Dodaj do ulubionych

Jak rozwiązać problem?

02.05.19, 15:51
Co możecie mi doradzić w takiej sytuacji:
Nowe auto homologowane na alu felgach 19”, w dostawie ma opony letnie 255/55, są też czujniki ciśnienia powietrza.
Poprzednio-roczne egzemplarze miały też homologację na felgi 17” i sprzedawcy dawali możliwość promocyjnego zakupu opon zimowych o rozmiarze 255/65 na felgi 17” (felgi chyba też były z taką możliwością). Niestety teraz tego nie ma.
Aby uchronić się od ewentualnych niedogodności przy używaniu opon letnich w zimie jakie mam możliwości i jak to się obrazuje cenowo i praktycznie.
1/ zakup alufelg 19” z oponami zimowymi i co sezonowa wymiana kół. Stalowe w takim rozmiarze nie występują.
2/ zakup opon zimowych 19” i wymianę opon na oryginalnych felgach co sezon.
3/ zakup opon wielosezonowych i odsprzedaż (??) opon letnich – jazda tylko na wielo-sezonówkach.
4/ zakup felg 17” i opon zimowych i wymiana co-sezonowa. Co wtedy z homologacją?
I drugie pytanie:
Jak zmienia się zachowanie auta (prowadzenie) gdy odsadzenie (chyba to się określa jako ET) jest mniejsze lub większe od oryginału?
Bardzo proszę tylko o merytoryczne wpisy.
Obserwuj wątek
Edytor zaawansowany
    • kanna13 Re: Jak rozwiązać problem? 02.05.19, 17:18
      Cenowo to wygląda tak:
      1. jednorazowy koszt felg 19 calowych + jednorazowy koszt opon zimowych 19 calowych + jednorazowy koszt ich założenia na te felgi. Jeśli nie masz gdzie trzymać kół i nie wymienisz ich sam to dochodzi coroczny koszt przechowalni i zmiany.
      2. jednorazowy koszt opon zimowych i coroczny koszt ich wymiany. Jeśli nie masz gdzie trzymać opon to dochodzi koszt przechowalni.
      3. jednorazowy koszt opon wielosezonowych + jednorazowy koszt ich założenia na felgi 19 - cena za jaką sprzedasz używane letnie
      4. jednorazowy koszt felg 17 calowych + jednorazowy koszt opon zimowych + jednorazowy koszt ich założenia na te felgi. Dalej koszt jak w punkcie 1. Homologacją bym się nie przejmował zadbałbym o średnicę w zakresie tolerancji +/- 2%
      W miejsce słowa "koszt" wstawisz sobie cenę tego co tam sobie wybierzesz oraz cenę za przechowanie kół/opon oraz wymianę w Twojej okolicy

      Praktycznie to wygląda tak:
      3 najmniejszy kłopot jak akceptujesz używanie opon wielosezonowe.
      1 i 4 większy kłopot ale krótki czas wymiany.
      2 większy kłopot ale dłuższy czas wymiany

      Osobiście wybrałbym 1 lub 4. Przechowywał całe koła w przyzwoitym zakładzie wulkanizacyjnym, gdzie można się umówić telefonicznie na wymianę.

      Co do ET trzymać się zalecanego. +/- parę mm nie zrobi specjalnie różnicy.
    • marekggg Re: Jak rozwiązać problem? 02.05.19, 21:36
      zapytaj jakie to sa czujniki - bo sa dwa rodzaje - pierwszy to bezposredni, ktor mierzy cisnienie w oponie.
      drugi - troche prostszy mierzy roznice cisnien na podstawie ABS - wtedy nie bedzie problemu. a przynajmniej teoretycznie... z czujnikami
      • cheng2 Re: Jak rozwiązać problem? 03.05.19, 13:36
        Instrukcja mówi:
        "System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) kontroluje ciśnienie w każdej oponie. Zamontowane w każdym kole czujniki ciśnienia przekazują dane pomiarowe drogą radiową do odbiornika we wnętrzu samochodu."
        A czy to jest pomiar bezpośredni to zapytam i napiszę.
        • klemens1 Re: Jak rozwiązać problem? 03.05.19, 14:29
          cheng2 napisał(a):

          > Instrukcja mówi:
          > "System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) kontroluje ciśnienie w każdej
          > oponie. Zamontowane w każdym kole czujniki ciśnienia przekazują dane pomiarowe
          > drogą radiową do odbiornika we wnętrzu samochodu."
          > A czy to jest pomiar bezpośredni to zapytam i napiszę.

          Niestety, z opisu wynika, że jest to pomiar bezpośredni.

          --
          www.sprawdzpodatki.pl
      • cheng2 Re: Jak rozwiązać problem? 03.05.19, 14:12
        Dodatkowo dodam że zalecana jest zamiana kół po ok 10000 km. P=przód, T=tył, Pr=prawy, L=lewy.
        Przy oponach kierunkowych Pr P na Pr T a L P na L T czyli bez zamiany stron.
        Przy niekierunkowych Pr P na Pr T, Pr T na L P, L P na L T, L T na Pr P czyli Przód do Tyłu a tył do Przodu z zamianą stron.
    • 1realista cheng nie dziaduj! 03.05.19, 12:29
      Nie rozumiem problemu, że kogoś stać na nowe auto, a nie stać na opony. Jak koła i opony za drogie to trzeba było kupić tańsze auto z normalnymi kołami.
      Jeśli faktycznie to taki problem to sprzedaj w cholerę te 19 cali i kup normalne 17 cali do tego opony całoroczne i problem z głowy. Auta zazwyczaj mają homologację na wiele rozmiarów więc nie powinno być problemów.
      I na koniec... to forum auto-moto więc napisz co to za auto i model...
      • cheng2 Re: cheng nie dziaduj! 03.05.19, 13:44
        Nie pisałem jakie auto aby nie narazić się na oskarżenie o kryptoreklamę (w sensie pozytywnym lub negatywnym także).
        Jeśli się domagasz to Mazda CX5. Chyba z "dziadowaniem" nie ma to nic wspólnego?
        Jak pisałem powyżej nie ma ona z rocznika 2019 homologacji na 17" i serwis/sprzedawca wyraźnie to zaznaczył.
        Nie chodzi o koszty tylko o najlepszą opcję do wyboru. nie poślednią rolę gra tu wygoda (przechowywanie opon/kół, wymiana).
        Pozdrawiam.
        • 1realista Re: cheng nie dziaduj! 03.05.19, 14:44
          No to już wiemy na czym stoimy. Dwie najmocniejsze jednostki + AT i 4x4 faktycznie nie posiadają homologacji na inne koła niż 19 cali i jest to wyraźnie zaznaczone w cenniku. Zatem by niemieć kłopotów prawnych w razie jakichkolwiek zdarzeń to auto MUSI pozostać na kołach 19 cali bo w ubezpieczalniach pracują cwaniacy i poszukają każdej możliwości prawnej ograniczenia odszkodowania. To czy wybierzesz wielosezonówki czy letnie i zimowe zależy od planowanych tras i warunków poruszania się ( śnieg, prędkości, komfort etc). Ja w swoim aucie mam jedne alufelgi i zmieniam opony sezonowo z wiosenną wymianą zaworków. Kłopotu z przechowaniem opon nie mam bo mieszkam w prlowskim blokowisku i mam niewielką komórkę na najniższej kondygnacji gdzie wchodzą opony, rowery, duperele do auta, duperele na cmentarz, przetwory etc. W razie braku takowego miejsca są przecież hotele dla opon lub można komuś ( znajomym, rodzinie, czasem w firmach) zostawiać gdzieś opony. Albo iść na świadomy kompromis i za tysiaka za oponę kupić wielosezonówkę spośród 2 oferowanych modeli opon. Z kolejnym kompletem opon jest ten kłopot ,że ważą więcej niż opony i trzeba się trochę naszarpać w razie wrzucania do i z auta.
    • vogon.jeltz Re: Jak rozwiązać problem? 03.05.19, 14:47
      Jeśli chodzi o tę homologację, to jest tak:

      Rozporządzenie o badaniach technicznym mówi, że podstawą niezaliczenia badania techicznego jest w przypadku opon między innymi:
      Rozmiar opony, indeks nośności, indeks prędkości lub znak homologacji niezgodne z wymaganiami rozporządzenia o warunkach technicznych w sposób mający wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

      Ale, w rozporządzeniu o warunkach technicznym pojazdów czytamy:
      Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
      oraz
      Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy.

      Czyli generalnie nie ma nic o homologowanym przez producenta rozmiarze opon. Problem z przeglądem możesz mieć jedynie w przypadku, gdyby zmieniony rozmiar kół miał istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zresztą nie spotkałem się nigdy z sytuacją, by diagnosta sprawdzał, czy rozmiar kół jest zgodny z homologacją dla danego samochodu (co innego stan opony, oczywiście). Inaczej duża część samochodów ze zmienionymi kołami nie przeszłaby wówczas przeglądu.

      A jeśli spędza ci to sen z powiek, to ustaw sobie termin przeglądu tak, żeby wypadał wtedy, gdy będziesz miał zamontowane homologowane letnie koła - i problem z głowy. Zresztą w przypadku nowego auta pierwsze badanie techniczne masz dopiero za trzy lata.

      Osobną kwestią jest ubezpieczenie. OC nie musisz się przejmować, obowiązuje zawsze, ale zakładam, że skoro kupiłeś nowe auto, to masz także AC. Ubezpieczyciele, jak wiadomo, wynajdą wszelkie podstawy, by odmówić wypłaty odszkodowania, więc w tym przypadku w razie jakiegoś zdarzenia ubezpieczalnia może przyczepić sie do rozmiaru kół niezgodnego z homologacją producenta. Wówczas pozostaje tylko droga sądowa i dowodzenie, że nie miało to żadnego wpływu na wypadek. Czyli tu ryzyko jest.

      Ale ja tak sobie ględzę, a być może jest to zupełnie bezprzedmiotowe. Sprawdź najpierw, czy aby w ogóle da się w twojej Maździe zamontować "siedemnastki". Bo może się okazać, że w nowym roku modelowym zmienili hamulce, włożyli większe tarcze i/lub zaciski i dają tylko 19", bo 17" będzie po prostu za mała...

      A co do samego rozwiązania problemu, to ja polecam (3) czyli dobre wielosezonówki. Oczywiście zależy jeszcze gdzie, kiedy, ile i jak jeździsz.
      • cheng2 Re: Jak rozwiązać problem? 03.05.19, 15:36
        Dziękuję za fachową odpowiedź. (AC posiadam w pełnej krasie). Jazde roczna oceniam na ok 10000km i chyba będe sie skłaniał do opcji 3. Kupno felg i opon plus wymiany to będzie chyba to samo jak nowe zimowki i opony 17 a do tego bez ryzyka. Mam jeszcze kilka miesiecy czasu wiec sie zastanowię.
        • trypel Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 19:08
          A pomijasz kwestie komfortu? Na 17 jednak bedzie wygodniej.

          --
          Kobieto! Nigdy nie stawaj pomiędzy twoim mężczyzną, a jego kolegami. Pamiętaj, że on nie zastąpi swoich kolegów masturbacją. Ale ciebie tak.
    • liczbynieklamia Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 10:23
      1. Przede wszystkim trzymałbym się z daleka od stalowych felg na zimę, a już w szczególności stalowych felg z kołpakami, które zbierają błoto i sól. Koroduje to na potęgę, zwłaszcza ranty, pojawiają się ubytki ciśnienia.
      2. Trzeba sprawdzić, czy brak homologacji na 17" wynika tylko z kwestii formalnych, czy nie jest tak, że np. koło ociera o zacisk. Jeżeli tylko kwestie formalne, to bym się tym nie przejmował (nie chodzi o cenę, tylko o komfort).
      3. Generalnie posiadanie drugiego kompletu felg się kompletnie nie kalkuluje, co nie znaczy, że nie jest to lepsze rozwiązanie. Jeśli jednak jeździłbym sporo i opony wystarczałyby mi na 2-3 sezony, to jeździłbym na tych samych felgach.
      4. ET jest powiązane z szerokością felgi i trzeba brać te parametry łącznie - zmieniając szerokość felgi wręcz musimy zmienić ET. Przy dzisiejszych skomplikowanych zawieszeniach trudno powiedzieć wprost, jaki będzie efekt zmiany ET. Jedno jest pewne - konstruktorzy nad tym siedzili i na lepsze nie zmienisz.
      • cheng2 Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 15:20
        Oglądając koła wydaje sie że miejsca jest na tyle że 17" zmieszczą się swobodnie. Wszak model zeszłoroczny ma takie same 19" I był homologowany również na 17". Oba modele róznia sie niewiele, jedynie nieco innym wyposażeniem, lampami, zegarami na tablicy.
          • cheng2 Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 16:37
            Nie wiem czy to jest świadectwo homologacji ale jedyny podobny dokument (podobny do Ś H) który posiadam nazywa się:
            ŚWIADECTWO ZGODNOŚCI WE
            I tam w punkcie: 35 Zespół(oły) opona/koło / klasa oporu toczenia
            jest tylko jeden zapis: 225/55R19 99V 19x7J odsadzenie 45.
            poza tym
            jak pisałem na poczatku sprzedawca wyraznie zaznaczył że auta z obecnej produkcji są homologowane jedynie na koła 19"
            Pozdrawiam
            Z.
            • nazimno Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 17:47
              Jesli tak jest to nie masz wyboru, niestety.
              Np. w Niemczech na innych kolach nie
              udzielono by dopuszczenia do ruchu.
              Nie wiem jak teraz sie to traktuje w polskich
              stacjach kontroli pojazdow.
              Mozesz podjechac do nich i zapytac wprost,
              jakie ew. zastrzezenia maja.

              Tutaj nikt tego nie rozstrzygnie.



              • trypel Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 19:07
                W Polsce sprawdza sie opony. W każdym prawie aucie zmieniam rozmiar felg i opon. Nikt nigdy tego nie kwestionuje. W saabie zmieniłem rozmiar na wyższy o ponad 12 mm i tez ok. Moze tylko Niemcy maja świra na tym punkcie.

                --
                Kobieto! Nigdy nie stawaj pomiędzy twoim mężczyzną, a jego kolegami. Pamiętaj, że on nie zastąpi swoich kolegów masturbacją. Ale ciebie tak.
                • nazimno Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 19:37
                  Owszem, maja.
                  Ja mialem felgi i opony w rozmiarze legalnej homologacji.

                  Na feldze wytloczony jest pewien numer.
                  To numer homologacji felgi.

                  TÜV poprosil o okazanie swiadectwa homologacji samej felgi, tzn czy jest ona dopuszczona do
                  eksploatacji w tym konkretnym typie samochodu.

                  Na szczescie wydrukowalem sobie ten dokument
                  wczesniej ze strony producenta felg.

                  Teoretyzcnie inz. TÜV mogl to sobie sam znalezc, ale powiedzial, ze to nie nalezy do jego
                  obowiazkow.

                  Takie ... sa.
                  • grzek Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 20:10
                    A jak traktuje się sytuację, gdy w śwadectwie homologacji nie ma wyszczególnionego danego rozmiaru opony i felgi a niezależny producent felg podaje, że można stosować inny rozmiar niż w homologacji. Przykłąd:
                    felgen.jfnet.de/pdf/00305655/00305655.pdf
                    • nazimno Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 20:38
                      Tylko TÜV wie, co z tym zrobic...

                      Swiadectwo homologacji producenta pojazdu
                      wg mnie ma priorytet wyzszy niz producenta
                      felgi.
                      Producent felgi moze podac liste, ktora
                      nie bedzie w innym kraju kwestionowana.
                      A w Niemczech sie upra i postawia na swoim.
                      • grzek Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 21:05
                        Producent, z powodów ekonomicznych, może nie dawać do homologacji wszystkich pasujących opon i felg. Podaje np dwa rozmiary a nie 5 czy 6. Z punktu widzenia urzędnika można kwestionować ale podchodząc zdroworozsądkowo do sprawy, to jeżeli szarokość, promień koła i ET mieści sie w homologowanych parametrach to nie powinno być problemu.
                        • nazimno Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 21:13
                          Jazda na technicznie akceptowanych felgach
                          i oponach to jedno.
                          Pokazanie sie z taka czerwona plachta na byka
                          na badaniu TÜV jest porownywalne do podjechania na parking policyjny w stanie
                          wskazujacym w celu skorzystania z alkomatu.
                          Potrzebna jest odrobina rozumu.

                          Decyzja jest w sumie prosta.
    • grzek Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 20:40
      Przekładanie opon dwa razy w roku z czujnikami cisnienia, obarczone jest pewnym ryzykiem. Nawet jak powiesz gumiarzowi, że masz czujniki, to zawsze może mu pójść coś źle i uszkodzi czujnik.
      Z oponami miałem podobny przypadek, w śwadectwie zgodności zimówki miały być na 18" lub 19", jednak zdecydowałem się na 17" i drugie felgi. Stwierdziłem, że zimówki z profilem 45 to jednak trochę zamało. Z felgami 17" był problem, bo pasowały tylko niektóre wersje, z uwagi na duży(gruby) zacisk. Żeby zachować ET, konieczny był specyficzny układ żeber. Znalazłem niemieckiego producenta felg, który miał aprobatę TUV na stosowanie tego rodzaju felgi do danego modelu samochodu mimo, że nie były uwzględnione w homologacji producenta samochodu. Na przeglądy jeżdzę w lecie, tak że nie wiem czy rozmiar opon ma jakieś znaczenie.
      • trypel Re: Jak rozwiązać problem? 05.05.19, 21:12
        Felgi z czujnikami ciśnienia leżą w garazu.
        To najbardziej niepotrzebne w aucie goowno jakie znam.
        Oddam jak będę sprzedawał

        --
        Kobieto! Nigdy nie stawaj pomiędzy twoim mężczyzną, a jego kolegami. Pamiętaj, że on nie zastąpi swoich kolegów masturbacją. Ale ciebie tak.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.