Dodaj do ulubionych

akcyza na samochód sprowadzany - pilne :))

IP: *.uznam.net.pl / *.uznam.net.pl 17.06.04, 22:00
Mam do sprowadzenia BMW-318 rok pord. 1991 - wartość samochodu 800 euro. ile
zapłace akcyzy w polsce? (wiem ze ubezpieczenie w niemczech wyniesie 100
euro) i do kiedy mozna sporwadzać samochody na zasadach dzisiejszych? ponoć w
urzędzie celnym pobierana jest akcyza od wartości przedstawionej na umowie
kupna-sprzedarzy. poroszę o pomoc

dzięki
Obserwuj wątek
    • Gość: S. Baca Re: akcyza na samochód sprowadzany - pilne :)) IP: 62.181.161.* 18.06.04, 10:15
      1) Wpisz w umowie z Niemcem 50 EURO jako wartosc pojazdu i w ogole odmawiaj
      dyskusji z urzedasem, jesli bedzie cokolwiek probowal kwestionowac, bo nie ma
      takiego prawa,

      2) jesli nie jest to mozliwe, zaplac tym sqrvysynom te 65% od 800 eur, ale od
      razu zloz wniosek o zwrot zaplaconej kwoty jako sprzecznej z prawem UE. Jak juz
      Trybunal potwierdzi, ze haracz ten jest sprzeczny z prawem wspolnotowym,
      odzyskasz zaplacone pieniadze, a odsetki zwroci ci pofatnik, czyli budzet
      panstwa.
      • Gość: Pepe Re: akcyza na samochód sprowadzany - pilne :)) IP: *.aster.pl / *.aster.pl 18.06.04, 10:42
        SKARGA DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ NA RZECZPOSPOLITĄ POLSKĄ O WYDANIE AKTU PRAWNEGO
        Z NARUSZENIEM PRAWA WSPÓLNOTOWEGO

        Działając w imieniu Skarżącego (pełnomocnictwo w załączeniu), upoważniając
        Komisję Europejską (dalej "KE") do przetwarzania danych osobowych moich i
        Skarżącego w kontaktach z władzami Rzeczpospolitej Polskiej w zakresie objętym
        niniejszym pismem, zarzucam Rzeczpospolitej Polskiej (dalej "RP") naruszenie
        prawa wspólnotowego poprzez zamieszczenie w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o
        podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257, dalej "Ustawa") oraz rozporządzeniu
        Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku
        akcyzowego (Dz.U. Nr 87 poz. 825, dalej "Rozporządzenie") przepisów sprzecznych
        z art. 25, 28 i 90 Traktatu Wspólnot Europejskich (dalej "TWE") oraz
        postanowieniami dyrektyw 92/12/EWG i 70/50/EWG.
        Ponadto wnoszę o uwzględnienie niniejszego pisma i podjęcie działań
        przewidzianych TWE w celu stwierdzenia naruszenia prawa wspólnotowego przez
        Europejski Trybunał Sprawiedliwości (dalej "ETS") oraz wezwania RP do jego
        usunięcia.




        UZASADNIENIE

        A. Stan prawny w RP wprowadzony Ustawą i Rozporządzeniem.

        I. Stawki akcyzy. Zgodnie z art. 10, 75, 81 i 82 Ustawy podmiot dokonujący
        sprzedaży używanego samochodu przed jego pierwszą rejestracją na terytorium
        kraju, importerzy samochodów używanych oraz podmioty dokonujące nabycia
        wewnątrzwspólnotowego samochodów używanych są zobowiązane do zapłaty akcyzy w
        maksymalnej wysokości 65% ceny nabycia samochodu. Zgodnie z § 7.2.
        Rozporządzenia należną kwotę akcyzy oblicza się według następującego wzoru: Su
        = Sn + 12 x (W-2), gdzie Su to obliczana stawka akcyzy na konkretne auto, Sn -
        3,1% ceny nabycia (na auta z silnikiem do 2.000 cm3) lub 13,6% ceny zakupu (na
        auta z silnikiem powyżej 2.000 cm3), a W to wiek auta. Dodatkowo, "wliczając
        rok produkcji jako pierwszy rok kalendarzowy", pojazd wyprodukowany w 2004 r.
        dzisiaj traktowany jest jako roczny, a wyprodukowany w 2003 r. - jako dwuletni.

        Wobec powyższego za pojazd osobowy z silnikiem do 2.000 cm3 z 2003 r., który
        zostanie sprowadzony z któregokolwiek państwa członkowskiego, nabywca lub
        importer zapłaci podatek akcyzowy w wysokości 3,1% ceny nabycia pojazdu, zaś w
        2005 r. to samo auto będzie traktowane przez służby celne jako trzyletnie i
        należna akcyza wyniesie wówczas 15,1% ceny jego zakupu. W 2006 r. ten sam
        pojazd po sprowadzeniu do Polski będzie objęty akcyzą 27,1% ceny nabycia,
        natomiast w przypadku auta 8-letenigo (7-letniego w przypadku, gdy ma silnik
        powyżej 2.000 cm3) akcyza osiągnie najwyższą stawkę 65% ceny zakupu auta,
        przewidzianą w ustawie.

        II. Termin zapłaty akcyzy i wymagane dokumenty. Zgodnie z art. 81 Ustawy
        podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego
        niezarejestrowanego na terytorium RP, jest obowiązany złożyć deklarację
        uproszczoną do naczelnika właściwego urzędu celnego w ciągu 5 dni licząc od
        dnia zakupu pojazdu i dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą
        rejestracji samochodu w Polsce. Należy wyraźnie podkreślić, że podmioty
        dokonujące zakupu samochodów używanych zarejestrowanych na terytorium RP nie są
        zobowiązane do zapłaty akcyzy i dopełniania uciążliwych formalności (w
        szczególności powrotu do Polski w ciągu 5 dni od daty nabycia pojazdu)
        opisanych powyżej.


        B. Sprzeczność przepisów Ustawy i Rozporządzenia z prawem wspólnotowym.

        Zdaniem Skarżącego, przepisy Ustawy i Rozporządzenia regulujące następujące
        obowiązki podatnika importującego używane samochody na terytorium RP:

        a) obowiązek zapłacenia akcyzy wyłącznie od samochodów używanych importowanych
        przed pierwszą rejestracją b) obowiązek złożenia w Urzędzie Celnym deklaracji
        uproszczonej (dalej "Deklaracja") w ciągu 5 dni od dnia nabycia pojazdu mają
        charakter jednoznacznie dyskryminacyjny i są sprzeczne z treścią TWE oraz
        dyrektywami wydanymi w tym zakresie.

        I. Niezgodność przepisów Ustawy i Rozporządzenia z art. 25, 28 i 90 TWE.
        Zgodnie z artykułem 25 TWE cła przywozowe i wywozowe lub opłaty o skutku
        równoważnym są zakazane między Państwami Członkowskimi. Treść orzeczenia ETS C-
        26/62 wydanego w sprawie NV Algemene Transport en Expeditie Ondernemig van Gend
        & Loos przeciwko Netherlands Inland Revenue Adminsitration potwierdza, że art.
        25 TWE zawiera "jasny i bezwarunkowy zakaz, który nie jest pozytywnym, ale
        negatywnym obowiązkiem i państwa członkowskie nie mają możliwości uchylenia się
        od jego wykonania, co mogłoby uzależnić jego realizację od podjęcia jakiegoś
        środka prawnego na podstawie prawa krajowego. Realizacja art. 25 TWE nie wymaga
        jakiejkolwiek interwencji legislacyjnej ze strony państwa".

        Skutkiem nałożenia cła przywozowego na określone towary jest ograniczenie
        importu tych towarów i ochrona rynku wewnętrznego ich rodzimych odpowiedników.
        Akcyza, wprowadzona wyłącznie na te samochody używane, które zostały nabyte w
        innym państwie członkowskim, ma charakter dyskryminacyjny i zmierza do
        ograniczenia ich przywozu na terytorium RP, a tym samym jako opłata o skutku
        równoważnym do cła powinna być zniesiona w polskim porządku prawnym.


        Unia Europejska stanowi jeden obszar celny, na którym obowiązuje zasada, że
        obciążenia fiskalne nałożone na używany pojazd przywieziony z innego kraju
        członkowskiego nie mogą być wyższe niż udział podatków zawarty w cenie aut na
        rynku krajowym.

        Zasada ta znajduje potwierdzenie w art. 90 TWE, stanowiącym, że "żadne Państwo
        Członkowskie nie nakłada bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych Państw
        Członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych,
        które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe", oraz w
        orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 9 maja 1985 r. w
        sprawie C-112/84 Michel Humbolt v Directer des services fiscaux, w którym
        podkreślono, iż art. 90 TWE zabrania takiego zróżnicowania stawek podatku
        nakładanego na samochody, które w praktyce dotyczy głównie samochodów
        importowanych z innych krajów członkowskich, a tym samym stanowi formę ukrytej
        dyskryminacji towarów pochodzących z tych krajów.

        Samochody używane zarejestrowane i niezarejestrowane na terytorium w RP
        stanowią niewątpliwie produkty podobne, dlatego różnicowanie podatków
        wewnętrznych nakładanych na te produkty, a w szczególności nakładanie ich na
        tylko jeden z tych produktów stanowi oczywiste naruszenie zakazu
        dyskryminacji "podatkowej", wyrażonej w art. 90 TWE.

        Stanowisko Skarżącego znajduje potwierdzenie również w orzeczeniu z dnia 12
        września 2002 r. (sprawa C-101/00) Tulliasiamies, Antti Siilin przeciwko
        Finlandii, wydanym przez ETS w sprawie o szykanowanie handlu autami używanymi,
        wytoczonej przez obywatela Finlandii. W powołanym wyroku ETS uznał za
        niedopuszczalną sytuację, w której w cenie porównywalnego pojazdu na rynku
        wewnętrznym podatki stanowią około 25 procent, natomiast w cenie podobnych aut
        używanych, sprowadzonych w imporcie prywatnym, stanowią one aż 40-70 procent.
        Wskutek nałożenia akcyzy podobne niedopuszczalne proporcje ustaliły się również
        na polskim rynku, co zdaniem Skarżącego, wymaga niezwłocznej interwencji
        organów wspólnotowych w celu usunięcia naruszeń prawa wspólnotowego z polskiego
        porządku prawnego.


        W opinii Skarżącego sprzeczny z prawem wspólnotowym jest także przewidziany w
        art. 81 Ustawy obowiązek nałożony na "podmioty dokonujące nabycia
        wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych" składania deklaracji uproszczonych
        do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie pięciu dni, licząc od dnia
        nabycia. Jest naruszenie zasady swobodnego przepływu towarów, wyrażonej w
        artykule 28 TWE, który stanowi, że "ograniczenia ilościowe w przywozie oraz
        wszelkie środki o skutku równoważnym są zakazane między Państwami
        Członkowskimi". Zgodnie z tzw. formułą Dassonville wyrażoną
        • Gość: Pepe Re: akcyza na samochód sprowadzany - pilne :)) IP: *.aster.pl / *.aster.pl 18.06.04, 10:43
          Polska w oczywisty i nie budzący żadnych wątpliwości sposób nakładając na
          sprowadzane z innych państw UE samochody akcyzę, i nie nakładając jej na
          polskie, narusza art. 90 TWE. Skoro na tak jawne i oczywiste wskazanie tych
          uchybień przez Brukselę Polska nie reaguje, to oczywiście zostanie wszczęte
          postepowanie o naruszanie Traktatu, co dla Polski (przecież nie z niemieckich
          podatków) będzie potężnym wydatkiem. Z pewnością kara ta przekroczy
          wielokrotnie wartość bezprawnie pobranej akcyzy. Wniosek jest jeden: odsetki
          skarbowe przekraczają 13%. Żaden bank w PL nie daje takiego oprocentowania i to
          pewnego. Proponuję zakup samochodu w Unii (poza PL), zapłacenie jak najwyższej
          akcyzy i potraktowanie tego (akcyzy) jak lokaty. Należy jedynie pamiętać, żeby
          przed upływem 5 lat wszcząć postępowanie o zwrot bezprawnie pobranej akcyzy.
          Polska zapłaci. Kosztem wszystkich podatników. Nasze władze mogłyby niekiedy
          pomyśleć, zanim narażą nas wszystkich swoją głupotą na kary z Unii. Nie można
          być trochę w ciąży, tak jak i w Unii, prawo należy sharmonizować...

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się