Dodaj do ulubionych

Dieta kobiet w okresie okołomenopauzalnym

23.05.02, 12:50
W okresie tym o około 80% spada poziom estrogenów-żeńskich hormonów płciowych.
Powoduje to przyspieszony rozwój osteoporozy (w tym czasie kobieta traci w
ciągu 10 lat, tyle kości, ile mężczyzna w ciągu 30 lat)), nasilenie chorób
serca i naczyń krwionośnych (m.in. choroby wieńcowej), zwiększenie apetytu i
skłonność do tycia, możliwość ujawnienia się cukrzycy, częstsze zapalenia
układu moczowego. Każda kobieta w tym okresie powinna co pół roku chodzić do
lekarza na kontrolne badania. Ważne jest zaprzestanie palenia papierosów, gdyż
powoduje ono wcześniejsze rozpoczęcie się klimakterium, co jest niekorzystne
dla zdrowia kobiety.
Niektórym kobietom, aby uzupełnić poziom estrogenów lekarze zalecają
hormonalną terapię zastępczą, ale nie wszystkie mogą ją stosować. Natomiast
odpowiednia dieta może zmniejszyć dolegliwości okresu menopauzy i pomóc
wszystkim kobietom czuć się lepiej, odzyskać pewność siebie, dobre
samopoczucie, chęć do pracy i życia rodzinnego, zmniejszyć uczucie
przygnębienia i przywrócić radość życia. Pomaga także zmniejszyć ryzyko rozwoju
w/w chorób.
Celem diety w okresie menopauzy jest:
W okresie okołomenopauzalnym u wielu kobiet pojawia się tendencja do tycia.
Warto więc zmodyfikować swoją dietę, aby nie dopuścić do przytycia. W dbaniu o
szczupłą sylwetkę pomoże wybieranie chudych zamiast tłustych produktów
mlecznych; chudego mięsa, wędlin; unikanie smażonych potraw, zamiast mięsa
smażonego wybieranie mięsa gotowanego, duszonego, pieczonego w folii lub
rękawie foliowym –przygotowanego bez dodatku tłuszczu lub z bardzo małym jego
dodatkiem; przygotowywanie chudych zup, zastąpienie w nich śmietany jogurtem
naturalnym; unikanie słodyczy i cukru; jedzenie dużo surówek i sałatek
warzywnych; wybieranie napojów bez dodatku cukru. Zdrowa dieta w odchudzaniu
jest szczegółowo opisana w wątkach nr 95 i 136 „Jak schudnąć wiosną i nie
przytyć jesienią”. Schudnięcie sprzyja obniżeniu cholesterolu i trójglicerydów
we krwi, obniżeniu nadciśnienia tętniczego krwi, pomaga wyrównaniu cukrzycy;
opóźnia lub zapobiega wystąpieniu cukrzycy u osób z upośledzoną tolerancją
glukozy.
Dieta kobiety w tym okresie powinna dostarczać dostatecznej ilości wapnia i
wit. D, które chronią przed osteoporozą. Aby to osiągnąć należy:
- pić codziennie około 3 - 4 szklanek chudego mleka, jogurtu lub kefiru, zjadać
porcję chudego sera białego. Mleko chude i tłuste zawierają taką samą ilość
wapnia, ale różną cholesterolu. - Należy w tym okresie jeść dużo ryb, są one
bogate w witaminę D, a ponadto szprotki i sardynki zjadane razem z ośćmi
dostarczają dużo wapnia.
- 80% witaminy D powstaje na skórze pod wpływem promieni słonecznych, dlatego
wskazane jest przebywanie codziennie (nawet zimą) przynajmniej 30 minut na
słońcu.
Spadek poziomu estrogenów we krwi, towarzyszący menopauzie, zwiększa
ryzyko wystąpienia u kobiety choroby wieńcowej. Dlatego dieta powinna chronić
przed podwyższeniem poziomu cholesterolu we krwi. Ryzyko choroby wieńcowej
zmniejsza: schudnięcie, jeśli występuje nadwaga; ograniczenie spożywania
tłuszczów zwierzęcych (bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol),
zastąpienie tłuszczów zwierzęcych roślinnymi, zastąpienie chudymi tłustych
produktów mięsnych i mlecznych; jedzenie przynajmniej 2 razy w tygodniu ryb
(najlepiej tłustych ryb morskich); jedzenie dużo warzyw i codziennie jedzenie
owoców (ale w mniejszej ilości, niż warzyw; osoby z podwyższonym poziomem
trójglicerydów we krwi powinny ograniczyć spożywanie owoców a także cukru,
słodyczy i zrezygnować z alkoholu); jedzenie często nasion roślin strączkowych;
wybieranie ciemnego pieczywa, gruboziarnistych kasz, płatków owsianych;
rezygnacja z palenia papierosów.
Objawy związane z menopauzą m.in. uderzenia gorąca, zmniejsza dieta bogata w
witaminę E (zawierają ją oleje, chleb pełnoziarnisty, płatki owsiane, migdały,
orzechy, warzywa zielonolistne i czerwone lub pomarańczowe, a z owoców czarne
jagody, awokado, suszone morele) oraz witaminę C (zmniejsza uderzenia gorąca
poprzez wzmocnienie naczyń włosowatych) a także produkty sojowe zawierające
izoflawony, które mają słabe działanie estrogenowe.
Depresje i stany niepokoju pomaga złagodzić dieta bogata w magnez (ciemne
pieczywo, słonecznik, siemię lniane, kasza gryczana, jaglana, płatki owsiane,
morele, dynia, orzechy, banany, zielonolistne warzywa, nasiona roślin
strączkowych); mangan (ciemne pieczywo, zielonolistne warzywa, buraki, zielony
groszek, orzechy), kwas foliowy (zielonolistne warzywa, pomidory, pomarańcze),
witamina B1 (kasza gryczana, jęczmienna, płatki owsiane, warzywa, chuda
wieprzowina), witamina B6 (kiełki pszenicy, soja, fasola, kapusta, brązowy ryz,
płatki owsiane, orzechy, mięso, ryby), wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-
3 (tłuste ryby morskie, olej rzepakowy, lniany, siemię lniane, zielonolistne
warzywa).
Poza dietą polecany jest aktywny tryb życia, ruch na świeżym powietrzu,
spacery, jazda na rowerze, pływanie itp. Wszystkim Paniom a także Panom życzę
smacznej i zdrowej diety oraz dużo radości.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.