• drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Wątek został stworzony w celu ułatwienia wam odnalezienia odpowiedzi
    na nurtujące pytania tak, abyście nie musieli przeszukiwać
    kilkudziesięciu nie zawsze aktualnych wątków, lub zakładać kolejnego
    wątku na temat omawiany już na forum.

    Dla ułatwienia wątek zostanie podzielony na działy.

    Zasada działania: W temacie wpisujemy interesujace nas zagadnienie,
    w odpowiedzi udzielamy informacji na jego temat. Dzięki temu nie
    trzea będzie przewalać całego wątku i czytać odpowiedzi na pytania,
    które nas nie interesują.
    Prośba - nie dywagujemy. Unikniemy w ten sposób chaosu:)

    Wzywam do czynu społecznego:)

    --
    [*] w pół...
    • Wszystko, co powinniśmy wiedzieć, zanim zapiszemy się na kurs.
      • Szczegóły organizacyjne zależą od danego OSK, będzie więc ogólnie o
        tym, o co warto zapytać.

        Jaki jest całkowity koszt? Co wlicza się w cenę kursu?

        Obligatoryjnie wliczane w cenę kursu:
        - teoria (1godzina = 45 min) – ilość godzin zależy od kategorii
        prawa jazdy
        - praktyka (1godzina = 60 min) – ilość godzin zależy od kategorii
        prawa jazdy
        - egzaminy wewnętrzne: - teoretyczny* (25min) i praktyczny (min. 40
        min)– niektóre ośrodki robią odpłatne egzaminy, np. na cele
        charytatywne, aczkolwiek tak nie powinno być i jest to sygnał, że
        dany OSK będzie chciał ciągnąć z nas kasę na wszystkim;)
        - wykład z pierwszej pomocy tez musi być wliczony w cenę kursu

        Czasami dodatkowo:
        - badanie lekarskie (jest niezbędne!!! I trzeba je wykonać przed
        rozpoczęciem szkolenia, jednak nie zawsze wliczane,
        koszt: ok. 60 zł)
        - materiały szkoleniowe (ok. 30 zł)

        Warto zwrócić uwagę:
        - czy "wliczone w cenę" faktycznie = tańsze. Te elementy powinny
        występować każdorazowo.
        - na sposób przekazywania informacji, czy mówią o wszystkim, czy coś
        omijają;)
        - czy OSK ma komputer do egzaminów i klawiaturę - wtedy można sobie
        poćwiczyć "egzamin" i widać, że OSK dba o szczegóły

        Czy istnieje możliwość rozłożenia na nieoprocentowane raty? Do
        kiedy muszę opłacić całość?


        W większości ośrodków jest taka możliwość. Wówczas, jeśli nie podoba
        Ci się szkolenie, możesz w każdej chwili zrezygnować z kursu bez
        ryzyka, że nie oddadzą Ci pieniędzy.

        WAŻNE!!! Jeśli podpisujesz umowę, sprawdź, czy nie ma punktu:
        w razie rezygnacji z kursu zrzekam się wpłaty za kurs na rzecz OSK
        XXX (xxx – wstawić dowolnie). Wówczas w razie rezygnacji przepadają
        Ci wszystkie pieniądze.

        Czas trwania kursu teoretycznego, możliwości odbycia zajęć?

        - kursy tygodniowe – jest więcej spotkań, ale jednorazowo mniej
        godzin (systematyczne, łatwiej przyswoić wiedzę)
        - kursy weekendowe – trwają krócej ale jednorazowo jest więcej
        godzin (dobre, jeśli masz już prawo jazdy jakiejś kategorii, lub
        zależy ci na czasie)

        Pomoce multimedialne?

        Jeśli mają, to będziecie oglądać okropne filmiki o wypadkach :D
        Resztę da się zasadniczo zwizualizować za pomocą tablic (np. drogę
        hamowania).

        Czas oczekiwania na pierwszą jazdę? Częstotliwość jazd?

        To ważne, żeby potem nie okazało się, że przerwy są długie – powinno
        się jeździć systematycznie (niekoniecznie codziennie, bo wówczas
        szkolenie przebiega bardzo intensywnie).
        Jeśli czekasz na 1 jazdę - ok, byleby potem szło systematycznie, co
        kilka dni, min te 4-6godzin tygodniowo. Jeśli przerwa
        trwa za długo, zwyczajnie zapominasz, o co w tym chodziło.
        Niektóre OSK mają opcję „kursy ekspresowe” – najczęściej za dopłatą,
        wówczas jeździ się codziennie.

        Jazdy wieczorami i weekendami? Sposób umawiania się na jazdy -
        indywidualnie z instruktorem, czy ustawiają Ci grafik w biurze?


        Wieczorami jest najwięcej chętnych, jeśli nie masz czasu w ciągu
        dnia, będzie Ci trudniej. Dlatego dobrze by było, gdyby instruktorzy
        jeździli też w weekendy. Wbrew pozorom łatwiej umawiać się
        bezpośrednio z instruktorem, aczkolwiek
        sposób planowania jazd nie zawsze musi wpływać na jakość.

        Ilu instruktorów? Ile samochodów?

        Jeśli tylko kilku, to może być problem w razie awarii L-ki, lub
        choroby instruktora. Ale na "molochy" też uważaj;)

        Czy przypisany jest jeden instruktor i czy w razie czego można go
        zmienić?


        Jeśli Ci będą zmieniać instruktorów co godzinę, to też niewiele
        wyniesiesz. Dobrze pojeździć z dwoma-trzema i porównać
        sposób nauczania, ale jak będziesz jeździć z 10-ma to się niczego
        nie nauczysz. Ze zmianą nie powinni robić żadnych problemów.

        Gdzie znajduje się plac manewrowy? Czy jest oświetlony i wzorcowy
        (taki jak na egzaminie)? Gdzie umawiają się na jazdy? Czy
        dojeżdżają?


        Dojazdy - Instruktorzy raczej nie mają w zwyczaju każdorazowo
        marnować własnego prywatnego czasu na dojazd,
        w związku z czym kursanci się wożą wzajemnie, lub tracisz swój czas
        jazdy na dojazd. Dlatego warto zapytać czy i w jaki sposób
        praktykowany jest dojazd do kursanta. Ważne – jeśli ktoś daleko
        mieszka, to zamiast śmigać po trasach, będzie przerabiać trasę np. z
        Warszawy do Konstancina.
        Uczymy się wszędzie jeździć, ale jeśli płacisz, masz prawo wymagać
        skupienia uwagi na miejscach w okolicach
        tras, lub np. trudnych, o dużym natężeniu ruchu.

        Plac – powinien być gdzieś blisko biura, żeby się nie okazało, że
        na plac jedzie się z jednego końca miasta na drugi, albo, że np.
        zdajesz w Siedlcach, a plac masz w Garwolinie;) I że trzeba
        specjalnie na niego jechać, bo nie zawsze zaczynasz na placu - stąd
        pytanie o miejsce rozpoczęcia:)
        Warto się przejechać na plac i go obejrzeć (może się zdarzyć tak, że
        mówią Ci, że mają plac na np. Ursynowie, a wcale go nie mają, lub
        jest on nierówny)

        Wybierając OSK nie sugeruj się tym, że jest blisko domu/pracy,
        tylko czy jest blisko miejsca egzaminowania - nie będziesz tracić
        czasu na dojazdy.

        Czy jeżdżą po trasach egzaminacyjnych?

        Prawidłowa odpowiedż: "Oczywiście, jeździmy po trasach, ale nie
        tylko po nich. Uczymy Państwa jeździć, a nie jeździć po trasach";)
        Dobrze jest poznać też trochę miasta, a nie jeździć na małpę, z
        drugiej strony warto się przejechać po miejscu, w którym będziemy
        zdawać.

        Jaka jest zdawalność?

        Jeśli powiedzą coś w stylu: 95% zdaje za 1-wszym, możesz mieć
        pewność, że ściemniają. A
        to już podstawa o dalszych refleksji. W każdym OSK ludzie zdają za 1-
        wszym, za 2-gim, zdarza się też, że za 3-cim:)

        Czy mają pojazdy identyczne, jak egzaminacyjne?

        Płacisz, masz prawo wymagać całego kursu na takim pojeździe. Choć
        warto porównać i pojeździć parę godzin na czymś innym:)
        • Co decyduje o jakości szkolenia ?
          Wyposażenie sali wykładowej
          Dostępne samochody
          Stan techniczny samochodów
          Podejście do kursanta
          Terminy jazdy
          Czy to wszystko ?
          Oczywiście że to nie wszystko !!!

          Są jeszcze takie czynniki jak cena kursu, dobry dojazd, ilość
          instruktorów i samochodów, wielkość grupy i sporo innych rzeczy. Ale
          te wymienione są najważniejsze bo wpływają na jakość szkolenia,
          pozostałe to kwestia wygody i możliwości wyboru i zasobności
          portfela.

          Pewnie się zastanawiacie dlaczego i jaki wpływ ma na to wszystko
          wielkość grupy czy ilość samochodów, albo ilość instruktorów.
          Pytanie jest dobre bo sporo osób słyszy o tym ale nie wiem dlaczego
          to jest ważne. Inni myślą że wielkość grupy nie ma dla nich
          znaczenia.

          Owszem w trakcie teorii nie ma to może znaczenia dla wszystkich, ale
          przy praktyce już tak ! – Nie wierzysz ?

          No to zobacz .

          Idziesz do małego ośrodka który ma jednego dwóch instruktorów i
          jeden albo dwa samochody i grupa jest 10 osób. Kończysz kurs z
          teorii czas na praktykę. No i teraz okazuje się że swoich godzin
          jeszcze nie wyjeździli kursanci z poprzedniej grupy, musisz poczekać
          w kolejce na swoje jazdy. W dodatku nie jesteś sam(a) razem z Tobą
          czeka jeszcze 9 osób z twojej grupy kto pierwszy zapisze się ten
          będzie miał szansę wcześniej wyjeździć swoje godziny. Może Ci się
          nie spieszy – OK.
          Ale idźmy dalej.

          Kończysz jazdy i zapisujesz się na egzamin. Pełen zapału idziesz
          zapisać się na egzamin, a tu okazuje się że egzamin masz za 2
          miesiące (pesymistyczna wersja- ale w niektórych miastach tyle się
          czeka). Idziesz więc do ośrodka zapisać się na jazdy, bo przy Twojej
          praktyce 2 miesiące przerwy z jazdach to sporo. A tu się okazuje że
          niestety nie ma miejsc i najbliższe jazdy będą możliwe za 1,5
          miesiąca lub nawet dalej. Może się okazać że niestety nie ale na
          egzamin pójdziesz po 2 miesięcznej przerwie z jazdach lub zdążysz
          wyjeździć może 2 godziny. Pamiętaj żę nie tylko Ty chcesz pojeździć
          przed egzaminem (jest jeszcze 9 osób z Twojej grupy), inni też
          zapisali się na egzamin. Dodatkowo biorąc średnią krajową
          zdawalności okazuje się że z poprzedniej grupy zdało tylko 35%
          kursantów. Oni zapisali się na egzamin i też chcą pojeździć przed
          drugim (lub trzecim) egzaminem. Teraz wróćmy na chwilę i załóżmy
          bardziej optymistyczne wariant, że na egzamin nie czeka się 2
          miesiące tylko 1 miesiąc – sytuacja jest jeszcze gorsza (co prawda
          masz tyko tylko przerwy w jazdach, ale szanse na jazdę dodatkową
          spadają prawie do 0%).

          Dalej nie wierzysz ? – Pewnie uważasz że jeździsz tak dobrze że
          jazdy dodatkowe nie są Ci potrzebne. To teraz przejdziemy do
          samochodów

          Wyobraź sobie że ośrodek ma samochody w kiepskim stanie technicznym,
          albo ma jeden samochód i teraz któryś się psuje
          Automatycznie przekładane są wszystkie jazdy. Tylko na kiedy ? a tu
          właśnie wracamy do tego jak długa jest kolejka oczekujących.

          Dlatego najlepiej zapisywać się do ośrodków gdzie nie będzie trzeba
          długo czekać na jazdy (tak do 3 tygodni maksymalnie) oraz mają
          samochody w zapasie. To może być ośrodek który ma nawet tylko 3
          samochody, ale jeżdżą tylko 2 i w razie awarii wchodzi na jazdy
          trzeci samochód.

          Także zanim zapiszesz się na kurs spytaj się jak długo trzeba czekać
          na jazdy po skończonej teorii. Powyżej 6 tygodni to już jest
          tragedia.

          blog.prawo.jazdy.lublin.pl/tag/kursy-prawa-jazdy/
      • WYMAGANIA

        Wymogi jakie musi spełniać kandydat ubiegający się o uprawnienia
        instruktora nauki jazdy:

        -> średnie wykształcenie
        -> prawo jazdy odpowiedniej kategorii min. 3 lata
        -> niekaralność przeciwko przepisom ruchu drogowego
        -> badania

        BADANIA

        Niezbędne jest wykonanie badania lekarskiego i uzyskanie orzeczenia
        o braku przeciwwskazań zdrowotnych do bycia instruktorem nauki jazdy
        oraz badania psychologicznego (psychotechnika).

        Badania lekarskie można wykonać u dowolnego lekarza uprawnionego do
        badania kandydatów na kierowców.
        Koszt badania: 60 - 80 zł

        Badanie psychologiczne można wykonać w dowolnej pracowni
        psychotechnicznej.
        Koszt badania: ok. 100 zł
    • Zagadnienia, które interesują nas podczas kursu - dla ułatwienia
      podzielone na teorię i praktykę.

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Okazje.info.pl

Bestsellery

  • Kategorie tematyczne
  • Najnowsze wątki
  • Więcej forów
  • Więcej wątków na ten temat
  • Tagi
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.