Dodaj do ulubionych

Czy jest sens wykluczyć gluten?

20.04.12, 08:12
Na początek chcę zaznaczyć, że jestem zdrowa, nie mam nietolerancji na gluten. Jem przetwory mączne i nie sprawiają mi żadnych problemów. Czytałam jednak o tym, że gluten mimo wszystko nie jest korzystny, że oblepia jelita, jak klej, czy coś w tym stylu. Podobno nie jest zbyt naturalnym, zbyt wskazaną substancją w naszej diecie.
Czy wyklucznie glutenu z diety u osoby, ktora nie ma nietolerancji ma sens? Czy może przynieść dodatkowe korzyści? Czy nie ma sensu, skoro nie ma dolegliwości związanych z glutenem. Bardzo lubię potrawy mączne- pszenny chleb, makarony, ale gdyby ich wykluczenie coś dodatkowo dla zdrowia i samopoczucia dało, to bym je wykluczyła z diety. Jeśli nic nie da, to odmawianie ich sobie byłoby bez sensu. Jak to więc jest z tym glutenem?
Poza tym, czy jeśli osoba zdrowa wykluczy z diety gluten i po dłuższym okresie zacznie znowu go spożywać, to wtedy może pojawić się nietolerancja jako reakcja na odwyk od glutenu?
Edytor zaawansowany
  • ewa.bieniak 23.04.12, 16:40
    Dzień dobry,

    Gluten to ogólne określenie białek roślinnych, występujących w zbożach. U zdrowych osób (nie chorujących na celiakię, nie mających alergii na gluten, stanów zapalnych jelit itp.) białka glutenowe są łatwo trawione przez układ pokarmowy.

    Niestety część populacji ma problem z trawieniem glutenu, a jego spożycie wywołuje niekorzystną reakcję układu odpornościowego, powodującą uszkodzenie jelita cienkiego. Prowadzi to m. in. do niewystarczającego wchłaniania składników odżywczych, licznych niedoborów i niedożywienia. Te osoby muszą wykluczyć z jadłospisu produkty zawierające gluten.

    Nie ma sensu, by w pełni zdrowe osoby wykluczały ten składnik diety. Stwarzałoby to tylko niepotrzebne ryzyko niedoborów (gluten występuje w bardzo wielu produktach spożywczych, m. in. w pieczywie, makaronach, kaszach, napojach słodzonych słodem jęczmiennym). Warto raczej zwrócić większą uwagę na to, by spożywane produkty glutenowe były pełnoziarniste (z nieoczyszczonych zbóż). Wtedy dostarczymy do organizmu witaminy z grupy B i błonnik (którego zadaniem jest właśnie oczyszczanie jelit z zalegających resztek pokarmowych i regulacja rytmu wypróżnień).

    Choć o błonniku dużo się mówi, wiele osób nie docenia tego składnika diety, zajadając kajzerki i pałaszując rozgotowane makarony. Brak błonnika w diecie sprzyja zaleganiu treści pokarmowej i toksyn w jelitach, permanentnym zaparciom, a w dalszej konsekwencji – nowotworom jelita grubego (po nowotworach piersi u kobiet i nowotworach płuc u mężczyzn to najczęstsza choroba nowotworowa wśród Polaków).

    --
    Ewa Bieniak
    Doradca żywieniowy SetPoint
    www.setpoint.pl
  • aleksyja 13.06.16, 11:48
    "Nie ma sensu, by w pełni zdrowe osoby wykluczały ten składnik diety" - a czy to nie jest tak, że to jest alergen i nawet u zdrowej osoby z czasem powoduje komplikacje jakieś?
  • fonik6 10.12.15, 18:25
    Wiesz gluten to swinstwo zresztą nie chce się rozpisuwac bo choruje na stwardnienie rozsiane ja-i-sm.blogspot.com czytałem dużo na ten temat ważną część uslyszysz od tej dietetyk klinicznej . Są 3 rodzaje niepożądanych skutków glutenu zresztą obejrzyj to
    m.youtube.com/watch?v=pYS_qkpcSk8
  • marci9000 14.06.16, 12:55
    też postawiłam sobie to pytanie i mąż znalazł mi, to - Gluten ? jeść czy nie jeść? Oto jest pytanie! kcalmar.com/blog/2015/10/22/dieta-bezglutenowa-gluten-jesc-czy-nie-jesc-czesc-i/
  • kanielak 16.08.16, 18:00
    Tu znajdziesz przepisy dla nietolerancji glutenu i nabiału: www.kanielak.com/pl/. Wiele sposród nich jest bezglutenowa, ale część zawiera na przykład mąkę orkiszową. Ja sama jem od czasu do czasu kasze, które zawierają gluten (np. jęczmienna), właśnie po to, żeby się organizm całkiem nie odzwyczaił. Powodzenia! smile
  • vvrotka 27.08.16, 23:16
    Gluten jak gluten, wystarczy, że będziesz unikać pszenicy.
  • anna.bialy81 28.03.18, 08:50
    pełnoziarniste produkty nie powinny szkodzić a nawet wprost przeciwnie. Z kolei duże ilości ryżu nie są wskazane chociażby dla osób, które mają nieprawidłową tolerancję glukozy
  • gabrielakocinska 09.04.18, 21:52
    Jeśli nie masz nietolerancji pokarmowej, to raczej nie musisz usuwać glutenu całkowicie - nic się nie stanie, gdy od czasu do czasu zjesz makaron, czy chleb, zwłaszcza, że te bezglutenowe alternatywy zazwyczaj smakują kiepsko. Tutaj alergiczne.info/testy-alergiczne/badania-alergiczne-z-krwi/ przeczytasz, jak przebadać się pod kątem wszelkich nietolerancji i alergii - na pewno taka wiedza jest bardzo pomocna w dbaniu o zdrowie smile
  • markowski33 29.05.18, 08:27
    Jeśli masz problem z glutenem - musisz go odstawić. Jeśli nie masz - to myślę, że to już kwestia twojego widzimisię. Tak naprawdę, jeśli chcesz się doczepiać do wszystkiego, co szkodliwe, to musiałabyś wyjechać na wieś i żywić się tylko naturalnymi produktami wyprodukowanymi samemu.
  • cherrybomb 07.03.19, 09:53
    Ja bym nie wykluczała całkowicie. Nie mam na to żadnych naukowych dowodów, ale na logikę myśląc jak się czegoś nie je w ogóle, to później organizm może mieć problem żeby to dobrze strawić. Gluten nie jest niezbędny i uważam, że zapychanie się codziennie bułkami jest głupie, bo można zjeść dużo bardziej wartościowych rzeczy, ale też bez przesady w żadną stronę. Skoro widzisz że nie masz problemu to nie ma co wymyślać na siłę.
  • justynam 21.03.19, 16:34
    Nie, eliminacja glutenu ot tak, dla mody albo w celach odchudzających nie ma racji bytu. Natomiast z całą pewnością nie zaszkodzi nam ograniczenie pszenicy oraz wzbogacenie swojego menu o naturalnie bezglutenowe warzywa, orzechy, migały i pestki, kaszę jaglaną, gryczaną czy mało popularne, a także bezglutenowe produkty zbożowe jak amarantus, tapioka czy sorgo.

    --
    zdrowe przepisy na YouTube smile
    www.youtube.com/user/justynaProlinea/featured?view_as=subscriber
  • asiakracja 29.05.19, 11:38
    Czasami okazuje się, że mamy nadwrażliwość. Można wykluczyć gluten na jakiś czas i zobaczyć, czy coś będzie się działo podczas jego wprowadzania.
  • anetaaneta12 18.06.19, 11:38
    nie, dieta bezglutenowa jest dla ludzi, którzy nie tolerują glutenu. Albo mają jakieś inne problemy zdrowotne zw z przewodem pokarmowym. Jeśli chcesz możesz spróbować diety bezglutenowej ale dobrze zbilansowanej np. z tummy heaven. Bo wbrew pozom to trudny sposób żywienia w jedzeniu jest dużo syropów, bo czym produkty trzeba posklejać, na dodatek są wysoko przetworze. Potrzeba dużo doświadczenia by ułożyć ją w sposób zbilansowany. A gdy po jakimś czasie wrócisz do jedzenia glutenu z początku twój organizm może nie wiedzieć co się dzieje. Ale będzie to chwilowe. Mówi ci to osoba, kt ma hashimoto i nie może jeść glutenu a bardzo by chciała.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.