Dodaj do ulubionych

napięcie mieśniowe a mowa

18.05.10, 16:07
witam mam pytanie, które bardzo mnie nurtuje.Otóż mój dwuletni synek ma
wzmozone napięcie mięśniowe, nie chodzi, raczkuje ale bez przemienności
nie siedzi pewnie, nie wstaje a jeśli chodzi o mowę to przewyższa dzieci
starsze od siebie nawet o dwa lata!Powtórzy wszystkie trudne słowa, mówi
wierszyki (bardzo chętnie sie ich uczy)jego mowa jest czysta, płynna...Czy
to możliwe,żeby dziecko z napięciem tak dobrze mówiło?Spotykam się z
matkami na rehabilitacji i wszystkie sa bardzo zdziwione,że on tak ładnie
mówi...czy możliwe że to możliwe że napięcie nie jest przyczyną tego że
nie chodzi?
Edytor zaawansowany
  • neeska-2 20.05.10, 22:03
    Witam,

    Z tego co wiem problemy z napięciem mięśniowym u dziecka nie mają żadnego wpływu
    na jego rozwój umysłowy, a co za tym idzie rozwój mowy.

    Moja 16 m-czna córka ma za kolei obniżone napięcie mięśniowe.Jeśli chodzi o
    mowę-to nie ma zbyt wielkich rewelacji, ale nie jest najgorzej. Mówi ciągle "po
    swojemu" składa jakieś wyrazy swoje np/ Babajak,no mówi oczywiście baba , mama,
    dada,oko, tu, to ostatnio zdarzyło się jej powtórzyć kilka słów.

    To tylko się cieszyć jeśli chodzi o rozwój mowy synka, a rehabilitacja na pewno
    przyniesie ogromne efekty w rozwoju ruchowym, powodzenia:)
  • neeska-2 20.05.10, 22:13
    ,,, cytuje .czy możliwe że to możliwe że napięcie nie jest przyczyną tego że
    nie chodzi?

    Myślę że problemy z napięciem mięśniowym mają duży wpływ na rozwój ruchowy
    dziecka a co za tym idzie że synek nie jeszcze chodzi.Bo wtedy jest ta sfera
    opóźniona w stosunku do innych dzieci, dziecko nie osiąga pewnych etapów tak
    zwanie "książkowo", tylko z poślizgiem, z opóźnianiem.

    moja córeczka np. zaczęła sama wstawać przy sprzętach niedawno przed16
    miesiącem,a dziecko "powinno" tę umiejętność opanować w wieku 8-10 miesięcy,
    także poślizgu mamy 6 m-cy. Jeszcze też nie chodzi, nawet przy meblach, ale
    zaczyna sama stawać od dzisiaj na jakieś 5 sekund i zaraz siada.

    Rehabilitacja na pewno pomoże:)Jeśli neurolog nie stwierdził np.żadnych
    nieprawidłowości wskazujących na fizyczne przeszkody do chodzenia, usg główki
    jest w porządku.
  • baby00179 20.05.10, 23:52
    Pani neeska napięcie mięśniowe owszem wpływa na rozwój mowy. Oczywiście nie
    tylko to.
    dołączam obszerny komentarz:

    Rozwój mowy dziecka zależy od wielu czynników: funkcjonowania ośrodkowego układu
    nerwowego, budowy narządów mowy, słuchu oraz środowiska, w którym dziecko się
    wychowuje. Wszystkie dzieci przechodzą te same fazy rozwoju w tej samej
    kolejności, zróżnicowane jest jednak tempo rozwoju a każda nabyta sprawność
    zależy od dojrzałości i gotowości układu nerwowego.

    Podstawowym i niezbędnym warunkiem decydującym o rozwoju mowy jest prawidłowy
    słuch. Organ słuchu, ucho, kształtuje się bardzo wcześnie i jest zmysłem
    najlepiej rozwiniętym w pierwszych trzech miesiącach, po urodzeniu zaś jest
    całkowicie dojrzały do pracy.

    Sposób karmienia noworodków i niemowląt ma ogromne znaczenie dla rozwoju aparatu
    artykulacyjnego oraz prawidłowego rozwoju mowy. Te same mięśnie są
    odpowiedzialne za jedzenie i za mówienie. Gdy dziecko ssie, ruchy języka, żuchwy
    są takie same jak w trakcie artykulacji. Pokarm z piersi jest wydobywany i
    przesuwany za pomocą ruchów ssących i żujących.

    Przez pierwsze lata słownik językowy i muzyczny dziecka zależy w głównej mierze
    od różnorodności wypowiadanych do niego słów, przeczytanych książek,
    wypowiadanych wierszyków, zabaw słownych Dziecko już od pierwszych dni swego
    życia, winno być wychowywane w „kąpieli słownej” połączonej z czynnikami
    uczuciowymi wywołującymi pragnienie komunikacji. Rozwój mowy u dziecka, jest
    intensywny wówczas, gdy jest ćwiczony w toku naturalnej, swobodnej rozmowy, w
    której partnerem dziecka jest osoba dorosła

    Opóźnienie rozwoju mowy /mówienia i rozumienia bądź tylko mówienia lub
    rozumienia/ występuje wówczas, gdy proces kształtowania i rozwoju mowy we
    wszystkich jej aspektach /fonologicznym, gramatycznym, leksykalnym czy
    ekspresyjnym/ ulega opóźnieniu i przebiega niezgodnie z normą przewidzianą dla
    danej grupy wiekowej.

    . SORM /samoistnego opóźnienia rozwoju mowy/ alalia prolongata, proste
    opóźnienie rozwoju mowy. Przy SORM opóźnienie rozwoju mowy dotyczy tylko procesu
    mówienia, zachowany jest natomiast prawidłowy rozwój zdolności rozumienia.
    W tym przypadku opóźnienie rozwoju mowy może wynikać:
    • z indywidualnego tempa i rytmu rozwojowego /brak mowy do 1,6 lub 2 roku życia
    a następnie jej opóźnienie/.
    • z braku dojrzałości aparatu artykulacyjnego, będącej skutkiem opóźnionego
    dojrzewania struktur nerwowych odpowiedzialnych za procesy nadawczo-odbiorcze. W
    takich przypadkach dzieci: mówią mało lub wcale, mają prawidłowy słuch,
    prawidłowo wykonują polecenia słowne, głoski w izolacji wymawiają prawidłowo,
    mają natomiast trudności z łączeniem ich w sylaby i słowa, wykazują rozwój
    umysłowy na poziomie normy, w następstwie tego opóźnienia przejawiają trudności
    w nauce czytania i pisania, nie wykazują widocznych zaburzeń ruchowych mięśni
    artykulacyjnych, pierwsze słowa zaczynają mówić około 3 roku życia, zdania w 4
    roku życia, a w 5-6 roku życia poziom ich mowy zrównuje się z poziomem rówieśników.
    2. NORM /niesamoistnego opóźnienia mowy/, będącego następstwem zaburzeń o
    określonej etiologii, powstających na skutek działania biologicznych lub
    społecznych czynników patogennych. Opóźnienie to powstaje, więc n a określonym
    tle i jest ściśle związane z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego dziecka.

    Dodać należy:
    Dla mowy również znaczenie mają mięśnie aparatu artykulacyjnego m. in. warg i
    języka, aparatu fonacyjnego (krtani) oraz mięśnie twarzy. Jednym z czynników
    mających wpływ na jakość mówienia jest odpowiednie napięcie mięśniowe.
    Przyczyną opóźnienia mowy może być brak naturalnego pędu do mowy i
    naśladownictwa oraz osłabienie uwagi i ogólnej sprawności motorycznej wszystkich
    mięśni, a w tym mięśni narządów mowy. Czynnikami zewnętrznymi, mającymi wpływ na
    opóźnienie, są również choroby w pierwszym roku życia.
    Innym powodem wadliwej wymowy, może być deformacja w budowie narządów mowy, np.:
    zębów, podniebienia lub szczęki, nieprawidłowy zgryz oraz nieprawidłowość języka
    i warg, skrócone wędzidełko, a także niektóre stany chorobowe górnych dróg
    oddechowych. Na przykład: przyczyną rerania jest osłabiona sprawność ruchowa
    języka, przy bezdźwięczności następuje zwykle obniżenie napięcia mięśniowego,
    wargi i policzki są wiotkie, przyczyną nosowania otwartego jest rozszczep
    podniebienia, krótkie podniebienie, nieprawidłowa praca zwierającego pierścienia
    gardłowego; głównym powodem bełkotu jest niedosłuch.
    U dzieci z opóźnieniem rozwoju umysłowego mowa rozwija się nieprawidłowo.
    Statystyki donoszą, ze wady wymowy występują w 75% u dzieci upośledzonych
    umysłowo i w 22% u dzieci ociężałych umysłowo.
    Przyczyną mikrouszkodzeń mózgu, które mają istotny wpływ na rozwój mowy, są
    choroby przebyte w okresie niemowlęcym, leczone silnymi środkami. Nie bez wpływu
    na rozwój mowy są przeróżne infekcje gardła, uszu, górnych i dolnych dróg
    oddechowych. Wpływają one na osłabienie słuchu, strun głosowych, powodują
    zaburzenia głosu. Dzieci często chorujące, mające problemy np. z migdałkami,
    także mówią gorzej niż dzieci zdrowe.


  • mammajowa 21.05.10, 11:26
    czy zajmuje się Pani dziećmi z opóźnieniem mowy? czy mogę uderzyć na priv z
    pytaniem?
    --
    [img]http://lb4m.lilypie.com/YFBCp2.png[/img]
  • baby00179 21.05.10, 21:42
    Jestem fizjoterapeutą Ndt-Bobath a nie logopedą.
    Niestety nie mogę Pani pomóc.
    Czasem wchodzę na forum i komentuję.
    W OWI na ul. Pilickiej 21 na Mokotowie jest bardzo dobra neurologopedka: Ela
    Chruścicka.
  • mammajowa 21.05.10, 23:30
    dzięki, ale ja nie jestem z W-wy. neurologopedę mamy, ja szukam kogoś od SI.
    neurolog nie widzi powodów do niepokoju.
    --
    [img]http://lb4m.lilypie.com/YFBCp2.png[/img]
  • pawel.zawitkowski 22.05.10, 07:43
    Witam,
    rozumiem, że rozwój mowy jest rewelacyjny - lepszy niż u innych dzieci.
    Natomiast rozwój ruchowy odwrotnie.
    Rozwój mowy to również rozwój mięśni artykulacyjnych, koordynacji
    nerwowo-mięśniowej, mechaniki oddychania,...
    W zasadzie zaburzenia ruchowe jakie Pani w skrócie opisuje oznaczałyby, że w
    podobny sposób powinna być upośledzona funkcja mowy, ale zdarza się, że jest
    inaczej, jednak w wyjątkowych przypadkach.

    Opisuje Pani deficyty młodego, które trudno bez obejrzenia dziecka
    sklasyfikować, szczególnie w zestawieniu z rozwojem mowy.

    Tak, to możliwe by pierwotną przyczyną takich deficytów nie były zaburzenia z
    poziomu neuronu ruchowego, czy też inaczej: koordynacji nerwowo-mięśniowej na
    poszczególnych jej poziomach
    Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, chociażby zakłócenia z obszaru
    aparatu równowagi. I wiele innych.
    Na forum szukam jak najbardziej skutecznego rozwiązania. A najbardziej
    skutecznym rozwiązaniem byłaby konsultacja u kolejnego neuropediatry lub neurologa.
    Czy mają Państwo tylko takie rozpoznanie: :wzmożone napięcie mięśniowe", czy są
    też inne diagnozy?
    Będę wdzięczny za więcej informacji, łatwiej byłoby mi skierować Państwa do
    odpowiedniego konsultanta.
    Pozdrawiam
    Paweł Zawitkowski

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.