Dodaj do ulubionych

Elektryk vs pneumatyk?

08.06.18, 20:45
Czy istnieje w necie porównanie hybryd elektrycznych i pneumatycznych? A może ktoś wie która wypada lepiej?
Edytor zaawansowany
  • engine8 08.06.18, 21:02
    www.sciencedaily.com/releases/2009/01/090131113216.htm
  • engine8 08.06.18, 21:04
    W praktyce wyglada ze chyba powietrze z tego zeszlo
  • tanebo2.0 08.06.18, 22:13
    Dzięki. Reasumując: hybryda pneumatyczne jest gorsza ale tańsza.
  • engine8 09.06.18, 00:06
    A tego nikt nie powiedzial jeszcze. Podejrzewam ze nie na tyle atrakcyjna opcja aby sie duze firmy chcialy za to zabierac jako ze duzo rzeczy nie za bardzo atrakcyjnych. Z tego co wiem to jedynie Hindusi (Tata ) sie tym bawia bo powietrza to im jeszcze nie brakuje :) i przekladaja date produkcji od chyba ponad 10 lat. Teraz mowia ze 2020..
    Po pierwsze sprawnosc wykazana byla jedynie w okolicach 30%. Po drugie to dystans. Zbiorniki na powietrze musialyby byc bardzo duze albo w nich bardzo duze cisnienie a wiec jedno i drugi wiaze sie z duza waga..
    Jak cos z tego wyjdzie to chyba jedynie malutkie auto miejskie na male odleglosci.
  • do.ki 09.06.18, 07:35
    Pewnie istotniejszą przeszkodą jest sterowanie. O ile sterowanie elektrycznym silnikiem inżynierowie mają opanowane, to równie gładkie sterowanie wspomaganiem pneumatycznym takie proste nie będzie.

    A podlinkowany artykuł ma już 9 lat...

    --
    "War does not determine who is right- only who is left." Bertrand Russell
  • waga170 09.06.18, 08:42
    >a wiec jedno i drugi wiaze sie z duza waga..

    Sto lat temu jak dawalem gawiedzi koreptycje z fizyki to bylo takie zadanie, ile razy trzeba ruszyc tlokiem o srednicy A i skoku B zeby napelnic zbiornik powietrza o pojemnosci C do cisnienia D?
    No i odpowiedz byla cos powidzmy 22 razy, pieprzyc szczegoly. I byla druga czesc, zbiornik powietrza o pojemnosci C i cisnieniu D oproznia sie do cylindra z tlokiem o srednicy A i skoku B.
    Po ilu ruchach tloka cisnienie w zbiorniku spadnie do zera (atmosfryczngo). Odpowiedz jest cos okolo dwa suwy.
    Bimota, licz!
  • do.ki 09.06.18, 12:26
    Zaintrygowales mnie. Zadanie jest proste jesli zalozysz, ze tlok kompresora calkowicie oproznia cylinder, albo jesli pojemnosc cylindra jest bardzo mala w stosunku do pojemnosci zbiornika. Ten drugi warunek nie jest spelniony, skoro wystarcza 22 suwy. Ale jesli cylinder nie jest oprozniany w calosci, to na jakich korepetycjach dawales takie zadania, gdzie trzeba liczyc calki, a w dodatku brakuje jeszcze kupy danych?

    --
    Proletariusze wszystkich krajów, walcie się.
  • waga170 09.06.18, 16:12
    To bylo zadanie, proste, na poziomie liceum. Cylinder i zbiornik sa tej samej pojemnosci. Chodzi o to ze przy napelnianiu zbiornika za kazdym suwem cisnienie w zbiorniku wzrasta i wynosi 1, 2, 3, 4, 5, .... 10, 11 atmosfer itd. Natomiast przy oproznianiu za pierwszym suwem spada o polowe, za drugim o polowe tej pozostalej polowy, a za trzecim juz nie ma z czego spadac. Dlatego sluszne jest co napisales w poprzednim poscie:
    "Pewnie istotniejszą przeszkodą jest sterowanie. O ile sterowanie elektrycznym silnikiem inżynierowie mają opanowane, to równie gładkie sterowanie wspomaganiem pneumatycznym takie proste nie będzie."
    Rownie dobrze zamiast sprezania powietra energie mozna magazynowac w postaci skreconej sprezyny albo naciagnietej gumy, ale problem jest z jednym, jak ta sprezyne czy gume "popuszczac" zeby nie strzelila od razu tylko w sposob gladki, rozlozony w czasie.
  • engine8 10.06.18, 00:15
    No ale w maszynach chyba bedzie inny process - kompresor napelni zbiornik z jedej strony a wypuszczanie bedzie drugim koncem i to mozna chyba dosc precyzyjnie ten zaworek kontrolawac jesli chodzi o ilosc i cisnienie wypuszczanego powietrza? A zegarmistrze sobie i ze sprezynami poradzili calkime niezle:)
    Problem raczej jest w kompresorach ktore sa bardzo malo wydajne ?
    Dodatkowo aby miec wystaczojaco energii zmagazynowanej to albo trzeba miec duze zbiorniki wysokocisnieniowe ( i tu dochodza problemy np kosztow utrzymania szczelnosci, bezpieczenstwa etc. ) albo trzeba miec silniki powietrzne pracujace na mozliwie niskim cisnieniu. W sumie zeby cos z tym zrobic to chyba trzeba i jedego i drugiego.
  • waga170 10.06.18, 01:26
    > No ale w maszynach chyba bedzie inny process - kompresor napelni zbiornik z jed
    > ej strony a wypuszczanie bedzie drugim koncem i to mozna chyba dosc precyzyjnie
    > ten zaworek kontrolawac jesli chodzi o ilosc i cisnienie wypuszczanego powietrza

    Tak, wystarczy pozyczyc reduktor od jakiegos nurka, ale nie o to chodzi, tylko jak wziac w wielkim zbiorniku cisnienie rzedu kilkaset atmosfer?
    Hybryda w ogolnym koncepcie polega na tym ze sa dwa rodzaje napedu, powiedzmy spalinowy i elektryczny, i urzadzenie sumujace momenty, ktore pozwala jechac raz na jednym, raz na drugim, a w razie potrzeby na obu napedach. Zeby omawiana tu hybryda byla pneumatyczna a nie elektryczna, to zamiast silnika elektrycznego powinna miec silnik na sprezone powietrze. Taki silnik by dopomagal silnikowi spalinowemu. Niechby mial podobne cylindry, srednice i skok tloka, to zeby dac dodatkowy moment, musialby "jechac" na cisnieniu rzedu kilkudziesieciu atmosfer, podobnym do cisnienia w cylindrach silnika zasadniczego, rzedu 70-80 atmosfer. No i te wspomaganie musialoby trwac kilka/kilkanascie sekund. Pytanie wiec jak napelnic ten potrzebny duzy zbiornik tak wysokim cisnieniem? Z "kompresora" odzyskujacego energie kinetyczna na paru metrach hamowania? Nie sadze. Dlatego pozostaje lipa namiastka i oszustwo. Do wolnossacego silnika dodmuchuje sie powietrze pod cisnieniem poltorej atmosfery, zwieksza dawke paliwa i nazywa toto hybryda pneumatyczna, hehe.
  • waga170 09.06.18, 23:53
    A to oszust z tego Lino Guzelli

    " the pneumatic hybrid drive. The concept is simpler than that of an electric hybrid: the new hybrid engine has a compressed air tank connected to the engine instead of a battery unit. When required, e.g. when starting from rest or after changing gear, compressed air flows into the engine through an electronically controlled valve. If fuel is also injected, the engine responds quickly."

    Jak na moj gust to on zastapil turbo zbiornikiem ze sprezonym powietrzem. i majac wiecej powietrza w cylindrze, dostrzykuje wiecej paliwa i chwilowo zwieksza moc. Tylko ze to nie jest zadna hybryda.
  • engine8 10.06.18, 00:27
    No niekoniecznie... An powietrzem "uzupelnia luki" luki w pracy silnika i turbo

    " However, it should be emphasized that the main benefit of this concept
    is seen in the so-called supercharged mode. This is a modification
    of the conventional combustion cycle, ②, right. During compression,
    pressurized air is admitted via the charge valve into the cylinder
    allowing more fuel to be injected for the same engine cycle.
    The “supercharged” mode enables the fastest torque step response
    possible. The main advantages of this mode lie in its use in combination
    with a turbocharger. The missing air in the system during transients
    is now made available using the air tank. The high fuel energy
    produces a high exhaust enthalpy that accelerates the turbocharger,
    making the additional air necessary for only a few seconds"
    www.ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/mavt/dynamic-systems-n-control/idsc-dam/Research_Onder/Hybrid-Pneumatic-Engine/Guzzella_MTZ_2010_01_english.pdf
  • waga170 10.06.18, 01:39
    Pierwszy podany przez Ciebie link byl z lutego 2009. W czerwcu 2009 byl juz troche lepszy:

    jalopnik.com/5282712/pneumatic-hybrids-urban-powertrain-of-the-future

    Tam jest silnik, bateria i zbiornik ze sprezonym powietrzem. Czyli jezeli osiol i kon daja hybryde (mula) to tu jeszcze dochodzi krowa:)
    Ale pozniej, w 2010, mamy juz arcydzielo, link podany przez Ciebie teraz. Wsrod autorow nie dopatrzylem sie jednak profesora Bieniendy. Ale to i tak caly czas ta sama kupa podawana na coraz to lepiej wyglancowanym talerzu.
  • engine8 10.06.18, 05:26
    Wszystko to zawracanie D. Nie ma jak flaszka zwyklej i 8 cylindrowy silnik na benzyne...
  • engine8 10.06.18, 06:15
    www.youtube.com/watch?v=LHYa3XbBPIM
  • waga170 10.06.18, 06:39
    Tez mi sie film podobal. Apropos, przod "ryj" Gran Torino to scisla czolowka klasycznego dezajnu. Tuz obok Oldsmobile Cutlass z okolo 1970 i jeszcze wielu innych z tamtych lat.
  • waga170 10.06.18, 06:29
    Doki napisal wczesniej:

    "Zadanie jest proste jesli zalozysz, ze tlok kompresora calkowicie oproznia cylinder"

    Profesorowie stojacy za tym wynalazkiem nie wiedza podstaw. Otoz silnik, pracujac jako kompresor (hamowanie silnikiem) przepycha powietrze z atmosfery z powrotem do atmosfery.
    Ale gdyby na rure wydechowa zalozyc worek, to silnik ssalby powietrze z atmosfery i pompowal je do zamknietego zbiornika. Przy stopniu sprezania powiedzmy 10, NIE MA 100% WYPCHNIECIA, pompowanie zbiornkia byloby coraz wolniejsze az okolo 10 atmosfer by sie skonczylo i ustalilo na tej wartosci. Powietrze byloby popchniete do zbiornika po czym jak czkawka wracaloby przez zawor wydechowy do komory spalania i tak w kolo Macieju. Z linku podango przeze mnie (jalopnik):

    "The difference with a pneumatic hybrid system is that instead of gathering kinetic energy through the brake system, it would instead be gained by utilizing the internal combustion engine. Under braking, the fuel supply would be shut off and the vehicle would slow via engine (compression) braking, but rather than lose the air that would be compressed by the pistons in the cylinders, it would then be collected. In this case the internal combustion engine acts as the air compressor for the system, then stores it in a high compression storage tank for a quick burst of additional energy when deemed necessary."

    To jest bzdura. Popatrz teraz na rysunek z tego linku, pelen bledow. Po pierwsze, silnik spalinowy jest nazwany "air engine". Sa tam dwa zbiorniki, "air tank 10 bar" (to jest ten napompowywany przez silnik w czasie hamowania) i "high pressure air tank 300 bar". Pomiedzy nimi jest "DECOMPRESSION device". No to ja sie pytam skad oni biora te 300 bar, piekielnie wysokie cisnienie? Musi tam jeszcze byc sprezarka wysokiego cisnienia! Nie pokazana! Albo dla zmylki nazwana decompression device. No wiec w tej hybrydzie jest silnik spalinowy, silnik elektryczny, bateria, dwa zbiorniki i kompresor wysokiego cisnienia. Czyli hybryda osla, konia, krowy, kury i swini naraz.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.