Dodaj do ulubionych

Czy ma ktoś klucz?

15.11.06, 13:03
Słyszałam, że bedzie dopiero jutro, ale może ktoś skądś...
Edytor zaawansowany
  • iza_1988 15.11.06, 13:05
    I czy wszyscy w podstawie w czytaniu ze zrozumieniem zaznaczyli D?
    Popularnonaukowy?
  • Gość: Mariusz IP: *.tkdami.net 15.11.06, 13:07
    ja D :))
    a stweirdzenia impresywne to te w cudzysłowiach :>
  • iza_1988 15.11.06, 13:08
    tak:D:D:D:D
  • Gość: Pogromca Gier Tych IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 15.11.06, 13:07
    a hooj cie to obchodzi co zaznaczylem? sprawdz w słowniku i porownaj z tym co
    napisalas.
  • iza_1988 15.11.06, 13:08
    a jak Cie nie obchodzi to nie pisz i spadaj!
  • msn20 15.11.06, 13:09
    Ja zaznaczyłam odp. D a w impresjonizmie nie wiedzialam co napisac....
  • Gość: martini IP: *.internetdsl.tpnet.pl 15.11.06, 13:14
    Trzeba przyjąć, że odpowiedzi typu A, B, C, D mogły być poprzemieszczane jak to
    bywało w naszym roczniku na egzaminie gimnazjalnym pierwszy raz.
    W każdym razie, zaznaczyłem odp D - tekst popularnonaukowy i mam nadzieję, że
    jest dobrze :)
    Co do tego impresjonizmu. Trzeba było podać dwa przykłady z akapitu bodajże
    drugiego lub trzeciego. Ja strzeliłem i podałem te w cudzysłowie :) Jak sie nie
    myle ich tam bylo ze 3 a my mielismy podac 2, tak?
  • Gość: magdaleeeeen IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 15.11.06, 13:25
    to nie był impresjonizm dałny tylko IMPRESYWIZM. (#
    impresywny:
    1. «impresyjny, wrażeniowy»
    2. «w odniesieniu do funkcji mowy ludzkiej: polegający na oddziaływaniu na
    rozmówcę za pomocą znaków językowych»)
  • Gość: UWAGA!!! IP: *.proton.net.pl 15.11.06, 13:55
    Pewniak na jutrzejszy angielski:
    "Podczas pobytu w Wielkiej Brytanii kupiłeś ciągnikowy kultywator sprężynowy z
    zapasowym kompletem lemieszy półsztywnych i skaryfikatorem. Zauważyłeś, że
    uszkodzone było łożysko toczne baryłkowe wahliwe w mimośrodzie oraz brakowało
    połączeń gwintowych ze śrubą pasowaną o trzpieniu stożkowym. Chcesz zgłosić jego
    reklamację. Napisz na czym polega problem oraz gdzie i kiedy nabyłeś urządzenie
    i zaproponuj rozwiązanie problemu. Podpisz sie jako XYZ."

  • msn20 15.11.06, 13:58
    Gość portalu: UWAGA!!! napisał(a):

    > Pewniak na jutrzejszy angielski:
    > "Podczas pobytu w Wielkiej Brytanii kupiłeś ciągnikowy kultywator sprężynowy z
    > zapasowym kompletem lemieszy półsztywnych i skaryfikatorem. Zauważyłeś, że
    > uszkodzone było łożysko toczne baryłkowe wahliwe w mimośrodzie oraz brakowało
    > połączeń gwintowych ze śrubą pasowaną o trzpieniu stożkowym. Chcesz zgłosić
    jeg
    > o
    > reklamację. Napisz na czym polega problem oraz gdzie i kiedy nabyłeś
    urządzenie
    > i zaproponuj rozwiązanie problemu. Podpisz sie jako XYZ."
    >
    ta.... no co ty nie powiesz :] w kazdym razie ciekawy tekst hihi ;)
  • Gość: Hanulka IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 15.11.06, 13:59
    pff, piece of cake ;) już się bałam że będzie coś trudniejszego.
  • Gość: iza_1988 IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 15.11.06, 14:09
    ta i co jeszcze???
  • Gość: gosika IP: *.internetdsl.tpnet.pl 15.11.06, 14:26
    Wiecie może gdzie można znależć ten klucz z odpowiedziami z polaka?????????
  • czekoladka18 15.11.06, 15:14
    Ja tez zaznaczylam,że D, czyli popularnonaukowy:) i wiecie co? prawdopodobnie
    mamy dobrze:) patrzylam sie w słowniku co to znaczy dokładnie popularnonaukowy i
    się zgadza, bo uważam,że tekst był przystępny dla innych ludzi:) a z tym listem
    na angielski to niezły dowcip, buhahahha, aż sie poplakalam ze śmiechu:P;)
  • Gość: Elsmere IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 15.11.06, 15:33
    szit. z rozwinięcia tematu trafiłam tylko w 4 podpunktach :D
  • Gość: Justyna IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 15.11.06, 15:53
    A ja mam z czytania ok 18 pkt z tego co przeczytałam no i mysle ze ok 30 pkt z
    wypracowania czyli nawet fajnie mi poszło
  • Gość: bbb IP: 84.38.160.* 15.11.06, 15:42
    niech ktos go wklei bo mi sie otworzyc nie da :/
  • iza_1988 15.11.06, 15:52
    Nie chciało mi sie robić spacji itd.
    Jakoś dojdziecie.


    Próbny egzamin maturalny z języka polskiego

    Poziom podstawowy

    OCENIANIE ARKUSZA
    POZIOM PODSTAWOWY

    Zadanie sprawdzające rozumienie czytanego tekstu Urodzeni pechowcy.
    Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną
    formę
    językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu. Oceniając pracę
    ucznia, należy
    stosować punktację z modelu.

    Uwaga: Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną –
    wskazaną w rubryce „punkty cząstkowe”. Nie należy przyznawać połówek punktów.
    Za brak
    odpowiedzi lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.


    1. Nasze nieszczęścia wynikają z ukształtowania naszego
    umysłu. 1

    2.
    Zapisany w umyśle „przepis” na własne życie.
    (Wpisany w umysł program określający, kim jesteśmy,
    do czego dążymy, w jaki sposób zrealizujemy życiowe
    cele).
    1


    3. Nie dorastaj. Bądź doskonały. Pracuj ciężko. 1

    4.
    np.:
    Nie możemy zatem go zmienić i reagować, jeśli jest
    negatywny.
    Nie wiemy, że sami jesteśmy odpowiedzialni za swoje
    niepowodzenia.
    1

    5.
    podobieństwa:
    – każda rodzina realizuje swój scenariusz
    – życie poszczególnych członków rodziny zostaje
    rozpisane na role
    – jak w teatrze, istnieją role postaci pozytywnych
    i negatywnych
    – wszystkie role muszą być obsadzone i solidarnie
    odgrywane
    różnice:
    – odgrywający rolę są nieświadomi istnienia scenariusza
    – brak reżysera
    – miejsce akcji
    – rola narzucona przez rodzinę jest ostateczna
    – nie bierze się pod uwagę predyspozycji członka rodziny
    do odegrania danej roli
    2
    (1pkt za
    podobieństwa,
    1pkt za
    różnice)
    1
    (za co
    najmniej
    cztery
    poprawne
    wskazania)

    6.
    – pozytywny:
    np.: rodzina trwa; zachowuje odrębność; jest spójna,
    – negatywny:
    np.: nieszczęśliwy jest ten członek rodziny, któremu
    wyznaczono negatywną rolę;
    niemożność buntu i odrzucenia przypisanej roli.
    2
    2 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
    Poziom podstawowy
    7.
    – Według Berne’a i Lainga wszyscy odgrywamy jakieś
    role, według Alice Miller - nie wszyscy (głównie ci,
    których spotkały traumatyczne zdarzenia
    w dzieciństwie).
    lub
    – Berne i Laing twierdzą, że odgrywane przez nas role
    nie muszą być destrukcyjne, natomiast Alice Miller
    uważa, że odgrywanie ról zawsze ma niekorzystny
    charakter.
    2
    (nie dzielimy
    punktów; punkty
    przyznajemy za
    pełną odpowiedź)
    0
    8.
    np.:
    – Zdania te są zaczerpniętymi z życia dowodami
    wzmacniającymi siłę argumentacji.
    – Zdania te ukazują, w jaki sposób w języku przejawiają
    się niewłaściwe zachowania dorosłych wobec dzieci.
    – Zdania te ożywiają wypowiedź, wprowadzając
    do tekstu popularnonaukowego – elementy mowy
    potocznej.
    – Dzięki zdaniom w nawiasach tekst staje się bardziej
    zrozumiały.
    – Zdania te są wtrąceniami, ukazującymi, w jaki sposób
    dorośli tłumaczą swoje niewłaściwe postawy wobec
    dzieci.
    2 1
    9.
    np.:
    – Po krzywdzie doznanej w dzieciństwie pozostaje trwały
    ślad pamięciowy, który sprawia, że jest ona odtwarzana
    przez całe życie.
    – Ktoś skrzywdzony w dzieciństwie, aby zrozumieć
    swoją sytuację, musi przez całe życie odgrywać rolę
    ofiary lub oprawcy, co zamienia jego egzystencję
    w ciąg kłopotów i nieszczęść.
    2
    (nie dzielimy
    punktów)
    0
    10.
    np.:
    – Wikłanie się w niekorzystne sytuacje życiowe.
    – Konflikty z ludźmi.
    – Osamotnienie.
    – Poczucie bezsensu życia.
    – Niewspółmiernie duży wysiłek w stosunku
    do osiągniętych rezultatów.
    2
    1
    (za
    wymienienie
    dwóch
    konsekwencji)
    11.
    – Przekonanie, że źródłem autodestrukcyjnych zachowań
    człowieka może być powtarzanie tych samych,
    niekorzystnych dla osoby zachowań wynikających
    z posiadania negatywnego scenariusza.
    – Przekonanie, że okresem ważnym dla tworzenia się
    tego scenariusza jest dzieciństwo.
    – Przekonanie, że istotny wpływ na treść tego
    scenariusza ma najbliższa rodzina (rodzice).
    – Przekonanie, że ludzie nie zdają sobie z tego sprawy,
    w jak dużym stopniu ich zachowaniami rządzi ukryty
    scenariusz.
    – Zaprezentowane koncepcje łączy wspólny cel – próba
    wyjaśnienia niepowodzeń i problemów życiowych.
    3 1,2
    12. D. popularnonaukowego 1 0
    ŁĄCZNIE 20
    Próbny egzamin maturalny z języka polskiego 3
    Poziom podstawowy
    Temat 1. Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu
    scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu
    bohatera oraz jego stosunek do natury.
    I. ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)
    Analiza fragmentu
    1. Cechy osobowe bohatera, np.: 0 – 6
    a. młody człowiek,
    b. żyje marzeniami (miłością),
    c. wykształcony i oczytany,
    d. refleksyjny,
    e. szukający sensu życia,
    f. pragnący życiowej harmonii,
    g. rozczarowany życiem,
    h. skłonny do egzaltacji,
    i. wypowiadający się w sposób emocjonalny.
    2. Rola miłości, np.: 0 – 3
    a. idealizuje świat,
    b. zapewnia szczęście,
    c. powoduje całkowite zatracenie się w emocjach, uczuciu,
    d. leczy z trosk,
    e. prowadzi do duchowego wyobcowania.
    3. Rola literatury w kształtowaniu postawy życiowej, np.: 0 – 2
    a. pobudza wyobraźnię,
    b. dobór literatury odzwierciedleniem nastroju,
    c. zmiana lektury świadectwem przemiany ideowej bohatera,
    d. dzieła Homera odwołujące się do mitycznej przeszłości / symbol klasycyzmu,
    e. Pieśni Osjana – pełne grozy, legendowy charakter / symbol nowych tendencji.
    4. Stosunek do natury, np.: 0 – 4
    a. wrażliwość na piękno przyrody,
    b. akceptacja prostoty, rodzimości,
    c. przeciwstawienie natury i cywilizacji [pojmowanie natury jako opozycji
    do cywilizacji (źródła zła, konwenansów)],
    d. postrzeganie przyrody jako dopełnienia literatury,
    e. przyroda jako tło dla rozmyślań [przeżywanie na łonie natury swoich
    wewnętrznych zmagań],
    f. przyroda jako inspiracja do rozważań filozoficznych,
    g. przyroda jako przestrzeń wolności.
    5. Odwołanie do całości utworu, np.: 0 – 6
    a. nadwrażliwość emocjonalna powodem życiowych niepowodzeń,
    b. upokorzenie towarzyskie źródłem ogromnych cierpień duchowych,
    c. ucieczka jako metoda rozwiązywania problemów / słabość psychiczna,
    d. nieumiejętność zdystansowania się do rzeczywistości,
    e. odczucie „bólu istnienia”,
    f. decyzja o samobójstwie,
    g. uwikłanie się w kolejne romanse (wspominany na początku, a potem z Lottą),
    h. niezważanie na konwenanse,
    i. przyjacielski stosunek do innych ludzi (poszukiwanie pokrewnej duszy,
    zrozumienia, akceptacji),
    j. czułość wobec dzieci,
    4 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
    Poziom podstawowy
    k. teatralizacja życia,
    l. malowanie - obraz wrażliwości duszy,
    m. dzielenie się swoimi przemyśleniami za pomocą listów, próby literackie,
    6. Podsumowanie, np.: 0 – 4
    - pełne podsumowanie (Werter postrzega świat przez pryzmat uczuć, co pobudza
    wrażliwość, wzbogaca wnętrze człowieka, jednocześnie ułatwia i utrudnia kontakty
    z innymi ludźmi, powoduje odczucie bólu istnienia, jest przyczyną dramatycznych
    życiowych decyzji), 4
    - częściowe podsumowanie (Werter postrzega świat przez pryzmat uczuć, co jest
    przyczyną jego dramatycznych decyzji życiowych, nieszczęść, bólu), (2)
    - próba podsumowania (Werter jest nieszczęśliwy). (1)
    Temat 2. Romantyk i pozytywista (Juliusz Słowacki i Bolesław Prus) w kontekście
    ideałów swojej epoki oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj
    obraz Zachodu zawarty w poniższym fragmencie Lalki z tym, który znasz
    z Kordiana. Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu
    bohaterów.
    I. ROZWINIĘCIE TEMATU (maksymalnie 25 punktów)
    Punktacja
    Lalka
    1. Pozytywne aspekty obrazu cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.: 0-5
    a. logika mimo pozornego chaosu,
    b. praca jako siła twórcza,
    c. zaspokojenie wszelkich potrzeb duchowych i fizycznych jako cel rozwoju
    cywilizacji,
    d.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka