Dodaj do ulubionych

moc?moment? max przyspieszenie=max obroty

11.11.04, 00:11
przeczytalem kilka postow na temat moc moment itd
i nie moge sie doczytac o co ludziom chodzi
sa chyba dwie frakcje jedna twierdzi ze moment wazniejszy
druga ze moc, co jest pomieszaniem z poplataniem

o to przyklad co jest wazniejsze
samochod Neon, patrz ponizsza tabelka
rpm = predkosc obrotowa silnika
torque = moment obrotowy silnika
Transmission output torque = moment obrotowy na wyjsciu ze skrzyni biegow
czyli to co sie liczy dla przyspieszenia
gear ratio = przelozenie biegow

wniosek?
aby uzyskac max przyspieszenie nalezy przerzucac biegi na max obrotach
(czerwona linia=redline)
a NIE na obrotach kiedy maksymalny jest moment
DLACZEGO?
wystarczy popatrzec na tabelke i pomyslec
albo zapytac i ktos wytlumaczy


pzdr



Engine Transmission output torque (ft-lb):
Torque 1st 2nd 3rd 4th 5th
RPM (ft-lb) 3.54 2.13 1.36 1.03 0.72 <- gear ratio
---- ------- ---- ---- ---- ---- ----
1000 50 177 107 68 52 36
1500 65 230 138 88 67 47
2000 80 283 170 109 82 58
2500 92 326 196 125 95 66
3000 104 368 222 141 107 75
3500 114 404 243 155 117 82
4000 120 425 256 163 124 86
4500 125 443 266 170 129 90
5000 130 460 277 177 134 94
5500* 133 471 283 181 137 96
6000 130 460 277 177 134 94
6500* 122 432 260 166 126 88
7000 110 389 234 150 113 79


(note: peak torque is at 5500 RPM, peak horsepower is at 6500 RPM)
Without graphing, there's something immediately apparent: in any gear, at
7000 RPM,
the transmission torque output is always higher than at any RPM in the next
gear up.
What this means is, for this car:
Shift at the redline, not at the torque peak!

Walk through an example. You're hammering down the track in 1st gear. Engine
RPM is 6000, just past the engine's torque peak. Do you shift? Well, if you
do, the engine will be pulled down to 3600 RPM, and 2nd gear will send 246 ft-
lb of torque to the wheels (actually, to the differential first, which
amplifies the torque by a constant factor and sends it to the wheels). Don't
you think it would be better to hold it in first gear? Torque is dropping
off, but it's still 389 ft-lb at 7000 RPM, right before the 7200 RPM redline.
So, for this powertrain, first gear is *always* the best deal for
acceleration, at any speed, except that you can't accelerate past the redline.


www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html

Obserwuj wątek
      • revy redline to nie to samo co max moc!!! 11.11.04, 00:38
        Gość portalu: TO JA napisał(a):

        > Te, Kopernik, a wiesz co jest na obrotach redline? Maksymalna MOC.

        tak sie obawialem, ze nie wszyscy zrozumia
        dla ulatwienia: nie chodzi tu akurat a max moc
        tylko o max przyspieszenie czyli moment na wyjsciu ze skrzyni biegow
        jezeli to sie stanie przy max moc to fajnie

        ale max moc redline to nie jedno i to samo!!!!!!!!!!!!!!

        np honda 2000:
        Type: Inline-4
        Displacement: 2157 cc
        Horsepower: 240 bhp @ 7800 rpm
        Torque: 162 lb-ft @ 6500 rpm
        Redline: 8200 rpm


        www.fast-autos.net/honda/04hondas2000.html
      • Gość: andrzejmat Re: moc?moment? max przyspieszenie=max obroty IP: *.aster.pl 11.11.04, 10:03
        Rev ma o tyle rację. że red line to najczęściej obroty dopuszczalne, często
        wyższe od obrotów mocy max. Ale zmiana na red line ma na celu właśnie trzymanie
        się mocy max tak blisko, jak się da przy stopniowej skrzyni - czyli ciągniemy
        nad obroty mocy max. aby po zmianie nie być dużo poniżej.... przy bezstopniowym
        przełożeniu oczyewiście max. przyśpieszenia jest dokładnie na obrotach mocy
        max. a automat nie powinien nawet dopuszczać do ich przekroczenia bo nie ma z
        tego pożytku tylko niebezpieczeństwo 'przrekręcenia' silnika.
    • revy REDLINE rulez 11.11.04, 17:15
      odpowiadam na kilka poprzednich postow, a szczegolnie "moc kontra obroty"

      moc oczywiscie jest wazna ale najwazniejszy dla przyspieszenia
      jest "moment obrotowy na KOLACH", (zapomnijmy prosze o momencie obrotowym
      silnika),
      moment obrotowy na kolach zalezy od mocy silnika i od skrzyni biegow czyli
      przelozenia.

      jezeli mamy do dyspozycji identyczne samochody np honda 2000
      z identycznymi silnikami i identycznym skrzyniami biegow

      to pozostaje nam do dyzpozycji tylko moment zmiany biegow
      aby uzyskac max przyspieszenie, nalezy przerzucac biegi na redline
      a nie na "max moc" i juz zupelnie nie na "max moment silnika"
      Maly test wykaze, ze wygra:
      1. honda ktora przerzuca na redline
      2. drugie miejsce honda ktora przerzuca na max moc
      3 ostatnia przejedzie honda, ktora przerzuca biegi na max mom obrotowy silnika

      aby porownac rozne samochody, o roznych silnikach, mocach, obrotach, skrzyniach
      biegow, ciezarze itd
      nalezy po prostu przesledzic ich przyspieszenie
      mozna to zrobic prostym programem, tylko potrzebne sa dokladne dane techniczne
      silnika (moc=f(RPM) ), skrzyni, opony, ciezar itd

      redline rule
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się