Żal po stracie...... Dodaj do ulubionych


ŻAL PO STRACIE

Żal po stracie – inaczej mówiąc żałobę, przeżywamy wszyscy, a jednak nie zawsze rozumiemy, czym naprawdę jest. W życiu każdego z nas jest tych żalów więcej, niż nam się wydaje. Mówiąc prosto, żal jest naszą reakcją, jest procesem, przez który przechodzimy za każdym razem, gdy coś utraciliśmy, lub doznaliśmy jakiejś krzywdy.

Dla osób uzależnionych jest to żal po stracie "uzalezniacza".
Praca nad żalem po stracie oznacza pełne zdrowienie i zapobiega nawrotom choroby.

Jak wyglądają fazy przeżywania straty?

- Izolacja (to nie ja jestem alkoholikiem, narkomanem.... itd)
- Bunt -ja ci pokażę, mogę pić ( brać....itd) jak chcę, i ile chcę!
- Targowanie się (może oni sie mylą , może uda mi się pić kontrolowanie)
- Depresja (mnie już nic nie pomoże)
- Akceptacja (szukanie nowego wyjścia)

Reakcje nie wprost na stratę:
1. Nadmierna aktywność
2. Wrogość do rodziny i lekarzy
3. Nabywanie symptomów choroby ukochanej osoby
4. Nadużywanie środków farmakologicznych.
5. Objawy psychosomatyczne
6. Niezdolność do trwałego, celowego działania
7. Patologiczne poczucie winy – karanie się.

Źle przeżywana strata – to tkwi w naszej kulturze. Nie dostrzegamy, że to proces postępujący (kumultatywny), pozbawiający nas energii i radości życia.

Jesteśmy źle przygotowani do radzenia sobie ze stratą:

1. Nauczono nas, jak zdobywać a nie stracić
2. Nauczono nas fałszywych przekonań o radzeniu sobie z żalem po stracie:
- Trzeba głęboko chować swoje uczucia
- Trzeba zrekompensować stratę (znajdź coś innego na to miejsce)
- Przeżywaj stratę sam
- „Czas leczy rany (uczy to bierności)
3. Nauczono nas fałszywych przekonań o traktowaniu przeszłości, iż nie działo się więcej i lepiej
4. Boimy się angażować, aby nie przeżywać bólu.

Podobnie inne osoby są źle przygotowane do pomagania nam po poniesieniu straty:

1. Nie wiedzą, co powiedzieć
2. Boją się naszych uczuć
3. Próbują zmienić temat
4. Podchodzą do tego rozumowo
5. Myślą, że pomaga, gdy jesteś cały dzień zajęty.
7. Chcą utwierdzić nas w wierze (Bóg tak chciał)

Jak sobie poradzić z żalem po stracie?

1. Przede wszystkim zobaczyć problem:
Dostrzeżenie, że to, czego uczyliśmy się w treningu społecznym jest nie przydatne, np. stwierdzenie: „czas leczy rany” jest szkodliwe, bo uczy bierności.
h. Powracanie „o zdrowia” na pokaz – powoduje tłumienie uczuć
2. Podzielić się z kimś swym żalem po stracie
3. Nie blokować emocji (relacja, otwartość, intymność)
4. Zobaczyć, co robisz, aby nie kontaktować się ze swoimi emocjami , uciekać od siebie.
5. Wykres strat

Nawet najmniejszy ruch w tym kierunku, aby zmienić coś u siebie powoduje ulgę.

U alkoholika oprócz strat, jakie mógł ponieść normalnie w życiu (śmierć kogoś bliskiego, rozwód, utrata zdrowia), wiele strat było spowodowanych alkoholem.

Mimo to samo rozstanie się z alkoholem także wyzwala poczucie straty. Żegna się, traci to (często jest mu to wydzierane siłą, przymusem), co nadawało mu sens życia, koiło ból, cierpienie.


Pożegnanie się z uzalezniaczem, rozstanie się z nim świadomie ,powinno obejmować wszystkie dobre, i złe strony. Pożegnanie oznacza wyłączenie go ze swego życia raz na zawsze.

--
Rzeczy dla których warto żyć
nie sposób wymyśleć - trzeba je czuć :-)
Przeczytaj całą dyskusję
  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

WIĘCEJ O ZDROWIU:

Drętwienie rąk i nóg

Jest się czego bać?

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.