Dodaj do ulubionych

Drgania trzycylindrówki

31.01.15, 13:40
Witam

Proszę o odpowiedź dlaczego w silnikach 3 cylindrowych występują drgania. Jeździłem różnymi 3 cylindrówkami (stare tico, matiz, polo (diesel), citigo, i10, rapid. W każdym był silnik 3 cyl. Najgorzej wypadło citigo. Drgania są praktycznie cały czas. W rapidzie, i10, tico praktycznie nie było czuć, że ma toto 3 gary. Tylko w matizie czasem czuć było drgania. Co jest powodem, że w jednych autach występują drgania przy silniku 3 cyl. a w innych nie? Czy silnik diesla mający trzy cylindry różni się zasadniczo o 3 cylindrowej benzynówki (oprócz tego, ze to diesel)?
Obserwuj wątek
      • qqbek Re: Drgania trzycylindrówki 31.01.15, 23:40
        koza_oddam napisał:

        > Przejedź się Wartburgiem 353 i potem uznasz, że żadne z w/w aut nie generuje ża
        > dnych drgań ;)

        Bredzisz Waćpan.
        Bredzisz jak potłuczony ZOMO-wiec.
        Akurat Warczyburg 353 to najmilej przeze mnie wspominany 3-cylindrowiec (przynajmniej jeśli chodzi o kulturę pracy). Ten samochód jeździł idealnie gładko.
        Wiem, bo w przeciwieństwie do Waćpanny jeździłem.
        --
        Ludzie mawiają o nim, że wygląda jak prosię trzy razy ogłuszane... ale to dlatego, że studiował. (B.Hrabal "Bambini di Praga 1947")
        • koza_oddam Re: Drgania trzycylindrówki 01.02.15, 08:30
          Nie na współczesnym wale regenerowanym, a tylko takie można dostać. Silnik na ori gratach DDR - zgadzam się. Jednak dostać wał DDR jest niemal niemożliwe, a jeśli już pojawia się w ogłoszeniach i nie jest zardzewiały, czyli jest przechowywany prawidłowo, to kosztuje jakieś chore pieniądze. Fachowcy co robili wały u nas jeszcze 10lat temu już albo nie żyją albo są na emeryturach i interes przekazali młodszym, ale to już nie to samo. Wiem, bo w przeciwieństwie do Waćpana mam dwa 353 w rodzinie i oba są w miarę regularnie, choć nie na co dzień, używane.
    • oixio Re: Drgania trzycylindrówki 31.01.15, 17:54
      W silniku dwusuwowym na jeden obrót wału korbowego przypadają trzy suwy pracy - czyli jeden co 120 stopni. Tu drgania są niewyczuwalne a jeśli to wynikają ze złego ustawienia zapłonu (regulowany dla każdego cylindra osobno).

      W silniku czterosuwowym jeden suw pracy wypada co 240 stopni czyli 1,5 na 360 stopni, gdyż dopiero na 720 stopni (dwa obroty wału korbowego) każdy cylinder da suw pracy.

      Dzisiejsza technika radzi sobie z tymi problemami - ja nie korzystam z takich możliwości :)
      • koza_oddam Re: Drgania trzycylindrówki 31.01.15, 18:37
        Chyba że wał straci te 120 stopni, jak u mnie na przykład - wracałem 300km do domu z jedną walniętą cewką, na którym to cylindrze mocno przerywało i wał się poddał. Silnik działa, ale zapłon jest ustawiony bardzo nietypowo, na tyle że elektronika trzeba było wywalić bo nie ogarniał. No i jeździ, ale drgania są, i owszem ;)
        • dr.hayd Re: Drgania trzycylindrówki 02.02.15, 14:54
          Ale rozmawiamy o sprawnych silnikach trzycylindrowych.
          oixio ma rację: trzy cylindry w silniku dwusuwowym to konstrukcja dobra i łatwa do wyważenia, trzy cylindry w silniku czterosuwowym to konstrukcja trudna do wyważenia i generująca drgania, które jakoś tam próbuje się eliminować. Masywne koła zamachowe, jakieś wałki przeciwważące - w jednych konstrukcjach to wychodzi lepiej, w innych gorzej. Ja jechałem tylko Fabią 1,2 HTP 70 KM przez 10 km i jakbym nie wiedział, że to 3-cylindry to zza kierownicy bym się tego nie domyślił.
          • trypel Re: Drgania trzycylindrówki 02.02.15, 14:57
            przez półtora sezonu jezdziłem motocyklem z 3 cylindrowym silnikiem. Dla mnie to ideał łączący wszystkie zalety dwucylindrowaca i 4 cylindrowca ale bez ich wad.
            Drgań nie czułem. Może dlatego że nie było okazji sie zastanawiać :)

            --
            Co jest nie tak z wegetarianami, że robią te wszystkie kiełbaski, burgery i kotlety z warzyw. Jem mięso a jakoś nie tworzę marchewki z wieprzowiny.
          • crannmer Wywazanie czterosuwow 02.02.15, 22:06
            dr.hayd napisał:
            > trzy cylindry w silniku dwusuwowym to konstrukcja dobra i łatwa
            > do wyważenia, trzy cylindry w silniku czterosuwowym to konstrukcja trudna do w
            > yważenia

            Interesujaca teoria, aczkolwiek bez pokrycia w rzeczywistosci. "Wywazanie" czyli redukcja wolnych momentow masowych ukladu tlokowo-korbowego nie ma zwiazku z liczba suwow silnika czyli odstepem miedzy zaplonami.

            Silniejsze drgania w czterosuwie sa pochodna dwukrotnie wiekszego odstepu miedzy zaplonami, a nie niewywazenia silnika.

            --
            MfG
            C.
            It's a pleasure that is bound to satisfy, so why don't you try?

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się