Dodaj do ulubionych

Edukacja ekologiczna

30.08.11, 23:55
Nowością reformy systemu oświaty z 1999 r. są ścieżki edukacyjne, w zakres których wchodzą treści z różnych dziedzin wiedzy. Na wielu przedmiotach można rozpatrywać dane zagadnienie z różnych punktów widzenia. Przykładem jest ekologia, która pozwala całościowo postrzegać problemy współczesnego świata, tj. zagrożenia dla środowiska płynące z rozwoju przemysłu, wprowadzanie nowych niesprawdzonych technologii, nadmiernego eksploatowania zasobów naturalnych, konsumpcyjnego trybu życia itd. Tworzenie świadomości ekologicznej spoczywa głównie na szkołach. Za jej realizację są odpowiedzialni nauczyciele po-szczególnych przedmiotów, którzy powinni włączyć do własnego przedmiotu odpowiednie treści. Dokumentem, wytyczającym ogólny kierunek działań edukacyjnych i zarysowującym wyraźnie ich ramy, jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej o „Podstawie programowej kształcenia ogólnego” (Dz.U. nr 14 z dnia 23 lutego 1999 r.). W zakresie edukacji ekologicznej zawiera on następujące cele, zadania, treści oraz oczekiwane osiągnięcia uczniów. Nowością reformy systemu oświaty z 1999 r. są ścieżki edukacyjne, w zakres których wchodzą treści z różnych dziedzin wiedzy. Na wielu przedmiotach można rozpatrywać dane zagadnienie z różnych punktów widzenia. Przykładem jest ekologia, która pozwala całościowo postrzegać problemy współczesnego świata, tj. zagrożenia dla środowiska płynące z rozwoju przemysłu, wprowadzanie nowych niesprawdzonych technologii, nadmiernego eksploatowania zasobów naturalnych, konsumpcyjnego trybu życia itd. Tworzenie świadomości ekologicznej spoczywa głównie na szkołach. Za jej realizację są odpowiedzialni nauczyciele poszczególnych przedmiotów, którzy powinni włączyć do własnego przedmiotu odpowiednie treści. Dokumentem, wytyczającym ogólny kierunek działań edukacyjnych i zarysowującym wyraźnie ich ramy, jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej o „Pod-stawie programowej kształcenia ogólnego” (Dz.U. nr 14 z dnia 23 lutego 1999 r.). W zakresie edukacji ekologicznej zawiera on następujące cele, zadania, treści oraz oczekiwane osiągnięcia uczniów: - dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie; - dostrzeganie wrażliwości na problemy środowiska; - ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka; - ukazanie mechanizmów i skutków niepożądanych zmian; - wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabaw i pracy na stan środowiska naturalnego; - style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych. Przykłady miejsc (w najbliższym otoczeniu), w których obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym. Prowadzenie obserwacji w najbliższej okolicy. Dostrzeganie, opisywanie i wyjaśnianie związków między naturalnymi składnikami środowiska, człowiekiem i jego działalnością. Podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu. Realizacja ww. treści powinna wpłynąć na wzrost świadomości ekologicznej młodych ludzi, a to z kolei stać się siłą napędową do zmian w ich codziennym życiu. Silny wpływ na świadomość ekologiczną ma edukacja ekologiczna w terenie, gdzie wprost widać wpływ zanieczyszczenia środowiska na ekosystemy leśne. Zderzenie piękna przyrody i degradacji środowiska pozostawia trwały ślad w psychice oraz wywołuje refleksje nt. życia w zgodzie z naturą. Opracowane materiały pomocnicze, takie jak: zeszyty ćwiczeń (Wiosna w lesie, Lato w lesie, Jesień w lesie, Zima w lesie i ekosystem lasu), karty pracy (Porosty, Poznajemy drzewa, Poznajemy krzewy, Pozna-jemy runo, Szkodniki lasu, Poznajemy zioła, Mrówki, Fitoindykatory wód) i książki (Ekologia w pytaniach i odpowiedziach, Słownik ekologiczny) można wykorzystać w realizacji ścieżek ekologicznych na lekcjach różnych przedmiotów w terenie.

w-tempus.pl
Edytor zaawansowany
  • 04.06.13, 09:20
    Nowy kwartalnik edukacji ekologicznej: MiniLO&Aniela pomaga nauczycielom ciekawie prowadzić zajęcia z edukacji ekologicznej. Pokazuje, jak uatrakcyjnić sposób prezentacji wiedzy w szkołach podstawowych, gimnazjach, jak i w szkołach pogimnazjalnych.

    Czasopismo zawiera ciekawe scenariusze zajęć (dostosowane do każdej grupy wiekowej) wykorzystujące metody aktywizujące.

    Polecam. minilo.org

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.