FAQ

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Wątek został stworzony w celu ułatwienia wam odnalezienia odpowiedzi
    na nurtujące pytania tak, abyście nie musieli przeszukiwać
    kilkudziesięciu nie zawsze aktualnych wątków, lub zakładać kolejnego
    wątku na temat omawiany już na forum.

    Dla ułatwienia wątek zostanie podzielony na działy.

    Zasada działania: W temacie wpisujemy interesujace nas zagadnienie,
    w odpowiedzi udzielamy informacji na jego temat. Dzięki temu nie
    trzea będzie przewalać całego wątku i czytać odpowiedzi na pytania,
    które nas nie interesują.
    Prośba - nie dywagujemy. Unikniemy w ten sposób chaosu:)

    Wzywam do czynu społecznego:)

    --
    [*] w pół...
    • 26.07.09, 12:00 Odpowiedz
      Wszystko, co powinniśmy wiedzieć, zanim zapiszemy się na kurs.
      • 26.07.09, 12:49 Odpowiedz
        Szczegóły organizacyjne zależą od danego OSK, będzie więc ogólnie o
        tym, o co warto zapytać.

        Jaki jest całkowity koszt? Co wlicza się w cenę kursu?

        Obligatoryjnie wliczane w cenę kursu:
        - teoria (1godzina = 45 min) – ilość godzin zależy od kategorii
        prawa jazdy
        - praktyka (1godzina = 60 min) – ilość godzin zależy od kategorii
        prawa jazdy
        - egzaminy wewnętrzne: - teoretyczny* (25min) i praktyczny (min. 40
        min)– niektóre ośrodki robią odpłatne egzaminy, np. na cele
        charytatywne, aczkolwiek tak nie powinno być i jest to sygnał, że
        dany OSK będzie chciał ciągnąć z nas kasę na wszystkim;)
        - wykład z pierwszej pomocy tez musi być wliczony w cenę kursu

        Czasami dodatkowo:
        - badanie lekarskie (jest niezbędne!!! I trzeba je wykonać przed
        rozpoczęciem szkolenia, jednak nie zawsze wliczane,
        koszt: ok. 60 zł)
        - materiały szkoleniowe (ok. 30 zł)

        Warto zwrócić uwagę:
        - czy "wliczone w cenę" faktycznie = tańsze. Te elementy powinny
        występować każdorazowo.
        - na sposób przekazywania informacji, czy mówią o wszystkim, czy coś
        omijają;)
        - czy OSK ma komputer do egzaminów i klawiaturę - wtedy można sobie
        poćwiczyć "egzamin" i widać, że OSK dba o szczegóły

        Czy istnieje możliwość rozłożenia na nieoprocentowane raty? Do
        kiedy muszę opłacić całość?


        W większości ośrodków jest taka możliwość. Wówczas, jeśli nie podoba
        Ci się szkolenie, możesz w każdej chwili zrezygnować z kursu bez
        ryzyka, że nie oddadzą Ci pieniędzy.

        WAŻNE!!! Jeśli podpisujesz umowę, sprawdź, czy nie ma punktu:
        w razie rezygnacji z kursu zrzekam się wpłaty za kurs na rzecz OSK
        XXX (xxx – wstawić dowolnie). Wówczas w razie rezygnacji przepadają
        Ci wszystkie pieniądze.

        Czas trwania kursu teoretycznego, możliwości odbycia zajęć?

        - kursy tygodniowe – jest więcej spotkań, ale jednorazowo mniej
        godzin (systematyczne, łatwiej przyswoić wiedzę)
        - kursy weekendowe – trwają krócej ale jednorazowo jest więcej
        godzin (dobre, jeśli masz już prawo jazdy jakiejś kategorii, lub
        zależy ci na czasie)

        Pomoce multimedialne?

        Jeśli mają, to będziecie oglądać okropne filmiki o wypadkach :D
        Resztę da się zasadniczo zwizualizować za pomocą tablic (np. drogę
        hamowania).

        Czas oczekiwania na pierwszą jazdę? Częstotliwość jazd?

        To ważne, żeby potem nie okazało się, że przerwy są długie – powinno
        się jeździć systematycznie (niekoniecznie codziennie, bo wówczas
        szkolenie przebiega bardzo intensywnie).
        Jeśli czekasz na 1 jazdę - ok, byleby potem szło systematycznie, co
        kilka dni, min te 4-6godzin tygodniowo. Jeśli przerwa
        trwa za długo, zwyczajnie zapominasz, o co w tym chodziło.
        Niektóre OSK mają opcję „kursy ekspresowe” – najczęściej za dopłatą,
        wówczas jeździ się codziennie.

        Jazdy wieczorami i weekendami? Sposób umawiania się na jazdy -
        indywidualnie z instruktorem, czy ustawiają Ci grafik w biurze?


        Wieczorami jest najwięcej chętnych, jeśli nie masz czasu w ciągu
        dnia, będzie Ci trudniej. Dlatego dobrze by było, gdyby instruktorzy
        jeździli też w weekendy. Wbrew pozorom łatwiej umawiać się
        bezpośrednio z instruktorem, aczkolwiek
        sposób planowania jazd nie zawsze musi wpływać na jakość.

        Ilu instruktorów? Ile samochodów?

        Jeśli tylko kilku, to może być problem w razie awarii L-ki, lub
        choroby instruktora. Ale na "molochy" też uważaj;)

        Czy przypisany jest jeden instruktor i czy w razie czego można go
        zmienić?


        Jeśli Ci będą zmieniać instruktorów co godzinę, to też niewiele
        wyniesiesz. Dobrze pojeździć z dwoma-trzema i porównać
        sposób nauczania, ale jak będziesz jeździć z 10-ma to się niczego
        nie nauczysz. Ze zmianą nie powinni robić żadnych problemów.

        Gdzie znajduje się plac manewrowy? Czy jest oświetlony i wzorcowy
        (taki jak na egzaminie)? Gdzie umawiają się na jazdy? Czy
        dojeżdżają?


        Dojazdy - Instruktorzy raczej nie mają w zwyczaju każdorazowo
        marnować własnego prywatnego czasu na dojazd,
        w związku z czym kursanci się wożą wzajemnie, lub tracisz swój czas
        jazdy na dojazd. Dlatego warto zapytać czy i w jaki sposób
        praktykowany jest dojazd do kursanta. Ważne – jeśli ktoś daleko
        mieszka, to zamiast śmigać po trasach, będzie przerabiać trasę np. z
        Warszawy do Konstancina.
        Uczymy się wszędzie jeździć, ale jeśli płacisz, masz prawo wymagać
        skupienia uwagi na miejscach w okolicach
        tras, lub np. trudnych, o dużym natężeniu ruchu.

        Plac – powinien być gdzieś blisko biura, żeby się nie okazało, że
        na plac jedzie się z jednego końca miasta na drugi, albo, że np.
        zdajesz w Siedlcach, a plac masz w Garwolinie;) I że trzeba
        specjalnie na niego jechać, bo nie zawsze zaczynasz na placu - stąd
        pytanie o miejsce rozpoczęcia:)
        Warto się przejechać na plac i go obejrzeć (może się zdarzyć tak, że
        mówią Ci, że mają plac na np. Ursynowie, a wcale go nie mają, lub
        jest on nierówny)

        Wybierając OSK nie sugeruj się tym, że jest blisko domu/pracy,
        tylko czy jest blisko miejsca egzaminowania - nie będziesz tracić
        czasu na dojazdy.

        Czy jeżdżą po trasach egzaminacyjnych?

        Prawidłowa odpowiedż: "Oczywiście, jeździmy po trasach, ale nie
        tylko po nich. Uczymy Państwa jeździć, a nie jeździć po trasach";)
        Dobrze jest poznać też trochę miasta, a nie jeździć na małpę, z
        drugiej strony warto się przejechać po miejscu, w którym będziemy
        zdawać.

        Jaka jest zdawalność?

        Jeśli powiedzą coś w stylu: 95% zdaje za 1-wszym, możesz mieć
        pewność, że ściemniają. A
        to już podstawa o dalszych refleksji. W każdym OSK ludzie zdają za 1-
        wszym, za 2-gim, zdarza się też, że za 3-cim:)

        Czy mają pojazdy identyczne, jak egzaminacyjne?

        Płacisz, masz prawo wymagać całego kursu na takim pojeździe. Choć
        warto porównać i pojeździć parę godzin na czymś innym:)
        • 26.07.09, 16:09 Odpowiedz
          Co decyduje o jakości szkolenia ?
          Wyposażenie sali wykładowej
          Dostępne samochody
          Stan techniczny samochodów
          Podejście do kursanta
          Terminy jazdy
          Czy to wszystko ?
          Oczywiście że to nie wszystko !!!

          Są jeszcze takie czynniki jak cena kursu, dobry dojazd, ilość
          instruktorów i samochodów, wielkość grupy i sporo innych rzeczy. Ale
          te wymienione są najważniejsze bo wpływają na jakość szkolenia,
          pozostałe to kwestia wygody i możliwości wyboru i zasobności
          portfela.

          Pewnie się zastanawiacie dlaczego i jaki wpływ ma na to wszystko
          wielkość grupy czy ilość samochodów, albo ilość instruktorów.
          Pytanie jest dobre bo sporo osób słyszy o tym ale nie wiem dlaczego
          to jest ważne. Inni myślą że wielkość grupy nie ma dla nich
          znaczenia.

          Owszem w trakcie teorii nie ma to może znaczenia dla wszystkich, ale
          przy praktyce już tak ! – Nie wierzysz ?

          No to zobacz .

          Idziesz do małego ośrodka który ma jednego dwóch instruktorów i
          jeden albo dwa samochody i grupa jest 10 osób. Kończysz kurs z
          teorii czas na praktykę. No i teraz okazuje się że swoich godzin
          jeszcze nie wyjeździli kursanci z poprzedniej grupy, musisz poczekać
          w kolejce na swoje jazdy. W dodatku nie jesteś sam(a) razem z Tobą
          czeka jeszcze 9 osób z twojej grupy kto pierwszy zapisze się ten
          będzie miał szansę wcześniej wyjeździć swoje godziny. Może Ci się
          nie spieszy – OK.
          Ale idźmy dalej.

          Kończysz jazdy i zapisujesz się na egzamin. Pełen zapału idziesz
          zapisać się na egzamin, a tu okazuje się że egzamin masz za 2
          miesiące (pesymistyczna wersja- ale w niektórych miastach tyle się
          czeka). Idziesz więc do ośrodka zapisać się na jazdy, bo przy Twojej
          praktyce 2 miesiące przerwy z jazdach to sporo. A tu się okazuje że
          niestety nie ma miejsc i najbliższe jazdy będą możliwe za 1,5
          miesiąca lub nawet dalej. Może się okazać że niestety nie ale na
          egzamin pójdziesz po 2 miesięcznej przerwie z jazdach lub zdążysz
          wyjeździć może 2 godziny. Pamiętaj żę nie tylko Ty chcesz pojeździć
          przed egzaminem (jest jeszcze 9 osób z Twojej grupy), inni też
          zapisali się na egzamin. Dodatkowo biorąc średnią krajową
          zdawalności okazuje się że z poprzedniej grupy zdało tylko 35%
          kursantów. Oni zapisali się na egzamin i też chcą pojeździć przed
          drugim (lub trzecim) egzaminem. Teraz wróćmy na chwilę i załóżmy
          bardziej optymistyczne wariant, że na egzamin nie czeka się 2
          miesiące tylko 1 miesiąc – sytuacja jest jeszcze gorsza (co prawda
          masz tyko tylko przerwy w jazdach, ale szanse na jazdę dodatkową
          spadają prawie do 0%).

          Dalej nie wierzysz ? – Pewnie uważasz że jeździsz tak dobrze że
          jazdy dodatkowe nie są Ci potrzebne. To teraz przejdziemy do
          samochodów

          Wyobraź sobie że ośrodek ma samochody w kiepskim stanie technicznym,
          albo ma jeden samochód i teraz któryś się psuje
          Automatycznie przekładane są wszystkie jazdy. Tylko na kiedy ? a tu
          właśnie wracamy do tego jak długa jest kolejka oczekujących.

          Dlatego najlepiej zapisywać się do ośrodków gdzie nie będzie trzeba
          długo czekać na jazdy (tak do 3 tygodni maksymalnie) oraz mają
          samochody w zapasie. To może być ośrodek który ma nawet tylko 3
          samochody, ale jeżdżą tylko 2 i w razie awarii wchodzi na jazdy
          trzeci samochód.

          Także zanim zapiszesz się na kurs spytaj się jak długo trzeba czekać
          na jazdy po skończonej teorii. Powyżej 6 tygodni to już jest
          tragedia.

          blog.prawo.jazdy.lublin.pl/tag/kursy-prawa-jazdy/
      • 26.07.09, 19:19 Odpowiedz
        WYMAGANIA

        Wymogi jakie musi spełniać kandydat ubiegający się o uprawnienia
        instruktora nauki jazdy:

        -> średnie wykształcenie
        -> prawo jazdy odpowiedniej kategorii min. 3 lata
        -> niekaralność przeciwko przepisom ruchu drogowego
        -> badania

        BADANIA

        Niezbędne jest wykonanie badania lekarskiego i uzyskanie orzeczenia
        o braku przeciwwskazań zdrowotnych do bycia instruktorem nauki jazdy
        oraz badania psychologicznego (psychotechnika).

        Badania lekarskie można wykonać u dowolnego lekarza uprawnionego do
        badania kandydatów na kierowców.
        Koszt badania: 60 - 80 zł

        Badanie psychologiczne można wykonać w dowolnej pracowni
        psychotechnicznej.
        Koszt badania: ok. 100 zł
    • 26.07.09, 12:02 Odpowiedz
      Zagadnienia, które interesują nas podczas kursu - dla ułatwienia
      podzielone na teorię i praktykę.
      • 26.07.09, 12:05 Odpowiedz
      • 26.07.09, 12:06 Odpowiedz
        • 26.07.09, 16:01 Odpowiedz
        • 26.07.09, 16:02 Odpowiedz
          • 26.07.09, 18:42 Odpowiedz
            Przygotowanie się do jazdy

            Zanim uruchomimy silnik powinniśmy przygotować się do jazdy. Jakie
            czynności musimy wykonać?

            - ustawienie oparcia fotela
            Oparcie fotela ustawiamy unosząc plastikową dźwignię znajdującą się
            po lewej stronie fotela kierowcy. Siłą nacisku pleców regulujemy kąt
            oparcia.

            - ustawienie odległości fotela
            Fotel ustawiamy pociągając do góry dźwignię znajdującą się z przodu
            w dolnej części fotela w takiej odległości od kierownicy, by bez
            trudu sięgać pedałów i swobodnie móc kręcić kierownicą.
            Najłatwiej to sprawdzić, kładąc lewą rękę na kierownicy na godzinie
            drugiej bez odrywania pleców od oparcia fotela. Ręka powinna być
            wyprostowana.

            - ustawienie zagłówków
            Zagłówki powinny być ustawione na takiej wysokości, aby kierowca lub
            pasażer środkiem głowy, potylicą, mógł dotknąć środka zagłówka.
            Niewłaściwe jest ustawienie zagłówka powyżej lub poniżej środka
            głowy, bo wtedy nie spełnia on swojej roli, czyli nie stabilizuje
            głowy w przypadku kolizji.

            - ustawienie lusterek bocznych i lusterka wstecznego
            Lusterka ustawiamy za pomocą przycisków znajdujących się na lewo od
            kierownicy i nieco niżej niej.
            Lusterka powinny być ustawione w taki sposób, by widać w nich było
            jedynie tylną część auta.

            - regulacja wysokości pasów i ich zapięcie
            Wysokość pasów można regulować poprzez naciśnięcie uchwytu
            przytrzymującego pasy i przesunięciu go w górę lub w dół. Pas jest
            zapięty prawidłowo, gdy nie jest skręcony, ma właściwy naciąg, jego
            część obojczykowa znajduje się możliwie blisko szyi, ale
            bezpośrednio się z nią nie styka.

            - działanie sygnału dźwiękowego

            Uruchomienie silnika

            Przed uruchomieniem silnika należy wcisnąć sprzęgło i ustawić drążek
            zmiany biegów w położeniu "luz".

            Silnik uruchamiamy poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce i
            przytrzymanie go w pozycji rozruchowej (start) około 3 sekund..

            (UWAGA! W samochodach Toyota Yaris uruchomienie silnika bez
            uprzedniego wciśnięcia pedału sprzęgła jest NIEMOŻLIWE!!!)

            Po uruchomieniu silnika, wszystkie czerwone kontrolki na desce
            rozdzielczej powinny zgasnąć. Świecenie się jakiejkolwiek czerwonej
            kontrolki świadczy o braku gotowości pojazdu do ruszenia.

            Zanim ruszymy upewniamy się o możliwości jazdy (rozglądamy się na
            boki, spoglądamy w lusterka wsteczne).


            Nie zapominamy o zwolnieniu hamulca ręcznego!!!

            www.strefa-l.pl/egzamin.html
        • 26.07.09, 16:03 Odpowiedz
        • 26.07.09, 16:03 Odpowiedz
        • 26.07.09, 16:04 Odpowiedz
        • 26.07.09, 16:05 Odpowiedz
        • 26.07.09, 16:06 Odpowiedz
        • 26.07.09, 16:06 Odpowiedz
      • 26.07.09, 13:13 Odpowiedz
        • 26.07.09, 15:08 Odpowiedz
          Przed rozpoczęciem szkolenia trzeba zrobić badanie (tzw. orzeczenie
          lekarskie o braku przeciwskazań do prowadzenia pojazdu). Najczęściej
          takie badanie można zrobić w swoim ośrodku szkolenia. Jeśli
          decydujecie się zrobić takie badanie na własną rękę, musicie zgłosić
          się do lekarza uprawnionego do wystawiania takich orzeczeń
          (najczęściej jest to lekarz medycyny prcy).
          Istnieją specjalistyczne przychodnie, które wykonują takie badania
          (wówczas koszt badań wynosi ok 80zł)

          Koszt badania wynosi ok. 60zł

          Jeżeli w wyniku badania lekarskiego stwierdzono aktywną formę
          uzależnienia od alkoholu lub środka działającego podobnie, prawo
          jazdy osobie tej nie może być wydane.

          Prawo jazdy może zawierać ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia
          kierowcy lub możliwości prowadzenia określonego pojazdu, decyduje o
          tym lekarz w orzeczeniu lekarskim (np. osoba jest uprawniona do
          prowadzenia pojazdu, ale tylko w okularach).
          • 26.07.09, 15:13 Odpowiedz
            Każdorazowo wypełnia się wniosek. Dotyczy on przebytych chorób,
            zażywanych leków, nałogów.

            Badanie dla kat. A1, A, B1, B, B+E obejmuje najczęściej badanie
            wzroku i badanie równowagi.
            Badanie dla kat. C1, C, C+E, D1, D, D+E obejmuje ponadto szczegółowe
            badanie wzroku i badanie słuchu.
          • 26.07.09, 15:21 Odpowiedz
            Orzeczenie może zostać wydane bezterminowo, lub terminowo.

            BEZTERMINOWO Orzeczenie może zostać wydane bezterminowo, mimo np.
            wady wzroku. Jest wówczas ważne cały czas, zarówno, jeśli uzyskałeś
            już prawo jazdy, jak i wówczas, jeśli przerwałeś kurs i chcesz go
            wznowić w tym samym, lub innym ośrodku - Twoje badanie jest ważne
            i "nadaje się" do dokumentów.

            TERMINOWO Jeśli orzeczenie jest wydane terminowo, prawo jazdy
            również będzie wydane terminowo. Aby przedłużyć jego ważność nie
            trzeba znów zdawać egzaminu, albo robić kursu - wystarczy ponownie
            uzyskać orzeczenie o braku przeciwskazań do prowadzenia pojazdu, a
            następnie zgłosić się z nim do wydziału komunikacji, aby wyrobić
            nowe prawo jazdy.
          • 26.07.09, 15:23 Odpowiedz
            Dobrze jest wiedzieć, co kody oznaczają. Czasami lekarz przez
            nieuwagę może wpisać kod na same okulary, jeśli nie poinformuje się
            go, że chce się móc jeździć zarówno w okularach, jak i w soczewkach
            kontaktowych:

            01. Wymagana korekcja i/lub ochrona wzroku
            01.01 Okulary
            01.02 Soczewka(i) kontaktowe
            01.03 Okulary ochronne
            01.04 Szkła przyciemnione
            01.05 Przepaska na oko
            01.06 Okulary lub soczewki kontaktowe

            02. Wymagana korekcja słuchu/korekcja komunikacji
            02.01 Aparat słuchowy na jedno ucho
            02.02 Aparat słuchowy na dwoje uszu

            03. Wymagane protezy/szyny kończyn
            03.01 Proteza/szyna kończyny górnej
            03.02 Proteza/szyna kończyny dolnej

            05. Ograniczone użycie (obowiązkowe stosowanie subkodów,
            ograniczenia jazdy spowodowane
            względami medycznymi)
            05.01 Jazda tylko w godzinach dziennych (na przykład: okres między
            jedną godziną po
            wschodzie słońca i jedną godziną przed zachodem)
            05.02 Jazda tylko w promieniu … km od miejsca zamieszkania
            posiadacza prawa jazdy
            lub w obrębie miasta/regionu …
            05.03 Jazda bez pasażerów
            05.04 Jazda z prędkością nie większą niż … km/h
            05.05 Jazda tylko w towarzystwie innego posiadacza prawa jazdy
            05.06 Bez przyczepy
            05.07 Bez prawa wjazdu na autostrady

            101 - wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu - najczęściej dotyczy
            kierowców z niedosłuchem lub niesłyszących.
            107 - wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia -
            szczególnie dla kierowców z upośledzeniem narządu ruchu,protezami
            kończyn itp.
        • 26.07.09, 15:41 Odpowiedz
          Dokumenty potwierdzające ukończenie kursu dla osób ubiegających się
          o prawo jazdy wystawione przed 01.07.1998r. straciły ważność (§ 32
          ust 1 pkt. 1 i 2) i nie spełniają wymagań określonych w § 29.

          Kursy ukończone po 01.07.1998r. są nadal ważne. Jak na razie
          bezterminowo.

          Kursy mogą stracić ważność, jeśli zasady szkolenia, lub
          egzaminowania zmienią się tak drastycznie, że Minister
          Infrastruktury uzna, że wszystkie poprzednie kursy nie spełniają
          wymogów. Na razie nic jednak na to nie zapowiada.
        • 26.07.09, 17:03 Odpowiedz
          Kursy ukończone po 01.07.1998r. są nadal ważne.

          Jeśli ukonczyłeś cały kurs i dostałeś zaświadczenie, po tej dacie,
          Twój kurs jest ważny. Jeśli nie złożyłeś dokumentów do Ośrodka
          Egzaminowania, możesz to zrobić.

          Ośrodki Szkolenia mają obowiązek trzymania Twoich dokumentów przez
          24 miesiące. Niektóre trzymają je dłużej, stąd warto dowiedzieć się
          w swoim Ośrodku Szkolenia, czy istnieje możliwość wznowienia kursu.

          Wznowienie kursu po kilku misiącach zazwyczaj przebiega
          bezproblemowo.

          Jeśli następiła zmiana pojazdów egzaminacyjnych, kurs mógł zdrożeć i
          trzeba będzie dopłacać.
        • 26.07.09, 17:07 Odpowiedz
          Kursant ma prawo w każdej chwili zrezygnować z kursu.

          Ośrodek szkolenia musi wydać:
          - orzeczenie lekarskie o braku przeciwskazań do prowadzenia pojazdu
          - kartę przeprowadzonych zajęć, podkreśloną i podpisaną przez
          Kierownika Ośrodka Szkolenia

          Z tymi dokumentami należy zglosić się do innego osrodka szkolenia,
          który zadba o to, aby pełen program szkolenia został zrealizowany.

          Zwrot opłat za kurs zależy od Ośrodka Szkolenia, w ktorym dokonujemy
          rezygnacji. Dlatego dobrze jest płacić w ratach i czytać umowy,
          które podpisujemy;)
          • IP: *.oc3.tsk.pl

            Gość: kursatn 25.05.10, 17:17 Odpowiedz
            Na podstawie czego jest to oparte, że można zrezygnować z kursu ?
            • 26.05.10, 13:01 Odpowiedz
              Na podstawie DZ.U.2005 nr.217 poz.1834

              § 8. 1. Kierownik ośrodka szkolenia kierowców, który wydał kartę
              przeprowadzonych zajęć, w przypadku przerwania szkolenia, podkreśla
              i podpisuje kartę po ostatniej wpisanej pozycji.
              2. W przypadku przerwania szkolenia kartę przeprowadzonych zajęć
              zachowuje osoba szkolona, a jednostka prowadząca szkolenie załącza
              jej kopię do prowadzonej dokumentacji.
              § 9. Osoba, kontynuując szkolenie w innym ośrodku szkolenia
              kierowców lub szkole, przekazuje kartę, o której mowa w § 8 ust. 1,
              jej kierownikowi. Kierownik ośrodka szkolenia kierowców wydaje nową
              kartę przeprowadzonych zajęć zachowując poprzednią w dokumentacji
              ośrodka.

              Szkolenie można przerwać w dowolnym momencie, po czym kontunuować je
              w dowolnym ośrodku szkolenia kierowców. Osodek szkolenia ma
              obowiązek wydać wszystkie dokumenty, które od Ciebie wziął, lub
              stworzył na potrzeby szkolenia. NIEZBĘDNE DLA DALSZEGO PRZEBIEGU
              SZKOLENIA - MUSISZ ZABRAĆ Z OŚRODKA:
              - KARTA PRZEPROWADZONYCH ZAJĘĆ
              - ORZECZENIE LEKARSKIE O BRAKU PRZECIWSKAZŃ DO PROWADZENIA POJAZDU

              Jesli chodzi o płatności - ośrodek reguluje to przepisami
              wewnętrznymi. Jeśli podpisałeś umowę, że w razie rezygnacji z kursu
              Twoja kasa przepada, nie odzyskasz jej. W innym przypadku ośrodek
              powinien zwrócić Ci pieniądze adekwatnie do odbytego szkolenia:
              jeśli zapłaciłeś całość, a zrobiłeś tylko teorię, powinieneś dostać
              zwrot za niewykorzystane jazdy. Ośrodek może w swoje koszta wrzucić
              także np. opłatę manipulacyjną za zaksięgowanie Cię i czynności
              związane z Twoją ewidencją. Wszystko do ustalenia bezpośrednio z
              Ośrodkiem Szkolenia.




              --
              [*] w pół...
              28.02.2008

              Fajnie, ze trafiles dobrze, ale nie kazdy tak ma i czasem po prostu
              ludziom sie odechciewa bycia ciagle milym i ciagle najlepszym, jesli
              nikt nie powie Ci dziekuje, nie doceni, nie zaplaci tak jak powinien.
    • 26.07.09, 12:03 Odpowiedz
      Zagadnienia związane z zapisem na egzamin, cenami etc..
    • 26.07.09, 12:04 Odpowiedz
      • 26.07.09, 13:39 Odpowiedz
        Prawo jazdy wydaje za opłatą starosta właściwy ze względu na miejsce
        zamieszkania osoby ubiegającej się o nie.

        Wyjątkiem jest powiat warszawski, w którym prawa jazdy wydawane są
        przez właściwe ze względu na miejsce zamieszkania Urzędy
        Dzielnicowe, a konkretnie Wydziały lub Referaty Komunikacji Urzędów
        Dzielnicowych (np. Urząd M. St. Warszawy - dz. Ursynów, Urząd M. St.
        Warszawy - dz. Praga Południe)

        Prawo jazdy odbieracie w tym Wydziale Komunikacji, który wpisaliście
        na wniosku o wydanie prawa jazdy. Ich lista znajduje się w Ośrodku
        Egzaminowania.

      • 26.07.09, 13:41 Odpowiedz
        Czas oczekiwania na wydanie prawa jazdy wynosi:

        - w przypadku praw jazdy po egzaminie – do 30 dni od wpływu do
        Wydziału wraz z kompletem wymaganych załączników (w praktyce ok. 2
        tygodni)
        - w przypadku wymiany i wydania wtórnika prawa jazdy – do 30 dni
        od złożenia wniosku (za wyjątkiem wymiany i wydania wtórnika
        dokumentu zamiejscowego)

        Na tej stronie można sprawdzić, czy prawo jazdy jest już do odbioru:
        www.kierowca.pwpw.pl/
      • 26.07.09, 13:42 Odpowiedz
        OPŁATA: 70zł + ok 3zł opłaty skarbowej - najczęściej do
        uiszczenia przed wydaniem prawa jazdy
      • 26.07.09, 19:06 Odpowiedz
        Po ukończeniu egzaminu (czy to z wynikiem negatywnym, czy
        pozytywnym) egzaminator przekazuje egzaminowanemu arkusz przebiegu
        tego egzaminu, jednak w wypadku egzaminu ukończonego pozytywnie nie
        jest to absolutnie dokument zaświadczający o zdobyciu uprawnień i
        upoważniający do jeżdżenia już samochodem.
        Najogólniej mówiąc - uprawnieniem do prowadzenia samochodu nie jest
        zdany egzamin, ale dokument prawa jazdy. A zatem bez prawa jazdy
        mozna jeździć (tzn. wtedy może się to skończyć najwyżej mandatem 50
        zł za brak dokumentu przy sobie), ale wtedy, kiedy to prawo jazdy
        mamy już wydane. W przeciwnym razie kara będzie dużo wyższa -
        zostaniemy potraktowani po prostu jak osoba niemająca jeszcze
        uprawnień.

        Co grozi za jazdę samochodem bez prawa jazdy?

        Otóż powszechnie krążąca wieść, że za każdą jazdę samochodem bez
        uprawnień grozi zakaz prowadzenia pojazdów na ileś tam lat
        (słynne "odroczenie prawka"), jest nieprawdziwa! W razie zatrzymania
        do zwykłej kontroli kierowcy bez uprawnień i stwierdzenia faktu ich
        nieposiadania grozi mu jedynie mandat 500 zł i ewentualne
        odholowanie samochodu na parking policyjny. Są również określone
        przypadki, kiedy zakaz rzeczywiście może zostać orzeczony (alkohol,
        spowodowanie wypadku itd.), niemniej w "normalnych" okolicznościach
        grozi tylko odchudzenie portfela. Czy to dobrze - temat na długą
        dyskusję.

        Jednak warto tutaj nadmienić, jak to dokładnie jest z momentem, w
        którym te uprawnienia mamy już wydane. Opisał to kolega Cman
        (dziękówka ):
        cman napisał:
        Wystarczy spojrzeć na wniosek o wydanie prawa jazdy:
        www.bip.krakow.pl/?dok_id=538
        Dział E, przeznaczony jest dla egzaminatora, to tam są wpisywane
        informacje o egzaminie - nie oznacza to jednak, że w tym momencie
        otrzymuje się uprawnienia.
        Dopiero w dziale I, organ wydający prawo jazdy, na podstawie
        wypełnionego wcześniej wniosku i przede wszystkim uzupełnionego
        przez egzaminatora, wydaje decyzję o wydaniu prawa jazdy. Ta
        decyzja, z datą podjęcia tejże decyzji jest momentem, w którym osoba
        otrzymuje uprawnienia. Następnie wniosek jest kierowany do PWPW,
        gdzie robiony jest dokument, potwierdzający posiadanie w/w
        uprawnień.


        Wynika z tego, że fakt nieposiadania jeszcze w portfelu dokumentu
        niekoniecznie musi być równoznaczny z nieposiadaniem jeszcze
        uprawnień - może się okazać, że wtedy również będzie się odpowiadać
        tylko tak, jak za nieposiadanie dokumentu przy sobie (czyli mandat
        50 zł). Jednak nigdy nie będzie się miało całkowitej pewności, w
        którym momencie te uprawnienia się nabyło, a zatem naprawdę lepiej
        poczekać te kilka(naście) dni.
      • 26.07.09, 19:09 Odpowiedz
        1) Jeżeli prawo jazdy zostało zabrane przez sąd na krócej niż rok,
        jest oddawane kierowcy bez konieczności zdawania dodatkowego
        egzaminu oraz przeprowadzania badań lekarskich. Zdarzają się jednak
        wyjątki (sąd może w uzasadnionych przypadkach nakazać sprawdzenie
        stanu zdrowia kierowcy).

        2) Prawo jazdy zabrane wyrokiem sądu na dłużej niż rok albo utracone
        z powodu przekroczenia dopuszczalnej liczby punktów karnych
        odzyskuje się po zaliczeniu egzaminu na takich samych warunkach,
        jakim podlegają kierowcy ubiegający się o prawo jazdy po raz
        pierwszy.

        3Jak sie straci prawo jazdy za punkty w pierwszym roku (20 punktów)
        to tak jakbyś nigdy nie miał kursu ani prawa jazdy - zaczynasz
        wszystko od początku - łącznie z zaliczeniem kursu.

        4) W przypadku utraty prawa jazdy kilku kategorii, aby odzyskać
        wszystkie posiadane uprzednio uprawnienia, trzeba zaliczać egzaminy
        kolejno na wszystkie kategorie, które chcemy odzyskać.

        5) W przypadku utraty prawa jazdy na dłużej niż rok trzeba nie tylko
        zaliczyć egzamin na zasadach, jakie dotyczą młodych kandydatów na
        kierowców, ale również przedłożyć standardowe zaświadczenia
        lekarskie.

        Zanim pójdziesz na egzamin, w dowolnej szkole nauki jazdy wykup
        kilka lekcji, nawet jeśli jesteś sprawnym kierowcą. Aby zdać ten
        egzamin, nie wystarczy jeździć samochodem - przede wszystkim trzeba
        wiedzieć, jak ten egzamin wygląda i jakie są wymagania. Nie
        zaszkodzi też przypomnienie sobie przepisów i potrenowanie testów
        teoretycznych. Warto, bo oczekiwanie na poprawkę przedłuża czas,
        kiedy jeździmy autobusem.

        Możesz zmniejszyć liczbę punktów karnych, które masz na koncie o 6.
        Masz do tego prawo raz na pół roku, jeśli jeszcze nie uzbierałeś 24
        punktów i tylko w sytuacji, gdy prawo jazdy masz dłużej niż rok. Aby
        skreślić 6 punktów ze swojego konta, trzeba wziąć udział w krótkim
        szkoleniu przeprowadzanym przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego.
        Za kurs trzeba zapłacić. W jego ramach kierowcy informowani są
        m.in., że popełnianie wykroczeń drogowych jest niebezpieczne

        Po jakim czasie kasuja się punkty karne?
        Okresowo z konta usuwane są punkty przypisane wykroczeniu, od
        którego minął jeden rok. Całkowicie będzie można oczyścić sobie
        konto tylko po upłynięciu roku od momentu ostatniego wykroczenia,
        które było w ewidencji (jeżeli oczywiscie wczesniej kierowca nie
        przekroczył granicy 24 punktów)
    • 26.07.09, 12:05 Odpowiedz
      • 26.07.09, 13:02 Odpowiedz
        Dnia 9 czerwca 2009 r. weszły w życie zmiany w zasadach
        przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy (części
        praktycznej).
        Zachęcamy do zapoznania się z najważniejszymi zmianami.

        Za sprawą nowelizacji dotychczas obowiązującego Rozporządzenia
        Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia, egzaminowania i
        uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i
        egzaminatorów (Dz.U. Nr 217 poz. 1834, zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 3 poz.
        24, Dz.U. z 2008 r. Nr 215 poz. 1362 ) dokonanej przez
        Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.
        z 25 maja 2009 r. Nr 78 poz. 653) dnia 9 czerwca 2009 r. zmianie
        uległy zasady przeprowadzania praktycznych egzaminów państwowych na
        prawo jazdy.

        Oto najważniejsze zmiany:

        1. Podczas trwania egzaminu egzaminator informuje osobę egzaminowaną
        o nieprawidłowym wykonaniu zadania egzaminacyjnego. W przypadku
        powtórnego nieprawidłowego wykonania tego samego zadania
        egzaminacyjnego egzaminator informuje osobę o negatywnym wyniku
        egzaminu praktycznego. Dalsza jazda nie wpłynie na zmianę wyniku
        egzaminu.

        2. Podczas trwania egzaminu egzaminator ocenia wykonanie zadań
        egzaminacyjnych i wypełnia nowy co do formy graficznej arkusz
        przebiegu egzaminu praktycznego. Po zakończeniu egzaminu
        praktycznego osoba egzaminowana zawsze otrzymuje ten arkusz (do tej
        pory arkusz otrzymywało się tylko po uzyskaniu wyniku negatywnego).

        3. Podczas realizacji na placu manewrowym zadania nr 1, wykonując
        sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu
        odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, osoba
        egzaminowana musi zaprezentować umiejętność sprawdzenia dwóch
        wylosowanych elementów stanu technicznego, przy czym pierwszy z nich
        to jeden z płynów eksploatacyjnych bądź sygnał dźwiękowy, a drugi -
        jeden z rodzajów występujących w pojeździe świateł. Losowanie tych
        elementów dla każdej osoby egzaminowanej dokonywane jest przez
        ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. W
        przypadku gdy ośrodek egzaminowania nie dysponuje takim urządzeniem,
        losowania dokonuje każda osoba egzaminowana przed przystąpieniem do
        wykonania zadania.
        Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu
        jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich
        płynów w pojeździe.
        W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł hamowania STOP lub
        świateł cofania osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o
        potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
        Czas na wykonanie zadania nr 1 wynosi 5 minut.

        4. Podczas realizacji na placu manewrowym zadania nr 2, które dla
        wszystkich kategorii prawa jazdy (z oczywistym wyłączeniem kategorii
        A i A1) rozpoczyna się od ruszenia z miejsca, najechanie kołem na
        linię wyznaczającą zewnętrzną krawędź stanowiska jest błędem
        powodującym konieczność powtórzenia zadania. W przypadku kategorii B
        i B1 przejechanie kołem przez linię wyznaczającą zewnętrzną krawędź
        stanowiska powoduje konieczność przerwania egzaminu. W odniesieniu
        do kategorii B i B1 ten sam skutek powoduje również dwukrotne
        nieprawidłowe wykonanie tego zadania.

        5. Do listy błędów skutkujących natychmiastowym przerwaniem egzaminu
        dodano niezastosowanie się do znaków „stop” i „powierzchnia
        wyłączona”.

        6. W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania na mieście
        możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez
        egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia odpowiedniego
        miejsca dopuszcza się zamiennie wykonanie manewru parkowania innego
        rodzaju.

        7. Egzamin na kategorię B lub B1 może zostać zakończony przez
        egzaminatora już po upływie 25 minut, jeżeli program egzaminacyjny
        został zrealizowany i jest podstawa do wystawienia wyniku
        pozytywnego.

        8. Podczas egzaminu na kategorię B1 przeprowadzanego przy użyciu
        pojazdu umożliwiającego przebywanie w nim egzaminatora nie stosuje
        się wyznaczonych tras egzaminacyjnych.

        9. Podczas egzaminu na kategorie T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E
        dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania
        zadania.

        Szczegółowe zmiany zawiera rozporządzenie opublikowane w Dz.U. Nr
        78, poz. 653.

        Zasady przeprowadzania egzaminu teoretycznego pozostają bez zmian.
    • 26.07.09, 12:10 Odpowiedz
      miejsce na komentarze, dyskusje, dywagacje i inne rzeczy nie
      związane z wątkiem:)

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.