Dodaj do ulubionych

skaza białakowa - inne źródła wapnia

05.01.12, 15:55
Pisałam o tym przy okazji innego wątku, ale może komuś się przyda. Nietolerancja mleka krowiego nie zamyka nam drogi do białka i źródła wapnia. Na szczęście natura nie zostawiała nas bezbronnych i podała nam dużo innych rozwiązań. A biorąc pod uwagę ostanie badania dotyczące mleka może się okazać że dzieci nie spożywające będą zdrowsze w późniejszym wieku i nie będą borykać się takimi chorobami jak np osteoporoza.

inne źródła wapnia: ( na 100g)
Melasa z Karobu 3150 mg
Mak niebieski 1266 mg
Wodorosty Kombu 800 mg
Melasa Blackstrap 685 mg
Ser żółty 682 mg
Suszona trawa pszeniczna lub jęczmienna 514 mg
Sardynki 433 mg
Wodorosty Agar agar 400 mg
Wodorosty Nori 260 mg
Migdały 239 mg
Migdały 233 mg
Ziarno amarantusa 222 mg
Orzechy laskowe 209 mg
Figi suszone 203 mg
Pietruszka liście 203 mg
Biała fasola 197 mg
Len nasiona 195 mg
Orzechy laskowe 189 mg
Orzechy nerkowca 186 mg
Nasiona słonecznika 174 mg
Komosa ryżowa (Quinna) 141 mg
Morele suszone 139 mg
Czarna fasola 135 mg
Pistacje 135 mg
Kapusta włoska 134 mg
Spirulina 131 mg
Słonecznik 131 mg
Jogurt 121 mg
Mleko 120 mg
Jarmuż 117 mg
Nasiona sezamu 110 mg
Brokuł 100 mg
Tofu 100 mg
Orzechy włoskie 99 mg
Boćwina 97 mg

--
naturalne żywienie dzieci źródłem zdrowia i odporności
antoshkowesmaczki.blogspot.com
Edytor zaawansowany
  • terpuka 05.01.12, 16:29
    na pewno się przyda :)

    co to za wynalazek "melasa z karobu"?? co się z tym robi i gdzie to można kupić, bo rzeczywiście bomba wapniowa

    a mleko na tej liście daleeeko ;)
  • antoshkowa_mama 05.01.12, 17:10
    karob - owoc powszechnie znany jako chlebkek świętojańskie. U nas można kupić w formie zmielonej - idealnie zastępuje kakao. Wg mnie jest nawet od niego smaczniejsze, bo samo w sobie jest słodkawe. Ma bardzo dużo wapnia i magnezu. Do przemysłu spożywczego przygotowuje się oczyszczona mączkę (spotykamy ją w jogurtach jako zagęstnik) w czasie procesu oczyszczania wszystko co dobre ląduje w melasie. Analogicznie jest z produkcją cukru.

    Melasę ta można kupić w sklepach ze zdrową żywnością lub w necie. Jest droższa niż z trzciny cukrowej czy buraka, ale stosujemy jej o wiele mniej:) ja daję ją do muffin, kruchych ciastek albo pralin z kasz i orzechów.

    www.bogutynmlyn.pl/go/_info/?id=5112

    Trzeba pamiętać tez że nie ma sensu dawać dużej pojedynczej dawki czegoś co uzupełnia pierwiastek (chyba że są bardzo duże niedobory) ale dieta całodobowa powinna regularnie dostarczać potrzebnych mikroelementów i składników budulcowych.

    pozdr
    --
    naturalne żywienie dzieci źródłem zdrowia i odporności
    antoshkowesmaczki.blogspot.com
  • terpuka 05.01.12, 17:45
    dzięki :)
    mączkę chleba świętojańskiego kojarzę nie wiedziałam, że tak się nazywa:)
    ale myślałam, że to zagęstnik bogaty w białko, bo to warzywo strączkowe
    człowiek się cały czas uczy
    spróbuję też z tym zmielonym, u nas kakao jest bardzo popularne
  • antoshkowa_mama 06.01.12, 15:41
    polecam, ciastka, kakao na karobie jest na prawdę pyszne:)
    --
    naturalne żywienie dzieci źródłem zdrowia i odporności
    antoshkowesmaczki.blogspot.com
  • mrs.t 05.01.12, 19:30

    antoshkowa mamo, powiedz mi ,a jak z wchlanieniem wapnia z innych zrodel ?


    --


    [img]http://img156.imageshack.us/img156/5836/aplogol.jpg[/img]
  • antoshkowa_mama 06.01.12, 16:09
    a bardzo dobrze:) Dla przykładu podam wyniki badań mówiących że osteoporoza jest problemem głównie w krajach o wysokiej kulturze mleka, nie mają tego problemu praktycznie wcale japonki, gdzie mleko krowie nie istnieje w diecie.

    W mleku jest jeden z najgorszych stosunków Ca do P, w orzechach natomiast można spotkać korzystne połączenie Ca z Mg. Warto tez zwrócić uwagę na obecność w diecie wit D ( która jest w np żółtku jajka, wątróbce), która ma istotny wpływ na przyswajanie wapnia. Sezam, migdały, amarantus - powinny znaleźć stałe miejsce w diecie dziecka.


    --
    naturalne żywienie dzieci źródłem zdrowia i odporności
    antoshkowesmaczki.blogspot.com
  • momago 06.01.12, 16:45
    Dodam, że tylko świeże mleko (prosto od krowy) jest źródłem wapnia, pasteryzowane - nie.
    Wapń organiczny w warzywach i owocach współwystępuje z innymi pierwiastkami i dlatego jest o wiele lepiej przyswajalny.
  • momago 05.01.12, 20:46
    Taką listę powinna dostawać każda mama na pierwszej wizycie u pediatry :-)
    Niestety cały czas mówi się tylko o mleku jako najlepszym źródle wapnia. Efektem tego jest bardzo uboga dieta dzieci.


  • antoshkowa_mama 06.01.12, 15:58
    dokładnie, rodzice powinni dostać ogólnie listę produktów. Zapominamy jak wiele możemy różnorodnych pokarmów zaoferować naszym dzieciom. W kuchni spotykamy 1 rodzaj mąki - biała pszenna najbardziej popularna i zubożona ze wszystkiego co wartościowe w zbożu. A mamy przecież 7 rodzai zbóż w różnych formach - płatków, kasz o różnej grubości, pełnych ziaren czy mąk.
    --
    naturalne żywienie dzieci źródłem zdrowia i odporności
    antoshkowesmaczki.blogspot.com
  • agnieszka.lelen 09.01.12, 18:40
    Pediatra nie jest specjalistą od żywienia; zwykle podaje ogólne wskazówki dotyczące żywienia dzieci. Tradycyjne zasady układania jadłospisu też mają w tym swój udział. Trudno też zalecac produkty, które nie mają udokumentowanych badań u dzieci (rodzic/opiekun prawny może podawac na własną odpowiedzialnośc).
    Pozdrawiam. Agnieszka Leleń
    lekarz w Klinice Pediatrii i Żywienia IP Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie
  • antoshkowa_mama 10.01.12, 21:21
    Dokładnie czasami brakuje to gastroenterologa. Ale dietetyk może wskazać inne źródła wapnia, a ich wprowadzanie ich do diety dziecka podlega tym samym regułom jak wprowadzenie innych produktów.
    A jeśli chodzi o badania - czy są badania dokumentujące rozszerzanie diety np o gluten? Obecne zalecenia wprowadzające ekspozycję na gluten także nie są poparte jednoznacznymi badaniami, a jedynie jest to hipoteza, której efekty będziemy mogli obserwować za kilka lat. Może była trafna może nie. Dowodem jest fakt że nie wszystkie ośrodki badawcze poparły ten projekt, oraz to że najwięksi tuzi badający celiakię bardzo ostrożnie się wypowiadają w tym temacie.
    --
    naturalne żywienie dzieci źródłem zdrowia i odporności
    antoshkowesmaczki.blogspot.com
  • Gość: milka IP: *.xdsl.centertel.pl 10.01.12, 21:51
    Cóż, dla bardzo wielu matek pediatra jednak jest takim specjalistą od żywienia i potem w domu robią "co im się każe" w gabinetach. A często są to właśnie różne "tradycyjne" rady typu przedwczesne rozszerzanie diety, konieczność miksowania jedzenia, zapychanie kleikami, nieuzasadnione podawanie sinlacu (czemu sinlac nie jest na receptę??!!), rozszerzanie diety przy małych przyrostach, odmierzanie zupki czy kaszki z aptekarską dokładnością bo dziecko musi zjeść tyle i tyle itp itp. Brakuje tylko podawania zupy o zgrozo przez butelkę, co jeszcze kilka lat temu było normą na oddziałach pediatrycznych.
  • momago 10.01.12, 22:23
    W rejonowych przychodniach (moja okolica) nie ma eksperta dietetyka czy gastroenterologa. Pediatra jest pierwszym specjalistą (często jedynym) z jakim rodzice mają przyjemność mieć kontakt (zwłaszcza w pierwszych latach życia dziecka, kiedy kształtuje się nawyki żywieniowe).
    Ja zwracam uwagę tylko na fakt, że przez wszechobecny kult mleka, dieta dzieci jest bardzo uboga. Gdyby rodzice mieli świadomość, że mleko nie jest jedynym źródłem wapnia a tylko jednym z wielu, traktowaliby je jako uzupełnienie diety, a nie jej główny składnik.

  • antoshkowa_mama 13.01.12, 18:12
    No niestety tak jest. Nie jest to kwestia edukacji ( wiadomo, że nie można ogarnąć wszystkich dziedzin) ale braku współpracy lekarzy pediatrów z dietetykami. A dietetycy powinni współpracować z psychologami aby nie tylko układać na sztywno diety, ale również rozwiązywać problemy złych nawyków żywieniowych i umieć dostosowywać dietę także do okresów psychorozwojowych dziecka. Praca z 3 latkiem jest inna niż z 9-latkim. Już nie wystarczy naśladownictwo, bo zmieniają się autorytety.
    --
    naturalne żywienie dzieci źródłem zdrowia i odporności
    antoshkowesmaczki.blogspot.com
  • zuzinkas 16.05.12, 15:56
    Pozatym trudno nie miec kultu mleka skoro jest sie bombardowanym reklamami nabialu, mleka typu "pij mleko bedziesz wielki"
    a tu kilka linkow na temat:
    Mleczny nalog
    Mleko cichy morderca
    --
  • zuzinkas 16.05.12, 10:37
    w twojej liscie brakuje sesamu ktory ma ponad 1000mg wapnia.. jest szeroko uzywany przez wegan..
    najlepiej go uprazyc lekko na blasze a potem zmiezdzyc w mozdzierzu i dodawac do zup, makaronow, salatek, chleba jesli robicie w domu..
    mozna tez w sklepach bio kupic gomasio (to ciagle zmiazdzony sesam wymieszany z sola), czasami z dodatkiem rozdrobnionych wodorostow..
    albo tahin, czyli sesam zmiksowany na krem.. podobnie, dodac gdzie sie da albo nawet posmarowac nim chleb i zjesc..
    --
  • momago 16.05.12, 10:44
    mozna tez w sklepach bio kupic gomasio
    Można go zrobić samemu, pycha do kanapek :-)
  • kotkowa 16.05.12, 15:10
    no dobra, ale np mleko modyfikowane jest specjalnie wzbogacane w wapn, ma tez pewnie inny stosunek wapnia do reszty mineralow. Mi pediatra powiedzial, ze maly powinien wypijac ok 0,5 L mm dziennie, zeby uzupelnic zapotrzebowanie na wapn. Maly tyle nie wypija, przestalam mu wmuszac tez kaszki na mm codziennie, bo swietnie go rozumiem, ze ma tego dosc, w innej formie mleka tez nie chce, nie lubi tez innego nabialu (z reszta wlasnie sie okazalo, ze jeszcze go uczula). Te pozostale produkty sa bogate w wapn, ale ile dziecko musialoby ich zjesc dziennie, zeby mialo wystarczajaca ilosc wapnia? Ile mozna zjesc migdalow, czy orzechow dziennie? I jak to w ogole przeliczac, kontrolowac?
    Czytalam o mleku ryzowym, myslalam, ze moze to jest jakas alternatywa, ale pisza, ze ono jest nie jest dobre dla dzieci ponizej 5 rz, bo w czasie produkcji wykorzystywany jest arszenik (albo sie wytwarza). No i nadal nie do konca wiem jak zapewnic odpowiednia ilosc wapnia dziecku z bardzo uboga dieta mleczna (kaszka na 150 ml mm powiedzmy 2x w tyg.)
    --
    synek Krzyś (ur. 13.04.2010 r.)
  • zuzinkas 16.05.12, 15:44
    znajoma ktora ma dziecko uczulone na nabial i jajka podaje "mleko" sojowe wzbogacone o wapn. jest go tyle samo co w mleku czyli 120 mg na 100 ml.. poza "mlekiem" sojowym sa tez inne "mleka" np orkiszowe(wzbogacone) albo migdalowe
    --
  • momago 16.05.12, 15:46
    Ja nie mierzę ilości, nie przeliczam i nie kontroluję. Staram się żeby dieta była urozmaicona.
    Jeśli masz wątpliwości skorzystaj z porady specjalisty (dietetyka ?) - podpowie jak powinien wyglądać Wasz jadłospis. Szukaj inspiracji na forach wegańskich.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka