Dodaj do ulubionych

Akcyza za sprowadzane samochody

IP: *.aster.pl / *.acn.pl 10.06.04, 15:09
Uważam, że musimy się postawić. Nie mogą nami rządzić chorzy urzędnicy-
celnicy, których de facto już dawno nie powinno być. Każą nam płacić jakieś
characze, za co ???
Wyrzucamy pieniądze w błoto, dróg nie ma, bezpieczeństwa nie ma, służby nie
ma, państwa nie ma.
Ja już wysłałem pisma do Komisji Europejskiej w Polsce i Brukseli. Im więcej
takich pism wpłynie tym szybciej zrobią z naszymi urzędnikami porządek.
Służę treścią takiego pisma. Pozdrawiam
Obserwuj wątek
        • Gość: Pepe Re: Akcyza za sprowadzane samochody IP: *.aster.pl / *.aster.pl 11.06.04, 13:56
          Warszawa, 07.06.2004r.



          SKARŻĄCY:

          Imię i nazwisko: Grzegorz Jankowski
          Narodowość: Polska
          Adres: Redakcja Gazety FAKT
          Al. Jerozolimskie 181, 02-222 Warszawa, Polska
          Tel. 48 22 608 55 54
          Fax 48 22 608 55 08



          REPREZENTANT:

          Imię i nazwisko: Artur Adamowicz
          Narodowość: Polska
          Adres: Redakcja Gazety FAKT
          Al. Jerozolimskie 181, 02-222 Warszawa, Polska
          Tel. 48 22 608 55 79
          Fax 48 22 608 55 08
          e-mail: aadamowicz@efakt.pl




          SKARGA DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ NA RZECZPOSPOLITĄ POLSKĄ O WYDANIE AKTU PRAWNEGO
          Z NARUSZENIEM PRAWA WSPÓLNOTOWEGO

          Działając w imieniu Skarżącego (pełnomocnictwo w załączeniu), upoważniając
          Komisję Europejską (dalej "KE") do przetwarzania danych osobowych moich i
          Skarżącego w kontaktach z władzami Rzeczpospolitej Polskiej w zakresie objętym
          niniejszym pismem, zarzucam Rzeczpospolitej Polskiej (dalej "RP") naruszenie
          prawa wspólnotowego poprzez zamieszczenie w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o
          podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257, dalej "Ustawa") oraz rozporządzeniu
          Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku
          akcyzowego (Dz.U. Nr 87 poz. 825, dalej "Rozporządzenie") przepisów sprzecznych
          z art. 25, 28 i 90 Traktatu Wspólnot Europejskich (dalej "TWE") oraz
          postanowieniami dyrektyw 92/12/EWG i 70/50/EWG.
          Ponadto wnoszę o uwzględnienie niniejszego pisma i podjęcie działań
          przewidzianych TWE w celu stwierdzenia naruszenia prawa wspólnotowego przez
          Europejski Trybunał Sprawiedliwości (dalej "ETS") oraz wezwania RP do jego
          usunięcia.




          UZASADNIENIE

          A. Stan prawny w RP wprowadzony Ustawą i Rozporządzeniem.

          I. Stawki akcyzy. Zgodnie z art. 10, 75, 81 i 82 Ustawy podmiot dokonujący
          sprzedaży używanego samochodu przed jego pierwszą rejestracją na terytorium
          kraju, importerzy samochodów używanych oraz podmioty dokonujące nabycia
          wewnątrzwspólnotowego samochodów używanych są zobowiązane do zapłaty akcyzy w
          maksymalnej wysokości 65% ceny nabycia samochodu. Zgodnie z § 7.2.
          Rozporządzenia należną kwotę akcyzy oblicza się według następującego wzoru: Su
          = Sn + 12 x (W-2), gdzie Su to obliczana stawka akcyzy na konkretne auto, Sn -
          3,1% ceny nabycia (na auta z silnikiem do 2.000 cm3) lub 13,6% ceny zakupu (na
          auta z silnikiem powyżej 2.000 cm3), a W to wiek auta. Dodatkowo, "wliczając
          rok produkcji jako pierwszy rok kalendarzowy", pojazd wyprodukowany w 2004 r.
          dzisiaj traktowany jest jako roczny, a wyprodukowany w 2003 r. - jako dwuletni.

          Wobec powyższego za pojazd osobowy z silnikiem do 2.000 cm3 z 2003 r., który
          zostanie sprowadzony z któregokolwiek państwa członkowskiego, nabywca lub
          importer zapłaci podatek akcyzowy w wysokości 3,1% ceny nabycia pojazdu, zaś w
          2005 r. to samo auto będzie traktowane przez służby celne jako trzyletnie i
          należna akcyza wyniesie wówczas 15,1% ceny jego zakupu. W 2006 r. ten sam
          pojazd po sprowadzeniu do Polski będzie objęty akcyzą 27,1% ceny nabycia,
          natomiast w przypadku auta 8-letenigo (7-letniego w przypadku, gdy ma silnik
          powyżej 2.000 cm3) akcyza osiągnie najwyższą stawkę 65% ceny zakupu auta,
          przewidzianą w ustawie.

          II. Termin zapłaty akcyzy i wymagane dokumenty. Zgodnie z art. 81 Ustawy
          podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego
          niezarejestrowanego na terytorium RP, jest obowiązany złożyć deklarację
          uproszczoną do naczelnika właściwego urzędu celnego w ciągu 5 dni licząc od
          dnia zakupu pojazdu i dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą
          rejestracji samochodu w Polsce. Należy wyraźnie podkreślić, że podmioty
          dokonujące zakupu samochodów używanych zarejestrowanych na terytorium RP nie są
          zobowiązane do zapłaty akcyzy i dopełniania uciążliwych formalności (w
          szczególności powrotu do Polski w ciągu 5 dni od daty nabycia pojazdu)
          opisanych powyżej.


          B. Sprzeczność przepisów Ustawy i Rozporządzenia z prawem wspólnotowym.

          Zdaniem Skarżącego, przepisy Ustawy i Rozporządzenia regulujące następujące
          obowiązki podatnika importującego używane samochody na terytorium RP:

          a) obowiązek zapłacenia akcyzy wyłącznie od samochodów używanych importowanych
          przed pierwszą rejestracją b) obowiązek złożenia w Urzędzie Celnym deklaracji
          uproszczonej (dalej "Deklaracja") w ciągu 5 dni od dnia nabycia pojazdu mają
          charakter jednoznacznie dyskryminacyjny i są sprzeczne z treścią TWE oraz
          dyrektywami wydanymi w tym zakresie.

          I. Niezgodność przepisów Ustawy i Rozporządzenia z art. 25, 28 i 90 TWE.
          Zgodnie z artykułem 25 TWE cła przywozowe i wywozowe lub opłaty o skutku
          równoważnym są zakazane między Państwami Członkowskimi. Treść orzeczenia ETS C-
          26/62 wydanego w sprawie NV Algemene Transport en Expeditie Ondernemig van Gend
          & Loos przeciwko Netherlands Inland Revenue Adminsitration potwierdza, że art.
          25 TWE zawiera "jasny i bezwarunkowy zakaz, który nie jest pozytywnym, ale
          negatywnym obowiązkiem i państwa członkowskie nie mają możliwości uchylenia się
          od jego wykonania, co mogłoby uzależnić jego realizację od podjęcia jakiegoś
          środka prawnego na podstawie prawa krajowego. Realizacja art. 25 TWE nie wymaga
          jakiejkolwiek interwencji legislacyjnej ze strony państwa".

          Skutkiem nałożenia cła przywozowego na określone towary jest ograniczenie
          importu tych towarów i ochrona rynku wewnętrznego ich rodzimych odpowiedników.
          Akcyza, wprowadzona wyłącznie na te samochody używane, które zostały nabyte w
          innym państwie członkowskim, ma charakter dyskryminacyjny i zmierza do
          ograniczenia ich przywozu na terytorium RP, a tym samym jako opłata o skutku
          równoważnym do cła powinna być zniesiona w polskim porządku prawnym.


          Unia Europejska stanowi jeden obszar celny, na którym obowiązuje zasada, że
          obciążenia fiskalne nałożone na używany pojazd przywieziony z innego kraju
          członkowskiego nie mogą być wyższe niż udział podatków zawarty w cenie aut na
          rynku krajowym.

          Zasada ta znajduje potwierdzenie w art. 90 TWE, stanowiącym, że "żadne Państwo
          Członkowskie nie nakłada bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych Państw
          Członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych,
          które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe", oraz w
          orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 9 maja 1985 r. w
          sprawie C-112/84 Michel Humbolt v Directer des services fiscaux, w którym
          podkreślono, iż art. 90 TWE zabrania takiego zróżnicowania stawek podatku
          nakładanego na samochody, które w praktyce dotyczy głównie samochodów
          importowanych z innych krajów członkowskich, a tym samym stanowi formę ukrytej
          dyskryminacji towarów pochodzących z tych krajów.

          Samochody używane zarejestrowane i niezarejestrowane na terytorium w RP
          stanowią niewątpliwie produkty podobne, dlatego różnicowanie podatków
          wewnętrznych nakładanych na te produkty, a w szczególności nakładanie ich na
          tylko jeden z tych produktów stanowi oczywiste naruszenie zakazu
          dyskryminacji "podatkowej", wyrażonej w art. 90 TWE.

          Stanowisko Skarżącego znajduje potwierdzenie również w orzeczeniu z dnia 12
          września 2002 r. (sprawa C-101/00) Tulliasiamies, Antti Siilin przeciwko
          Finlandii, wydanym przez ETS w sprawie o szykanowanie handlu autami używanymi,
          wytoczonej przez obywatela Finlandii. W powołanym wyroku ETS uznał za
          niedopuszczalną sytuację, w której w cenie porównywalnego pojazdu na rynku
          wewnętrznym podatki stanowią około 25 procent, natomiast w cenie podobnych aut
          używanych, sprowadzonych w imporcie prywatnym, stanowią one aż 40-70 procent.
          Wskutek nałożenia akcyzy podobne niedopuszczalne proporcje ustaliły się również
          na polskim rynku, co zdaniem Skarżącego, wymaga niezwłocznej interwencji
          organów wspólnotowych w celu usunięcia naruszeń prawa wspólnotowego z polskiego
          porządku prawnego.


          W opinii Skarżącego sprzeczny z prawem wspólnotowym jest także przewidziany w
          art. 81 Ustawy obowiązek nałożony na "podmioty dokonują
          • Gość: Pepe Re: Akcyza za sprowadzane samochody IP: *.aster.pl / *.aster.pl 11.06.04, 13:57
            Już większość z nas ma dosyć urzędniczego państwa polskiego i łamania
            wszelkich możliwych zasad moralnych, a nawet traktatów międzynarodowych.
            Co nam dało huczne wstąpienie do Unii Europejskiej - kolejny podatek
            akcyza, za dobro niezharmonizowane jakim jest samochód, nawet już słowa
            polskiego nie można użyć.
            Załączam kopię pisma jakie skierowało już wielu z nas - tych którzy
            odważyli się kupić w innym kraju samochód, bo do czegoś jest nam potrzebny i
            próbować go zarejstrować w naszym kraju do Przedstawicieli Komisji Europejskiej
            w Warszawie 0 Brukseli.
            Głupota naszego kraju polega na tym, że z każdego litra paliwa nasze zacne
            państwo ma aż 65% czystego dochodu, nie robiąc nic. Zatem każdy normalnie
            liczący menadżer pozwoliłby rejestrować jak największą ilość samochodów, a do
            tych z dużymi silnikami dodawał jeszcze gratis ubezpieczenie, żeby na pewno jak
            najwięcej jeździły.
            Ale nasi urzędnicy nie umieją liczyć w ten sposób, przecież oni od lat
            uczyli się jak gnębić petentam, jak uprzykrzyć mu dzień w urzędzie, żeby jak
            najrzadziej do niego wracał, żeby to był jego dzień ostatni.
            Macie Państwo ciekawy temat do zbadania, jeśli się Wy za to nie wezmiecie
            to już w tym kraju nie ma innej siły.
            Załączam treść pisma jakie każdy z nas wysłał do instytucji unijnych celem
            wyegzekwowania praw obywatel Unii Europejskiej.



            Dzień dobry,

            Niniejszym zaskarżam opłatę akcyzową wraz z dodatkowymi opłatami za zakupiony
            w jednym z krajów Unii Europejskiej samochód używany i sprowadzony do Polski.
            Uważam, że jest to jawna dyskryminacja produktów z innych państw należących
            do Wspólnoty. Ministerstwo Finansów stara się ukryć pod nazwą „akcyza” podatek
            o takim samym skutku jak cło. Nie będę rozwijał tego tematu, ponieważ ta sprawa
            jest już na pewno znana w Komisji Europejskiej.
            Moje oburzenie wzbudza także opłata (ok.150 zł) pobierana w Urzędach
            Skarbowych za wydanie dokumentu zwalniającego z opłaty podatku VAT na samochód
            używany kupiony na terenie UE. Uważam taką opłatę za wykorzystywanie
            podatników, którzy posiadając już dokument zakupu auta używanego posiadają
            dokument potwierdzający fakt, że taki podatek został już zapłacony przez
            pierwszego właściciela kilka lat temu przy kupnie samochodu. Jest więc
            oczywiste, że podatku VAT nie powinno się płacić, a mimo to przy rejestracji
            pojazdów wymagają takiego dokumentu wartego w Urz. Skarbowym ok.150 PLN.
            Zwracam się z prośbą o wyjaśnienie sprawy i w miarę możliwości o
            poinformowanie mnie o skierowaniu tej sprawy do Komisji Europejskiej, gdyż co
            na dodatek Urzędy Celne, których wewnątrz Unii nie ma zaczynają straszyć osoby,
            które dokonały zakupu auta, że będą weryfikować ceny zakupu do 2009 roku. Mam
            pytanie na jakiej podstawie prawnej Urzędy Celne mają takie pełnomocnictwa.
            Na jakiej podstawie będą wydawać zaoczne wyroki, nie oglądając i nie wyceniając
            tychże sprowadzanych aut?
            Jak można podważać umowy cywilne ?
            Jest to absurd państwa polskiego, który dla dobra nas wszystkich należy szybko
            wyeliminować.
            Jest to jawne łamanie artykułu 90 Traktatu Europejskiego, który to zabrania
            państwom członkowskim nakładania wyższych podatków na towary przywożone z
            innych krajów Wspólnoty niż na podobne towary krajowe. Komisja przytacza przy
            tym orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (m.in. sprawy o
            sygnaturach C-345/93 i 393/98).
            Z góry dziękuję za odpowiedź i zajęcie się w/w sprawą
            • Gość: rrr Re: Akcyza za sprowadzane samochody IP: *.tpi.pl 11.06.04, 14:46
              Na razie podatki rejestracyjne nie podlegają harmonizacji w ramach Unii.
              Komisja Europejska planuje jednak zgłosić we wrześniu br. propozycję dyrektywy
              ujednolicającej metodę kalkulacji tych podatków w przypadkach „trwałego
              przemieszczania” samochodów z jednego kraju Wspólnoty do drugiego.
              (Gazeta Prawna) ( www.google.pl/search?
              q=cache:ZkaxvKGq45cJ:www.etransport.pl/etransport/info.php%3Fid%3D973%26menu%
              3DAktualno%C5%9Bci+komisja+europejska+akcyz%C4%99&hl=pl&lr=lang_pl )
                    • Gość: Pepe Re: Akcyza za sprowadzane samochody IP: *.aster.pl / *.aster.pl 11.06.04, 15:07
                      Polska w oczywisty i nie budzący żadnych wątpliwości sposób nakładając na
                      sprowadzane z innych państw UE samochody akcyzę, i nie nakładając jej na
                      polskie, narusza art. 90 TWE. Skoro na tak jawne i oczywiste wskazanie tych
                      uchybień przez Brukselę Polska nie reaguje, to oczywiście zostanie wszczęte
                      postepowanie o naruszanie Traktatu, co dla Polski (przecież nie z niemieckich
                      podatków) będzie potężnym wydatkiem. Z pewnością kara ta przekroczy
                      wielokrotnie wartość bezprawnie pobranej akcyzy. Wniosek jest jeden: odsetki
                      skarbowe przekraczają 13%. Żaden bank w PL nie daje takiego oprocentowania i to
                      pewnego. Proponuję zakup samochodu w Unii (poza PL), zapłacenie jak najwyższej
                      akcyzy i potraktowanie tego (akcyzy) jak lokaty. Należy jedynie pamiętać, żeby
                      przed upływem 5 lat wszcząć postępowanie o zwrot bezprawnie pobranej akcyzy.
                      Polska zapłaci. Kosztem wszystkich podatników. Nasze władze mogłyby niekiedy
                      pomyśleć, zanim narażą nas wszystkich swoją głupotą na kary z Unii. Nie można
                      być trochę w ciąży, tak jak i w Unii, prawo należy sharmonizować...
                      • Gość: Pepe OPINIA-konsultanta w dziale doradztwa podatkowego IP: *.aster.pl / *.aster.pl 11.06.04, 15:17

                        Szymon Parulski, konsultant w dziale doradztwa podatkowego
                        PricewaterhouseCoopers

                        Według przepisów wspólnotowych, państwa członkowskie są uprawnione do
                        wprowadzania lub utrzymywania podatków pośrednich nakładanych na inne wyroby
                        niż określone w dyrektywach akcyzowych, tj. paliw, wyrobów alkoholowych i
                        tytoniowych. Warunkiem wprowadzenia tego rodzaju podatku jest brak dodatkowych
                        formalności związanych z przekraczaniem granicy. Jednak Europejski Trybunał
                        Sprawiedliwości w jednym ze swoich orzeczeń wskazał, iż państwa członkowskie są
                        uprawnione do nakładania podatków pośrednich na używane samochody z innych
                        krajów członkowskich, niemniej jednak wysokość opodatkowania nie może
                        przekraczać kwoty, jaką samochód ten byłby obciążony, w sytuacji gdyby był
                        wyprodukowany w państwie przeznaczenia. Mając na uwadze, że projektowane stawki
                        akcyzy na samochody używane sprowadzane z innych państw członkowskich będą
                        znacząco wyższe od tych na samochody nowe, są pewne argumenty za tym, aby
                        uznać, że projektowane przepisy akcyzowe pozostają w sprzeczności z przepisami
                        prawa wspólnot europejskich oraz stanowiskiem.

Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się