Dodaj do ulubionych

SKM Warszawa

09.01.04, 21:18
Szybka Kolej Miejska w stolicy
PAP 18:00
Utworzenie w stolicy siedmiu linii Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) jest bardzo
dobrym pomysłem; na tę inwestycję przeznaczy się w najbliższych latach 1 mld
700 tys. zł - poinformował wiceprezydent Warszawy Sławomir Skrzypek.

"Chcemy stworzyć w stolicy siedem linii SKM, żeby wykorzystać istniejące już
linie kolejowe. W pierwszej kolejności, jeszcze w 2005, planujemy powstanie
tzw. linii falenickiej Grodzisk Mazowiecki - Otwock, łączącej dwa brzegi
Warszawy" - powiedział Skrzypek podczas spotkania w redakcji "Życia
Warszawy".

Według niego, oddanie do użytku pierwszej linii SKM pochłonie 135 mln
złotych, a jej roczne utrzymanie kosztować będzie 58 mln złotych. Miasto,
zgodnie z obowiązującym prawem, może jednak finansować transport jedynie w
jego granicach, dlatego konieczne będzie uzgodnienie z gminami ościennymi
współfinansowania linii. Za pierwszą miasto może płacić rocznie 30-40 mln zł.

Pieniądze przeznaczone na utworzenie SKM zostaną wykorzystane na modernizację
torów (od 10 miesięcy prowadzone są przez władze miasta rozmowy na temat
udostępnienia ich przez spółkę Polskie Linii Kolejowe), remonty i zwiększenie
liczby przystanków oraz zakup, leasing bądź modernizację taboru.

Istotną pozycję w tych kosztach zajmuje zakup nowego taboru. Jeden pociąg
kosztuje od 4 do 6 mln euro, a miasto chciałoby, aby SKM miała zupełnie nowe
pociągi, żeby w wagonach było czysto, ładnie i bezpiecznie. Jak zapowiedział
wiceprezydent, w każdym wagonie będzie wewnętrzna ochrona, szybki ma być też
czas reakcji policji na wezwanie, bo 4 minuty.

"Złożyliśmy już do Rady Warszawy wniosek o powołanie spółki operatorskiej, w
której skład wchodziłoby Miasto Stołeczne Warszawa, PKP oraz podmioty od nich
zależne. W lutym złożymy wniosek do Krajowego Rejestru Spółek, a w marcu
wniosek o uzyskanie koncesji" - powiedział Skrzypek.

Wiceprezydent dodał, że istnieje również koncepcja stworzenia systemu
parkingów na stacjach końcowych linii, gdzie można będzie zostawiać
samochody. "Chodzi nam o rozładowanie ruchu drogowego w stolicy, o
ograniczenie liczby 200-300 tys. samochodów wjeżdżających tu obecnie każdego
dnia" - powiedział Skrzypek.

Miasto chciałoby na SKM uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej z puli
funduszy strukturalnych. "Na razie na prace studyjne ubiegamy się o 9 mln
złotych" - powiedział Skrzypek.

Obecny na spotkaniu senator Marek Balicki (SLD-UP) powiedział, że w Warszawie
brakuje całościowej wizji rozwiązania problemu transportu miejskiego. Jego
zdaniem, nie ma w tej kwestii wystarczającej presji społecznej. (uk)

Czyżby zaczynało się coś ciekawego? Zobaczymy
Edytor zaawansowany
  • 09.01.04, 22:40
    czy Grodzisk, który płaci za WKD, będzie chętny na kolejne obciążenia budżetowe?
    mam takie wrażenie,że po rpostu chce się stworzyć kolej podmiejską,pod nazwą
    SKM, bo to łądnie brzmi..i tyle...
    ciekawe czy coś z tego wyjdzie..
    Poza tym-a nie lepiej stworzyć wpierw do Legionowa?

    --
    "(...) na darmochę,byle prędzej,bez pracy!Przyzwyczaili się życ cudzym
    kosztem,chodzić o cudzych szczudłach,jeść przeżutą strawę.A gdy nastała wyroczna
    godzina,każdy pokazał,co ma za skórą..."
  • 10.01.04, 00:46
    Za mało jest informacji, by wiedzieć czy to ściemnianie, czy konkretna
    propozycja. Nie wiadomo jak często, i co ma jeździć i na jakich zasadach mają
    być opłaty za SKM (wspólny, czy osobny bilet), itd. Ale jeżeli miastu uda się
    dogadać z PKP, a potem PKP nie będzie miało zbyt wiele do powiedzenia, to moim
    zdaniem może być tylko lepiej.
    Wybór trasy też nie jest chyba zły. WKD i kolej nie są przecież obok siebie,
    choć rzeczywiście te gminy mogą mieć obiekcje. Z Legionowa nie dojedzesz
    przecież do centrum.
  • 10.01.04, 11:48
    Z legionowa moga spoko wjechac do Centrum.
    Najgorsza będzie budowa stacji.
    Niestety do tego będą musieli raczej zamknąć srednicówkę...
    --
    /maciej bohun i-see@wpierw-usun_to.go2.pl
    www.bohun.friko.pl
  • 10.01.04, 15:41
    Można dojechać do centrum, ale przez Wschodni. To troche za długo trwa.
    Co do budowy nowych stacji, to nie sądze by planowano budowę stacji pod Jana
    Pawła. Byłaby przydatna, ale budowa teraz jest zdecydowanie zbyt kłopotliwa i
    kosztowna.
  • 10.01.04, 20:35
    "Szybka Kolej Miejska" to dla mnie jedna wielka pomyłka.
  • 10.01.04, 21:35
    zaciszanin napisał:

    > "Szybka Kolej Miejska" to dla mnie jedna wielka pomyłka.

    Dlaczego? W Trójmieście i w wielu metropoliach europejskich S-Bahn sprawdza się
    doskonale.
  • 10.01.04, 22:46
    Tylko po co Ci taka kolej np. w Wawrze?
  • 11.01.04, 00:40
    SKM jest potrzebna.
    Niestety to nie bedzie taka skemka jak w 3mieście, bo się nie da.
    Ale tak jaka powstanie bedzie musiała miec oddzielny system biletowy od PKP
    niestety, a szkoda, bo na tym źle wyjdą pasażerowie.
    Na pytanie po co taka SKM odpowiem, bo trzeba tą władze nad rozkładem wyrwać
    PKP PR, bo go do końca spieprzy! A PLK nie zadba o nowe tory, będą tylko nagłe
    naprawy...
    pzdr
    --
    /maciej bohun i-see@wpierw-usun_to.go2.pl
    www.bohun.friko.pl
  • 11.01.04, 01:14
    Osobne opłaty za SKM(jako droższa wersja WKM) nie są złą rzeczą. Tak samo
    powinno właściwie być także z metrem. Od obecnych połączeń oferowanych przez
    PKP powinna się róznić częstotliwością i bezpieczeństwem. Te dwie rzeczy na
    pewno skłoniły by wielu pasażerów do skorzystania. Przydałaby się także zmiana
    czasu przejazdu. PKP nie dbało ani o pierwsze, ani o drugie, ani o trzecie. Bez
    PKP można mieć przynajmniej nadzieję, że coś pójdzie tak jak należy.
    Taka SKM jest potrzebna, ale wymaga wielu inwestycji(tory czy choćby stacja
    Ursus Niedźwiadek). A PKP niech trzyma się zdala.
  • 11.01.04, 21:24
    Tak tyle, że teraz wracajac na przykład osobowym z Łodzi, będziesz musiał kupić
    oddzielny bilet na PKP (łodź-skierniewice) i oddzielny na SKM (skiernewice
    WAWA) co zapewne wyjdzie drożej. Poza tym PKP w obliczu konkurencji stanie na
    głowie, aby polepszyc swoją oferte...
    Patrzcie jak nagle rozwijaja sie R+, od lutego nastepne 10 połaczeń (w tym 8
    z/do Wawy)
    --
    /maciej bohun i-see@wpierw-usun_to.go2.pl
    www.bohun.friko.pl
  • 11.01.04, 23:27
    i-see napisał:

    > Patrzcie jak nagle rozwijaja sie R+, od lutego nastepne 10 połaczeń (w tym 8
    > z/do Wawy)

    swoją drogą na tym prostym przykłądzie widać,jak Polska wykazuje symptomy
    "meksykańskiej" (albo "francuskiej",jak kto woli) choroby...
    totalna centralizacja wokół stolycy...
    echsad


    --
    "(...) na darmochę,byle prędzej,bez pracy!Przyzwyczaili się życ cudzym
    kosztem,chodzić o cudzych szczudłach,jeść przeżutą strawę.A gdy nastała wyroczna
    godzina,każdy pokazał,co ma za skórą..."
  • 12.01.04, 00:16
    Dlaczego?
    w całej Polsce są R+, na 31 połaczeń 11 jest z/do/przez Warszawę...
    Widocznie takie są potoki pasażerów...


    --
    /maciej bohun i-see@wpierw-usun_to.go2.pl
    www.bohun.friko.pl
  • 12.01.04, 09:09
    hmmm...
    na stronie PKP
    www.pr.pkp.pl/rzecznik/regioplus.html
    naliczyłem 18 R+ z czego 6 dotyczy samej Warszawy i aglomeracji, a teraz-jak
    sam napisałeś-dojdzie do tego 8...

    "widocznie takie są potoki pasażerów".
    Wiesz co...w PL jedyne opłacalne potoki pasażerów są wokół Wawy. Owszem,nie
    twierdzę,że tak nie jest, twierdzę,że o inne po prostu się nie dba i
    uśmierca...(np. wysyłając za duże składy i zamiast zredukować ich
    wielkość-obcina się połączenie...)

    etc. etc.

    a choroba meksykańska jest faktem we wszystkich dziedzinach życia...niestetysad

    --
    "(...) na darmochę,byle prędzej,bez pracy!Przyzwyczaili się życ cudzym
    kosztem,chodzić o cudzych szczudłach,jeść przeżutą strawę.A gdy nastała wyroczna
    godzina,każdy pokazał,co ma za skórą..."
  • 12.01.04, 21:44
    18 pociagów czy par pociągów.
    Wiem, ze rozkład w tym roku przeżywa totalne rozkomunikowanie ale to nie moja
    wina. poza tym ciesze sie że pr wyszłą wreszcie chociaż trochę na przeciw
    klientowi inie utrudniała mu podrózy...
    --
    /maciej bohun i-see@wpierw-usun_to.go2.pl
    www.bohun.friko.pl
  • 11.01.04, 15:52
    zaciszanin napisał:

    > Tylko po co Ci taka kolej np. w Wawrze?

    Po to, żeby nie jeździć zatłoczonym 521, które w momencie uruchomienia SKM
    byłoby zbyteczne, gdyż czas przejazdu byłby nieporównywalny. W zamian za 521
    wtedy dać lokalną linię dowożącą do stacji.
  • 11.01.04, 18:09
    thomasch napisał:

    > zaciszanin napisał:
    >
    > > Tylko po co Ci taka kolej np. w Wawrze?
    >
    > Po to, żeby nie jeździć zatłoczonym 521, które w momencie uruchomienia SKM
    > byłoby zbyteczne, gdyż czas przejazdu byłby nieporównywalny. W zamian za 521
    > wtedy dać lokalną linię dowożącą do stacji.

    Bez obłudy. ZTM co najwyzej dodałby brygad do 161 tongue_out
  • 11.01.04, 21:28
    zaciszanin napisał:

    > Tylko po co Ci taka kolej np. w Wawrze?

    Własnie bo zapomniałem. Moja koleżanka dojeżdża do Wschodniej pociagiem z
    Wawra, bo przeładowanego 521 nie lubi. A jak sama mówi, przed wschodnia nikt
    biletow nie sprawdza...

    --
    /maciej bohun i-see@wpierw-usun_to.go2.pl
    www.bohun.friko.pl
  • 12.01.04, 11:04
    SKM może nie byłaby złym pomysłem gdyby nie była zamiast metra. Planowana trasa
    metra jest (czy też była) inna niż linia kolejowa. Bemowo, Jelonki, Targówek,
    Bródno - co te osiedla mają wspólnego z koleją?
  • 01.02.04, 21:36
    to samo,o czym jest ten wątek,tylko inaczej nazwane:

    http://wiadomosci.wp.pl/prasaWiadomosc.html?&wid=4813150&kat=21514&ticket=5377142437790945HLajvttuMgDOCgBru%2BBAmUqQCJd3VpFsGWlWP8HOIbBbu2MT4XfMCfsr67j2LANG2oYzrmUoFn7FnHUrKpJi8hnbv4uEYaxRTzQtV5BecPzX0eC%2BYI5QV7TBtVLq5EZv

    --
    "Łódź się budziła. Pierwszy wrzaskliwy świst fabryczny rozdarł ciszę wczesnego
    poranku,a za nim we wszystkich stronach miasta zaczeły się zrywać[...]niby chór
    kogutów,piejących metalowymi gardzielami hasło do pracy"
    W. Reymont. "Ziemia Obiecana"
  • 02.02.04, 12:19
    Miasto do 2011 roku będzie chciało zacząć budowę iII linii metra, więc pomysł
    SKM wydaje sie nieakutalny.
  • 02.02.04, 19:50
    doczekaliśmy się tego i w Polscesmile
    ledwo plny ujrzały światło dzienne i rozgłos, a już są nieaktualne..no
    no...pełna kulturatongue_out

    --
    "Łódź się budziła. Pierwszy wrzaskliwy świst fabryczny rozdarł ciszę wczesnego
    poranku,a za nim we wszystkich stronach miasta zaczeły się zrywać[...]niby chór
    kogutów,piejących metalowymi gardzielami hasło do pracy"
    W. Reymont. "Ziemia Obiecana"

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.