metodologia badań - kto robi badania? Dodaj do ulubionych

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Czy ktoś może mi wyjaśnić prosto i na przykładzie, nie w języku
    metodologicznym
    - co to jest zmienna zależna i zmienna niezależna oraz wskaźniki.
    Przeczytałam wczoraj 3 książki do metodologii badań społ. i definicje to znam
    doskonale, ale w praktyce dobór np: wskaźników nie jest dla mnie oczywisty.
    Może powinnam jeszcze coś poczytać, czy znacie jakąś przyjaźnie napisaną
    książkę o metodologii badań?
    A jeszcze pytanie, czy jak robicie badania, to na ile trzymacie się
    wytycznych metodologicznych, przecież psycholog, socjolog, pedagog nie jest
    metodologiem który zajmuje się tylko ta tematyką. Wydaje mi się jak
    przeglądam raporty z badań, że ludzie korzystają tylko z ramowych,
    podstawowych założeń w badania do doktoratu, zeby zachować tzw. zgodność
    metodologiczną. Czy ktoś jest w stanie dysponowac takim narzedziami(programy
    do analizy itp) jak OBOP czy CEBOS, moż tak? Niech ktoś napisze jakie ma
    doświadczenia przy prowadzeniu badań. dzięki
  • Niezależnie od dyscypliny naukowej polecam "Przeciw metodzie" Paula
    Feyerabenda. Otwiera oczy na metodologię.
  • zmienna niezalezna - to ta zmienna, ktora wprowadzasz, zeby sprawdzic, co sie
    stanie
    zmienna zalezna - ta, ktora sie zmienia pod wplywem twoich manipulacji
    wskaznik - wskazuje na jakas inna ceche, z ktora pozostaje w zwiazku
    rzeczowymn, logicznym, statystycznym, np. wskaznikiem antysemityzmu moze byc
    liczba odpowiedzi niechetnych Zydom w kwestionariuszu (przyklad moze nieco
    dyskusyjny, ale to mi akurat przyszlo do glowy); albo wskaznikiem bogactwa moze
    byc wysokosc rocznych dochodow; dzieki wskaznikowi mozesz zmierzyc cos
    niemierzalnego

    Przyklad zmiennych: masz klase szkolna, robisz pomiar postaw antysemickich
    (ktorych wskaznikiem jest wg Ciebie liczba odpowiedzi niechetnych Zydom) - to
    jest pomiar zmiennej zaleznej. Potem wprowadzasz bodziec, np. specjalny program
    edukacyjny skierowany na redukacje uprzedzen - to jest zmienna niezalezna (ona
    sie nie zmienia pod niczyim wplywem). A potem robisz drugi pomiar postaw antys.
    (pomiar zmiennej zaleznej) i sprawdzasz, czy Twoj program cos pomogl, czy tez
    nie.
    Spiesze sie na zajecia do studentow, wiec przyklad nienajlepszy, ale chyba
    jasny i zrozumialy? Pozdrawiam
  • Oczywiście najlepszy byłby eksperyment z podwójnie ślepą próbą. Interwencja to
    np. film edukacyjny. Losowo wybierasz gupy docelowe (szkoły) i losowo i z
    zaślepieniem przyporządkowujesz im filmy. Jeden film (zmienna niezalezna) ma
    związek ze zmienną zależną jaką jest badana postawa, inny tego związku nie ma -
    w naszej ocenie na podtawie teorii, paradygmatu itp. Po projekcji filmów
    badający ocenia postawy badanych, nie wiedząc jaki film oglądali.

    Skoro mowa o postawach to nie mozna zapomnieć, że składają się na nie emocje,
    procesy poznawcze i zachowania. Może być tak że nasz materiał edukacyjny zmieni
    zachowania badanych wskutek np. politycznej poprawności i jednocześnie utrwali
    poglądy, które badamy i chcemy zmienić, a których badani nie zechcą ujawnić.
    Zatem zmienna zależna w tym badaniu to nie tyle postawy co zachowania z nimi
    związane, ewentualnie ta część poglądów, która może być ujawniona w badaniu.

    Przy okazji powstaje pytanie o ideologiczną neutralność badacza. Osobiście w
    nią nie wierzę, bo nasze postawy naukowe są pochodną różnych czynników, np.
    ukulturowienia, czego przykłdem jest choćby wiara w postęp jako taki. A są i
    tacy którzy tymi postawami próbują manipulować.
  • Ze zmiennymi zależnymi i niezależnymi mamy do czynienia przy współzależności
    zjawisk, np. wielkość produkcji zależy od wielkości zatrudnienia. zmienna
    niezależną będzie tu wielkość zatrudnienia a zmienną zależną wielkość
    produkcji. Zmieniając wielkość zatrudnienia uzyskujemy wzrost lub spadek
    wielkości produkcji. Oczywiście zmienne zależne w jednym modelu mogą być
    zmiennymi niezależnymi w innym. Wracając do przykladu zmienną niezależną była
    welkość produkcji. Teraz na przykład badamy wpływ wielkości produkcji na ilość
    surowca potrzebną do jej wyprodukowania. I teraz zmienną niezależną jest
    właśnie wielkość produkcji.
    przyklady moze nie najlepsze ale mysle ze wiadomo o co chodzi
    a jesli chodzi o wskaźniki są to wszelkie liczbowe informacje charakteryzujące
    dane zjawisko. w naszym przykladzie wskaźnikiem bedzie wydajnosc pracy czyli
    stosunek wielkości produkcji do ilości zatrudnionych. A z tekich
    socjologicznych spraw to wskaźnikami jest na przykład stopa bezrobocia, stopa
    inflacji, współczynnik maskulinizacji.
  • Znasz "Metody badawcze w naukach społecznych" Nachmias&Nachmias ?

    To, którą zmienną uznamy za zależną, a którą za niezależna zależy wyłącznie od
    nas - większość zależności np. w psychologii to zależności odwracalne.
    Przykład:
    Samoocena może wpływać na to, jak dobrze wykonujemy test językowy
    To jak wykonujemy test językowy może wpływać na samoocenę.

    w badaniach KORELACYJNYCH:
    • ZMIENNA NIEZALEŻNA to podstawa do przewidywań - zmienna WYJAŚNIAJĄCA
    • ZMIENNA ZALEŻNA - to jej wartości się przewiduje - zmienna WYJAŚNIANA
    Podział ten jest umowny i odwracalny!

    w EKSPERYMENTACH:
    • ZMIENNA NIEZALEŻNA - rozumiana jest jako przyczyna - to jej wpływ badamy,
    badacz manipuluje jej wartościami lub dobiera osoby badane posiadające dany
    poziom zmiennej (cechy)
    • ZMIENNA ZALEŻNA - to skutek - to, co mierzymy aby sprawdzić „skutki
    działania” zmiennej niezależnej
    Tu podział jest sztywny, przyczynowo-skutkowy


    ostatnie pytanie - chodzi Ci o pakiety statystyczne - SPSS i STATISTICA?

    pozdrawiam
  • Podział przyczynowo-skutkowy wcale nie jest taki sztywny, choć bywa intuicyjnie
    oczywisty. Wynika on z określonej arbitralnej teorii - a priori zakłada się że
    dana zmienna jest zależna i potem się to w eksperymencie "udowadnia" :)
    Eksperyment jednak wcale nie udowadnia przyczynowości, a jedynie świadczy o
    zależności zmiennych.
  • Dzięki serdeczne za wszystkie podpowiedzi, ale w przypadku badań, które
    zamierzam przeprowadzić nie jest to takie oczywiste. Zamierzam bowiem badać
    zależność między dwoma czynnikami i oba czynniki przybieraja zmienne formy.
    Relacja mniej więcej przedstwia się tak
    - czy jest i jaki jest związek między stereotypem (np: człowieka z wąsem (sic!,
    niepełnosprawnego) a zachowaniami dyskryminacyjnymi wobec tej grupy społecznej?
    Chce zbadać zależność pomiedzy tymi czynnikami i odpowiedzieć na pyt czy
    stereotyp jest czynnikiem predyktywym wobec zachowań dyskryminacyjnych? Jak
    więc widac i treści stereotypu są różne i zachowania dyskryminacyjne
    przejawiają się w rózncy formach. Jak ustalić w tym przydadku zmienne i
    wskaźniki? A może to jest błędne założenie badawcze żeby badać to metodą
    ilościową, za pomocą kwestionariusza ankiety. Będę wdzięczna za jeszcze kilka
    słów komentarza, bo jestem teraz zawieszona w próżni co dalej robić. dzięki
  • napisz do mnie na adres gazetowy, spróbuję pomóc, podam Ci lektury

    musisz być bardzo ostrożna, żeby nie mylić stereotypów, uprzedzeń (postaw,
    przeważnie utajonych) i dyskryminacji (czyli obserwowalnych zachowań).
    Takie rzeczy bada się metodą IAT (Impilicit Asociation Test), a nie
    kwestionariuszem - bo Ci nic nie wyjdzie, albo wszystko wyjdzie - czyli nic nie
    wyjaśnisz, powstanie artefakt.

    Na Twoje pytanie badawcze już teraz można odpowiedzieć TAK ;)

    pozdrawiam :)

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Zadaj pytanie na Forum

Za darmo

Na każdy temat

Tysiącom użytkowników

Zapytaj

Bestsellery

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.