26.07.09, 11:59
Wątek został stworzony w celu ułatwienia wam odnalezienia odpowiedzi
na nurtujące pytania tak, abyście nie musieli przeszukiwać
kilkudziesięciu nie zawsze aktualnych wątków, lub zakładać kolejnego
wątku na temat omawiany już na forum.

Dla ułatwienia wątek zostanie podzielony na działy.

Zasada działania: W temacie wpisujemy interesujace nas zagadnienie,
w odpowiedzi udzielamy informacji na jego temat. Dzięki temu nie
trzea będzie przewalać całego wątku i czytać odpowiedzi na pytania,
które nas nie interesują.
Prośba - nie dywagujemy. Unikniemy w ten sposób chaosu:)

Wzywam do czynu społecznego:)

--
[*] w pół...
Edytor zaawansowany
  • 26.07.09, 12:00
    Wszystko, co powinniśmy wiedzieć, zanim zapiszemy się na kurs.
  • 26.07.09, 12:49
    Szczegóły organizacyjne zależą od danego OSK, będzie więc ogólnie o
    tym, o co warto zapytać.

    Jaki jest całkowity koszt? Co wlicza się w cenę kursu?

    Obligatoryjnie wliczane w cenę kursu:
    - teoria (1godzina = 45 min) – ilość godzin zależy od kategorii
    prawa jazdy
    - praktyka (1godzina = 60 min) – ilość godzin zależy od kategorii
    prawa jazdy
    - egzaminy wewnętrzne: - teoretyczny* (25min) i praktyczny (min. 40
    min)– niektóre ośrodki robią odpłatne egzaminy, np. na cele
    charytatywne, aczkolwiek tak nie powinno być i jest to sygnał, że
    dany OSK będzie chciał ciągnąć z nas kasę na wszystkim;)
    - wykład z pierwszej pomocy tez musi być wliczony w cenę kursu

    Czasami dodatkowo:
    - badanie lekarskie (jest niezbędne!!! I trzeba je wykonać przed
    rozpoczęciem szkolenia, jednak nie zawsze wliczane,
    koszt: ok. 60 zł)
    - materiały szkoleniowe (ok. 30 zł)

    Warto zwrócić uwagę:
    - czy "wliczone w cenę" faktycznie = tańsze. Te elementy powinny
    występować każdorazowo.
    - na sposób przekazywania informacji, czy mówią o wszystkim, czy coś
    omijają;)
    - czy OSK ma komputer do egzaminów i klawiaturę - wtedy można sobie
    poćwiczyć "egzamin" i widać, że OSK dba o szczegóły

    Czy istnieje możliwość rozłożenia na nieoprocentowane raty? Do
    kiedy muszę opłacić całość?


    W większości ośrodków jest taka możliwość. Wówczas, jeśli nie podoba
    Ci się szkolenie, możesz w każdej chwili zrezygnować z kursu bez
    ryzyka, że nie oddadzą Ci pieniędzy.

    WAŻNE!!! Jeśli podpisujesz umowę, sprawdź, czy nie ma punktu:
    w razie rezygnacji z kursu zrzekam się wpłaty za kurs na rzecz OSK
    XXX (xxx – wstawić dowolnie). Wówczas w razie rezygnacji przepadają
    Ci wszystkie pieniądze.

    Czas trwania kursu teoretycznego, możliwości odbycia zajęć?

    - kursy tygodniowe – jest więcej spotkań, ale jednorazowo mniej
    godzin (systematyczne, łatwiej przyswoić wiedzę)
    - kursy weekendowe – trwają krócej ale jednorazowo jest więcej
    godzin (dobre, jeśli masz już prawo jazdy jakiejś kategorii, lub
    zależy ci na czasie)

    Pomoce multimedialne?

    Jeśli mają, to będziecie oglądać okropne filmiki o wypadkach :D
    Resztę da się zasadniczo zwizualizować za pomocą tablic (np. drogę
    hamowania).

    Czas oczekiwania na pierwszą jazdę? Częstotliwość jazd?

    To ważne, żeby potem nie okazało się, że przerwy są długie – powinno
    się jeździć systematycznie (niekoniecznie codziennie, bo wówczas
    szkolenie przebiega bardzo intensywnie).
    Jeśli czekasz na 1 jazdę - ok, byleby potem szło systematycznie, co
    kilka dni, min te 4-6godzin tygodniowo. Jeśli przerwa
    trwa za długo, zwyczajnie zapominasz, o co w tym chodziło.
    Niektóre OSK mają opcję „kursy ekspresowe” – najczęściej za dopłatą,
    wówczas jeździ się codziennie.

    Jazdy wieczorami i weekendami? Sposób umawiania się na jazdy -
    indywidualnie z instruktorem, czy ustawiają Ci grafik w biurze?


    Wieczorami jest najwięcej chętnych, jeśli nie masz czasu w ciągu
    dnia, będzie Ci trudniej. Dlatego dobrze by było, gdyby instruktorzy
    jeździli też w weekendy. Wbrew pozorom łatwiej umawiać się
    bezpośrednio z instruktorem, aczkolwiek
    sposób planowania jazd nie zawsze musi wpływać na jakość.

    Ilu instruktorów? Ile samochodów?

    Jeśli tylko kilku, to może być problem w razie awarii L-ki, lub
    choroby instruktora. Ale na "molochy" też uważaj;)

    Czy przypisany jest jeden instruktor i czy w razie czego można go
    zmienić?


    Jeśli Ci będą zmieniać instruktorów co godzinę, to też niewiele
    wyniesiesz. Dobrze pojeździć z dwoma-trzema i porównać
    sposób nauczania, ale jak będziesz jeździć z 10-ma to się niczego
    nie nauczysz. Ze zmianą nie powinni robić żadnych problemów.

    Gdzie znajduje się plac manewrowy? Czy jest oświetlony i wzorcowy
    (taki jak na egzaminie)? Gdzie umawiają się na jazdy? Czy
    dojeżdżają?


    Dojazdy - Instruktorzy raczej nie mają w zwyczaju każdorazowo
    marnować własnego prywatnego czasu na dojazd,
    w związku z czym kursanci się wożą wzajemnie, lub tracisz swój czas
    jazdy na dojazd. Dlatego warto zapytać czy i w jaki sposób
    praktykowany jest dojazd do kursanta. Ważne – jeśli ktoś daleko
    mieszka, to zamiast śmigać po trasach, będzie przerabiać trasę np. z
    Warszawy do Konstancina.
    Uczymy się wszędzie jeździć, ale jeśli płacisz, masz prawo wymagać
    skupienia uwagi na miejscach w okolicach
    tras, lub np. trudnych, o dużym natężeniu ruchu.

    Plac – powinien być gdzieś blisko biura, żeby się nie okazało, że
    na plac jedzie się z jednego końca miasta na drugi, albo, że np.
    zdajesz w Siedlcach, a plac masz w Garwolinie;) I że trzeba
    specjalnie na niego jechać, bo nie zawsze zaczynasz na placu - stąd
    pytanie o miejsce rozpoczęcia:)
    Warto się przejechać na plac i go obejrzeć (może się zdarzyć tak, że
    mówią Ci, że mają plac na np. Ursynowie, a wcale go nie mają, lub
    jest on nierówny)

    Wybierając OSK nie sugeruj się tym, że jest blisko domu/pracy,
    tylko czy jest blisko miejsca egzaminowania - nie będziesz tracić
    czasu na dojazdy.

    Czy jeżdżą po trasach egzaminacyjnych?

    Prawidłowa odpowiedż: "Oczywiście, jeździmy po trasach, ale nie
    tylko po nich. Uczymy Państwa jeździć, a nie jeździć po trasach";)
    Dobrze jest poznać też trochę miasta, a nie jeździć na małpę, z
    drugiej strony warto się przejechać po miejscu, w którym będziemy
    zdawać.

    Jaka jest zdawalność?

    Jeśli powiedzą coś w stylu: 95% zdaje za 1-wszym, możesz mieć
    pewność, że ściemniają. A
    to już podstawa o dalszych refleksji. W każdym OSK ludzie zdają za 1-
    wszym, za 2-gim, zdarza się też, że za 3-cim:)

    Czy mają pojazdy identyczne, jak egzaminacyjne?

    Płacisz, masz prawo wymagać całego kursu na takim pojeździe. Choć
    warto porównać i pojeździć parę godzin na czymś innym:)
  • 26.07.09, 16:09
    Co decyduje o jakości szkolenia ?
    Wyposażenie sali wykładowej
    Dostępne samochody
    Stan techniczny samochodów
    Podejście do kursanta
    Terminy jazdy
    Czy to wszystko ?
    Oczywiście że to nie wszystko !!!

    Są jeszcze takie czynniki jak cena kursu, dobry dojazd, ilość
    instruktorów i samochodów, wielkość grupy i sporo innych rzeczy. Ale
    te wymienione są najważniejsze bo wpływają na jakość szkolenia,
    pozostałe to kwestia wygody i możliwości wyboru i zasobności
    portfela.

    Pewnie się zastanawiacie dlaczego i jaki wpływ ma na to wszystko
    wielkość grupy czy ilość samochodów, albo ilość instruktorów.
    Pytanie jest dobre bo sporo osób słyszy o tym ale nie wiem dlaczego
    to jest ważne. Inni myślą że wielkość grupy nie ma dla nich
    znaczenia.

    Owszem w trakcie teorii nie ma to może znaczenia dla wszystkich, ale
    przy praktyce już tak ! – Nie wierzysz ?

    No to zobacz .

    Idziesz do małego ośrodka który ma jednego dwóch instruktorów i
    jeden albo dwa samochody i grupa jest 10 osób. Kończysz kurs z
    teorii czas na praktykę. No i teraz okazuje się że swoich godzin
    jeszcze nie wyjeździli kursanci z poprzedniej grupy, musisz poczekać
    w kolejce na swoje jazdy. W dodatku nie jesteś sam(a) razem z Tobą
    czeka jeszcze 9 osób z twojej grupy kto pierwszy zapisze się ten
    będzie miał szansę wcześniej wyjeździć swoje godziny. Może Ci się
    nie spieszy – OK.
    Ale idźmy dalej.

    Kończysz jazdy i zapisujesz się na egzamin. Pełen zapału idziesz
    zapisać się na egzamin, a tu okazuje się że egzamin masz za 2
    miesiące (pesymistyczna wersja- ale w niektórych miastach tyle się
    czeka). Idziesz więc do ośrodka zapisać się na jazdy, bo przy Twojej
    praktyce 2 miesiące przerwy z jazdach to sporo. A tu się okazuje że
    niestety nie ma miejsc i najbliższe jazdy będą możliwe za 1,5
    miesiąca lub nawet dalej. Może się okazać że niestety nie ale na
    egzamin pójdziesz po 2 miesięcznej przerwie z jazdach lub zdążysz
    wyjeździć może 2 godziny. Pamiętaj żę nie tylko Ty chcesz pojeździć
    przed egzaminem (jest jeszcze 9 osób z Twojej grupy), inni też
    zapisali się na egzamin. Dodatkowo biorąc średnią krajową
    zdawalności okazuje się że z poprzedniej grupy zdało tylko 35%
    kursantów. Oni zapisali się na egzamin i też chcą pojeździć przed
    drugim (lub trzecim) egzaminem. Teraz wróćmy na chwilę i załóżmy
    bardziej optymistyczne wariant, że na egzamin nie czeka się 2
    miesiące tylko 1 miesiąc – sytuacja jest jeszcze gorsza (co prawda
    masz tyko tylko przerwy w jazdach, ale szanse na jazdę dodatkową
    spadają prawie do 0%).

    Dalej nie wierzysz ? – Pewnie uważasz że jeździsz tak dobrze że
    jazdy dodatkowe nie są Ci potrzebne. To teraz przejdziemy do
    samochodów

    Wyobraź sobie że ośrodek ma samochody w kiepskim stanie technicznym,
    albo ma jeden samochód i teraz któryś się psuje
    Automatycznie przekładane są wszystkie jazdy. Tylko na kiedy ? a tu
    właśnie wracamy do tego jak długa jest kolejka oczekujących.

    Dlatego najlepiej zapisywać się do ośrodków gdzie nie będzie trzeba
    długo czekać na jazdy (tak do 3 tygodni maksymalnie) oraz mają
    samochody w zapasie. To może być ośrodek który ma nawet tylko 3
    samochody, ale jeżdżą tylko 2 i w razie awarii wchodzi na jazdy
    trzeci samochód.

    Także zanim zapiszesz się na kurs spytaj się jak długo trzeba czekać
    na jazdy po skończonej teorii. Powyżej 6 tygodni to już jest
    tragedia.

    blog.prawo.jazdy.lublin.pl/tag/kursy-prawa-jazdy/
  • 26.07.09, 19:19
    WYMAGANIA

    Wymogi jakie musi spełniać kandydat ubiegający się o uprawnienia
    instruktora nauki jazdy:

    -> średnie wykształcenie
    -> prawo jazdy odpowiedniej kategorii min. 3 lata
    -> niekaralność przeciwko przepisom ruchu drogowego
    -> badania

    BADANIA

    Niezbędne jest wykonanie badania lekarskiego i uzyskanie orzeczenia
    o braku przeciwwskazań zdrowotnych do bycia instruktorem nauki jazdy
    oraz badania psychologicznego (psychotechnika).

    Badania lekarskie można wykonać u dowolnego lekarza uprawnionego do
    badania kandydatów na kierowców.
    Koszt badania: 60 - 80 zł

    Badanie psychologiczne można wykonać w dowolnej pracowni
    psychotechnicznej.
    Koszt badania: ok. 100 zł
  • 26.07.09, 12:02
    Zagadnienia, które interesują nas podczas kursu - dla ułatwienia
    podzielone na teorię i praktykę.
  • 26.07.09, 15:57
    --
    [*] w pół...

    To dlatego tak właśnie lubiłem literaturę, że tam liczą się tylko
    Ci, którzy idą w pojedynkę i nie wierzą w to, że ktoś im kiedyś
    wytłumaczy, o co im właściwie chodziło przez cały czas.
  • 26.07.09, 16:34
    Wykonując sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów
    pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, osoba
    egzaminowana musi zaprezentować umiejętność sprawdzenia dwóch
    wylosowanych elementów stanu technicznego
    , przy czym pierwszy
    z nich to jeden z płynów eksploatacyjnych bądź sygnał dźwiękowy
    ,
    a drugi - jeden z rodzajów występujących w pojeździe świateł.

    Opis elementów znajdujących się pod pokrywą silnika:

    ZBIORNIK Z PŁYNEM DO SPRYSKIWACZY-utrzymujemy wysoki poziom
    płynu.
    -poziom płynu sprawdzamy otwierając zbiorniczek.
    -w zimę uzupełniamy wyłącznie płynem zimowym, w lecie letnim.

    ZBIORNICZEK WYRÓWNAWCZY Z PŁYNEM HAMULCOWYM
    -poziom płynu w zbiorniku powinien się zawierać w zakresie między
    minimum, a maksimum.
    -płynu hamulcowego nie powinno nigdy ubywać w znacznym stopniu.
    -zauważony ubytek płynu wymaga skierowania pojazdu do serwisu.
    -jeśli poziom zmniejsza się niepokojąco, jest to sygnałem awarii
    układu hamulcowego
    -jeżeli w trakcie jazdy zapali się kontrola z wykrzyknikiem (!),
    należy natychmiast przerwać jazdę.
    -jeśli podczas ruszania zapali się kontrola z wykrzyknikiem (!) –
    nie rozpoczynamy jazdy, sprawdzamy zaciąg hamulca ręcznego.

    ZBIORNICZEK WYRÓWNAWCZY PŁYNU CHŁODZĄCEGO
    -sprawdzamy na zimnym silniku.
    -poziom powinien się zawierać w zakresie między minimum (przy
    przewodzie), a maksimum (na zgrzewie) – raczej bliżej maksimum.
    -płyn chłodzący możemy dolać sami – na zimnym silniku.


    WSKAŹNIK POZIOMU OLEJU W SILNIKU
    (Miernik poziomu oleju - Służy do sprawdzania poziomu oleju w
    silniku)
    -wyciągamy miarkę i wycieramy do sucha.
    -wkładamy ponownie.
    -wyciągamy i odczytujemy.

    -sprawdzamy na zimnym silniku.
    -samochód musi być ustawiony na prostej i równej nawierzchni.
    -poziom oleju powinien się zawierać w zakresie między minimum, a
    maksimum.
    -jeśli poziom oleju jest zbyt mały możemy uzupełnić go sami

    KOREK WLEWU OLEJU
    -dolewamy po trochu
    -uzupełniamy:
    1.olejem takim, jaki zaleca producent (zapisane w książeczce
    obsługi auta, jest to tylko zalecenie - można go uzupełnić tym samym
    typem dowolnej marki).
    2.olejem takim, jakiego używaliśmy do tej pory.
  • 26.07.09, 16:36
  • 26.07.09, 18:34
    Wykonując sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów
    pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, osoba
    egzaminowana musi zaprezentować umiejętność sprawdzenia dwóch
    wylosowanych elementów stanu technicznego
    , przy czym pierwszy
    z nich to jeden z płynów eksploatacyjnych bądź sygnał dźwiękowy,
    a drugi - jeden z rodzajów występujących w pojeździe świateł.

    Światła sprawdzamy najczęściej z pozycji półzapłonu - kiedy silnik
    nie jest odpalony, ale świecą się wszystkie kontrolki.
    - światła przeciwmgłowe, cofania, stopu, działają po uruchomieniu
    silnika, lub po przekręceniu kluczyka w pozycję II
    - światła pozycyjne jak i przeciwmgłowe tylne włączamy na światłach
    mijania
    - światła drogowe świecą ze znacznie większą intensywnością (min.
    100m) i symetrycznie, natomiast światła mijania z mniejszą
    intensywnością (min. 40m) i asymetrycznie, tj. wiązka światła jest
    dłuższa z prawej strony, aby dobrze oświetlać pobocze i nie oślepiać
    jadących z przeciwka

    ŚWIATŁA

    Z przodu:
    - światła mijania (barwy białej, x 2)
    - światła drogowe (barwy białej, x 2) – włączamy na światłach mijania
    - światła pozycyjne (barwy białej, x 2, w sumie 4)
    - kierunkowskaz (barwy żółtej samochodowej, 2 x przód + 2 x bok, w
    sumie x 6)
    - awaryjne (wszystkie kierunkowskazy migają jednocześnie)
    w niektórych samochodach:
    - światła odblaskowe przednie (barwy białej, x 2)
    - światła przeciwmgłowe przednie
    - światła postojowe

    Z tyłu:
    - światła odblaskowe tylne (barwy czerwonej x 2)
    - światła pozycyjne (barwy czerwonej x 2)
    - podświetlenie tablicy rejestracyjnej (barwy białej x 1, włączane
    razem ze światłami pozycyjnymi)
    - światła kierunkowskazy, awaryjne (barwy żółtej samochodowej x 2
    tył)
    - awaryjne (wszystkie kierunkowskazy migają jednocześnie)
    - światła cofania (barwy białej, mogą występować z jednej, lub z
    obydwu stron, włączane automatycznie przy włączeniu biegu wstecznego)
    - światła hamowania (STOP, barwy czerwonej, jeśli występują razem ze
    światłami pozycyjnymi, np. Fiat Panda, świecą ze znacznie większą
    intensywnością. Często samochody są wyposażone w dodatkowe światło
    STOP za tylną szybą)
    - przeciwmgłowe tylne (barwy czerwonej – mogą występować z jednej,
    lub z dwóch stron, jeśli z jednej światło musi być z lewej strony)


    Czy na placu manewrowym trzeba mieć włączone światła mijania?

    To zależy od WORD-u i konkretnego egzaminatora. Niektórzy tego
    wymagają, a niektórzy nie. W każdym razie włączyć świateł na pewno
    nie zaszkodzi. Najwyżej egzaminator podejdzie i poprosi o ich
    wyłączenie. Pomocne może być też popatrzenie, czy poprzednicy
    włączali światła, czy nie.
  • Gość: p7 IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 27.07.09, 17:19
    by gość321

    To włącz światła i zobacz gdzie są. Innego sposobu raczej nie ma.
    A logicznie?
    1. Światła pozycyjne określają naszą pozycję na drodze. Włącza się
    je przekręcając włącznik świateł w pierwszą pozycję. I świecą się:
    -dwa z przodu,
    -dwa z tyłu,
    -podświetlenie tablicy rejestracyjnej.
    Światła świecą się dosyć słabo.
    2. Reflektory służą do oświetlenia drogi. Oczywiście z przodu
    samochodu. Mogą to być światła mijania lub drogowe. Mijania włączą
    się po przekręceniu włącznika w drugą pozycję. A między mijania a
    drogowymi przełączamy przestawiająć dźwignię kierunkowskazów od i do
    siebie. O tym, że włączyliśmy drogowe informuje nas niebieska
    kontrolka. O mijania nic, albo zielona kontrolka.
    PS:
    A swoją drogą chętnie bym się dowiedział gdzie są reflektory z
    tyłu ?
    3.Kierunkowskazami sygnalizujemy swoje zamiary co do skrętu lub
    zmiany pasa. Włączenie sygnalizuje zielona migająca kontrolka. Jak
    miga inaczej jak zazwyczaj to spaliła się żarówka z przodu lub tyłu
    pojazdu. Usterka trzeciej żaróweczki, tej z boku, nie jest
    sygnalizowana kierowcy. Sam musi zobaczyć.
    4.Awaryjne - przycisk, po włączeniu kontrolka czerwona migająca.
    Świateł jest sześć (wszystkie kierunkowskazy).
    5.Przeciwgłowe tylne. Możemy włączyć tylko jeżeli wcześniej
    włączyliśmy: mijania lub drogowe, albo przeciwmgłowe tylne. Czerwone
    z tyłu - jedno lub dwa. Może być z lewej strony, na środku lub po
    obu stronach - w zależności od samochodu.
    6 Cofania, nie "wsteczne" włączy się po włączeniu biegu wstecznego w
    czasie gdy kluczyk jest przekręcony w pozycję jazdy. Silnik nie musi
    pracować.
    Przy sprawdzeniu uwaga: jeżeli silnik pracuje to sami tego światła
    nie sprawdzimy !!!!
    7.Hamowania STOP włączy się po naciśnięciu pedału hamulca. Sami tego
    światła nie sprawdzimy chyba , że mamy z tyłu ścianę i jest
    wystarczająco ciemno. A najpewniej jakby z tyłu było lustro :-)
    W prawktyce prosimy egzaminatora o sprawdzenie.
    A od 10 czerwca sprawdzamy tylko jedno światło.
  • 26.07.09, 18:35
  • 26.07.09, 19:55
    czy ktos mi powie jak odpowiedzieć egzaminatorowi jak sprawdzamy
    poziom płynu hamulcwego czy chłodniczego bądz spryskiwacza szyby
    tj.dokąd wlewamy,kiedy go uzupelniamy itp.rzeczy?
  • 26.07.09, 19:21
    Organizacja zajęć:

    1. teoria - zajęcia programowe
    2. praktyki - jazdy obserwacyjne; uczestnictwo w zajęciach na placu
    manewrowym; uczestnictwo w wykładach z prawa jazdy; własne
    prezentacje wybranych tematów z prawa ruchu drogowego
    3. egzamin wewnętrzny realizowany na zasadach egzaminu Państwowego


    SZKOLENIE

    Część teoretyczna - wykłady (128 godziny lekcyjne)

    -> psychologia 10h
    -> metodyka nauczania 50h
    -> prawo ruchu drogowego 30h
    -> technika kierowania i obsługi pojazdu 18h
    -> bezpieczeństwo ruchu drogowego 10h
    -> zasady prowadzenia ośrodka 6h
    -> pedagogika 4h

    Część praktyczna (80 godzin zegarowych)

    -> uczestnictwo w wykładach na kursie prawa jazdy prowadzonym przez
    Ośrodek Szkolenia LINIA
    -> uczestnictwo w zajęciach praktycznych tzw. jazdy obserwacyjne
    -> własne prezentacje wybranych zagadnień z prawa ruchu drogowego

  • 26.07.09, 18:42
    Przygotowanie się do jazdy

    Zanim uruchomimy silnik powinniśmy przygotować się do jazdy. Jakie
    czynności musimy wykonać?

    - ustawienie oparcia fotela
    Oparcie fotela ustawiamy unosząc plastikową dźwignię znajdującą się
    po lewej stronie fotela kierowcy. Siłą nacisku pleców regulujemy kąt
    oparcia.

    - ustawienie odległości fotela
    Fotel ustawiamy pociągając do góry dźwignię znajdującą się z przodu
    w dolnej części fotela w takiej odległości od kierownicy, by bez
    trudu sięgać pedałów i swobodnie móc kręcić kierownicą.
    Najłatwiej to sprawdzić, kładąc lewą rękę na kierownicy na godzinie
    drugiej bez odrywania pleców od oparcia fotela. Ręka powinna być
    wyprostowana.

    - ustawienie zagłówków
    Zagłówki powinny być ustawione na takiej wysokości, aby kierowca lub
    pasażer środkiem głowy, potylicą, mógł dotknąć środka zagłówka.
    Niewłaściwe jest ustawienie zagłówka powyżej lub poniżej środka
    głowy, bo wtedy nie spełnia on swojej roli, czyli nie stabilizuje
    głowy w przypadku kolizji.

    - ustawienie lusterek bocznych i lusterka wstecznego
    Lusterka ustawiamy za pomocą przycisków znajdujących się na lewo od
    kierownicy i nieco niżej niej.
    Lusterka powinny być ustawione w taki sposób, by widać w nich było
    jedynie tylną część auta.

    - regulacja wysokości pasów i ich zapięcie
    Wysokość pasów można regulować poprzez naciśnięcie uchwytu
    przytrzymującego pasy i przesunięciu go w górę lub w dół. Pas jest
    zapięty prawidłowo, gdy nie jest skręcony, ma właściwy naciąg, jego
    część obojczykowa znajduje się możliwie blisko szyi, ale
    bezpośrednio się z nią nie styka.

    - działanie sygnału dźwiękowego

    Uruchomienie silnika

    Przed uruchomieniem silnika należy wcisnąć sprzęgło i ustawić drążek
    zmiany biegów w położeniu "luz".

    Silnik uruchamiamy poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce i
    przytrzymanie go w pozycji rozruchowej (start) około 3 sekund..

    (UWAGA! W samochodach Toyota Yaris uruchomienie silnika bez
    uprzedniego wciśnięcia pedału sprzęgła jest NIEMOŻLIWE!!!)

    Po uruchomieniu silnika, wszystkie czerwone kontrolki na desce
    rozdzielczej powinny zgasnąć. Świecenie się jakiejkolwiek czerwonej
    kontrolki świadczy o braku gotowości pojazdu do ruszenia.

    Zanim ruszymy upewniamy się o możliwości jazdy (rozglądamy się na
    boki, spoglądamy w lusterka wsteczne).


    Nie zapominamy o zwolnieniu hamulca ręcznego!!!

    www.strefa-l.pl/egzamin.html
  • 26.07.09, 15:08
    Przed rozpoczęciem szkolenia trzeba zrobić badanie (tzw. orzeczenie
    lekarskie o braku przeciwskazań do prowadzenia pojazdu). Najczęściej
    takie badanie można zrobić w swoim ośrodku szkolenia. Jeśli
    decydujecie się zrobić takie badanie na własną rękę, musicie zgłosić
    się do lekarza uprawnionego do wystawiania takich orzeczeń
    (najczęściej jest to lekarz medycyny prcy).
    Istnieją specjalistyczne przychodnie, które wykonują takie badania
    (wówczas koszt badań wynosi ok 80zł)

    Koszt badania wynosi ok. 60zł

    Jeżeli w wyniku badania lekarskiego stwierdzono aktywną formę
    uzależnienia od alkoholu lub środka działającego podobnie, prawo
    jazdy osobie tej nie może być wydane.

    Prawo jazdy może zawierać ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia
    kierowcy lub możliwości prowadzenia określonego pojazdu, decyduje o
    tym lekarz w orzeczeniu lekarskim (np. osoba jest uprawniona do
    prowadzenia pojazdu, ale tylko w okularach).
  • 26.07.09, 15:13
    Każdorazowo wypełnia się wniosek. Dotyczy on przebytych chorób,
    zażywanych leków, nałogów.

    Badanie dla kat. A1, A, B1, B, B+E obejmuje najczęściej badanie
    wzroku i badanie równowagi.
    Badanie dla kat. C1, C, C+E, D1, D, D+E obejmuje ponadto szczegółowe
    badanie wzroku i badanie słuchu.
  • 26.07.09, 15:21
    Orzeczenie może zostać wydane bezterminowo, lub terminowo.

    BEZTERMINOWO Orzeczenie może zostać wydane bezterminowo, mimo np.
    wady wzroku. Jest wówczas ważne cały czas, zarówno, jeśli uzyskałeś
    już prawo jazdy, jak i wówczas, jeśli przerwałeś kurs i chcesz go
    wznowić w tym samym, lub innym ośrodku - Twoje badanie jest ważne
    i "nadaje się" do dokumentów.

    TERMINOWO Jeśli orzeczenie jest wydane terminowo, prawo jazdy
    również będzie wydane terminowo. Aby przedłużyć jego ważność nie
    trzeba znów zdawać egzaminu, albo robić kursu - wystarczy ponownie
    uzyskać orzeczenie o braku przeciwskazań do prowadzenia pojazdu, a
    następnie zgłosić się z nim do wydziału komunikacji, aby wyrobić
    nowe prawo jazdy.
  • 26.07.09, 15:23
    Dobrze jest wiedzieć, co kody oznaczają. Czasami lekarz przez
    nieuwagę może wpisać kod na same okulary, jeśli nie poinformuje się
    go, że chce się móc jeździć zarówno w okularach, jak i w soczewkach
    kontaktowych:

    01. Wymagana korekcja i/lub ochrona wzroku
    01.01 Okulary
    01.02 Soczewka(i) kontaktowe
    01.03 Okulary ochronne
    01.04 Szkła przyciemnione
    01.05 Przepaska na oko
    01.06 Okulary lub soczewki kontaktowe

    02. Wymagana korekcja słuchu/korekcja komunikacji
    02.01 Aparat słuchowy na jedno ucho
    02.02 Aparat słuchowy na dwoje uszu

    03. Wymagane protezy/szyny kończyn
    03.01 Proteza/szyna kończyny górnej
    03.02 Proteza/szyna kończyny dolnej

    05. Ograniczone użycie (obowiązkowe stosowanie subkodów,
    ograniczenia jazdy spowodowane
    względami medycznymi)
    05.01 Jazda tylko w godzinach dziennych (na przykład: okres między
    jedną godziną po
    wschodzie słońca i jedną godziną przed zachodem)
    05.02 Jazda tylko w promieniu … km od miejsca zamieszkania
    posiadacza prawa jazdy
    lub w obrębie miasta/regionu …
    05.03 Jazda bez pasażerów
    05.04 Jazda z prędkością nie większą niż … km/h
    05.05 Jazda tylko w towarzystwie innego posiadacza prawa jazdy
    05.06 Bez przyczepy
    05.07 Bez prawa wjazdu na autostrady

    101 - wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu - najczęściej dotyczy
    kierowców z niedosłuchem lub niesłyszących.
    107 - wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia -
    szczególnie dla kierowców z upośledzeniem narządu ruchu,protezami
    kończyn itp.
  • 26.07.09, 15:41
    Dokumenty potwierdzające ukończenie kursu dla osób ubiegających się
    o prawo jazdy wystawione przed 01.07.1998r. straciły ważność (§ 32
    ust 1 pkt. 1 i 2) i nie spełniają wymagań określonych w § 29.

    Kursy ukończone po 01.07.1998r. są nadal ważne. Jak na razie
    bezterminowo.

    Kursy mogą stracić ważność, jeśli zasady szkolenia, lub
    egzaminowania zmienią się tak drastycznie, że Minister
    Infrastruktury uzna, że wszystkie poprzednie kursy nie spełniają
    wymogów. Na razie nic jednak na to nie zapowiada.
  • 26.07.09, 17:03
    Kursy ukończone po 01.07.1998r. są nadal ważne.

    Jeśli ukonczyłeś cały kurs i dostałeś zaświadczenie, po tej dacie,
    Twój kurs jest ważny. Jeśli nie złożyłeś dokumentów do Ośrodka
    Egzaminowania, możesz to zrobić.

    Ośrodki Szkolenia mają obowiązek trzymania Twoich dokumentów przez
    24 miesiące. Niektóre trzymają je dłużej, stąd warto dowiedzieć się
    w swoim Ośrodku Szkolenia, czy istnieje możliwość wznowienia kursu.

    Wznowienie kursu po kilku misiącach zazwyczaj przebiega
    bezproblemowo.

    Jeśli następiła zmiana pojazdów egzaminacyjnych, kurs mógł zdrożeć i
    trzeba będzie dopłacać.
  • 26.07.09, 17:07
    Kursant ma prawo w każdej chwili zrezygnować z kursu.

    Ośrodek szkolenia musi wydać:
    - orzeczenie lekarskie o braku przeciwskazań do prowadzenia pojazdu
    - kartę przeprowadzonych zajęć, podkreśloną i podpisaną przez
    Kierownika Ośrodka Szkolenia

    Z tymi dokumentami należy zglosić się do innego osrodka szkolenia,
    który zadba o to, aby pełen program szkolenia został zrealizowany.

    Zwrot opłat za kurs zależy od Ośrodka Szkolenia, w ktorym dokonujemy
    rezygnacji. Dlatego dobrze jest płacić w ratach i czytać umowy,
    które podpisujemy;)
  • Gość: kursatn IP: *.oc3.tsk.pl 25.05.10, 17:17
    Na podstawie czego jest to oparte, że można zrezygnować z kursu ?
  • 26.05.10, 13:01
    Na podstawie DZ.U.2005 nr.217 poz.1834

    § 8. 1. Kierownik ośrodka szkolenia kierowców, który wydał kartę
    przeprowadzonych zajęć, w przypadku przerwania szkolenia, podkreśla
    i podpisuje kartę po ostatniej wpisanej pozycji.
    2. W przypadku przerwania szkolenia kartę przeprowadzonych zajęć
    zachowuje osoba szkolona, a jednostka prowadząca szkolenie załącza
    jej kopię do prowadzonej dokumentacji.
    § 9. Osoba, kontynuując szkolenie w innym ośrodku szkolenia
    kierowców lub szkole, przekazuje kartę, o której mowa w § 8 ust. 1,
    jej kierownikowi. Kierownik ośrodka szkolenia kierowców wydaje nową
    kartę przeprowadzonych zajęć zachowując poprzednią w dokumentacji
    ośrodka.

    Szkolenie można przerwać w dowolnym momencie, po czym kontunuować je
    w dowolnym ośrodku szkolenia kierowców. Osodek szkolenia ma
    obowiązek wydać wszystkie dokumenty, które od Ciebie wziął, lub
    stworzył na potrzeby szkolenia. NIEZBĘDNE DLA DALSZEGO PRZEBIEGU
    SZKOLENIA - MUSISZ ZABRAĆ Z OŚRODKA:
    - KARTA PRZEPROWADZONYCH ZAJĘĆ
    - ORZECZENIE LEKARSKIE O BRAKU PRZECIWSKAZŃ DO PROWADZENIA POJAZDU

    Jesli chodzi o płatności - ośrodek reguluje to przepisami
    wewnętrznymi. Jeśli podpisałeś umowę, że w razie rezygnacji z kursu
    Twoja kasa przepada, nie odzyskasz jej. W innym przypadku ośrodek
    powinien zwrócić Ci pieniądze adekwatnie do odbytego szkolenia:
    jeśli zapłaciłeś całość, a zrobiłeś tylko teorię, powinieneś dostać
    zwrot za niewykorzystane jazdy. Ośrodek może w swoje koszta wrzucić
    także np. opłatę manipulacyjną za zaksięgowanie Cię i czynności
    związane z Twoją ewidencją. Wszystko do ustalenia bezpośrednio z
    Ośrodkiem Szkolenia.




    --
    [*] w pół...
    28.02.2008

    Fajnie, ze trafiles dobrze, ale nie kazdy tak ma i czasem po prostu
    ludziom sie odechciewa bycia ciagle milym i ciagle najlepszym, jesli
    nikt nie powie Ci dziekuje, nie doceni, nie zaplaci tak jak powinien.
  • 26.07.09, 12:03
    Zagadnienia związane z zapisem na egzamin, cenami etc..
  • 26.07.09, 19:22
    EGZAMIN PAŃSTWOWY NA INSTRUKTORA PRAWA JAZDY

    3 etapy:

    1. egzamin testowy
    2. prezentacja wylosowanego tematu na podstawie przygotowanego w
    trakcie egzaminu konspektu
    3. egzamin na placu manewrowym: omówienie i wykonanie wylosowanego
    manewru

    Koszt egzaminu: 220 zł
  • 26.07.09, 17:11
    Dokumenty wymagane przy zapisie na egzamin

    Wniosek o wydanie prawa jazdy (dostępny w OSK, lub Ośrodku
    Egzaminacyjnym przy okienku)

    Zdjęcie: (wystarczy powiedzieć, że chodzi o zdjęcie do prawa jazdy)

    Badanie (orzeczenie lekarskie o braku przeciwskazań do prowadzenia
    pojazdu - wydaje Ośrodek Szkolenia
    Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia - wydaje Ośrodek Szkolenia
    a. szkolenie podstawowe (kurs)
    b. szkolenie dodatkowe:
    - 3 x oblana teoria - 10h wykładów na zaświadczenie
    - 3 x oblana praktyka - 5h jazd na zaświadczenie

    Jeśli robisz A1, lub B1 - pisemna zgoda rodziców
    Jeśli masz już prawo jazdy - ksero prawa jazdy
    Do wglądu: dowód osobisty, lub paszport (z adnotacją z Urzędu Miasta
    o miejscu zameldowania)
  • 26.07.09, 17:29
    Kat. A, A1
    Teoria: 22 zł
    Praktyka: 140 zł
    Razem: 162 zł

    Kat. B
    Teoria: 22 zł
    Praktyka: 112 zł
    Razem: 134 zł

    Kat. B1, C1, D1, T
    Teoria: 22 zł
    Praktyka: 135 zł
    Razem: 157 zł

    Kat. C,D
    Teoria: 22 zł
    Praktyka: 160 zł
    Razem: 182 zł

    Kat. C1+E, C+E, D1+E, D+E
    Teoria: Z
    Praktyka: 195 zł
    Razem: 195 zł
  • 26.07.09, 17:34
    Egzamin teoretyczny ważny jest pół roku. Jeśli minęło już pół roku,
    musisz ponownie zdać egzamin teoretyczny, żeby móc zapisać się na
    egzamin praktyczny.

    Egzamin praktyczny jest ważny bezterminowo.
  • 26.07.09, 17:41
    Co mam zrobic jesli nie zdalem X razy egzaminu teoretycznego /
    praktycznego ?

    Po każdym trzykrotnym (3,6,9....) niezdaniu egzaminu państwowego
    nalezy wziąć udział w obowiązkowym szkoleniu dodatkowym.

    Teoria: 10 godzin szkolenia teoretycznego, jeżeli osoba podlegająca
    szkoleniu dodatkowemu trzykrotnie uzyskała negatywny wynik z części
    teoretycznej egzaminu państwowego

    Praktyka: 5 godzin szkolenia praktycznego, jeżeli trzykrotnie
    uzyskała negatywny wynik z części praktycznej egzaminu państwowego.
    Trzeba pamiętać, że egzamin teoretyczny jest ważny przez 6 miesięcy.
    Jeśli minęło już pół roku, nawet, jeśli masz juz zaświadczenie o
    ukonczeniu szkolenia dodatkowego, musisz zdawać ponownie egzamin
    teoretyczny (można się na niego zapisać bez "zaświadczenia na 5h").

    Zaswiadczenie takie wydaje się po ukończeniu szkolenia (czyli
    po wyjeżdżeniu 5h, lub po odbyciu 10h teorii - nie przed i nie w
    trakcie - ewentualnie do pertraktacji z ośrodkiem szkolenia)

    Zaswiadczenie należy dołączyć do dokumentów w osrodku ruchu
    drogowego i dopiero można zapisać się ponownie na egzamin.

    Szkolenie dodatkowe można odbyć w dowolnym ośrodku szkolenia.
  • 26.07.09, 19:11
    Nie zdałem egzaminu na kolejną kategorię prawa jazdy - czy mogę
    stracić te kategorie, które już mam?

    Absolutnie nie. Jest to jeden z najczęściej powtarzanych mitów
    związanych z prawem jazdy. Przepisy dokładnie określają, jakie mogą
    być przyczyny utraty uprawnień - a o takiej nigdzie nie ma.
  • 26.07.09, 13:39
    Prawo jazdy wydaje za opłatą starosta właściwy ze względu na miejsce
    zamieszkania osoby ubiegającej się o nie.

    Wyjątkiem jest powiat warszawski, w którym prawa jazdy wydawane są
    przez właściwe ze względu na miejsce zamieszkania Urzędy
    Dzielnicowe, a konkretnie Wydziały lub Referaty Komunikacji Urzędów
    Dzielnicowych (np. Urząd M. St. Warszawy - dz. Ursynów, Urząd M. St.
    Warszawy - dz. Praga Południe)

    Prawo jazdy odbieracie w tym Wydziale Komunikacji, który wpisaliście
    na wniosku o wydanie prawa jazdy. Ich lista znajduje się w Ośrodku
    Egzaminowania.

  • 26.07.09, 13:41
    Czas oczekiwania na wydanie prawa jazdy wynosi:

    - w przypadku praw jazdy po egzaminie – do 30 dni od wpływu do
    Wydziału wraz z kompletem wymaganych załączników (w praktyce ok. 2
    tygodni)
    - w przypadku wymiany i wydania wtórnika prawa jazdy – do 30 dni
    od złożenia wniosku (za wyjątkiem wymiany i wydania wtórnika
    dokumentu zamiejscowego)

    Na tej stronie można sprawdzić, czy prawo jazdy jest już do odbioru:
    www.kierowca.pwpw.pl/
  • 26.07.09, 13:42
    OPŁATA: 70zł + ok 3zł opłaty skarbowej - najczęściej do
    uiszczenia przed wydaniem prawa jazdy
  • 26.07.09, 19:06
    Po ukończeniu egzaminu (czy to z wynikiem negatywnym, czy
    pozytywnym) egzaminator przekazuje egzaminowanemu arkusz przebiegu
    tego egzaminu, jednak w wypadku egzaminu ukończonego pozytywnie nie
    jest to absolutnie dokument zaświadczający o zdobyciu uprawnień i
    upoważniający do jeżdżenia już samochodem.
    Najogólniej mówiąc - uprawnieniem do prowadzenia samochodu nie jest
    zdany egzamin, ale dokument prawa jazdy. A zatem bez prawa jazdy
    mozna jeździć (tzn. wtedy może się to skończyć najwyżej mandatem 50
    zł za brak dokumentu przy sobie), ale wtedy, kiedy to prawo jazdy
    mamy już wydane. W przeciwnym razie kara będzie dużo wyższa -
    zostaniemy potraktowani po prostu jak osoba niemająca jeszcze
    uprawnień.

    Co grozi za jazdę samochodem bez prawa jazdy?

    Otóż powszechnie krążąca wieść, że za każdą jazdę samochodem bez
    uprawnień grozi zakaz prowadzenia pojazdów na ileś tam lat
    (słynne "odroczenie prawka"), jest nieprawdziwa! W razie zatrzymania
    do zwykłej kontroli kierowcy bez uprawnień i stwierdzenia faktu ich
    nieposiadania grozi mu jedynie mandat 500 zł i ewentualne
    odholowanie samochodu na parking policyjny. Są również określone
    przypadki, kiedy zakaz rzeczywiście może zostać orzeczony (alkohol,
    spowodowanie wypadku itd.), niemniej w "normalnych" okolicznościach
    grozi tylko odchudzenie portfela. Czy to dobrze - temat na długą
    dyskusję.

    Jednak warto tutaj nadmienić, jak to dokładnie jest z momentem, w
    którym te uprawnienia mamy już wydane. Opisał to kolega Cman
    (dziękówka ):
    cman napisał:
    Wystarczy spojrzeć na wniosek o wydanie prawa jazdy:
    www.bip.krakow.pl/?dok_id=538
    Dział E, przeznaczony jest dla egzaminatora, to tam są wpisywane
    informacje o egzaminie - nie oznacza to jednak, że w tym momencie
    otrzymuje się uprawnienia.
    Dopiero w dziale I, organ wydający prawo jazdy, na podstawie
    wypełnionego wcześniej wniosku i przede wszystkim uzupełnionego
    przez egzaminatora, wydaje decyzję o wydaniu prawa jazdy. Ta
    decyzja, z datą podjęcia tejże decyzji jest momentem, w którym osoba
    otrzymuje uprawnienia. Następnie wniosek jest kierowany do PWPW,
    gdzie robiony jest dokument, potwierdzający posiadanie w/w
    uprawnień.


    Wynika z tego, że fakt nieposiadania jeszcze w portfelu dokumentu
    niekoniecznie musi być równoznaczny z nieposiadaniem jeszcze
    uprawnień - może się okazać, że wtedy również będzie się odpowiadać
    tylko tak, jak za nieposiadanie dokumentu przy sobie (czyli mandat
    50 zł). Jednak nigdy nie będzie się miało całkowitej pewności, w
    którym momencie te uprawnienia się nabyło, a zatem naprawdę lepiej
    poczekać te kilka(naście) dni.
  • 26.07.09, 19:09
    1) Jeżeli prawo jazdy zostało zabrane przez sąd na krócej niż rok,
    jest oddawane kierowcy bez konieczności zdawania dodatkowego
    egzaminu oraz przeprowadzania badań lekarskich. Zdarzają się jednak
    wyjątki (sąd może w uzasadnionych przypadkach nakazać sprawdzenie
    stanu zdrowia kierowcy).

    2) Prawo jazdy zabrane wyrokiem sądu na dłużej niż rok albo utracone
    z powodu przekroczenia dopuszczalnej liczby punktów karnych
    odzyskuje się po zaliczeniu egzaminu na takich samych warunkach,
    jakim podlegają kierowcy ubiegający się o prawo jazdy po raz
    pierwszy.

    3Jak sie straci prawo jazdy za punkty w pierwszym roku (20 punktów)
    to tak jakbyś nigdy nie miał kursu ani prawa jazdy - zaczynasz
    wszystko od początku - łącznie z zaliczeniem kursu.

    4) W przypadku utraty prawa jazdy kilku kategorii, aby odzyskać
    wszystkie posiadane uprzednio uprawnienia, trzeba zaliczać egzaminy
    kolejno na wszystkie kategorie, które chcemy odzyskać.

    5) W przypadku utraty prawa jazdy na dłużej niż rok trzeba nie tylko
    zaliczyć egzamin na zasadach, jakie dotyczą młodych kandydatów na
    kierowców, ale również przedłożyć standardowe zaświadczenia
    lekarskie.

    Zanim pójdziesz na egzamin, w dowolnej szkole nauki jazdy wykup
    kilka lekcji, nawet jeśli jesteś sprawnym kierowcą. Aby zdać ten
    egzamin, nie wystarczy jeździć samochodem - przede wszystkim trzeba
    wiedzieć, jak ten egzamin wygląda i jakie są wymagania. Nie
    zaszkodzi też przypomnienie sobie przepisów i potrenowanie testów
    teoretycznych. Warto, bo oczekiwanie na poprawkę przedłuża czas,
    kiedy jeździmy autobusem.

    Możesz zmniejszyć liczbę punktów karnych, które masz na koncie o 6.
    Masz do tego prawo raz na pół roku, jeśli jeszcze nie uzbierałeś 24
    punktów i tylko w sytuacji, gdy prawo jazdy masz dłużej niż rok. Aby
    skreślić 6 punktów ze swojego konta, trzeba wziąć udział w krótkim
    szkoleniu przeprowadzanym przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego.
    Za kurs trzeba zapłacić. W jego ramach kierowcy informowani są
    m.in., że popełnianie wykroczeń drogowych jest niebezpieczne

    Po jakim czasie kasuja się punkty karne?
    Okresowo z konta usuwane są punkty przypisane wykroczeniu, od
    którego minął jeden rok. Całkowicie będzie można oczyścić sobie
    konto tylko po upłynięciu roku od momentu ostatniego wykroczenia,
    które było w ewidencji (jeżeli oczywiscie wczesniej kierowca nie
    przekroczył granicy 24 punktów)
  • 26.07.09, 13:02
    Dnia 9 czerwca 2009 r. weszły w życie zmiany w zasadach
    przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy (części
    praktycznej).
    Zachęcamy do zapoznania się z najważniejszymi zmianami.

    Za sprawą nowelizacji dotychczas obowiązującego Rozporządzenia
    Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia, egzaminowania i
    uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i
    egzaminatorów (Dz.U. Nr 217 poz. 1834, zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 3 poz.
    24, Dz.U. z 2008 r. Nr 215 poz. 1362 ) dokonanej przez
    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.
    z 25 maja 2009 r. Nr 78 poz. 653) dnia 9 czerwca 2009 r. zmianie
    uległy zasady przeprowadzania praktycznych egzaminów państwowych na
    prawo jazdy.

    Oto najważniejsze zmiany:

    1. Podczas trwania egzaminu egzaminator informuje osobę egzaminowaną
    o nieprawidłowym wykonaniu zadania egzaminacyjnego. W przypadku
    powtórnego nieprawidłowego wykonania tego samego zadania
    egzaminacyjnego egzaminator informuje osobę o negatywnym wyniku
    egzaminu praktycznego. Dalsza jazda nie wpłynie na zmianę wyniku
    egzaminu.

    2. Podczas trwania egzaminu egzaminator ocenia wykonanie zadań
    egzaminacyjnych i wypełnia nowy co do formy graficznej arkusz
    przebiegu egzaminu praktycznego. Po zakończeniu egzaminu
    praktycznego osoba egzaminowana zawsze otrzymuje ten arkusz (do tej
    pory arkusz otrzymywało się tylko po uzyskaniu wyniku negatywnego).

    3. Podczas realizacji na placu manewrowym zadania nr 1, wykonując
    sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu
    odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, osoba
    egzaminowana musi zaprezentować umiejętność sprawdzenia dwóch
    wylosowanych elementów stanu technicznego, przy czym pierwszy z nich
    to jeden z płynów eksploatacyjnych bądź sygnał dźwiękowy, a drugi -
    jeden z rodzajów występujących w pojeździe świateł. Losowanie tych
    elementów dla każdej osoby egzaminowanej dokonywane jest przez
    ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. W
    przypadku gdy ośrodek egzaminowania nie dysponuje takim urządzeniem,
    losowania dokonuje każda osoba egzaminowana przed przystąpieniem do
    wykonania zadania.
    Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu
    jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich
    płynów w pojeździe.
    W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł hamowania STOP lub
    świateł cofania osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o
    potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
    Czas na wykonanie zadania nr 1 wynosi 5 minut.

    4. Podczas realizacji na placu manewrowym zadania nr 2, które dla
    wszystkich kategorii prawa jazdy (z oczywistym wyłączeniem kategorii
    A i A1) rozpoczyna się od ruszenia z miejsca, najechanie kołem na
    linię wyznaczającą zewnętrzną krawędź stanowiska jest błędem
    powodującym konieczność powtórzenia zadania. W przypadku kategorii B
    i B1 przejechanie kołem przez linię wyznaczającą zewnętrzną krawędź
    stanowiska powoduje konieczność przerwania egzaminu. W odniesieniu
    do kategorii B i B1 ten sam skutek powoduje również dwukrotne
    nieprawidłowe wykonanie tego zadania.

    5. Do listy błędów skutkujących natychmiastowym przerwaniem egzaminu
    dodano niezastosowanie się do znaków „stop” i „powierzchnia
    wyłączona”.

    6. W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania na mieście
    możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez
    egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia odpowiedniego
    miejsca dopuszcza się zamiennie wykonanie manewru parkowania innego
    rodzaju.

    7. Egzamin na kategorię B lub B1 może zostać zakończony przez
    egzaminatora już po upływie 25 minut, jeżeli program egzaminacyjny
    został zrealizowany i jest podstawa do wystawienia wyniku
    pozytywnego.

    8. Podczas egzaminu na kategorię B1 przeprowadzanego przy użyciu
    pojazdu umożliwiającego przebywanie w nim egzaminatora nie stosuje
    się wyznaczonych tras egzaminacyjnych.

    9. Podczas egzaminu na kategorie T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E
    dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania
    zadania.

    Szczegółowe zmiany zawiera rozporządzenie opublikowane w Dz.U. Nr
    78, poz. 653.

    Zasady przeprowadzania egzaminu teoretycznego pozostają bez zmian.
  • 26.07.09, 12:10
    miejsce na komentarze, dyskusje, dywagacje i inne rzeczy nie
    związane z wątkiem:)
  • 26.07.09, 12:12
    dobra robota permanentne:)
    --
    ...kawa smakująca plastikiem...
  • Gość: verva IP: *.adsl.inetia.pl 26.07.09, 21:18
    jeden wielki chaos trzeba uporządkować,dać szpileczki
  • Gość: p7 IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 27.07.09, 08:18
    tu nie ma takiej opcji. masz drzewko i tyle. masz rację, zmarnowany
    dzień.
  • Gość: tsa5 IP: *.adsl.inetia.pl 27.07.09, 16:32
    sarawi powinna mieć jako opiekun możliwość przyszpilania wątków, jak się mylę
    poprawcie.
  • Gość: p7 IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 27.07.09, 16:39
    tak ale jej chodzi o to, że ten cały wątek to jeden wielki burdel:D
  • Gość: p7 IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 27.07.09, 16:40
    a poza tym się nie nadajemy...

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.