Dodaj do ulubionych

Sposób komponowania diety dla dziecka

IP: *.metrolink.pl 05.01.12, 14:28
Witam
Jestem mamą 3-latka i 9-miesięcznego dziecka. Ze starszym mamy trochę problemów - nie może jeść mleka krowiego, problemy z żelazem itd, młodszy na razie również reaguje alergicznie przy spożywaniu nabiału krowiego przeze mnie (karmie piersią).
Chciałabym wobec tego nauczyć się jak najlepiej komponować posiłki dla dzieci - tak żeby jak najwydajniej przyswajały się wartości odżywcze z pokarmu. Czytałam, że nie należy łączyć białka z węglowodanami (że np. przyswajanie wapna jest znacznie niższe gdy nabiał połączymy z kaszą) i że należy układać posiłki coś na zasadzie diety rozdzielnej.
I dlatego mam pytanie. Co jest korzystniejsze dla dziecka 3-letniego i niemowlaka: czy strać się w jednym posiłku nie łączyć produktów typowo węglowodanowych np kasza ryż ziemniaki z białkiem (chodzi mi tu gł o zwierzece białko) i posiłki z mięskiem czy nabiałem podawać osobno np zupka z mięskiem i warzywami czy też robić posiłki mixy: mięsko kasza warzywa?
Badzo mi zależy na fachowej informacji badź źródłach, na których mogłabym się oprzeć przy układaniu jadłospisu.
Z góry dziękuję za wszelkie informacje
Obserwuj wątek
    • antoshkowa_mama Re: Sposób komponowania diety dla dziecka 05.01.12, 15:52
      Nietolerancja mleka krowiego nie zamyka nam drogi do białka i źródła wapnia. Na szczęście natura nie zostawiała nas bezbronnych i podała nam dużo innych rozwiązań. A biorąc pod uwagę ostanie badania dotyczące mleka może się okazać że dzieci nie spożywające będą zdrowsze w późniejszym wieku i nie będą borykać się takimi chorobami jak np osteoporoza.

      Zbilanosowana naturalne dieta to:
      55 - 60 % pełne zboża, kasze zbóż, kiełki i produkty mączne pełnoziarniste
      20 - 25% warzywa
      5 - 15% rośliny strączkowe
      5 - 15% owoce oraz orzechy
      0-10% pokarmy zwierzęce: nabiał, jajka, ryby, drób oraz mięso ssaków


      Jeśli chodzi o łącznie produktów
      białko + warzywa (oprócz ziemniaka)
      kasza jaglana - ze wszystkim na zasadowy odczyn (jedyna pośród zbóż)
      kasze + warzywa, jeśli dodajemy mięso
      rośliny strączkowe + warzywa
      nasiona możemy dodawać tak jak warzywa - do wszystkich dań.

      Zupy dla dzieci powyżej 2 lat możemy gotować na dobrym mięsie. Ale 1-2 w tygodniu.

      Podstawą diety dzieci powinno być pełnowartościowe możliwie najmniej przetworzone zboże
      czyli kasze i płatki
      mamy kasze:
      - kasza jaglana
      - kasza jęczmienna (pęczak, krupczatka, gruba, drobna)
      - kasza gryczana (palona i nie palona)
      - kasza orkiszowa (pełne ziarno, gruba, drobna, manna)
      - kasza kukurydziana ( gruba, drobna, manna)
      - kasza pszenna ( zazwyczaj tylko manna - lepiej wybierać razowe lub kus kus)
      - kasza amarantusowa
      wszystkie rodzaje płatków żytnie, owsianne, orkiszowe, amarantusowe - nie słodzone, nie błyskawiczne
      do tego ryż naturalny

      I teraz im młodsze dziecko tym dłużej gotujemy płatki i ryże - np: owsiankę dla 9 maluszka gotujemy po nocym namoczeniu 20 -25 min. Tak samo jest z ryżem naturalnym.

      Warzywa: sezonowe - mrożonki często są importowane i mają dużo składników antygrzybicznych i są droższe niż warzywa dostępne w danym sezonie.

      Owoce - więcej latem w jadłospisie, zimą - raz dziennie (sezonowe z naszej strefy klimatycznej czyli nie pomarańcze czy kiwi, tylko jabłka i gruszki)

      Nasiona i orzechy - do każdego dania powinny byc podawane jako posypka lub składnik dania nasiona i orzechy - źródła cennych witamin i minerałów

      Oleje - do każdego posiłku olej z lnu lub rzepaku NA ZIMNO TŁOCZONE cenne źródło NNKT - Omega 3 i Omega 6

      Warzywa strączkowe - zawsze moczymy z odrobiną soku z cytryny

      Biały cukier - jest spalaczem minerałów w tym głównie wapnia i wit - organizm potrzebuje ich aby przeprowadzić metabolizm cukru białego. Cukry naturalne - nie rafinowane no: trzcinowy mają własny wkład minerałów, które dodatkowo wspierają organizm. Dobre są wszystkie słody - jęczmienne, ryżowe, miód oraz melasa. Melasa z karobu ma 3150 mg Ca w 100g (mleko 170 mg) to samo tyczy się ogromnej ilości żelaza. Zalecana jest dla mam karmiących i małych dzieci.
      Cukier możemy zastąpić suszonymi owocami - np suszone figi, morele ( nie siarkowe) mają bardzo dużo wapnia i magnezu

      Algi - temat rzeka, najlepsza dla dzieci od 10 ms ( jeśli są 3 karmienia dziennie) i mam karmiących jest spirulina - powiem tylko że wspierają organizm ogromną ilością białek oraz kompletnym zestawem minerałów. 1 cm kawałek do zup co drugi dzień.

      inne źródła wapnia: ( na 100g)
      Melasa z Karobu 3150 mg
      Mak niebieski 1266 mg
      Wodorosty Kombu 800 mg
      Melasa Blackstrap 685 mg
      Ser żółty 682 mg
      Suszona trawa pszeniczna lub jęczmienna 514 mg
      Sardynki 433 mg
      Wodorosty Agar agar 400 mg
      Wodorosty Nori 260 mg
      Migdały 239 mg
      Migdały 233 mg
      Ziarno amarantusa 222 mg
      Orzechy laskowe 209 mg
      Figi suszone 203 mg
      Pietruszka liście 203 mg
      Biała fasola 197 mg
      Len nasiona 195 mg
      Orzechy laskowe 189 mg
      Orzechy nerkowca 186 mg
      Nasiona słonecznika 174 mg
      Komosa ryżowa (Quinna) 141 mg
      Morele suszone 139 mg
      Czarna fasola 135 mg
      Pistacje 135 mg
      Kapusta włoska 134 mg
      Spirulina 131 mg
      Słonecznik 131 mg
      Jogurt 121 mg
      Mleko 120 mg
      Jarmuż 117 mg
      Nasiona sezamu 110 mg
      Brokuł 100 mg
      Tofu 100 mg
      Orzechy włoskie 99 mg
      Boćwina 97 mg

      pozdr

      naturalne żywienie dzieci źródłem zdrowia i odporności
      antoshkowesmaczki.blogspot.com
      • Gość: Dorota Re: Sposób komponowania diety dla dziecka IP: *.metrolink.pl 06.01.12, 12:59
        Antoshkowa mamo, bardzo Ci dziękuję za tyle informacji. Niby wiem o tym co piszesz, ale próbuję znaleźć jakieś potwierdzenie swojej wiedzy. Po prostu nie ma oparcia wśród fachowców (mówie tu np o pediatrach) i człowiek sie waha - czy oby krzywdy dziecku nie robi nie podając nabiału "15 razy dziennie" żeby zaspokoić zalecane ilości wapnia. Czy orientujesz sie może jak jest z jego przyswajalnością w podanych przec Ciebie innych jego źródłach?
        Chciałabym się dopytać jeszcze o kilka rzeczy:
        - co to za badania odnośnie mleka o których wspomniałaś? Masz coś do poczytania o tym?
        - odnośnie kaszy jaglanej: czy to że ma odczyn zasadowy powoduje że nie przeszkadza w trawieniu białka? Pytam bo czytałam, że węgiel i białko bardzo sobie przeszkadzają i przy jednoczesnym ich spożyciu czas trawienia ulega znacznemu wydłużeniu. Nic nikt nie wspominał o kaszy jaglanej :)
        - czy wg Twojej wiedzy rośliny strączkowe można łączyć z kaszami? Pytam bo to połączenie występuje często w przepisach (dla uzupełniania się aminokwasów) np. u Bozeny Żak-Cyran?
        - i jeszcze nie do końca rozumiem połączenia: "kasze + warzywa, jeśli dodajemy mięso"; wiem że kasza z warzywami jest ok (zreszta wszystko z warzywami jest ok) ale wg tego co napisałaś mam rozumieć że mogę jednak białko + węgiel jeśli zjem warzywa? nie nie wiem ...prosze wyjaśnij mi to...
        - i odnośnie amarantusa - mam go traktować jako kaszę? do tej pory traktowałam go bardziej jako nasiona :)
        Oczywiście od razu po Twoim wpisie zaczełam czytać na temat melasy z Karobu - do tej pory jak widze używałam jej zupełnie nieświadomie co do jej cudownych właściwości :)
    • agnieszka.lelen Re: Sposób komponowania diety dla dziecka 09.01.12, 18:17
      Zalecenia żywieniowe dla niemowląt i dzieci nie precyzują jakie produkty łączyc a które podawac oddzielnie. Podstawą naukową dla dietetyków i żywieniowców są prace, książki, artykuły i inne publikacje Instytutu Żywności i Żywienia.
      Pozdrawiam. Agnieszka Leleń
      lekarz w Klinice Pediatrii i Żywienia IP Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie
      • agnieszka.lelen Re: Sposób komponowania diety dla dziecka 09.01.12, 18:22
        Zalecenia żywieniowe dla niemowląt i dzieci nie precyzują jakie produkty łączyc a które podawac oddzielnie. Podstawą naukową dla dietetyków i żywieniowców są prace, książki, artykuły i inne publikacje Instytutu Żywności i Żywienia. A dla lekarzy rekomendacje naukowych Towarzystw Medycznych, stanowiska ekspertów i wyniki badań naukowych.
        Pozdrawiam. Agnieszka Leleń
        lekarz w Klinice Pediatrii i Żywienia IP Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie
    • Gość: Kaska Re: Sposób komponowania diety dla dziecka IP: *.wdc.pl 24.06.15, 17:42
      Tu masz trochę informacji odnośnie żywienia dziecka przy anemii, www.przepisy-dla-dzieci.pl/Cooking/Article/4fa10592-4197-45d4-855a-34c7fee0ab59 a tu przy alergii www.przepisy-dla-dzieci.pl/Cooking/Article/31b0520c-e2af-4de9-ade9-a07bdb042425 Mozęsz też skonsultować dietę swoich dzieci z dietetykami tam pracującymi - za darmo przy problemach żywieniowych lepiej rozmaiwać ze specjalistami w tej dziedzinie bo niestety pediatrzy w tym temacie mało wiedzą (przynajmniej większość)
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka