Dodaj do ulubionych

krawiec...

31.08.02, 18:51
Laboratorium krawców z Izby Wielkiego Krawiectwa

tygodnik.wprost.pl/index.php3?dzial=1&art=13392

Wieści o śmierci haute couture są przesadzone...

Współczesne haute couture pogrążone jest w kryzysie - twierdzą krytycy
strategii domów mody zrzeszonych we francuskiej Izbie Wielkiego Krawiectwa.
Kreatorzy mody znad Sekwany od lat cierpią na brak pomysłów - dodają. Ich
specjalnością stało się tworzenie wariacji na temat trendów lansowanych w
mniej lub bardziej odległej przeszłości. Kolekcje nawiązują więc do mody lat
70., hipisowskiego stylu etno, a na przykład dom mody Givenchy oddał w tym
roku hołd strojom rockmanów sprzed dwudziestu lat. Haute couture doskonale
potrafiło się odnaleźć na rynku - zauważają dla odmiany branżowi eksperci -
stało się częścią kultury masowej.

Tylko miliard euro przychodu!
Współczesne haute couture nie odkrywa dla mody nowych przestrzeni, w
odróżnieniu na przykład od Diora w złotym okresie wielkiego francuskiego
krawiectwa tuż po II wojnie światowej. W kolekcji zwanej New Look stworzył on
nową sylwetkę kobiety, m.in. nadając spódnicy kształt dzwonu. Dzieła
dzisiejszych projektantów mody znad Sekwany nie wywołują takiego pożądania
milionów kobiet, jakie budziły stroje szyte przez Huberta de Givenchy z myślą
o Audrey Hepburn i Jackie Kennedy.
Na początku lat 50. XX wieku wielkie krawiectwo zatrudniało 35 tys.
pracowników, a ubrania "szyte na miarę" trafiały aż do 15 tys. stałych
klientów. Obecnie w domach mody haute couture pracuje około 4,5 tys. osób, a
liczba stałych klientów skurczyła się dziesięciokrotnie, do około 1500.
Trudno byłoby jednak wymowę tych statystyk utożsamiać z gwałtownym spadkiem
formy i inwencji francuskich mistrzów. To raczej znak czasów. To, co niegdyś
uchodziło za ekskluzywne, dziś staje się coraz bardziej powszechne.
Haute couture w dalszym ciągu jest ważnym działem francuskiej gospodarki,
przynoszącym ponad miliard euro przychodu rocznie. Przy czym aż 94 proc.
obrotów przypada na kolekcje ubrań gotowych do noszenia (pr×t-ť-porter) i
akcesoriów (torebek, butów, krawatów itd.). Do tego wiele firm krawieckich
czerpie większe zyski z innych form działalności. Dior, jeden z największych
domów mody, prawie trzy razy większe przychody osiąga ze sprzedaży kosmetyków
i perfum (800 mln euro rocznie) niż z działu krawieckiego (296 mln euro
rocznie). Sprzedaż "JAdore" przynosi niemal równowartość połowy wpływów Dior
Couture - 140 mln euro.

www.godf.org/
Po pierwsze, promocja
Haute couture coraz wyraźniej służy medialnej promocji marki produktów luźno
związanych z modą, za to przynoszących ogromne wpływy, spychając lansowanie
nowych trendów na drugi plan. Ważniejsze od samej kolekcji staje się więc
zatrudnienie znanych modelek, o których bajecznych honorariach nie mogły
marzyć gwiazdy wybiegów z czasów New Look - Capucine, Sophie Litwak czy
Bettina, a zamiast tworzenia ponadczasowych strojów, wymyśla się przykuwające
wzrok, często szokujące gadżety. Kto na przykład pamięta choć jedną kreację
z "myśliwskiej" kolekcji Johna Galiano? Za to o wypchanych bażantach, którymi
przyozdobił głowy modelek, mówi się do dzisiaj.
Sami kreatorzy muszą być dziś osobowościami medialnymi. Zarządy domów mody
niechętnie widzą na stanowiskach dyrektorów artystycznych refleksyjnych
introwertyków, jak Christian Dior czy Yves Saint Laurent. Wolą zatrudniać
młodych, przebojowych, otoczonych często aurą skandalu projektantów, którzy
gwarantują duże zainteresowanie mediów, jak Alexander McQueen (twórca słynnej
kolekcji "Gwałt w górach" z ociekającymi krwią modelkami). Doświadczył tego
na przykład Gianfranco Ferré, który u szczytu swych możliwości twórczych
musiał ustąpić miejsca w domu mody Dior Johnowi Galiano, absorbującemu uwagę
dredami i ubraniami typu "Al Capone".

Amerykańskie wyzwanie

www.godf.org/english/california2002.htm
THE 2002 CALIFORNIA - KRAWCÓW SYMPOZIUM...

Młodzi kreatorzy osiągają dzisiaj szczyt kariery w wieku, w którym dawni
dyktatorzy, jak Dior, Hubert de Givenchy czy Armani, nosili szpilki za
Lucienem Lelongiem, Elsą Schiaparelli, Balenciagą czy Nino Ceruttim.
Współcześni projektanci, uwolnieni od bagażu terminowania u starych mistrzów,
nie czują się związani z tradycją haute couture i częściej niż ich
poprzednicy przybliżają swoje krawiectwo do sztuki abstrakcyjnej. Znaczy to,
że moda lansowana na paryskich pokazach stała się dziwaczna i często
niezrozumiała, co ma duży wpływ na postrzeganie kolekcji pr×t-ť-porter
francuskich domów mody i sprzyja dominacji amerykańskiej szkoły projektowania
strojów, ukształtowanej przez Calvina Kleina i Ralpha Laurena, a
kontynuowanej przez Toma Forda, Tommyego Hilfigera czy Donnę Karan. Ich celem
jest tworzenie strojów dla młodych ludzi, którzy są najlepszymi klientami
sklepów odzieżowych.

Haute couture na jesień i zimę
Upadek haute couture wieszczony jest od ponad trzydziestu lat. Pierwszy raz
koniec wielkiego krawiectwa ogłoszono w roku 1968 po zamknięciu domu mody
Balenciaga. Dzisiaj do podobnych deklaracji prowokuje rezygnacja Yvesa Saint
Laurenta z tworzenia mody. Wciąż jednak powstają nowe kolekcje, które stają
się wydarzeniami medialnymi i mogą wpływać na modę masową. Christian Lacroix
na jesień i zimę lansuje czerwone rajstopy i buty oraz wizualnie
ciężkie "andaluzyjskie" kapelusze. Julien McDonald z domu mody Givenchy
podkreśla urok kobiecych nóg za pomocą wysokich, przylegających do ciała
sznurowanych butów, sandałów do kolan i skąpego mini. Zaleca też noszenie
wszystkiego, co obcisłe i wykonane z czarnej skóry. Według Stéphanea Rollanda
z domu mody Scherrer, w tym sezonie kobiety powinny również pomyśleć o
strojach z motywami meksykańskimi, a mężczyźni o stylu "argentyński macho". Z
kolei John Galiano z Diora dostrzegł urok hollywoodzkiego stylu Marilyn
Monroe, skór z krokodyla i afrykańskich węży oraz strusich piór.
Współczesne haute couture przemawia wieloma językami, zmagając się z
globalnym upodobnieniem gustów. Szukanie nowych dróg w modzie i eksperymenty
estetyczne kreatorów sprawiają jednak, że niewiele strojów z kolekcji na
jesień i zimę 2002 r. przejdzie do historii mody. Za to duża ich część ma
szansę trafić do muzeum osobliwości.

www.godf.org/divers1.htm#divers1
ATTAC - GLOBALNE ANTYGLOBALNE KRAWCÓW SYMPOZIUM motto: "GLOBALNE KRAWIECTWO
2003"

Ceny strojów z kolekcji haute couture
kostium urzędniczka "damski" 16-20 tysięcy dolarów
suknia wieczorowa-popodatkowa 20-60 tysięcy dolarów

www.attac.org/indexfla.htm
PRZEBÓJ L. ATTA C. - MEGAGLOBALNE KRAWCÓW SYMPOZIUM! Modny Vaciak Attac...

Krawiec - Tak krawiec kraje, jak (mu) materii społecznie staje.
Edytor zaawansowany
  • mr.hell 31.08.02, 18:53
    Wielcy kreatorzy
    -------------------------------
    Christian Lacroix (ur. 1951). Pierwszą kolekcję haute couture zaprezentował w
    1987 r. Jego styl charakteryzuje się śmiałymi zestawieniami kolorystycznymi,
    odważnym łączeniem deseni i barokowymi dodatkami.
    Gianfranco Ferré (ur. 1944). Rozpoczynał karierę od projektowania i wytwarzania
    biżuterii. Od 1978 r. prezentuje kolekcje ubrań sygnowane jego nazwiskiem. W
    latach 1989-1996 był dyrektorem artystycznym domu mody Dior. Projektuje stroje
    klasyczne i funkcjonalne.
    Christian Dior (1905-1957). Od końca lat 30. projektował stroje dla wielkich
    domów mody. W 1947 r. założył własny dom mody. Jego pierwsza kolekcja o nazwie
    New Look stała się jednym z najważniejszych wydarzeń w świecie mody w XX wieku.
    Coco Chanel (1883-1971). Jej koncepcje wywołały rewolucyjne zmiany nie tylko w
    świecie mody, lecz także w obyczajowości. Wyzwoliła kobiety z gorsetu, zaczęła
    skracać spódnice, odkryła dla wyrafinowanej mody dżersej i zaprojektowała
    słynną sukienkę, którą nazwano "małą czarną".
    Paco Rabanne (ur. 1934). Zaistniał w wieku 32 lat kolekcją 12 sukien z metalu i
    plastiku. Poza strojami haute couture projektuje meble, zastawy stołowe,
    jednorazowe ubrania z papieru, pisze książki. Firmuje własnym nazwiskiem
    popularne perfumy.
    Yves Saint Laurent (ur. 1936). Był asystentem Christiana Diora, a po jego
    śmierci w 1957 r. został głównym projektantem domu mody Dior. W 1962 r.
    przedstawił kolekcję haute couture, która odniosła ogromny sukces. Jego
    kolekcje inspirowane były muzyką oraz malarstwem Warhola i Picassa.
    Jane Boule Sartre Fauce (ur. brak danych ) modne waciaki-ATTACi V.C.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.