Dodaj do ulubionych

"Wojna gazowa" zakończona. Co dalej?

20.02.04, 16:22
Po raz pierwszy w historii Rosja przerwala dostawy gazu do Europy. W gazetach
pisza, ze konflikt z Bialorusia najrzewal od dawna - Gazprom rzadal od
Bialorusi pozwolenie na przejecie kontroli nad jedynym Bialoruskim
monopolista "Biełtransgaz"em, lub podwyzszenia cen na gaz do ceny rynkowej. W
koncu po naradach u Putina, Gazprom zdecydowal sie na zakrecenie gazociagu...

Przy okazji dostawe gazu przerwano nie tylko do Bialorusi, gdzie 20 stopniowy
mroz, ale tez do Polski i zachodniej Europy...

serwisy.gazeta.pl/wyborcza/1,34513,1921336.html
--
Pozdr.
Wladyslaw
Edytor zaawansowany
  • borrka 21.02.04, 12:07
    Chcialbym, zeby arogancja zostala jakos ukarana, ale pewnie nic sie nie stanie.
    Obecny uklad: import surowcow energetycznych z Rosji, oszczedzanie wlasnych
    skromnych zasobow i export zachodnich towarow, jest niezwykle korzystny dla
    Zachodu.
  • kontrkultura 21.02.04, 12:37
    Bialorus to bagna i niewyobrazalna bieda. Lukaszenko bezradny dyktatorek, ktory
    zniechecil wszystkie spoleczenstwa zachodnie, wiec jedyne na co moze liczyc -
    na Rosje.

    Bialorus moim zdaniem ma szanse tylko bez Lukaszenki. Musza nastapic spore
    reformy i dopiero pozniej bedzie mozna na cos liczyc...

    Szkoda Bialorusow
    --
    Pozdr.
    Wladyslaw
  • clelia 21.02.04, 12:41
    ...jak w tytule. Umowa rosyjsko-białoruska została podpisana do końca miesiąca.
    Poza tym Rosja często używa kurka z gazem jako narzędzia polityki zagranicznej.
    To nie był pierwszy, i - jak niestety sądzę - ostatni raz.

    --
    Trzeba być subiektywnym w tej beznadziejnej epoce kultu mdłego obiektywizmu
    (Andrzej Bobkowski)
  • kontrkultura 21.02.04, 13:59
    Bialorus z Lukaszenko nie ma wyboru... z Rosja, albo zupelnie sama i to w ogole
    bez surowcow...
    --
    Pozdr.
    Wladyslaw
  • yigor 21.02.04, 17:57
    Ludzie, albo pozwoliliscie, zeby zrobiono wam wode z mozgu, albo sami
    probujecie zrobic to innym.
    Przeciez to nie byl szantaz ze strony Rosji!!!
    Szantaz byl ze strony odbiorcy gazy! "-nie bede placil, a nic mi nie zrobisz,
    bo jestem tranzytowym uzytkownikiem i moge z tego korzystac!"
    Rosja tylko zachowala sie adekwatnie i zdecydowanie.
    A czy Polska by zrobila inaczej, gdyby gaz plynal dokladnie w przeciwnym
    kierunku?

    To wlasnie jest glownym problemem z porozumieniem Polsko-Rosyjskim. Strona
    Polska widzi KAZDE zachowanie Rosji w czarnym swietle.
    Zamiast powiedziec, ze Rosja jest wielkoduszna, bo przez lata pomagala biednym
    Bialorusom, sprzedajac im tanio gaz, to sie mowi, ze jest zla, bo sprzedaje po
    normalnej cenie.

    Inna sprawa, ze to dodatkowy powod, zeby Rosja teraz szukala mozliwosci
    dostarczac gaz, unikajac tranzytu poprzez inne kraje. W koncu dotyczy to
    rowniez Polske. Anglia juz dala kase na rurociag przez Baltyk.

    To nie jest wojna i nie jest polityka. I wojna i polityka sa tylko srodkami w
    walce o gaz, a nie naodwrot.
    Pozdrawiam
  • borrka 21.02.04, 21:17
    Rosja jednostronnie zlamala umowe z Polska, nawet nie informujac o planowanej
    przerwie w dostawach. Cale to bajdurzenie o dobroci Matuszki obchodzi mnie tyle
    co zeszloroczny snieg.
    Zreszta Niemcow Matuszka, owszem poinformowala.
    Bo sie ich boi.
  • kontrkultura 22.02.04, 10:26
    Ciekawe, ze Niemcy zostaly poinformowane i mieli alternatywne mozliwosci.
    Polska miala do dyspozycji informacje tylko z www strony Gazpromu...

    --
    Pozdr.
    Wladyslaw
  • yigor 22.02.04, 13:46
    borrka napisał:

    > Rosja jednostronnie zlamala umowe z Polska, nawet nie informujac o planowanej
    > przerwie w dostawach. Cale to bajdurzenie o dobroci Matuszki obchodzi mnie
    tyle
    >
    > co zeszloroczny snieg.
    > Zreszta Niemcow Matuszka, owszem poinformowala.
    > Bo sie ich boi.

    Partnerow trzeba informowac, to prawda.
    Ale sama widzisz ze Twoj stosunek do wydarzen jest oparty przede wszystkim na
    niecheci do Rosji, a dopiero na podstawie tego interpretujesz fakty.
    Normalnie przeciez trzeba naodwrot: na podstawie faktow budowac swoj stosunek
    do stron wydarzen.
    Pozdrawiam
  • kontrkultura 22.02.04, 19:21
    To teraz Bor`ka wszystkiemu winien ???? :))))
    --
    Pozdr.
    Wladyslaw
  • yigor 22.02.04, 20:22
    kontrkultura napisał:

    > To teraz Bor`ka wszystkiemu winien ???? :))))

    Tak, Bor'ka potrafil "dawac gaz" bez umiaru, podtrzymujac (zreszta
    ogolnoslowianska) tradycje:)
  • kontrkultura 22.02.04, 20:29
    Igor napisal wlasnie cos nie bardzo milego, wiec usunelem jego post z nadzieja,
    ze dwie zasady tego forum beda w przyszlosci przestrzegiwane (nie bluzgom i
    nasizmowi).

    Zbiorczo powiem, ze nadzbyt zartobliwie zgodzil sie z tym, ze Bor`ka
    wszystkiemu winien.
    --
    Pozdr.
    Wladyslaw
  • kontrkultura 22.02.04, 20:31
    heh :) ... trudno to skomentowac...
    --
    Pozdr.
    Wladyslaw
  • yigor 22.02.04, 22:30
    kontrkultura napisał:

    > heh :) ... trudno to skomentowac...

    A to milo!
    Czyli na tym "Forum" tylko Administrator pozwala sobie pozartowac
    z "Bor'ki"!!!!????
    Teza o tym, ze Bor'ka potrafil wypic i ze z ta umiejetnoscia dobrze sobie radza
    wszystkie slowianie jest przejawem "nasizma", a skojarzenie powiedzenia "dac
    gazu" z uzyciem napojow wyskokowych "bluzganiem"?
    Prosze nie zartowac!!!
    Pozdrawiam, Panie Administrator.
  • kontrkultura 23.02.04, 16:33
    Uwierz mi, ze jesli Bor`ka uzyje wobec Ciebie okreslenia "lubisz puszczac gaz"
    skasuje taki post.

    Nie mam nic przeciwko zartom, ale sa tez normy etyczne, do przestrzegania
    ktorych rowniez zachecam.

    Co do kasowania, robie to bardzo niechetnie. Swoja droga, czy nie uwazasz, ze
    lepiej odrazu usuwac posty, ktore pozniej moga przekrztalcic to forum w stodole?
    --
    Pozdr.
    Wladyslaw
  • kontrkultura 23.02.04, 16:43
    Dziwie sie Twojej postawie. Gdy ktos krytykuje Rosje za cos, co rzeczywiscie
    mialo miejsce, oskarzasz te osobe o negatywny stosunek do Rosji i
    nadinterpretacji wydarzen...
    --
    Pozdr.
    Wladyslaw
  • yigor 25.02.04, 19:39
    Poprostu wydaje mi sie, ze w tym przypadku nie bylo szantaza ze strony Rosji,
    byl szantaz w jej strone.
    Ale wszystcy juz zapomnieli o tej sprawie. Niedlugo bedzie wiecej dostawcow i
    gaz bedzie rozny. Rosyjskiego gazu bedzie mniej, ale posrednicy beda mogli
    sprzedawac go drozej, poniewaz inne dostawcy sa drozszy. Tak ze swoje zarobia,
    a my im i tak zaplacimy.
    Pozdrawiam
  • kontrkultura 03.03.04, 20:01
    Ale nawet jesli uznac Ci racje, dlaczego nie uprzedzono w tej sprawie np.
    Polski, a wiecej - mogliby zapewnic alternatywne dostawy. Po drugie wylaczenie
    ludziom gazu zima w trzaskajace mrozy to jednak barbarzynstwo...
    --
    Pozdr.
    Wladyslaw
  • yigor 23.02.04, 17:40
    Sprobuje wytlumaczyc to, co zaszlo.
    Szanowny Adminie,
    uzylesz okreslenia Bor'ka (nie borrka) wiec zrozumialem ze nawjazujesz do nie
    mniej Szanownego Jelcyna, w ktorym upatrywalesz problemy dzisieszych stosunkow
    w UNP. Teraz widze, ze troche zadaleko mnie ponioslo skojarzenie, juz nie bede
    posadzac Cie o dowcipnosc.
    Uzylem okreslenie "dawac gazu" a nie "puszczac gazy". Dla mnie roznica
    oczywista, i nie spodziewalem sie, ze ktos, kto nie jest w stanie zrozumiec
    takiej roznicy, bedzie prowadzil temat, dotyczacy Rosji.

    Teraz rozumiem znacznie lepiej Twoja postawe w rozmowach, ktore tu odbywali sie.
    Niestety jestes zbyt daleko od tematow, ktore podejmujesz.

    Sproboj bawic sie w dziedzinach, ktore sa Tobie blizkie, zapewniam, ze sprawi
    to wiecej przyjemnosci.
    Pozdrawiam
  • kontrkultura 23.02.04, 18:17
    To teraz rozumiem, ze glupio wyszlo, bo mowimy o dwoch zupelnie roznych
    ludziach. Chodzi o to, ze "borrka" uzywal podpisu "Bor`ka". Znam go juz prawie
    rok z forum 'Swiat', wiec zawsze mowie do niego po staremu.

    Co do dowcipow o politykach to prosze bardzo, wybacz, ze zle zrozumialem Twoja
    wypowiedz...
    --
    Pozdr.
    Wladyslaw
  • yigor 25.02.04, 18:10
    Skoro tak, to moge spodziewac sie, ze informacja, ktora zapoczatkowala te
    nieporozumienie, zostanie naprawiona i mozna bedzie dalej spokojnie "forumowac"?
    pozdrawiam
  • kontrkultura 25.02.04, 18:42
    Niech Ci bedzie, ale nie musiales byc az na tyle ostry.
    --
    Pozdr.
    Wladyslaw
  • clelia 29.02.04, 23:36
    yigor napisał:

    > Ludzie, albo pozwoliliscie, zeby zrobiono wam wode z mozgu, albo sami
    > probujecie zrobic to innym.
    > Przeciez to nie byl szantaz ze strony Rosji!!!
    > Szantaz byl ze strony odbiorcy gazy! "-nie bede placil, a nic mi nie zrobisz,
    > bo jestem tranzytowym uzytkownikiem i moge z tego korzystac!"
    > Rosja tylko zachowala sie adekwatnie i zdecydowanie.
    > A czy Polska by zrobila inaczej, gdyby gaz plynal dokladnie w przeciwnym
    > kierunku?

    Zapominasz, że Rosji wcale nie przeszkadzało niepłacenie za gaz, dopóki miała
    nadzieje na przejęcie białoruskiego systemu gazociągów. To była prawdziwa
    stawka w tym szantażu.


    --
    Wszystko powinno się upraszczać na ile to możliwe, ale nie bardziej (Albert
    Einstein)
  • kontrkultura 22.02.04, 19:28
    W piątek w Sejmie zapachniało skandalem. W czasie debaty wywołanej wstrzymaniem
    bez uprzedzenia dostaw rosyjskiego gazu do Polski wiceminister gospodarki Jacek
    Piechota przemawiał około dwóch i pół godziny, do minimum skracając czas
    relacji telewizyjnej z wystąpień poselskich...

    gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,52981,1924515.html
    --
    Pozdr.
    Wladyslaw

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka