Hugueta, który podjął zadanie po śmierci Alfonsa Dominguesa w 1402 roku. Trzecim artystą, odpowiedzialnym za wspaniałe manuelińskie wejście do Capelas Imperfeitas (Niedokończonych Kaplic) i za większość wystroju Claustro Real, był Mateus Fernandes.


    http://fs5.directupload.net/images/user/170816/5qxlushp.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-o3-3d8e.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 16.08.17, 13:56
    Kompleks popularnie określany Batalha, nazwą zapożyczoną od pobliskiego miasteczka, całkowicie uzależnionego od średniowiecznego kolosa (batalha po portugalska znaczy tyle co batalia) został umieszczony przez UNESCO na Liście Światowego Dziedzictwa, co niestety ani na jotę nie ograniczyło piekielnego ruchu na autostradzie, oddalonej ledwie o kilkaset metrów.

    Obecnie największym zagrożeniem dla zabytku jest biegnąca wzdłuż zabudowań klasztornych droga szybkiego ruchu N1 z Lizbony do Coimbry. Drgania i spaliny bardzo źle wpływają na jego konstrukcję. Droga ma być podobno "przeniesiona", ale jak dotąd nie zatwierdzono żadnego planu przebudowy. Poza tym wapienne mury klasztoru ulegają stopniowej degradacji za sprawą kwaśnych deszczów.

    http://fs5.directupload.net/images/user/170816/hzdhqbev.jpg
    --
    http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 16.08.17, 14:06
    W międzyczasie już wysypywały się z autobusów kolejne tłumy turystów i podążały do kościoła. Tutaj mogłyśmy jeszcze umknąć przed nimi - to czego już w Lizbonie uniknąć się nie dało.
    Autobusy zapchały cały przeznaczony dla nich parking i obstawiły ulice po obu stronach...
    To był czas żeby stamtąd odjeżdżać...

    http://fs5.directupload.net/images/user/170816/9key2zuh.jpg
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-o3-3d8e.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 16.08.17, 14:37
    Kolejnym celem naszej wycieczki była Coimbra, ale po drodze musiałyśmy jeszcze zajechać do odległej o zaledwie 11 km Leiria. To tam w dzielnicy handlowej, poprzedniego dnia znalazłam w internecie Media Markt. Kamera z której byłam zmuszona korzystać, ponieważ tę lepszą podtopiłam, działała mi na nerwy.
    Jedynym problemem było to, że niestety nie znalazłam w necie dokładnego adresu tzn. nazwy ulicy, system nawigacyjny niewiele mógł tutaj pomóc – wiedziałam tylko, że sklep znajduje się w dzielnicy handlowej w południowej części miasta, od której przyjechałyśmy. I fajnie, w końcu wypatrzyłyśmy ogromne reklamy Media Markt – po lewej stronie autostrady – zjazd w prawo i już nie widać niczego. Ale, koniec języka za przewodnika, trzeba pytać innych kierowców. Cała zabawa w kupno nowej kamery zajęła nam około godziny, ekspedient tłumaczył mi po angielsku bardzo dokładnie o co chodzi z tą kamerą i... oto pierwsze próby...

    http://fs5.directupload.net/images/user/170816/impmtbt4.jpg
    --
    http://fs1.directupload.net/images/user/150112/w8kfc76t.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
  • 16.08.17, 14:42
    Kolejnym miastem na naszej trasie i docelowym tego dnia była Coimbra, link na opis poniżej:

    Coimbra (link)
    --
    http://www.bilder-hochladen.net/files/itqm-o3-3d8e.gif
    www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.