Dodaj do ulubionych

Lancia - upadek legendy

31.01.15, 15:45
Od 2014 roku produkowany będzie już tylko jedne model Lancii - Ypsylon, a od 2018 roku marka w ogóle zniknie z rynku.

moto.pl/MotoPL/56,88389,17212025,Smutny_upadek_legendy,,5.html
Wprawdzie osobiście nigdy nie jeździłem żadną Lancią, ale sentyment do tej marki mam od lat 80-tych kiedy jako dzieciak zbierałem tzw. resoraki i wówczas miniaturki Lancii były jednymi z fajniejszych, a i w rajdach Lancia też miała wiele do powiedzenia.

Jakby się tak zastanowić to w tym tempie za kilka, kilkanaście lat lat rynek samochodowy będzie przypominał rynek producentów dużych samolotów pasażerskich, gdzie pozostali tak naprawdę dwaj liczący się gracze: Airbus oraz Boeing.
Obserwuj wątek
    • karakalla Re: Lancia - upadek legendy 31.01.15, 16:29
      Nie należy wyciągać pochopnych konkluzji. O upadku Lancii zdecydował brak środków technicznych w macierzystym koncernie i pomysłu na markę, a później wariacka decyzja, która na wariacką wyglądała od samego początku.

      Pierwsze wynikało z tego, że jedyna znacząca rynkowo marka Fiata, jaką jest Fiat, ma od dawna bardzo słabą pozycję już powyżej segmentu B. Skoro nawet kompakty radziły sobie słabo, logiczne, że Fiat nie wychodził wyżej, a żeby wyjść z Cromą, skorzystał z obcej techniki. Lancia Thesis była jak na lata prosperity, w których ją produkowano, samochodem zbyt skromnym, nie miała uznawanego za obligatoryjny w tej klasie napędu tylnego/4x4, silnikowo kończyła się zdecydowanie za nisko, toteż nic dziwnego, że wprawdzie niektórzy cmokali nad jej wyglądem, paru internetowych pleciugów obwoływało ją obowiązkowym wyborem dla wyrafinowanych koneserów, którzy do zwykłego, przeważnie niemieckiego, premium nie wsiądą, bo wali im golonką z piwem, a oni niżej kawioru i trufli spożywanych przy muzyce Maessiaena nie schodzą, ale sprzedaży nie było. W dynamicznie rozwijającym się segmencie SUVów Lancia oferowała okrąglutkie zero. Na tym, co było poza Thesisem, tj. samochodzie segmentu A, odsztyftowanym kompakcie i vanie nie dało się zrobić wystarczającej sprzedaży i zysków czy walczyć o świadomość istnienia marki oraz jej prestiżowy charakter. A wielki Sergio te resztki wizerunku zaorał, przyklejając znaczek Lancii do Chryslerów, które same w sobie złe nie są, ale na Triadę Kapitolińską, tak się badge engineering robiło może w latach 80. w Ameryce (wskutek czego marki, na których go stosowano, zwykle już dawno zostały zlikwidowane), jednak obecnie wymagane są bardziej subtelne środki.

      Być może Lancia miałaby jakąś szansę, gdyby Fiat ograniczył się do Punto, a już kompakty były sprzedawane jako Lancie i Alfy. Wtedy nie byłoby znacznie tańszej i nieszczególnie dobrze postrzeganej jako dawca techniki konkurencji wewnętrznej i jakoś by się to wszystko toczyło.
      --
      www.youtube.com/watch?v=rd2T9XmME0c
      • only_the_godfather Re: Lancia - upadek legendy 31.01.15, 16:39
        Fiat miał taki problem że nie widział co zrobić z markami jakie ma we własnym portfelu. Lancia nigdy premium nie była, ale mogła stać się konkurencją dla klasy średniej. Alfa która kojarzy się z sportowymi autami mogła być właśnie tą sportową marką koncernu, a Fiat, cóż marką budżetową coś jak Dacia. Problemem włochów było to że wszystkie te pieczenie chcieli upiec na marce Fiat. Fiat miał robić auto małe i miejskie, miał produkować klasę średnią i zarazem za pomocą wersji Abarth produkować auto o charakterze sportowym. To się musiało nie udać.
        Fiat nie umiał rozdzielić i pozycjonować własnych marek w ramach koncernu, a na sentymencie dziś biznesu się nie zrobi.
        • karakalla Re: Lancia - upadek legendy 31.01.15, 22:11
          Zasadniczo zgoda, ale wydaje mi się, że Lancia w czasach, w których produkowała takie modele, jak Flavia i Flaminia, "premium" była, to były dużej klasy samochody. Później, kiedy przemysł włoski zaczął mieć zasadnicze problemy jakościowe, wszystko to prysnęło jak sen złoty i już w latach 70. status się ulotnił.
          --
          www.youtube.com/watch?v=rd2T9XmME0c
            • karakalla Re: jezdzilem lancia k 01.02.15, 10:47
              Niezłe, bardzo trwałe i bezproblemowe eksploatacyjnie. Ale wtedy Lancia liczyła się już praktycznie tylko na rynku włoskim, gdzie indziej będąc postrzegana jako egzotyka, a nie pełnoprawny rywal BMW czy MB (może w Polsce było trochę inaczej, jednak to było z uwagi na wolumen sprzedaży bez znaczenia dla sytuacji ogólnej). No i niecałe 120 000 wyprodukowanych w ciągu 6 lat egzemplarzy nie robi szczególnego wrażenia, liderzy rynku potrafili wyciągać znacznie więcej rocznie, i to w samej Europie.
              --
              www.youtube.com/watch?v=rd2T9XmME0c
          • dziala_nawalony Re: Lancia - upadek legendy 31.01.15, 22:55
            karakalla napisał:

            > Zasadniczo zgoda, ale wydaje mi się, że Lancia w czasach, w których produkowała
            > takie modele, jak Flavia i Flaminia, "premium" była, to były dużej klasy samoc
            > hody. Później, kiedy przemysł włoski zaczął mieć zasadnicze problemy jakościowe
            > , wszystko to prysnęło jak sen złoty i już w latach 70. status się ulotnił.

            dorzucmy do tego slynna lancie fulvia, piekna sportowa maszyna produkowana o ile pamietam na przelomie lat 60/70..lata 70 te pocztek konca krolestwa rodziny Agnelli, Smierc Giovanni'ego Agnelli wieloletniego prezesa fiata zakonczyla okres w ktorym fiat samotnie dzielnie stawial czola konkurencji.
              • wstrzasniety_nie_zmieszany Re: Lancia - upadek legendy 31.01.15, 23:18
                dziala_nawalony napisał:

                > ale, ale zapomnialbym o najslynniejszej lanci, to mistrzyni wielu rajdow lanci
                > a delta integrale..chyba najzgrabniejsza rajdowka w latach 80 tych. przeciwien
                > stwo koszmarnej stratos.

                To była prawdziwa maszyna, absolutny top samochodów sportowych lat 80-tych.

                Też mam wrażenie, że potencjał marki Lancia, został całkowicie roztrwoniony przez Fiata. O ile Fiat kojarzy się z raczej z małymi, dedykowanymi do miasta autkami, to Lancia miała możliwość zaistnienia w klasie kompakt bądź średniej. Zamiast tego Fiat konstruował Fiata Bravo i Bravia, potem Stilo, potem nowego Bravo, a teraz po jego wycofaniu z produkcji został w ogóle bez żadnego kompaktu, nie ma też kompaktowego Suv-a. Świadczy to o braku długofalowej strategii menadżerów Fiata, którzy nie mają wizji rozwoju marki w klasie większej niż auta miejskie. Bo na pewno takim rozwojem, nie są pojawiające się wariacje Fiata 500, który z ładnego i w sumie niezłego autka, na siłę przebudowany jest na crossovera i inne mutacje.

                W tym chaosie Lancia mogłaby pięknie wpasować się w segment kompaktów i klasy średniej, łącznie z suvami, zawsze bowiem była kojarzona z autami o większym prestiżu niż Fiat. A tak kończy jako zupełna nisza samochodowa. Szkoda tym bardzie, że dla obecnych 40-latków Lancia była dawniej symbolem samochodu budzącego emocje.
                • dziala_nawalony Re: Lancia - upadek legendy 31.01.15, 23:32
                  wstrzasniety_nie_zmieszany napisał(a):
                  >
                  > To była prawdziwa maszyna,
                  > Też mam wrażenie,
                  >
                  > W tym chaosie Lancia mogłaby pięknie wpasować się w segment kompaktów i klasy ś
                  > redniej, łącznie z suvami, zawsze bowiem była kojarzona z autami o większym pre
                  > stiżu niż Fiat. A tak kończy jako zupełna nisza samochodowa. Szkoda tym bardzie
                  > , że dla obecnych 40-latków Lancia była dawniej symbolem samochodu budzącego em
                  > ocje.

                  dokladnie, przeciez ten model - delta integrale do dzis jest wyliczana w pierwszej dwudziestce wsrod rajdowek wszechczasow..sadze ,ze gdyby makaroniarze bardziej przylozyli sie z jakoscia ten model wowczas ,mial szanse dokopac golfikowi..kto, wie moze kiedys, bo nazwa 'delta integrale' swietnie wszystkim sie kojarzy i ma w sobie duzy i niewykorzystany potencjal marketingowy..
                  • wstrzasniety_nie_zmieszany Re: Lancia - upadek legendy 31.01.15, 23:48
                    dziala_nawalony napisał:

                    dokladnie, przeciez ten model - delta integrale do dzis jest wyliczana w pierw
                    > szej dwudziestce wsrod rajdowek wszechczasow..sadze ,ze gdyby makaroniarze ba
                    > rdziej przylozyli sie z jakoscia ten model wowczas ,mial szanse dokopac golfiko
                    > wi..kto, wie moze kiedys, bo nazwa 'delta integrale' swietnie wszystkim sie ko
                    > jarzy i ma w sobie duzy i niewykorzystany potencjal marketingowy..

                    Ty to rozumiesz, ja to rozumiem i większość ludzi na tym forum też ma podobne zdanie. Zastanawiające jest tylko, że tego protego i dość oczywistego faktu, nie są w stanie pojąć, zarabiający miliony decydenci Fiata. W ostateczności nie musieliby tworzyć modelu od podstaw, wystarczyłoby wejść w kooperację z jakimś innym koncernem i sprzedawać pod marką Lancia Delta Integrale ich produkt. Zresztą Fiat ma Chryslera, mógłby tymczasowo coś opakować jako model Lancia i sprzedawać w Europie.

                    Tymczasem Fiat poza maluchami, punto, 500 i pandą nie ma żadnego większego samochodu osobowego, bo wielkiego i mało popularnego Freemonta ciężko liczyć. A przecież jeszcze kilka lat temu był i Bravo i Croma. Alfa Romeo to taki fiatowski segment premium, więc ze sobą raczej nie konkurują. W przypadku dużych marek obecnych na rynku taka dziura w ofercie to ewenement. Tym bardziej, że w produkcji silników diesla Fiat przodował. Czym zatem taka strategia jest podyktowana?
                    • dziala_nawalony Re: Lancia - upadek legendy 31.01.15, 23:57

                      Zastanawiające jest tylko, że tego protego i dość oczywistego faktu, nie są w stanie pojąć, zarabiający miliony decydenci Fiata.

                      ..he..he..to proste, bo prawie kazdy z bosow od fiata wiecej czasu poswiecal na bieganie za d..mi, no to brakowalo go na wszystko inne, Z tego tez byl znany wspomniany wczesniej Giovanni Agnelli.
                • only_the_godfather Re: Lancia - upadek legendy 01.02.15, 11:03
                  Właśnie o to chodzi że Fiat nie umiał pozycjonować swoich marek i na siłę pozycjonował je tam gdzie nie trzeba. Włosi z Fiata chcieli zrobić markę która miała by zajmować wszystkim od małych budżetowych aut po klasę średnią, z Lancii chcieli zrobić klasę premium. Dużo lepiej by to wyszło jak by Fiat dalej zajmował się małymi miejskimi autami, a Lancia była by marką pozycjonowaną nieco wyżej.
                  • wstrzasniety_nie_zmieszany Re: Lancia - upadek legendy 01.02.15, 11:10
                    jest wiele racji w tym co piszesz, nie rozumiem jedynie dlaczego Fiat skoro chciał wejść w produkcję aut kompaktowych i wyższych, to chwili obecnej nie ma ich w ogóle w ofercie. Przecież strategię modelową planuje się kilka lat do przodu, a w przypadku Fiata nowe Bravo ma być najwcześniej w 2016-2017 roku, zatem kompletna dziura w ofercie.
                    • wujaszek_joe Re: Lancia - upadek legendy 01.02.15, 22:49
                      fiat przez dziesięciolecia sprzedawał pełen asortyment, od samochodów małych po duże. Małe wychodziły mu najlepiej więc się w nich wyspecjalizował ale zawsze musi byc jakaś croma, żeby dac prestiż pandzie.
                      alfę i lancię mogli wczesniej zunifikować z fiatem, jak to w ostatniej chwili zrobili z deltą/bravo/giulią.
                      Może by przetrwały jako lepsze wersje fiatów, a może tylko odebrałyby rynek pierwowzorowi?
                      Fiat popełnia jakieś dziwne samobójstwo.
                      --
                      Liberté Égalité Fraternité
                      • dziala_nawalony Re: Lancia - upadek legendy 01.02.15, 23:28
                        wujaszek_joe napisał:

                        > Może by przetrwały jako lepsze wersje fiatów, a może tylko odebrałyby rynek pie
                        > rwowzorowi?
                        > Fiat popełnia jakieś dziwne samobójstwo.

                        ..a potrafisz to jakos wytlumaczyc? bo to sie normalnie w pale nie miesci jak sie patrzy na ostatnie poczynania fiata, miec marka ogolnoswiatowa i tak to zmarnowac !
                        • wstrzasniety_nie_zmieszany Re: Lancia - upadek legendy 02.02.15, 21:36
                          dziala_nawalony napisał:

                          > wujaszek_joe napisał:
                          >
                          > > Może by przetrwały jako lepsze wersje fiatów, a może tylko odebrałyby ryn
                          > ek pie
                          > > rwowzorowi?
                          > > Fiat popełnia jakieś dziwne samobójstwo.
                          >
                          > ..a potrafisz to jakos wytlumaczyc? bo to sie normalnie w pale nie miesci ja
                          > k sie patrzy na ostatnie poczynania fiata, miec marka ogolnoswiatowa i tak to
                          > zmarnowac !

                          Strategi Fiata nikt nie potrafi ogarnąć. Przecież jest to olbrzymi koncern, który oprócz włoskich marek Lancia i Alfa Romeo, posiada też amerykańskie Chrysler i Jeep. Tymczasem zauważcie jak skromna jest oferta samochodów z logo Fiata. Z osobówek mamy tylko maluchy Fiata Panda, Punto i 500, a potem już nic, bo drewnianego i w porównaniu do jakości drogiego Fiata Freemont ciężko liczyć. Tej przepaści nie zasypią śmieszne mutacje typu 500XL czy 500X. Siedziałem w takim 500XL i jest on przeznaczony chyba dla siedemnastolatków ze świeżym prawem jazdy, taki porąbany design w środku.

                          Zupełną zagadką jest dlaczego Fiat nie pociągnął jeszcze przez rok produkcji Fiata Bravo, samochodu dość udanego, a którego następca będzie najwcześniej za dwa lata. I to w sytuacji, gdzie Fiat produkuje solidne silniki diesla nie tylko dla siebie, ale i chociażby dla Opla. Kompletna paranoja.
              • dziala_nawalony Re: Lancia - upadek legendy 01.02.15, 17:50
                karakalla napisał:

                > Tak jest Fulvia to okres 1963-73. Beta była już mniej spektakularna, szczególni
                > e jako coupe.

                Fulvia i Delta Integrale wg. mnie to najladniejsze Lancie jakie powstaly, te pozniejsze juz takie go wrazenia nie robia, niestety.
                • karakalla Re: Lancia - upadek legendy 02.02.15, 13:16
                  Ale jednak po chudszych latach 70. i 80. (poza wspomnianą Deltą) później wrócili do formy - Kappa i Lybra były niczego sobie, podobnie Thesis i Delta, chociaż można je uznać za barokowo-udziwnione.
                  --
                  www.youtube.com/watch?v=rd2T9XmME0c
                  • wstrzasniety_nie_zmieszany Re: Lancia - upadek legendy 02.02.15, 13:22
                    karakalla napisał:

                    > Ale jednak po chudszych latach 70. i 80. (poza wspomnianą Deltą) później wrócil
                    > i do formy - Kappa i Lybra były niczego sobie, podobnie Thesis i Delta, chociaż
                    > można je uznać za barokowo-udziwnione.

                    Jeżeli uważasz, że lata 80-te były chude dla Lancii, to obecnie mamy chyba stan stojącej nad grobem anorektyczki.

                    O gustach się nie dyskutuje, ale moim skromnym zdaniem, nazwanie koszmarków stylistycznych jakimi są Thesis i Delta określeniem "niczego sobie" to tak samo jak nazwanie gwałtu zbiorowego lekkim molestowaniem :)
                    • karakalla Re: Lancia - upadek legendy 03.02.15, 10:43
                      Zdaję sobie sprawę, że są to samochody, jak to się ładnie mówi, kontrowersyjne, polaryzujące opinie i ekstrawaganckie, niemniej jednak obiektywnie rzecz biorąc przetwarzają historyczne motywy stylistyczne (Lancie od końca lat 30. do 50.), czyli są w czymś zakorzenione, do tego w niekwestionowalny sposób oryginalne i niepowtarzalne (chyba najbardziej podobny do niej był Maybach). Że takie retro może się nie podobać i kojarzyć z japońskimi realizacjami, wiadomo, podobnie było w przypadku Jaguara S-type.
                      --
                      www.youtube.com/watch?v=rd2T9XmME0c
    • samspade Re: Lancia - upadek legendy 02.02.15, 22:08
      Legendy? W rajdach na pewno, ale to chyba za mało żeby przełożyć to na wyniki sprzedaży.
      Fiat ma w rękach wszystkie popularne marki (chodzi o tzw. samochody dla ludu) i widać że nie za bardzo wiedzą co chcą sprzedawać. Siłą rzeczy konkurowali sami ze sobą. Zresztą obecne lancie i niedawne były po prostu brzydkie. Włoski samochód nie powinien być brzydki.
      • wstrzasniety_nie_zmieszany Re: Lancia - upadek legendy 02.02.15, 22:14
        samspade napisał:

        > Legendy? W rajdach na pewno, ale to chyba za mało żeby przełożyć to na wyniki s
        > przedaży.
        > Fiat ma w rękach wszystkie popularne marki (chodzi o tzw. samochody dla ludu) i
        > widać że nie za bardzo wiedzą co chcą sprzedawać. Siłą rzeczy konkurowali sami
        > ze sobą. Zresztą obecne lancie i niedawne były po prostu brzydkie. Włoski samo
        > chód nie powinien być brzydki.

        Pełna zgoda, obecne Lancie wyglądają koszmarnie. Ale co za problem wziąć designerów z Alfy Romeo czy Maserati, czy też podkupić z innych marek. Gorzej te auta już nie mogą wyglądać.
        • hutchence Re: Lancia - upadek legendy 02.02.15, 22:28
          A ja się co do koszmarności w ogóle nie zgodzę. Poprzednia Thema była cudowna, zupełnie inna niż reszta aut na ulicy. Owszem kontrowersyjna, tak jak swego czasu Scorpio. Oba auta poniosły z tego powodu spektakularną klapę. Obecne kłopoty Lancii to nie wygląd, bo Chryslery brzydkie nie są (jak dla mnie to są zaj...) tylko, że jak ktoś chciałby kupić Lancię to dostaje Chryslera, a jak ktoś chce kupić Chryslera to dostaje Lancię. Te dwie marki nigdy w europie nie były na szczycie sprzedaży ale miały swoich zwolenników. A teraz i miłośnicy Lancii i Chryslera są w czarnej...
          • wstrzasniety_nie_zmieszany Re: Lancia - upadek legendy 02.02.15, 22:42
            samspade napisał:

            > Ale jakie samochody miały by powstawać? Klasy D nie produkują, w klasie C walc
            > zyli by z giulietta i wariacja mi na temat 500 w klasie B jest 500 i mito

            Alfa Romeo była zawsze marką bardziej prestiżową w stosunku do Fiata. Tak VAG ma przecież VW, Seata i Skodę, każde z nich produkuje kompakty i wyżej i jakoś nie zabijaja się wzajemnie konkurencją. Fiat mógłby wykorzystywać wspólnie z Alfa Romeo tą samą płytę podłogową i część podzespołów. Zresztą przez kilka lat Bravo konkurowało z Giuliettą i tragedii nie było.

            Zwróćcie tez uwagę, że o strategii Fiata świadczy to, że nie ma on w ofercie praktycznie żadnego przyzwoitego subkompaktowego bądź kompaktowego Suv-a, nawet nie słyszałem, żeby coś mieli w najbliższym czasie wprowadzać (jak stwierdziłem poprzednio Freemonta z uwagi na jego śladową sprzedaż ciężko liczyć). Jest to co najmniej dziwne w sytuacji, gdzie VW, Renault, Opel i inne globalne marki , mają albo będą zaraz mieć Suv-a/crossovera prawie w każdej klasie
            • samspade Re: Lancia - upadek legendy 02.02.15, 23:09
              Tyle ze seat vw czy skoda to pojazdy z innych regionów z innych krajów. Włosi bili by się sami ze sobą. A że nie mają suva? a czy ktoś chciałby włoskiego suva? Nie pasuje mi to. Oczkiem w głowie fiata jest ferrari. I tutaj skupiają wysiłki.
              • wstrzasniety_nie_zmieszany Re: Lancia - upadek legendy 03.02.15, 10:12
                Wiesz, Ferrari to samochód, o którym 99,99% ludzi może tylko pomarzyć, ciężko traktować go jako popularny samochód nawet dla zamożnego społeczeństwa.

                Jeżeli chodzi o wewnętrzną konkurencję to w autach klasy B przecież Włosi ze sobą konkurują: mamy i Fiata Punto i Alfa Romeo Mito i Lancię Ypsylon. Najlepszym sposobem byłoby stworzenie gradacji prestiżu wewnątrz koncernu Fiata. I tak Fiat jako auto budżetowe, Alfa Romeo poziom średni i Lancia jako klasa premium. Taką strategię wprowadza właśnie PSA: Citroen jako baza, Peugeot jako coś więcej i DS jako marka premium.

                Doczytałem, że w przyszłym roku ma zadebiutować SUV Alfa Romeo, zatem zobaczymy jak to będzie z jego popularnością.
                • samspade Re: Lancia - upadek legendy 03.02.15, 10:33
                  Nie piszę że ferrari ma być traktowany jako popularny samochód. Jest oczkiem w głowie i przynosić zyski.
                  Ypsilon powstaje na płycie 500.
                  I nie wiem czy Pug to coś więcej niż cytryna. Wcześniej pugi były jakby bardziej rozsądne niż cytryny. Ale żeby mówić że 307 czy 308 to więcej niż C4 to trochę przesada.
    • grzek Re: Lancia - upadek legendy 04.02.15, 15:02
      Rynek samochodowy zmienił się na tyle, że już nie da się przetrwać, przynajmniej w Europie, jeżeli produkuje się tylko dwa, trzy modele. Podobne kłopoty mogłoby mieć Audi gdyby nie stworzyli linii S i Q, czy BMW wersji X. Firmy francuskie też poszły w różnorodność, bo doszły do wniosku, że łatwiej sprzeda się 10 różnych modeli w mniejszej ilości niż jeden ale w dużej serii. Alfa Romeo jeszcze się trzyma ale nie wiadomo czy nie będzie następna w kolejce
      Trzy lata temu brałem pod uwagę zakup lanci delty ale niestety oferta nie była zachęcająca. Słabe wersje benzynowe. Największą moc miał diesel ale i tak był słaby, poza tym dobre wyposażenie wymagało dopłat, co powodowało, że zakup samochód, w porównaniu z konkurencją, nie był ekonomicznie uzasadniony. Fiat nie miał pomysły co zrobić z Lancią i teraz jest już tylko agonia.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka