22.02.19, 11:54
Zastanawiam się co lepsze - monocoque kompozytowe czy nadwozie ramowe?


--
Lubię to! Właśnie w tym kierunku bym chciała iść. Że też facet potrafi doradzić z sensem, a baby nie.
Edytor zaawansowany
  • qqbek 22.02.19, 12:42
    Jak zamierzasz często i gęsto w coś przydzwonić (jak na przykład w rajdach terenowych) to lepsza będzie stalowa rama przestrzenna, którą przed wyrzuceniem można kilka razy pospawać, wycinając przy okazji fragmenty nie nadające się już do naprawy.
    Jak priorytetem jest zmniejszenie masy i powierzchni czołowej (jak na przykład w wyścigach F1) to więcej zalet będzie miała skorupa kompozytowa.

    --
    Jestem Lubelakiem, to podobno nieuleczalne. Może dlatego, że nikt się z tego leczyć nie chce.
  • tanebo2.0 22.02.19, 15:13
    Zastanawia mnie jedno - o ramie ze stali słyszałem że stal jest lepsza od tytanu czy kompozytów ze względu na moduł younga. Stalowa rama zniesie więcej.

    --
    Lubię to! Właśnie w tym kierunku bym chciała iść. Że też facet potrafi doradzić z sensem, a baby nie.
  • waga170 22.02.19, 16:11
    Wytrzymalosc materialu na rozciaganie zalezy od modulu Younga i od pola przekroju probki. Na scinanie/skrecanie od innego modulu, spokrewnionego z modulem Younga. Tytan albo aluminium sa uzywane nie ze wzgledu na wytrzymalosc ale ze wzgledu na lekkosc. Gdybys chcial stalowa sprezyne zastapic lzejsza tytanowa z drutu o takiej samej srednicy to bylaby ona slabsza, bardziej miekka. Zeby uzyskac taka sama sztywnosc musialbys uzyc grubszego drutu i nie zyskalbys nic na wadze a tylko zwiekszyl koszt. Stal jest trudna do pobicia i dlatego jest tak powszechna.
  • vogon.jeltz 22.02.19, 15:41
    > Zastanawiam się co lepsze - monocoque kompozytowe czy nadwozie ramowe?

    Jak rzekł Adaś Miauczyński: trzymaj się ramy, to się nie posramy. Zatem nie ma co ukrywać, rama jest z całą pewnością lepsza, przynajmniej jeśli chodzi o zapobieganie niekontrolowanej defekacji. Co dedykuję - tradycyjnie jak wszystko, co wiąże się z wypróżnianiem - naszemu drogiemu naziemu, który jak widzę grasuje w tym wątku (choć jego samego nie widzę).
  • liczbynieklamia 24.02.19, 13:49
    Co znaczy "lepsze"? Jeżeli w danym zastosowaniu powszechnie i praktycznie bez wyjątków stosuje się dane rozwiązanie, to znaczy że właśnie ono jest najlepszym kompromisem pomiędzy wytrzymałością, ceną, naprawialnością, bezpieczeństwem, etc. To nie jest tak, że bolidów F1 nie buduje się na ramie od Unimoga, a tanich hatchbacków w typie Dacii Sandero na karbonowym monocoque, bo inżynierowie to debile.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.