Dodaj do ulubionych

nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek?

19.09.04, 15:06
czy to ze wloszki po slubie maja swoje nazwisko panienskie to jest narzucone
przez prawo? czy jest to ich wybor?
--
bdzibdzionka to ja :)
Obserwuj wątek
    • makda Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 19.09.04, 15:44
      Ich wybor, ale nie znam przypadkow (w moim otoczeniu), zeby ktoras przyjela
      nazwisko meza...
      Co lepsze, pani w Urzedzie Miasta (comune) musialam podtykac pod nos odpowiedni
      przepis wloskiego kodeksu cywilnego, zeby ja przekonac, ze mozna miec podowjne
      nazwisko (ja takie mam).
    • magda1306 Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 20.09.04, 12:23
      Ja wychodzilam za maz 3 lata temu i powiedziano mi, ze teraz to juz
      obowiazujace prawo (pozostawanie przy swoim nazwisku).
      Poza tym poinformowano mnie, ze gdybym przyjela nazwisko meza to bede miala
      problemy przy uzyskaniu obywatelstwa wloskiego. Dlaczego? Bo we wszystkich
      dokumentach z PL (ktore beda potrzebne do uzyskania obywatelstwa) nazywam sie
      Magdalena P. Przyjmujac nazwisko meza bylabym Magdalena G. a dla nich taka nie
      istnieje. To ta Magdalena P. z PL stara sie o obywatelstwo, a nie Magdalena G.
      z Wloch. POKRECONE te ich tlumaczenia, ale w koncu zostalam przy swoim. Niech
      sie teraz mecza z moim nazwiskiem.
      --
      Pozdrawiam serdecznie,
      Magdalena P.
      *
      ***.magdap.com
      • makda Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 20.09.04, 12:31
        Hmmm...no to juz nic nie wiem. Najlepiej sie popytac dobrze- tylko nie wierzcie
        na slowo kobitom w comune, bo sa na ogol malo poinformowane (jesli chodzi o
        przypadki "niestandardowe".
        Ja mam podwojne nazwisko np (ale wychodzilam za maz w Polsce), przy skladaniu
        wniosku o obywatelstwo nikt mi problemow nie robil..
        My za to mamy zagwozdke, bo chcielibysmy, zeby nasze dzieci tez mialy podowjne
        nazwisko- a we Wloszech poki co to niemozliwe...
        No, ale - co mnie zawsze pociesza- cale zycie we Wloszech mieszkac nie bede..
        • dono_di_dio Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 20.09.04, 13:31
          To jak to w koncu jest..? Ja bralam slub w zeszlym roku w Polsce i przyjelam
          wtedy nazwisko meza. Po przyjezdzie do Wloch, podczas wyrabiania permesso di
          soggiorno itd., kazano mi podpisywac sie nazwiskiem panienskim, choc w akcie
          malzenstwa jak byk stoi, ze obecnie nazywam sie juz inaczej, zgodnie z prawem
          polskim. I tak juz zostalo, ze teraz , wyrabiajac jakikolwiek dokument musze
          poslugiwac sie nazwiskiem panienskim, choc ja juz sie przeciez tak nie
          nazywam!!! Jakis bezsens....
          Pzdr-Jo
            • makda Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 21.09.04, 12:24
              Chwila, jak dla nie to brzmi absurdalnie.
              Analogicznie, wszystkie Wloszki mieszkajace w Polsce musialyby sie zaczac
              poslugiwac nazwiskiem meza, bo takie jest w Polsce prawo.
              Jestem obywatelem polskim i moja tozsamosc potwierdzaja przede wszystkim
              POLSKIE dokumenty. Na podstawie POLSKICH dokumentow wydawane jest permesso, a
              co za tym idzie carta d'identità, tessera sanitaria itd. Jesli na polskim
              dokumencie masz nazwisko po mezu, to we Wlsozech musza ci je wpisac w
              dokumenty.
              I powtarzam wam z uporem maniaka, ze oprocz Codice Fiscale- bo tam nalezy
              wpisac "cognome di nascita"- NA WSZYSTKICH papierach mam nazwisko podwojne
              (czyli np. Kowalska- Rossi), czyli nazwisko PO SLUBIE.
              • magda1306 Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 21.09.04, 12:39
                OK, spokojnie.
                Wloszki mieszkajace w PL bardzo prawdopodobnie zostana przy swoim nazwisku bo
                tak robia wszystkie kobiety w ich kraju. Poza tym prawo w PL daje Ci do wyboru
                3 mozliwosci:
                1. zostanie przy swoim
                2. podwojne
                3. przyjecie nazwiska meza
                Wloszki, ktora sa przyzwyczajone do opcji numer 1 nie maja problemu bo opcja
                numer 1 w PL istnieje. Moga oczywiscie przyjac tez nazwisko meza jesli chca.

                Natomiast we Wloszech masz dwie opcje.
                1. zostajesz przy swoim
                2. podwojne nazwisko

                Trzeciej opcji nie ma. Chyba w 90-u % praktykowana jest opcja nr.1. Tu problem
                polega na tym, ze Italia nie daje nam czegos co dane jest nam w PL. I albo masz
                nazwisko podwojne, albo swoje. Koniec kropka.

                A moze sa dziewczyny, ktore maja nazwisko meza i tylko nazwisko meza???
                Odezwijcie sie i pomozcie tym, ktore jednak sie uparly i chca tak jak w PL
                przyjac nazwisko swego lubego.
                --
                Pozdrawiam serdecznie,
                Magdalena P.
                *
                ***.magdap.com
                • linn_linn Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 22.09.04, 09:43
                  Trzecia opcja istnieje:
                  - nawet w carta d'identità jest rubryka "coniugata" i tam mozna wpisac nazwisko
                  meza / choc nie wiem, czy jest to konieczne /
                  - poza tym nawet noszac nazwisko panienskie Wloszki moga uzywac nazwiska
                  podwojnego / bez kreseczki /, np. w wypadkach, kiedy chca uzywac obu nazwisk /
                  zaczely kariere pod swoim, wyszly za maz za mniej lub bardziej waznego
                  mezczyzne i chca to zaznaczyc w swoim nazwisku
                  - w przypadku rozwodu jesli byly znane pod takim wlasnie nazwiskiem, motywuja
                  to i moga uzyskac zgode na dalsze jego uzywanie / normalnie po rozwodzie
                  kobieta nie ma prawa uzywania nazwiska meza, abstrahujac od dokumentow /
                  - jest to wszystko troche skomplikowane, a w konkretnych sytuacjach moze byc
                  nawet bardzo; wlasnie dlatego uwazam / po niewczasie /, ze wychodzac za Wlocha
                  powinno sie pozostawac przy nazwisku panienskim / zreszta nie tylko za Wlocha,
                  gdyz czasy sie zmieniaja i nie ma takiej potrzeby /
              • dono_di_dio Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 21.09.04, 12:59
                Co do pierwszej czesci Twojej wypowiedzi- nie zgadzam sie. Dlaczego- bo w
                Polsce jest, na szczescie, takie prawo ( juz o tym byla mowa, ale
                przypomnijmy ), ze po slubie KAZDY, zatem nie tylko kobieta, moze pozostac przy
                swoim poprzednim nazwisku, moze przyjac nazwisko wspolmalzonka lub tez dolaczyc
                do swojego nazwiska - nazwisko wspolmalzonka, co powoduje, ze kazdy
                obcokrajowiec moze w Polsce poslugiwac sie takim nazwiskiem jakie ma w
                dokumentach, niewazne czy jest to nazwisko rodowe czy po mezu ( na marginesie:
                mysle ze jest to wlasciwe rozwiazanie).
                Natomiast zgadzam sie z Toba w tym, ze skoro jestem obywatelka polska i na
                podstawie polskich dokumentow wyrabiam dokumenty wloskie, to powinno sie fakt
                zmiany nazwiska uwzglednic w tych dokumentach.
                Natomiast co do Twojego podwojnego nazwiska to wydaje mi sie, ze mozesz sie nim
                poslugiwac we Wloszech nie tylko dlatego, ze tak jest napisane w akcie
                malzenstwa, ale przede wszystkim dlatego, ze prawo wloskie dopuszcza taka
                mozliwosc, tj.dolaczenie nazwiska meza do nazwiska panienskiego.
                Pzdr-Jo
                • ilecka Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 21.09.04, 17:18
                  sorry dziewczyny ale wydaje mi sie to BEZ SENSU.
                  zakladam ze:
                  wychodze za maz w polsce za wlocha, przyjmuje jego nazwisko. jest ok.
                  przerabiam wszystkie dokumenty. jade do wloch. i co, mam nie uzywac mojego
                  prawdziwego(czyt. nowego, czyt. po mezu) nazwiska? przeciez to jest teraz moje
                  prawdziwe nazwisko. chodzi mi o to ze ok we wloszech uzywa sie panienskiego
                  nazwiska, ale dlatego ze jest to wlasciwe nazwisko pewnej zameznej pani, a
                  jezeli moim wlasciwym nazwiskiem staje sie nazwisko meza????

                  ja z ta sprawa chyba sie zglosze do prawnika, tak mnie to ciekawi, i wrecz
                  denerwuje cala ta bezsensownosc, bo uwazam to za bezsens
                  --
                  bdzibdzionka to ja :)
                  • makda Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 21.09.04, 17:45
                    Dzieki, wreszcie ktos zauwazyl absurd w tej calej sprawie.
                    Przeciez prawo wloskie nie moze decydowac o tym, jak bedzie sie nazywal
                    obywatel POLSKI.
                    Dowiedz sie, dowiedz, bo mnie to interesuje :-)

                    I ogolnie dostaje wysypki na mysl o panciach w roznych urzedach wloskich-
                    utrzymywanych nota bene rowniez dzieki MOIM podatkom- ktore nie dosc, ze sa
                    niedouczone, to jeszcze mysla, ze moga mna pomiatac, bo jestem cudzoziemka. I
                    ja mam takim zycie ulatwiac i poslugiwac sie tylko nazwiskiem panienskim?


                    Boszsz, ale ja agresywna dzisiaj jestem :-))))
                  • magda1306 Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 22.09.04, 10:59
                    No wiec tak jak mowi ilecka mozna zrobic jak najbardziej. Uwaga - przed
                    wyjazdem trzeba przerobic wszystkie mozliwe dokumenty polskie na nowe nazwisko.
                    Tak zrobila jedna moja znajoma (rozmawialam z nia wczoraj) i teraz tu ma
                    wszedzie wpisane do dokumentow wloskich nazwisko meza.
                    --
                    Pozdrawiam serdecznie,
                    Magdalena P.
                    *
                    ***.magdap.com
                • linn_linn Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 22.09.04, 09:35
                  Wychodzac za maz / w Polsce / za obywatela wloskiego masz do wyboru nazwisko
                  panienskie lub podwojne. Podobnie jesli wychodzisz za maz za Wlocha we
                  Wloszech: wyrabiajac nowe dokumenty w Polsce / nawet przy samej legalizacji
                  wloskiego aktu malzenstwa / masz do wyboru nazwisko panienskie lub podwojne.
                  Istnieje / tak przynajmniej poinformowano mnie w roku 1991 / ustawa dot.
                  wlasnie malzenstw polko wloskich. Powstala wlasnie z uwagi na uznawanie przez
                  Wlochy tylko nazwiska panienskiego. Oczywiscie mozesz podawac podwojne, mozesz
                  podawac nazwisko meza, ale w dokumentach konieczne jest nazwisko panienskie / i
                  nie tylko przy podatkach /. Czasem takze meza, ale ma juz znaczenie drugorzedne.
          • dorrit Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 20.09.04, 13:43
            We Wloszech kobiety zwyczajowo pozostaja przy swoim nazwisku. Ewentualnie choc
            rzadko dolaczaja nazwisko meza. W Polsce (ostatnia ustawa o aktach stanu
            cywilnego) moga: zostac przy swoim, dolaczyc nazwisko meza, przyjac nazwisko
            meza. W tym trzecim punkcie zachodzi niezgodnosc miedzy obydwoma krajami.
            Zatem, aby miec identyczne nazwisko w dokumentach obydwu krajow,
            najbardziej "oplaca sie" zostac przy swoim nazwisku.
            Nazwisko raz zarejestrowane we wloskim urzedzie stanu cywilnego mozna zmienic
            decyzja sadowa.
            --
            We are heading for the next millenium.
              • makda Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 20.09.04, 14:21
                Dono_di_dio: a na jakie nazwisko masz paszport? Bo ja permesso wyrabialam juz z
                nowym paszportem (na podwojne nazwisko) i takiez mam na permesso. Oprocz Codice
                Fiscale (bo tam wyraznie pisza, ze chodzi o "cognome di nascita"), wszedzie: w
                INPS, w SSN, w comune, w banku jestem zarejestrowana pod nowym, podwojnym
                nazwiskiem. Papiery o obywatelstwo tez skladalam na podwojne nazwisko.
                Radze nie popadac w panike, w koncu nie tylko Polki przyjmuja po slubie
                nazwisko meza, wiec to dla Wlochow zadna nowosc.
                • dorrit Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 20.09.04, 14:27
                  Dono di dio, bedziesz robila we wloskim USC transkrypcje polskiego aktu
                  malzenstwa; w polskim akcie jeden z punktow wymienia: "nazwisko noszone po
                  slubie" - zwroc uwage, by we wloskim rejestrze stanu cyw. dokladnie przepisano
                  polski akt.
                  --
                  We are heading for the next millenium.
                • dono_di_dio Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 20.09.04, 15:40
                  No wlasnie...Problem w tym, ze permesso wyrabialam majac paszport wystawiony na
                  nazwisko panienskie ( przyjechalam do Wloch kilka dni po slubie i nie zdazylam
                  go juz zmienic ). Ale w tutejszej comune, podczas zalatwiania formalnosci
                  zwiazanych z przepisaniem aktu malzenstwa, jedna z pracownic autorytatywnym
                  tonem stwierdzila, ze tutaj, czyli we Wloszech, mam poslugiwac sie moim
                  nazwiskiem panienskim i kropka. Nie dyskutowalam, a moze trzeba bylo...
            • patitka Re: nazwisko panienskie - A CO JA MAM POWIEDZIEC? 04.10.04, 15:21
              No wlasnie, powiedzcie mi zatem jakim ja nazwiskiem sie bede poslugiwac, jesli
              jestem po rozwodzie (w grudniu bedzie rok) posluguje sie nazwiskiem meza (bo
              mam dziecko, wiec nie zmienialam) teraz natomiast planuje slub we Wloszech z
              obywatelem wloskim.
              Jakim nazwiskiem zatem mam sie poslugiwac we Wloszech?
              A jesli zapytaja mnie o nazwisko panienskie co mam powiedziec,
              Ja juz nawet zapomnialam co to bylo za nazwisko (zartuje oczywiscie).
              Nie mam zadnych dokumentow na stare nazwisko a z drugiej strony
              za pozno je zmienic, po drugie mam dziecko i nie chce by po slubie w naszej
              rodzinie kazdy mial inne nazwisko - dziecko pierwszego meza, ja panienskie a
              maz swoje :)
              Czy wiecie cos na ten nietypowy temat??
    • agatatoron Re: nazwisko panienskie - prawo czy obowiazek? 23.10.04, 21:22
      Czesc Dziweczyny!
      Tak czytam wasze wypowiedzi i zastanawiam sie co jest w moim przypadku.Ja
      bralam slub we wloszech(luty 2004)i jak bylismy z mezem zlozyc pubblicazioni to
      pytali mnie jakie nazwisko z trzech mozliwosci chce przyjac:1-panienskie 2-
      podwujne 3-meza powiedzielismy obydwoje ze meza.W polsce rarejestrowalismy ze
      nosze nazwisko meza wiec moje nazwisko w polsce nie istnieje.W marcu odnawialam
      permesso di soggiorno i mam nadal na nazwisko panienskie i jak to w koncu jest??
      Nie rozumiem tego!!!
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka