Dodaj do ulubionych

silnik większy = głośniejszy?

31.05.02, 12:22
czy silnik o większej pojemności jest głośniejszy od silnika o mniejszej
pojemności, przy założeniu że jest wykonany w tej samej technologii i montowany
w tym samym aucie?

Dotad usłyszałem dwie sprzeczne opinie:

1) większy silnik to większa praca, więc w konsekwencji większy hałas
2) większy silnik potrzebuje mniejszych obrotów aby osiągnąć zadaną szybkość
niż silnik mniejszy, więc jest cichszy

PS. Z tego co się zorientowałem, na ogół to samo auto wyposażone w większy
silnik fabrycznie dostaje również szersze opony, co automatycznie zwiększa
hałas. Zignorujmy ten czynnik.
Obserwuj wątek
    • Gość: Mikolaj Re: silnik większy = głośniejszy? IP: *.pol-assistance.spzoo.pl 31.05.02, 12:37
      Te dwie opinie które usłyszałeś wbrew pozorom wcale nie są sprzeczne. Druga
      opinia jest jak najbardziej prawdziwa. Co do pierwszej opinii - to jest ona
      zbyt uproszczona. Hałaśliwość silnika jest uzależniona od wielu czynników, z
      których pojemność skokowa nie jest bynajmniej najważniejsza. Bardziej liczą
      się: ilość i układ cylindrów, typ rozrządu i rodzaj jego napędu itd itp.
      Ponadto ilość emitowanych decybeli też nie najlepiej określa "hałaśliwość"
      silnika. Niektóre motory mimo, że robią większy hałas, to dzwięk przez nie
      wydawany może być dużo mniej uciążliwy dla ludzkiego ucha niż niby cichszych
      silników.
      Pozdrawiam
      Mikołaj
      • windows3.1 Re: silnik większy = głośniejszy? 31.05.02, 12:59
        dzięki. Ale proszę zwróć uwagę, że napisałem o silnikach zbudowanych w tej samej
        technologii (więc ta sama ilość i układ cylindrów, typ rozrządu i rodzaj jego
        napędu, ten sam jak przypuszczam "rodzaj" hałasu, choć tu chyba nie bardzo
        rozumiem co masz na myśli).



        • Gość: Mikolaj Re: silnik większy = głośniejszy? IP: *.pol-assistance.spzoo.pl 31.05.02, 13:43
          Masz rację - nie wczytałem się dokładnie. W takiej sytuacji zdecydowanie
          słuszna jest opinia nr 2. Ale generalnie różnice w takiej sytuacji są raczej
          nie wielkie.
          Co do rodzaju dźwięku - chodziło mi o to że niektóre motory mają ładny "sound"
          i nawet jak chodzą głośno, to nie drażnią uszu, a wręcz miło się ich słucha .
          Przykładowo: "gulgot" V8 lub boxera nawet jak jest głośny mi nie przeszkadza.
          Natomiast dźwięk silnika np. Poloneza drażni mnie nawet na biegu jałowym :-)

          pozdrawiam
          Mikołaj
    • Gość: Marek Re: silnik większy = głośniejszy? IP: *.atl.ec.equifax.com / 172.18.118.* 31.05.02, 13:29
      Bardzo czesto silnik wiekszy jest cichszy:
      1) Silnik V6 pracuje znacznie rowniej niz czterocylindrowy (nie trzesie sie
      tak). Wyjatek - VR6 VW ktory pomimo walkow wywazajacych sie rzuca po komorze
      gorzej niz czterocylindrowiec
      2) Nizsze obroty = mniejszy halas

      Od czasu kiedy jezdze z V6 nie wyobrazam sobie powrotu do czterech cylindrow.
      Kultura pracy szesciocylindrowca jest zdumiewajaca - mozna na nim reke polozyc
      i czuje sie tylko minimalne drgania, nawet na duzych obrotach. Gdyby jeszcze
      moja sprezarka tak nie gwizdala...
      • windows3.1 Re: silnik większy = głośniejszy? 31.05.02, 13:54
        wielkie dzięki, ale widzę że też nie zerknąłeś dokładnie na moje pytanie
        (silniki w tej samej technologii!). Chciałbym jeździć V6, niestety mnie nie
        stać.

        Jak nikt się już nie dopisze to uznam, że Mikołaj swoim drugim postem zamknął
        sprawę.
    • Gość: Pablo Re: silnik większy = głośniejszy? IP: *.nsm.pl / *.chelmnet.pl 31.05.02, 13:53
      Pytanie jest na tyle ogólne, a hałas silnika uzależniony od tylu czynników, że
      tak naprawdę każdą odpowiedź można sensownie uzasadnić i poprzeć przykładami,
      mało tego, hałas auta mierzy się przy średniej prędkości obrotowej silnika
      stawiając sonometr na wysokości rury wydechowej mniej więcej metr za nią. Hałas
      w kabinie podczas jazdy jest uzależniony od jeszcze większej liczby czynników,
      tak więc pytanie jest nieprecyzyjne. Oto dwie skrajności: 650ccm w maluchu daje
      ogromne źródło hałasu, mimo dwóch cylindrów i niewielkiej mocy (własciwie
      symbolicznej) i niskiej max prędkości obrotowej; podobnie 2litrowe
      Diesle "beczki" tu klekot jest niesamowity. Każdy może wymienić mnóstwo
      przykładów cichszej pracy silnika pomiędzy 0,65 a 2 l. jak również powyżej 2l.
        • Gość: Mikolaj Re: silnik większy = głośniejszy? IP: *.pol-assistance.spzoo.pl 31.05.02, 14:36
          windows3.1 napisał(a):

          > no proszę, trzeci uprzejmy korespondent, ale trzeci nieuważny. Przecież
          > pisałem, ta sama technologia i to samo auto.

          A masz na myśli jakiś konkretny model samochodu? Bo tak w ciemno to trudno
          dokładnie odpowiedzieć, stąd "wypisujemy co wiemy" :-))

          Jakbyś podał o jakie auto Ci chodzi to może znajdzie się ktoś kto będzie je znał
          i Ci napisze o głośności poszczególnych wersji.

          Ja np. mogę się wypowiedzieć o różnicy między Micrą 1,0 (moje poprzednie auto) a
          Micrą 1,3 (obecne). 1,3 jest dużo cichsze od 1,0 - głównie z powodów opisanych
          przez Ciebie w opinii no 2.

          Pozdrawiam
          Mikołaj
        • Gość: Pablo No to masz przykład IP: *.nsm.pl / *.chelmnet.pl 31.05.02, 14:50
          windows3.1 napisał(a):

          > no proszę, trzeci uprzejmy korespondent, ale trzeci nieuważny. Przecież
          > pisałem, ta sama technologia i to samo auto.
          >
          > Jesteś z Chełma, Chełmna czy z Chełmży? Bardzo lubię dwa ostatnie miasta, w tym
          >
          > pierwszym nigdy nie byłem.

          Nawet nie wiem gdzie to Ch.. coś tam leży ;-)
          A co masz na myśli - w tej smej technologii?
          Czy Diesla możesz porównac do Benzyny tylko dla tego, że jest skonstruowany wg
          najnowszych myśli technicznych?
          Ale niech tam -załóżmy że kupujesz silnik Poloneza gaźnikowy 1500ccm i ten sam
          1600ccm. Oba róźnią sie dokładnie tylko średnicą cylindra, nic więcej (mam na
          myśli ostatnie 1500 i pierwsze 1600). Zmierz i dasz szczegółową odpowiedź. Myślę,
          że przykład silnikowy jest b.trafny, bo każdy producent wprowadzając na rynek
          inny silnik zawsze coś zmieniał, a to skok, a to inny układ dolotowy a to inne
          podparcie wału albo zmieniony układ wtryskowy , albo inne czasy otwarcia zaworów
          a tu TYLKO JEDNA ZMIANA, Na marginesie - wg mnie mierzalnej różnicy nie będzie,
          ale na pewno będzie głośno :))

          • windows3.1 inny przykład 31.05.02, 15:16
            nie jesteś z żadnego z tych Chelxxx? No proszę, tajemnice domen są jeszcze
            bardziej nieprzeniknione niż tajemnice silników...

            Nie myślę o żadnym konkretnym aucie, ale o kilku. Przykłady dam takie:

            1) Peugeot 406 benzyna, 1.8 16v 116 KM, 2.0 16v 138 KM, 2.2 16v 160 KM
            2) Renault Laguna benzyna, 1.6 16v 110 KM, 1.8 16v 123 KM, 2.0 140 KM
            3) Ford Mondeo benzyna, 1.8 16v 125 KM, 2.0 145 16v 145 KM

            w każdym razie na pewno nie mam zamiaru porównywać benzyny do diesla, rzędowego
            do boksera, czterocylindrowca do sześciocylindrowca, czterozaworowca do
            pięciozaworowca itd. Myślę że wiesz co mam na myśli, tylko tak boksujesz się
            dla sportu

Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.