Dodaj do ulubionych

znów polewanie...

09.01.18, 14:53
Chcialem kupic ksiazke, by sprawdzic co tam "eksperci" naplodzili, ale znalazlem niby prace na niej oparta:

www.zssplus.pl/prace_dyplomowe/praca_6_oleje.htm

No i tak...

1. "wskaźnik lepkości - podstawowe kryterium mówiące o tym, jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianami temperatury pracy. Im wskaźnik ten jest wyższy, tym zmiany są mniejsze"

Czy to ten sam wskaznik, o ktorym ja mysle, czyli oznaczany np. jako 15W50 ? JEsli tak, to nic sie nie zgadza, bo podawane zakresy ok. -30 - 50 st., to raczej nie temperatury pracy tylko otoczenia. I ta uwaga o wyzszosci wskaznika jest prawdziwa tylko dla czesci letniej. Z drugiej strony - ten wskaznik wydaje sie miec sens tylko przy rozruchu w zimie, a latem to raczej decyduje system chlodzenia silnika, a nie temperatura otoczenia...

i dalej:

"Im lepkość oleju wyższa, tym opory tarcia mniejsze. W związku z tym producenci bardzo precyzyjnie określają zalecaną dla danego typu silnika klasę lepkości oleju. W praktyce zalecana lepkość uzależniona jest od temperatury otoczenia, w jakiej eksploatowany jest silnik."

To w koncu jak ? Ma byc jak najnizsze, dostosowane do slinika, czy do otoczenia ? I faktycznie producenci tak precyzyjnie zalecaja ? I czy teraz ta "klasa lepkosci" jest tym samym co wczesniejszy "wskaznik lepkosci", bo o ile wiem, to podaje sie tylko ten wskaznik. A jesli prawda jest, jak napisano wyzej, ze on wskazuje tylko zmiany lekpkosci z temperatura, a nie jaka konkretnie jest lepkosc w danej temp...

2. "Z jednego litra spalonego paliwa powstaje ponad litr wody."
Serio ??

Dalej jest cos niby tlumaczone, ale nadal strasznie namieszane. I znow - najpierw mowia o dobieraniu w zaleznosci od temp. otoczenia, a za chwile, ze powinnismy dobrac a takiej samej klasie lepkosci jak poprzednio.

3. I tej samej klasy jakosciowej. A ja slyszalem, ze klasa jakosciowa powinna byc taka jak podaje producent lub wyzsza, co jest logiczne.

4. "Olej niższej klasy jakościowej można zastąpić olejem klasy np. SG/CD, ale nigdy odwrotnie."

Nizszej od czego ? Dlaczego akurat SG/CD ?

5. "Jeżeli mamy wątpliwości to najlepiej wybrać olej klasy lepkościowej SAE 15W/40 lub 10W/40. Są to optymalne klasy dla warunków klimatycznych w Polsce"

Czyli jak bedzie mial szerszy zakres temperatur, to bedzie mniej optymalny ?? Pomijajac, ze ni z gruchy, ni z pietruchy przeskoczyli sobie z klasy jakosciowej znow do lepkosci...

Czy w Rafinerii Gdanskiej znaja sie na olejach ??
--
NAJLEPSZY KODEKS DROGOWY
Edytor zaawansowany

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.