Dodaj do ulubionych

Co ważniejsze: moc czy moment obrotowy ????

IP: *.rsk.pl 23.03.02, 19:11
Oto jest pytanie.I zapewne nie ma jednej odpowiedzi, już chociazby omawiany w
innym watku przypadek Saaba oraz Hondy świadczy o dwóch , zupełnie odmiennych
od siebie koncepcjach na sportowe auto.Więc co jest ważniejsze????
Obserwuj wątek
      • Gość: Duk Re: Co ważniejsze: moc czy moment obrotowy ???? IP: *.rsk.pl 23.03.02, 19:44
        Gość portalu: Mirek napisał(a):

        > Prowokujesz, będzie zadyma! Jakieś 3 miesiące temu była burzliwa dyskusja na
        > ten temat (bardziej dot. elastyczności). Większość z zawziętych dyskutantów nie
        >
        > bardzo nawet rozróżniała podstawowe pojęcia z zakresu mechaniki i jednostki
        > miar. A najważniejsze to jest... zdrowie. Dlatego
        > pozdrawiam :-)

        Drogi Mirku.Uwierz, ze nie miałem zamiaru prowokowac zadnej zadymy, jesli juz to
        merytoryczną dyskusje.
        Również zdrowia zycze
        Pzdr

    • Gość: Marek Re: Co ważniejsze: moc czy moment obrotowy ???? IP: *.atlanta-01-02rs.ga.dial-access.att.net 24.03.02, 15:27
      Polecam:
      www.vettenet.org/torquehp.html

      Jak widac zaleznosc jest bardzo skomplikowana. Przyspieszenie samochodu zalezy
      od bardzo wielu czynnikow - przelozenia w skrzyni biegow (im nizsze tym
      przyspieszenie wieksze), charakterystyki momentu obrotowego (im bardziej
      plaska tym samochod rowniej ciagnie), uzytecznego zakresu obrotow (im wiekszy
      tym lepiej - mozna dluzej ciagnac na jednym biegu) i wielu innych.

      Zasady na zrobienie samochodu o porzadnym zrywie sa dwie:
      - wysokoobrotowy silnik o duzej mocy na koncu zakresu, duzo krotkich przelozen
      i jak najlzejsza karoseria (motocykle, Honda S2000, Formula 1)

      - wielki silnik o maksymalnie duzym momencie obrotowym + 4-5 przelozen (Dodge
      Viper, samochody Nascar)

      Efekty sa podobne, choc trwalosc tego drugiego rozwiazania w zwyklych,
      nierajdowych warunkach jest nieporownywalnie wieksza.
    • Gość: robert Re: Co ważniejsze: moc czy moment obrotowy ???? IP: *.astercity.net / 10.129.132.* 24.03.02, 19:17
      Nie wiem szczerze jak to do końca z tym momentem jest. Spotykam się z opinią,
      że o ile moc jest decydująca jeśli chodzi o ekstremalne wykorzystywanie silnika
      (cały zakres obrotów) to moment jest odpowiedzialny za własności "drogowe"
      takie jak elastyczność przy wyprzedzaniu, jazda pod górę itp. Jednak nie
      potrafię wytłumaczyć że np. Audi A6 2,5 TDi ma moment jak BMW M3, natomiast
      chyba nikt nie sądzi, że jest szybsze albo bardziej elastyczne :)). Może to
      jest tak, że moment jest potrzebny do ciągania przyczepy a nie do jazdy?
      Wiem jedno: lepszy większy moment niż mniejszy i to samo dotyczy mocy :)
    • Gość: Doki lopatologicznie IP: *.turboline.skynet.be 24.03.02, 21:10
      Moment obrotowy to miara sily "ciagu" na kolach:
      okresla zdolnosc do przyspieszania (czyli "zryw").
      Moc to zdolnosc do wykonania pracy, a wiec pokonania
      zewnetrznych sil (oporow). Okresla predkosc maksymalna
      (bo opory rosna z grubsza z kwadratem predkosci).
      Nie wzialem pod uwage wszystkich innych czynnikow (opor
      aerodynamiczny, ciezar calkowity, charakterystyka
      silnika, przelozenia...).
      • Gość: bObO Re: lopatologicznie - ver. 2.0 IP: *.chello.pl 25.03.02, 00:03
        Wg mnie jest tak: moment obrotowy to siła (ale nie moc!) silnika przy danych
        obrotach. Natomiast moc jest funkcją momentu obrotowego i obrotów. Dlatego
        turbodiesle mają wysoki max. moment obrotowy i jest on dostępny w dość dużym
        zakresie obrotów, ale obroty te dość szybko się kończą (np. przy ok. 5500rpm).
        Natomiast wysilone benzyniaki stosunkowo niski moment obrotowy nadrabiają
        wysoko położoną granicą obrotów. Dlatego np. Honda S2000 ma świetne osiągi mimo
        niewielkiej pojemności - bo silnik można kręcić do ok. 9krpm, jednak najlepsze
        osiągi pokażą się w górnych strefach obrotomierza. Za to turbodiesel będzie
        przyspieszał bardziej liniowo, bo już od niskich obrotów ma "pałera" - dlatego
        jest bardziej przydatny do jazdy w terenie, pod górę, z przyczepą itp.

        Dla każdego coś miłego - ja wolę mojego 90KM Civica, który pazurki pokazuje w
        zakresie 4-7krpm. Jak podczas ściganka spod świateł mocniejsza bryka odpuści
        sam start, to potem nie tak łatwo mnie "połknąć", bo na każdym biegu ciągnę mw.
        1000rpm dalej niż tamten.

        Chyba tak to mniej więcej wygląda - fachowcy proszeni są o komentarz i korektę.
        • Gość: Duk Re: lopatologicznie - ver. 2.0 IP: *.rsk.pl 25.03.02, 09:49
          Wg mnie moment obrotowy to siła z jaką moc jest przenoszona na koła.Jedno bez
          drugiego daje żałosny efekt.I jeszcze przykład:Audi S4 2671ccm, 265 KM i 400(!!!)
          Nm oraz BMW M3 (stare)3201ccm;321 KM i 350Nm; osiągi jak wiadomo identyczne.Czy
          oznacza to iz brak mocy został nadrobiony wyższym momentem obrotowym???
          Pozdrawiam
    • Gość: Niknejm Re: Co ważniejsze: moc czy moment obrotowy ???? IP: *.pg.com 25.03.02, 11:04
      Gość portalu: Duk napisał(a):

      > Oto jest pytanie.I zapewne nie ma jednej odpowiedzi, już chociazby omawiany w
      > innym watku przypadek Saaba oraz Hondy świadczy o dwóch , zupełnie odmiennych
      > od siebie koncepcjach na sportowe auto.Więc co jest ważniejsze????

      Zapodaję link do artykułu, który wyjaśnia chyba wszystko... Polecam...
      www.hondapl.org/technika/momobrvsmoc/momobrvsmoc.html

      Krótko mówiąc - o przyspieszeniu decyduje całka krzywej wykresu momentu
      obrotowego vs obroty (czyli łopatologicznie - pole pod tą krzywą). Zatem im
      większy moment obrotowy i im bardziej płaski w szerokim zakresie obrotów, tym
      lepiej. Oczywiście idąc dalej tym tropem, im krótsze przełożenia skrzyni biegów
      tym lepiej (bo liczy się moment obrotowy na kołach, nie silniku - oczywiście w
      rozsądnych granicach, bo zrobienie ekstremalnie krótkiej skrzyni spowodowałoby,
      że Vmax na szóstce wynosiłaby np. 50km/h ;-))
      Ważna jest oczywiście również masa pojazdu.
      Z kolei o Vmax decyduje moc. I oczywiście aerodynamika.

      Pozdrawiam,
      Niknejm
      • Gość: Michal Re: Co ważniejsze: moc czy moment obrotowy ???? IP: *.telia.com 25.03.02, 20:36
        Gość portalu: Niknejm napisał(a):

        > Gość portalu: Duk napisał(a):
        >
        > > Oto jest pytanie.I zapewne nie ma jednej odpowiedzi, już chociazby omawian
        > y w
        > > innym watku przypadek Saaba oraz Hondy świadczy o dwóch , zupełnie odmienn
        > ych
        > > od siebie koncepcjach na sportowe auto.Więc co jest ważniejsze????
        >
        > Zapodaję link do artykułu, który wyjaśnia chyba wszystko... Polecam...
        > <a href="www.hondapl.org/technika/momobrvsmoc/momobrvsmoc.html"target="_
        > blank">www.hondapl.org/technika/momobrvsmoc/momobrvsmoc.html</a>
        >
        > Krótko mówiąc - o przyspieszeniu decyduje całka krzywej wykresu momentu
        > obrotowego vs obroty (czyli łopatologicznie - pole pod tą krzywą). Zatem im
        > większy moment obrotowy i im bardziej płaski w szerokim zakresie obrotów, tym
        > lepiej. Oczywiście idąc dalej tym tropem, im krótsze przełożenia skrzyni biegów
        >
        > tym lepiej (bo liczy się moment obrotowy na kołach, nie silniku - oczywiście w
        > rozsądnych granicach, bo zrobienie ekstremalnie krótkiej skrzyni spowodowałoby,
        >
        > że Vmax na szóstce wynosiłaby np. 50km/h ;-))
        > Ważna jest oczywiście również masa pojazdu.
        > Z kolei o Vmax decyduje moc. I oczywiście aerodynamika.
        >
        > Pozdrawiam,
        > Niknejm

        Czesc Niknejm!
        Strona jest swietna,zaskoczyl mnie jej autor.Toc to moj kolega,dziennikarz
        humanistyczny.Albo sobowtor.Niewiedzialem zeby sie tak dobrze na technice
        wyznawal.Pzdr.Michal
    • klemens1 Moc i charakterystyka momentu obrotowego 25.03.02, 19:50
      Moc jest najważniejsza - jeżeli osiągana jest przy wysokich obrotach i silnik
      dysponuje stosunkowo słabym momentem, to i tak da się to za pomocą skrzyni biegów
      zamienić na wolniejsze obroty koła i większy moment na kołach. To samo w drugą
      stronę - diesel ma dłuższe przełożenia skrzyni biegów - dzięki temu przy niższych
      obrotach silnika prędkość obrotowa kół jest odpowiednio duża, ale niestety duży
      moment obrotowy silnika zostaje zredukowany.

      Ponieważ moc maksymalna wykorzystywana jest przy dużych obrotach, dlatego ważny
      jest przebieg wartości momentu obrotowego w funkcji obrotów - im wyżej tym lepiej
      (w górnym zakresie obrotów zależy od tego rónież moc silnika), a już bardzo
      dobrze jest gdy wysoki moment obrotowy utrzymuje się w szerokim zakresie obrotów
      (od tego moc silnika raczej nie zależy) - to ta właściwość nadaje subiektywne
      wrażenie dobrego przyspieszenia; silnik jest elastyczny i przełożenia mogą być
      dłuższe.
      Możliwa jest więc sytuacja gdy 2 silniki o identycznej mocy maksymalnej różnią
      się znacznie przyspieszeniem - po prostu jeden z nich w pewnym zakresie obrotów
      rozwija większą moc.
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka