24.05.19, 22:16
(nie samą polityką forum żyje, więc postanowiłem napisać coś innego - okiem amatora)


Do pojęcia SmartCity wszyscy już się zdążyli przyzwyczaić, ale ponieważ nic spektakularnego się dotychczas nie działo, to w świadomości istnieje tylko powszechnie ignorowane hasło. Teraz jednak zaczyna się już coś dziać, czyli zaczynamy (w niektórych miastach) zarządzać przestrzenią publiczną w sposób kompleksowy. Najprostsze przykłady to:
- automatyczna regulacja oświetlenia na poziomie całego miasta,
- automatyczne przekierowanie ruchu samochodów z dróg bardziej obciążonych na mniej obciążone (lub w przypadku zdarzeń losowych np. zerwania linii energetycznej, połamania drzew),
- automatyczne wykrywanie dziur w drogach, czy zniszczonych wiat przystankowych,
- automatyczne informacje o bieżących wolnych miejscach parkingowych (i nie tylko na parkingach, ale także o miejscach postojowych wzdłuż dróg).

Zatrzymam się przy tym ostatnim punkcie. Już teraz są gotowe systemy w sprzedaży mierzące wykorzystanie miejsc do parkowania wzdłuż dróg w centrach miast (i docelowo przekazujących je kierowcom). Problem jest taki, że istniejące opierają się na czujnikach (+transmisja danych do zbiorczego systemu), które nie do końca sobie radzą, bo ludzie "na chodniku" w centrach miast różnie parkują/stają, są różnej wielkości samochody itp., plus jeszcze to, że jest kłopotliwe w montażu, podpięciu do sieci, utrzymaniu i w ogóle drogie. Ale jest pomysł, aby zamiast każdemu obiektowi z przestrzeni publicznej wbudowywać czujniki (i podłączyć do sieci) zrobić to inaczej. Można monitorować stan każdego elementu przestrzeni publicznej przy pomocy urządzeń zewnętrznych - powiedzmy, że dronów. Czyli wszystkie elementy są opisane cyfrowo wraz z aktualnymi ich właściwościami i stanem w czasie rzeczywistym. Brzmi jak sci-fi? No już nie jest to sci-fi.
Tylu dronów nie ma, ale są w miastach samochody. Samochody elektryczne to zupełnie inny wszechświat, ale już nawet obecnie produkowane samochody spalinowe są tak naszpikowane elektroniką, że przy niewielkiej modyfikacji mogą posłużyć za platformy zbierające informacje o tym, co się dzieje w mieście (i nie tylko tych dotyczących ruchu drogowego, ale wszystkiego co się znajdzie w zasięgu "wzroku" tych pojazdów). Taki pojazd jeździ po mieście i na bieżąco zbiera informacje z otoczenia. Trzeba tylko (#) ten pojazd podpiąć pod sieć, przesłać zbierane dane do chmury, przetworzyć je, i zwrotnie przesłać informację do wszystkich potencjalnych jej potrzebujących. Sieć 5G jest tu niezbędna, potrzebna jest ogromna przepustowość sieci, aby wszystkie te informacje można było przesyłać w trybie rzeczywistym obie strony.
To wykracza także dalej, bo miejsca parkingowe w centrach miast obecnie są dla każdego dostępne wg zasady "kto pierwszy ten lepszy", ale może system powinien wskazywać kierowcom miejsca do zaparkowania wg innego algorytmu? inaczej ich kolejkować? No i się zaczyna, bo zwykła informacja o stanie faktycznym może posłużyć do zarządzania ludźmi w miastach. (na razie amerykański Intel Mobileye jest liderem w tej branży). Jeżeli komuś się wydaje, że ludzkie zachowania są za bardzo nieprzewidywalne, aby tym zarządzać, to jest w błędzie, każdy marketingowiec mu to wytłumaczy, że niekoniecznie tak jest.
Edytor zaawansowany
  • leny20-4-7 27.05.19, 16:21
    Hej.
    Mniej więcej pod koniec zeszłego roku miałem pomysł, aby uruchomic taką apkę dotyczącą miejsc postojowych w Wawie. Zrodziłą się na wkur***wie, gdy prawie godzinę kluczyłem po pewnym obszarze pomstując, że wystarczyłoby zrobic "takie coś" jak w prakingach podziemnych. Zaznaczam, że poza ideę/pomysł nie wyszedłem, bo wszedłem w produkcję opakowań, ale podobne kwestie rozważałem, które Ty opisałeś powyżej. Nowy jest tylko ten algorytm przydziału miejsc. Można go, albo super zmonetyzowac (tzn wykupujesz premium=masz info o miejscach pod PKiNem), albo..."upartyjnic"(dawac wrzutki tylko "swoim"/zasłużony"). Ciekawe.

    5G, czujki, smartapki. Technicznie, to nie jest aż takie trudne(poza 5G of kors), ale pytanie brzmi: kto za to zapłaci? Jaką czesc uzytkowników dróg stanowią "janusze", którzy parkują na trawnikach, czy gdziebądź, aby nie zapłącic 3,5zł/h oficjalnego parkingu?

    Widziałeś, dziś poszło info, że po raz pierwszy od lat (bodajże 2013) zmiejszyła się baza zasobów pracy/zatrudnienie (według BAEL+korekta na migrację nadal nad 0), z jakiego powodu? Przy stopie bezrobocia na 3,7% nie ma już kim pracowac? Czy coś innego może miec przyczynę?

    Super że się odzewałeś!

    ps. mam masę taniego prądu, z maleącym krańcowym kosztemsmile Możesz podac jakieś przykłady prądożerczych "biznesów".
  • deluc 28.05.19, 15:11
    Biznesy prądożercze ?
    Piec indukcyjny - zastosowanie przetapianie metali, odlewy - wiem niewiele więcej i to od kolegi - kolega zna jednego rzeźbiarza-odlewnika.
    Chłodnie ?
    Serwerownie, farmy serwerów ?
  • leny20-4-7 28.05.19, 16:31
    Dziękuję ci bardzo!
    Szczególnie ciekawe te serwerownie.

    Ja rozważałem właśnie produkcję lodu w kostkach, ale 1. syn mojego klienta jest nr 1 w kraju w tym i wiem, że facet jest nie do wygryzienia, 2. byle bakteria, pył, etc i już sanepid, tvn i gazetasmile
    Myślałem/myślę też nad kopaniem Bitcoina, ale to muszę w weekend poczytac, jak się za to zabrac.

    W czasie "dnia rodziny" w przedszkolu syna, jeden z rodziców podpowiedział, że ładowani eakumulatorów do tych wszystkich shared maszyn. Ale rowery odpadają, karkołomne bardzo jest rozwożenie między 5-7 rano we wskazane punkty.

    Jak cie najdzie coś więcej, to plis daj znac.
  • oka_blysk 31.05.19, 18:13
    Jak będziesz miał elektryczny samochód i źle zaparkujesz, to policja/straż miejska zostanie automatycznie poinformowana przez twój samochód (albo samochód obok), że źle zaparkowałeś. Przyjdą na gotowe, założą blokadę i już. To się nazywa racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi. Może nawet wprowadzi się nowe prawo: Dostaniesz mailem nagranie jak wysiadasz ze swojego źle zaparkowanego samochodu, i to od razu wraz z kwitkiem do zapłaty mandatu. REWELACJA! (półżarem).
  • oka_blysk 31.05.19, 18:13
    Jak z Youtube Google - Ty jesteś odbiorcą końcowym treści, ale płaci za to strona trzecia korzystająca z dostępu do twoich danych lub poprzez ogłoszenia (czyli w zasadzie znów pierwszy punkt).
    W mieście system będzie w posiadaniu władz miejskich, ten ogólny, ale ten dodatkowy będzie właśnie w zarządzaniu przez firmy typu Google. Chcesz znać informacje o korkach w mieście? - podłącz się do sieci Google (a oni już Cię shandlują dalej).

    Tak to widzę.
  • oka_blysk 31.05.19, 18:14
    lub tramwajem, lub samochodem

    (ciąg dalszy wpisu rozpoczynającego wątek)

    Można tak ustawić światła, że się spóźnisz. A może ktoś stwierdzi, że jest jakaś grupa społeczna, która jest bardziej produktywna niż inna, i to tej grupie należy się przywilej lepszego przemieszczania po mieście: do pracy, do przedszkola, do kosmetyczki? Może jakieś grupy osób powinny się częściej spotykać, a może wprost przeciwnie.

    Może na Śląsku górnicy będą mieli zieloną falę w transporcie miejskim, aby lepiej im się żyło?
    Bo może nie tyle produktywność, co przełożenie na społeczność lokalną (władzę) będą mieli silniejszą od innych?
    Nowe hozyzonty zarządzania ludnością w miastach się otwierają, bo to będzie zarządzanie (docelowo) jednym kliknięciem myszki.

    I umożliwiają zejście na poziom pojedynczych osób.
  • oka_blysk 31.05.19, 18:27
    Wchodzimy na takie tematy politycznie niepoprawne, a tutaj na forum ciężko by było wyciągać dane i je kompleksowo omawiać.

    Bo trudno dyskutować na poważnie o rynku pracy próbując pomijać pewne tematy, typu: Dlaczego kobiety zarabiają mniej od mężczyzn? odpowiedź: Bo mniej wydajnie pracują od mężczyzn. Bo mają gorsze wykształcenie zawodowe.
    I się zaczyna ..., ale tak jest. Nie twierdzę, że kobiety mniej pracują w życiu, tylko tak się składa, że pracują zarobkowo mniej niż mężczyźni, a wysokość pensji to mierzy, bo opieka nad dziećmi, bo mniej "nadgodzin", bo są skupione w zawodach gorzej płatnych - przedszkolanka po studiach (czy nauczycielka angielskiego w prywatnej szkole językowej) zarobi tyle i tyle, ale już facet po zawodówce jeżdżący tirem po Europie (ale w polskiej firmie) zarobi już 10.000,00 PLN miesięcznie itp., itd.

    ==================
    Ale do celu:
    Wierzę (bo co mi pozostało innego?) w pracowitość Polaków, i wierzę w zbliżenie się polskiego wskaźnika zatrudnienia do tego ze Szwecji. Mamy jeszcze zasoby, a że coś spadło, to nie znaczy, że nie wzrośnie już nam nigdy - mamy zasoby jeszcze do wykorzystania.
  • oka_blysk 02.06.19, 19:09
    Prof. Shashua at MVA Tokyo 2019: AI & Computer Vision Applied to Autonomous Driving

    Jak ktoś ma chwilę czasu, to polecam od 49 minuty do końca (razem 6 minut):
    youtu.be/URIrWETDO8U?t=2934
  • oka_blysk 07.06.19, 19:56
    Nikogo to nie rusza, więc ostatni raz poniżej przesyłam coś z Youtube.

    To nie tylko identyfikowanie obiektów wzdłuż ulic, ale także o czym nie mówią, to zczytywanie tablic rejestracyjnych innych pobliskich pojazdów, być może identyfikacja przechodniów w otoczenie pojazdu, czy rozpoznanie samych kierowców i pasażerów z sąsiednich samochodów, ale może też będą monitorować nasze zachowania w samym pojeździe (gdzie patrzymy, co mówimy). Będziemy mieli Aleksę, Siri i Goggle Now teraz także w samochodzie.

    Nowe możliwości.

    www.youtube.com/watch?v=uIvtK5Sb1jk
    www.youtube.com/watch?v=2iZFQ-vCm48

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.