Dodaj do ulubionych

Diesel z gazem

24.02.04, 18:03
System podwójnego zasilania silnika wysokoprężnego


Na razie podwójne zasilanie gazowo-benzynowe stosowane najczęściej jest w
silnikach benzynowych
Praktycznie w każdym 4-, 6- i 8-cylindrowym silniku Diesla z obiegiem Otto
można założyć system podwójnego zasilania gwarantujący obniżenie zużycia ON i
składników toksycznych. Nie bez znaczenia jest tu ponad 10-procentowy
przyrost mocy efektywnej osiągany dotąd poprzez tuning sterownika wtrysku.
Modelowym rozwiązaniem byłby motor Nissana Patrola 3.0 Di z komorą wirową.


W Polsce na podwójne systemy zasilania w jednostkach Diesla, a w
szczególności w silnikach z wtryskiem typu common rail, przyjdzie nam jeszcze
poczekać. W przypadku najnowszej jednostki Alfy Romeo 156 1.9 JTD 140 KM moc
od razu zwiększyłaby się o kolejne 15 KM i to bez zmiany chipa w komputerze
sterującym.

Prace nad zasilaniem silnika Diesla gazem LPG i CNG prowadziło wiele firm
(DKW, NSU, MAN), starając się uzyskać najbardziej optymalne dla zainicjowania
zapłonu warunki podawania mieszanki paliwowo-powietrznej. Zatem skoro
aktualnie produkowane silniki Diesla, w tym common rail i TDI, mogą pracować
na mieszaninie ON oraz naturalnych olejów rzepakowych czy estrów metylowych
kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego, to dlaczego nie miałyby pracować
alternatywnie z gazem LPG. Okazuje się, że takie silniki, poddane konwersji,
już pracują za sprawą kilku firm: IWEMA enterprise, Yale, SpongeCars czy
Electronic Fuel Control Company.
Zainteresowanym cały artykuł na podanej stronie.

www.gieldasamochodowa.com/article/view.asp?path=gs\874&file=kg_168.xml
Pzdr.



--
--------------------------------------------
Życie jest krótkie - trzeba szybko jeźdźić.
Edytor zaawansowany
  • guest_of_honour 24.02.04, 18:22
    Czytałem o takim rozwiązaniu już jakiś czas temu. Z tym, że póki co koszt
    takiego rozwiązania jest jeszcze dość znaczny, a zasada działania wymaga
    tankowania zarówno ON jak i gazu, co raczej utrudnia życie bardziej niż w
    rozwiązaniach benzyna+gaz. Ciekawe po jakim przebiegu instalacja się zwraca, bo
    zużycie paliwa (wartościowo) drastycznie nie spada (coś około 40%).
  • lexus400 24.02.04, 22:42
    guest_of_honour napisał:

    > Czytałem o takim rozwiązaniu już jakiś czas temu. Z tym, że póki co koszt
    > takiego rozwiązania jest jeszcze dość znaczny, a zasada działania wymaga
    > tankowania zarówno ON jak i gazu, co raczej utrudnia życie bardziej niż w
    > rozwiązaniach benzyna+gaz. Ciekawe po jakim przebiegu instalacja się zwraca,
    bo
    >
    > zużycie paliwa (wartościowo) drastycznie nie spada (coś około 40%).


    ...wrzuciłem ten temat jako ciekawostkę, wiem że to w zasadzie abstrakcja
    finansowa ale spotkałem się już z opiniami klientów typu "....a w Gdańsku facet
    montuje gaz do Diesli", jest to totalna bzdura ale ktoś, gdzieś, coś słyszał i
    już jeźdźi i pierd....li głupoty.

    Pzdr.

    --
    --------------------------------------------
    Życie jest krótkie - trzeba szybko jeźdźić.
  • sherlock_holmes 25.02.04, 16:05
    SIlniki Diesla przerabiane na gaz sa od dawna, tyle ze przerobka na gaz wiaze
    sie ze zmiana cyklu pracy - tzn. silnik nie pracuje wg obiegu Diesla (a
    wlasciwie Sabathy'ego), tylko wg obiegu Otto. Mowiac wprost - silnik z zaplonem
    samoczynnym przerabia sie na silnik z zaplonem iskrowym, a wtedy juz spalanie
    gazu odbywa sie na identycznej zasadzie jak w klasycznym benzynowcu.
    W taki sposob kolo 10 lat temu przerabiano w Polsce autobusy na CNG.
    Ten pomysl jest o tyle lepszy, ze silnik nadal jest typu ZS, a mimo to spala
    gaz. Ekonomicznie moze to i nie jest uzasadnione, za to z wielka korzyscia dla
    srodowiska. Poza tym odpada koniecznosc stosowania filtrow sadzy, byc moze
    nawet katalizatora - ktory nie jest "naturalnym" elementem silnika. Byc moze
    tez z powodu czystszego spalania bedize odkladalo sie mniej nagaru, moze silnik
    zwiekszy swoja zywotnosc, a nawet zmniejszy sie halasliwosc.
    Wg mnie nie ma co na razie wyrokowac - zobaczymy co bedzie. Pomysl ciekawy i
    rozwojowy :)

    --
    Tylko wtedy jesteś żywy, gdy jesteś przekonany że stać cię na coś więcej.
    /ks.Maliński/
    ------------------------------------------------
    Automobil
  • lexus400 25.02.04, 22:49
    Bardzo rozsądnie do tego podchodzisz SH.
    Pzdr.

    --
    --------------------------------------------
    Życie jest krótkie - trzeba szybko jeźdźić.
  • bogaczv8 24.02.04, 23:47
    lexus400 napisał:


    > Modelowym rozwiązaniem byłby motor Nissana Patrola 3.0 Di z komorą wirową.

    Już sama nazwa tego silnika wskazuje, że ten silnik ma wtrysk BEZPOŚREDNI.
    Jeśli instalacje przeprowadza się równie fachowo, to ja dziękuję.
    > Zatem skoro
    > aktualnie produkowane silniki Diesla, w tym common rail i TDI, mogą pracować
    > na mieszaninie ON oraz naturalnych olejów rzepakowych czy estrów metylowych
    > kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego, to dlaczego nie miałyby pracować
    > alternatywnie z gazem LPG.

    A kto powiedział, że mogą pracować na takich mieszankach? Np. VW całkowcie ich
    zakazuje w swoich silnikach.


    Pomysł z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia jest chory, a na jego
    niekorzyść dodatkowo świadczy fakt, że nie ma żadnego seryjnego silnika z czymś
    takim.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka