Dodaj do ulubionych

Sekwencyjny wtrysk CNG ......

19.05.05, 07:22
.......„Elisa M” – produktem roku 2005

Sekwencyjny wtrysk CNG „Elisa M” firmy Elpigaz otrzymał tytuł Produktu Roku
2005 przyznany podczas Międzynarodowych Targów „Stacja Paliw” 2005, które
odbyły się w Warszawie w dniach 4-6 maja 2005. Imprezę targową od dwunastu
lat organizuje Polska Izba Paliw Płynnych.
„ELISA M” - instalacja do wtrysku CNG (sprężonego gazu ziemnego) różni się od
instalacji wtrysku LPG (propan-butan) elementami doprowadzającymi gaz
pomiędzy zbiornikiem a wtryskiwaczami. Muszą być one zaprojektowane tak, aby
wytrzymywały wysokie ciśnienie 22 MPa (zbiornik, przewody stalowe, złącze
napełniania, złączki, zawory, reduktor). Dzięki niskim cenom za sprężony gaz
ziemny oraz wydłużeniu czasu eksploatacji silnika o ponad 20 procent w
samochodzie z instalacją CNG dochodzi do zmniejszenia kosztów eksploatacji
nawet o 50 procent.

Warto podkreślić, że eksploatacja pojazdów zasilanych CNG zmniejsza emisję
szkodliwych substancji, co potwierdzają badania prowadzone przy wykorzystaniu
różnych pojazdów adaptowanych na zasilanie sprężonym gazem ziemnym.
Właściwości eksploatacyjne auta zasilanego wtryskiem CNG są bardzo zbliżone
do zasilania benzyną. Moc silnika przy zasilaniu wtryskiem CNG i
wykorzystaniu wariatora wyprzedzenia zapłonu spada o około 10 procent. Dzięki
temu, że liczba oktanowa sprężonego gazu ziemnego jest wyższa niż benzyny i
wynosi około 130 można znacznie wyprzedzić zapłon w stosunku do zasilania
benzyną co umożliwia zwiększenie momentu obrotowego w niższych zakresach
obrotów nawet o 15 procent w stosunku do zasilania benzyną – zapewnia to
elastyczną pracę silnika.

Od jakiegoś czasu obserwuję jakieś konkretniejsze ruchy w temacie zasilania
CNG, czy rozpowszechni się tak jak LPG ??
Pzdr.



--
--------------------------------------------
Życie jest krótkie - trzeba szybko jeździć.
Obserwuj wątek
    • frax1 Re: Sekwencyjny wtrysk CNG ...... 19.05.05, 10:53
      Wydaje mi się że póki co cena jest zaporowa troche i punktów do tankowania mało
      (w w-wie jest z tego co się orientuje jeden). Instalacja to chyba koło 10tyś z
      tego co się nie myle, jeżeli tak to proszę mnie poprawić.
      Pozdrawiam
          • lexus400 Re: Sekwencyjny wtrysk CNG ...... 21.05.05, 16:40
            Ekologia


            Email
            Drogie tanie paliwo

            --------------------------------------------------------------------------------
            W poprzednim poniedziałkowym wydaniu SN ukazał się artykuł o zasilaniu
            samochodów gazem ziemnym (CNG) i możliwościach tankowania takiego pojazdu w
            przydomowym garażu. Tak jest w USA, ale i tak może być u nas. Może, ale na
            pewno w najbliższym czasie nie będzie, ponieważ domowa sprężarka do tankowania
            samochodu kosztuje w Polsce aż 35 tys. zł.

            W USA promuje się wszelkie działania prowadzące do zmniejszenia
            zanieczyszczenia środowiska naturalnego przez samochody. Nabywcy ekologicznych
            aut mogą liczyć na znaczne ulgi w podatku lub przy zakupie urządzeń do
            tankowania. Kupują takie samochody, bo mają konkretne korzyści finansowe.
            Niestety w Polsce tylko dużo się mówi, ale nic nie robi. Gaz ziemny jest
            ekologicznym paliwem, bardzo tanim, powszechnie występującym i mógłby być
            stosowany do napędzania samochodów, gdyby tylko była jakaś zachęta ze strony
            rządzących. Samochody z takim rodzajem zasilania są niestety droższe o około 8
            do 10 tys. zł (taki jest koszt instalacji CNG), a stacji tankowania jest jak na
            lekarstwo. Jest oczywiście możliwość tankowania takiego samochodu w garażu, z
            sieci gazowej, tej samej, której używamy do urządzeń domowych. Niestety taka
            przyjemność kosztuje u nas aż 35 tys. zł, bo urządzenie to jest obłożone
            wszystkimi podatkami. Zatem, dla prywatnej osoby jest to inwestycja zupełnie
            nieopłacalna. A mogłoby się to zmienić, gdyby nasze państwo popierało działania
            proekologiczne i udzielało znacznych zniżek dla osób dbających o środowisko
            naturalne. Znając jednak zachłanność naszego fiskusa może lepiej nie
            upowszechniać zasilania gazem ziemnym samochodów, bo będzie to tylko pretekst
            do wprowadzenia akcyzy na ten rodzaj gazu i niestety wzrosną i tak już wysokie
            koszty utrzymania prywatnego gospodarstwa domowego.

            grzb

            Super Nowości z dnia 16_05_2005

            --
            --------------------------------------------
            Życie jest krótkie - trzeba szybko jeździć.
            • lobuzek1 Re: Sekwencyjny wtrysk CNG ...... 21.05.05, 17:03
              Z tego co wiem, to jak na razie CNG stosowany jest głównie w
              zinstytucjonalizowanym transporcie. Zdaje się, że w tym roku MPK w Tarnowie
              zaadaptowało kilka pojazdów do zasilania tym paliwem, a i stację tankowania
              zbudowało. Docelowo ponoć cały tabor ma jeździć na CNG. Ale nie słyszałem, by
              jakiś szary zjadacz chleba jeździł na CNG, chociaż wydaje się, że warto.
              • kierowiec1 Szarzy zjadacze gazu 21.05.05, 19:00
                lobuzek1 napisał:

                > Ale nie słyszałem, by
                > jakiś szary zjadacz chleba jeździł na CNG, chociaż wydaje się, że warto.

                W Polsce jeszcze nie - z kompletnego braku mozliwosci tankwania.
                We Wloszech i w Niemczech CNG konkuruje calkiem udanie z LPG.

                Pozdr.

                K.
            • kierowiec1 Wlasna stacja - slepy zaulek 21.05.05, 18:58
              lexus400 napisał:
              > W poprzednim poniedziałkowym wydaniu SN ukazał się artykuł o zasilaniu
              > samochodów gazem ziemnym (CNG) i możliwościach tankowania takiego pojazdu w
              > przydomowym garażu. Tak jest w USA, ale i tak może być u nas. Może, ale na
              > pewno w najbliższym czasie nie będzie, ponieważ domowa sprężarka do tankowania
              > samochodu kosztuje w Polsce aż 35 tys. zł.

              Domowe stacje do nabijania butli to slepy zaulek. Bo ogranicza obszar dzialania
              wlasnego samochodu do kola o promieniu ok. 100 km.

              Raczej gazownie musialyby odkryc nowy, mogacy dynamicznie rosnacc, rynek zbytu.
              Bo jeden samochod na CNG zuzywa mniej wiecej tyle gazu, co jeden domek
              jednorodzinny. Ilosc przylaczen nowych domkow bedzie stagnowac, a ilosc nowych
              samochodow z CNG moze rosnac dziesiecioleciami.

              W Europie na razie we Wloszech i w Niemczech mozna juz poruszac sie po kraju
              wylacznie na gazie ziemnym. Tzn. gestosc stacji gazowych jest wieksza, niz
              sredni zasieg na gazie. A niektore rejony maja stacje gazowe nawet praktycznie
              co 30..40 km.

              Przy okazji okazalo sie, ze bez masywnej akcji marketingowej wspartej czesciowa
              refundacja instalacji samochodwych tudziez finansowego wspierania budowy nowych
              stacji gazowych przez zaklady gazowe sprawa umarlaby juz dawno.
              Dopiero od niedawna zaczyna toto sie jakos krecic.

              Pozdr.

              K.
          • kierowiec1 Cena przebudowy auta 21.05.05, 18:49
            tomek854 napisał:

            > podobno cena instalacji to 8kzł

            W Niemczech ceny przebudowy na biwalentny CNG to okolo 2500..4000 euro.
            Minus subwencje miejscowego zakladu energetycznego i gazowego, ktora w
            zaleznosci od firmy wynosi miedzy 1000 a 2500 Euro, albo wyplacana jest w bonach
            na tankowanie (np. na caly rok tankowania).

            Mozna tez kupic nowy samochod z CNG. Wtedy koszty leza przy dolnej podanej
            powyzej granicy.

            Pozdr.

            K.
    • kierowiec1 Re: Sekwencyjny wtrysk CNG ...... 21.05.05, 18:44
      lexus400 napisał:

      >> Właściwości eksploatacyjne auta zasilanego wtryskiem CNG są bardzo zbliżone
      > do zasilania benzyną.

      Czy zasieg nie jest wlasciwoscia eksploatacyjna?

      > benzyną co umożliwia zwiększenie momentu obrotowego w niższych zakresach
      > obrotów nawet o 15 procent w stosunku do zasilania benzyną – zapewnia to
      > elastyczną pracę silnika.

      Moje jazdy samochodami z CNG mowia cos wrecz przeciwnego - strata kopa i
      elastycznosci jest znaczna.

      > Od jakiegoś czasu obserwuję jakieś konkretniejsze ruchy w temacie zasilania
      > CNG, czy rozpowszechni się tak jak LPG ??

      To zalezy od wsparcia przez zaklady gazowe. Bez wsparcia CNG nie ma szansy wobec
      juz rozbudowanej infrastruktury LPG, znacznie nizszych kosztow instalacji i
      wiekszego zasiegu z LPG.
      I tu nie pomoze nawet calkiem spora paleta seryjnie dostepnych wersji CNG:
      Lista osobowych:
      www.gibgas.de/german/fahrzeuge/fahrzeugliste.html
      Lista dostawczych:
      www.gibgas.de/german/fahrzeuge/transporter.html
      Pozdr.

      K.
      • lexus400 Re: Sekwencyjny wtrysk CNG ...... 21.05.05, 22:21
        No cóż kierowiec1 nie mogę z Tobą polemizować, ponieważ nie mam doświadczenia z
        napędem CNG i nigdy takim autem nie jechałem, jak może zauważyłeś ja tylko
        przytoczyłem treść z jakiegoś pisma więc nie są to moje słowa. Podejrzewam, że
        tak samo jak w przypadku LPG jakaś niesprawność w samochodzie może wpływać na
        parametry pracy silnika a co za tym idzie na jego moc, więc w tym miejscu
        pozwolę sobie nie zgodzić się z Twoją opinią do końca.
        Pzdr.
        --
        --------------------------------------------
        Życie jest krótkie - trzeba szybko jeździć.
        • kierowiec1 Re: Sekwencyjny wtrysk CNG ...... 21.05.05, 22:49
          lexus400 napisał:

          > No cóż kierowiec1 nie mogę z Tobą polemizować,

          Alez ja nie poddawalem pod watpliwosci Twoich slow, tylko tekst artykulu ;-)

          > napędem CNG i nigdy takim autem nie jechałem, jak może zauważyłeś ja tylko
          > przytoczyłem treść z jakiegoś pisma więc nie są to moje słowa. Podejrzewam, że
          > tak samo jak w przypadku LPG jakaś niesprawność w samochodzie może wpływać na
          > parametry pracy silnika a co za tym idzie na jego moc, więc w tym miejscu
          > pozwolę sobie nie zgodzić się z Twoją opinią do końca.

          W firmie mamy kilkadziesiat samochodow z CNG. Glownie sa to jeszcze przerobione
          Golfy III kombi (rozbudowane na serwisowe, wiec beda jeszcze dlugo jezdzic), ale
          mamy tez sporo seryjnych Golfow IV kombi, VW Bus, Multipla I i Zafira, a takze
          kilka Volvo V70, S80 i MB E200 NGT Compr.

          Najwiecej jezdzilem seryjnym Golfem IV 2.0 Bi-fuel. Ten samochod jezdzi, jakby
          mial benzynowe 1,4 litra! A przeciez dwulitrowy silnik w tym samochodzie
          powinien wyrywac drzewa!

          Z kolei w Zafirze jest silnik 1,6 optymalizowany na gaz (bo to wersja
          monowalentna z awaryjnym zbiornikiem benzyny), ale i tak jest za slaby na ten
          rozmiar i wage samochodu. Nowa gazowa Zafira II ma miec 1,8 turbo, wiec bedzie
          pewnie lepiej.

          W obliczu wielkosci probki nie sadze, abym padl ofiara jakiejs niesprawnosci :-)
          Jak na razie tylko Mercedes nie sprawial wrazenia zduszenia gazem, ale tym za
          malo jezdzilem.

          POzdr.

          K.
          • lexus400 Re: Sekwencyjny wtrysk CNG ...... 21.05.05, 22:56
            ....aaaaaaaa to teraz widzę, że masz mocne argumenty powiem szczerze, nie
            myślałem że auta z CNG tyle tracą na mocy ale tak jak napisałem nie
            doświadczyłem osobiście jazdy takim autem więc w obliczu taaaakich argumentów z
            Twojej strony dziękuję za oświecenie mnie:)))
            Pzdr.
            --
            --------------------------------------------
            Życie jest krótkie - trzeba szybko jeździć.
    • sherlock_holmes Re: Sekwencyjny wtrysk CNG ...... 21.05.05, 22:43
      Elpigaz nie ma najlepszych opinii w kwestii instalacji LPG - może z CNG mu lepeij pójdzie?
      A CNG jest używany od bardzo dawna - większość ciężarówek pracujących na budowie Huty Lenina miała zasilanie CNG.
      Problemem jest to, że skroplenie metanu wymaga kilkdziesiąt razy wyższego ciśnienia niż przy LPG - stąd znacznie droższe zbiorniki, zawory itd. Za to CH4 ma to do siebie, że jest lżejsze od powietrza - nie ma więc problemu z parkowaniem pod ziemią.
      Autobusy na CNG jeżdżą też w Rzeszowie - i praktycznie w ogóle nie kopcą. W Krakowie swego czasu jeździło kilka Ikarusów CNG, ale chyba wykończył je problem logistyczny - z tankowaniem :(

      --
      "Profesorowi Kieresowi wydaje się, że jest Hamletem. Ale gra fatalnie. Miesza chochlą w gównie, ono pryska na boki, ludzi traktuje się jak śmieci." /Jan Widacki/
      tinyurl.com/9jzsu
      tinyurl.com/c83hx
      tinyurl.com/8556g
      • kierowiec1 Compressed natural gas 21.05.05, 22:53
        sherlock_holmes napisał:

        > Problemem jest to, że skroplenie metanu wymaga kilkdziesiąt razy wyższego
        > ciśnienia niż przy LPG - stąd znacznie droższe zbiorniki, zawory itd.

        CNG - _compressed_ natural gas :-)
        W samochodzie w fazie gazowej pod cisnieniem znamionowym ponad 200 at.
        Z wplywem cisnienia na cene masz oczywiscie racje.

        Pozdr.

        K.
          • kierowiec1 Re: Compressed natural gas 21.05.05, 23:33
            sherlock_holmes napisał:

            > A normy dla zbiorników są takie, że zbiornik LPG wytrzymuje ...ostrzał z broni
            > maszynowej.

            Znaczy czy wtrzymalosc na ostrzal jest zawarta w tresci normy, czy raczej
            grubosc scianki wynikajaca z wymogow na cisnienie pekania jest taka, ze
            poslednie pociski broni maszynowej jej nie przebijaja?
            ;-)

            > Teraz jesli cos takiego ma wytrzymac zbiornik pod ciśnieniem 200 at
            > mosfer, jest problem...

            Zbiorniki gazu ziemnego w samochodach sa obliczane i testowane na cisnienie
            pekania 600 bar. Przy znamionowym cisnieniu pracy 200 bar. Czyli taki zbiornik
            jest najwytrzymalszym elementem calego samochodu. A w kazdym razie znacznie
            wytrzymalszym od jakiegokolwiek zbiornika benzyny.

            Przy testach zderzeniwych nie udalo sie uszkodzic zbiornika, a przy testach
            pozarowych nastapil planowy wydmuch gazu przez zawor bezpieczenstwa. Przy czym
            wypalajacy sie pochodnia nad samochodem gaz jest zdecydowanie mniejszym
            zagrozeniem otoczenia, niz rozlewajaca sie i palaca benzyna.

            Pozdr.

            K.
            • sherlock_holmes Re: Compressed natural gas 21.05.05, 23:37
              Raczej dzięki konstrukcji zbiornik wytrzymuje ostrzał :) Ciężko sobie wyobrazic ile naboi by potrzebowali na testy :)
              LPG w razie pożaru zachowuje sie podobnie jak CNG - tzn. nie dochodzi do wybuchu, jedynie kontrolowanego wypływu gazu.
              Ale i tak nadal są tacy, którzy uważają, że LPG czy CNG to "jeżdżenie na bombie". Normalnie jakby benzyna była bezpeiczniejsza - ba, jakby była jak woda :)

              --
              "Profesorowi Kieresowi wydaje się, że jest Hamletem. Ale gra fatalnie. Miesza chochlą w gównie, ono pryska na boki, ludzi traktuje się jak śmieci." /Jan Widacki/
              tinyurl.com/9jzsu
              tinyurl.com/c83hx
              tinyurl.com/8556g
    • sherlock_holmes Re: Sekwencyjny wtrysk CNG ...... 25.05.05, 20:19
      Pierwszą w Wielkopolsce ogólnodostępną stację tankowania sprężonym gazem ziemnym (CNG) otworzyła w Poznaniu Wielkopolska Spółka Gazownicza. Jest to jedenasty tego typu obiekt w Polsce, a do końca roku powstanie przynajmniej 12 nowych. W naszym kraju używanych jest 285 pojazdów na CNG. Liczba ta może się zwiększyć, jeśli autobusy na gaz kupi warszawska komunikacja miejsca. Ma to być od 60 do 240 pojazdów.

      www.samar.pl/index.html?__action=sec,4&news=7621

      12 stacji to jeszcze za mało do rozpowszechnienia CNG -ale kto pamięta ile było stacji LPG na samym początku?

      --
      Wesoła myśl jest niczym wiosna, otwiera pąki natury ludzkiej /J.P.Sartre/

      Forum Automobil
      Automobil site
      • lexus400 Re: Sekwencyjny wtrysk CNG ...... 25.05.05, 22:25
        > 12 stacji to jeszcze za mało do rozpowszechnienia CNG -ale kto pamięta ile był
        > o stacji LPG na samym początku?

        W 1991 roku sprowadziłem z Holandii 2-letnie Scorpio z gazem, wówczas
        tankowałem tylko w Amsterdamie będąc tam co tydzień po towar, jeszcze w 1992
        nie było w Polsce stacji z gazem. Ktoś powiedział mi wtedy, że jest w Poznaniu
        jedyna stacja z gazem do samochodów, więc przy okazji jazdy do Kołobrzegu
        pytałem w Poznaniu na 4-ch stacjach o gaz i wtedy na jednej ze stacji CPN-u
        facet popukał się znacząco w czoło dając mi do zrozumienia, że ze mną coś jest
        nie tak:)) Stacje zaczęły się budować w 1993 i jedną z pierwszych była stacja w
        Rybniku i w Częstochowie - wiem to bo wtedy zacząłem się interesować montażem
        instalacji i w Rybniku byłem na kursie (były to również pierwsze kursy)
        Pzdr.
        --
        --------------------------------------------
        Życie jest krótkie - trzeba szybko jeździć.
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka