Ile pali nowoczesny TIR ? n/t Dodaj do ulubionych

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Od 8===-.
    Ale jaki? 280KM bez naczepy, czy 600KM wyładowany?
  • 30..50 litrow, zaleznie od ladunku, trasy i warunkow.

    Natomiast moc silnika ma znaczacy wplyw na zuzycie tylko w przypadkach, kiedy
    rzeczywiscie sie jej uzywa. Tzn. podzczas stalej jazdy po plaskiej autostradzie
    zuzycie nowoczesnego silnika 250 KM bedzie podobne jak nowoczesnego 550 KM.
    Natomiast w gorch albo pospiesznej jezdzie po miescie oczywiscie duza pobierana
    moc bedzie wynikowac wiekszym zuzyciem paliwa. Ale tez i wieszym przyspieszeniem
    lub wieksza predkoscia podjazdu pod gore.

    Pozdr.

    K.
  • 420 konne Renault Premium śmigające z cysternami (całość ok 40 ton) na
    dystansach średnio około 80 km poza miastem palą około 37 l/100. Dane z
    ściągnięte z ich komputerów pokładowych.
  • zakladam jednakowe zapotrzebowanie mocy na kolach (mas, opory itp. daja te
    samam sume mocy) dla dwoch roznych zestawow:
    a) 10 - 12 cylindrow i prawie 600 KM
    b) 6 - 8 cylindrow i polowa tego (250-300) KM

    przy jezdzie po plaskiem z v=const. zuzycie paliwa bedzie podobne. Ale jak
    odmiennie beda sie oba zestawy zachowywac gdy zaczniemy ganiac po gorach.
    oczywiscie zakladam wciaz podobne warunki jazdy (v,a). Wiadomo jednak ze zestaw
    slabszy bedzie kozystal z mocy max. Czy bedzie mialo to wplyw na zuzycie paliwa
    (l/100km) czy liczy sie wylacznie zuzycie jednostkowe.? (wtedy ta samam moc =
    te samo zuzycie). czy zakres obrotow w jakim przacuje silnik (wciaz przy tej
    samej mocy na kolach) bedzie mial wplyw na efektywnosc silnika?
    pzdr.
  • Czyli na 1 tonę wychodzi 0,925 l/100 km. Nieźle, w porównaniu do osobówek :)
  • fazi_ze_sztazi napisała:

    > zakladam jednakowe zapotrzebowanie mocy na kolach (mas, opory itp. daja te
    > samam sume mocy) dla dwoch roznych zestawow:
    > a) 10 - 12 cylindrow i prawie 600 KM
    > b) 6 - 8 cylindrow i polowa tego (250-300) KM
    >
    > przy jezdzie po plaskiem z v=const. zuzycie paliwa bedzie podobne. Ale jak
    > odmiennie beda sie oba zestawy zachowywac gdy zaczniemy ganiac po gorach.
    > oczywiscie zakladam wciaz podobne warunki jazdy (v,a).

    Propagatorzy wielkich mocy sa zdania, ze wlasnie zarowno przyspieszenie (w
    kazdych warunkach), jak i predkosc podjazdu mozna podniesc stosujac wieksza moc
    silnika.

    Co czesciowo nawet sie zgadza. Bo na wzniesieniach na autostradzie slabo
    zmotoryzowane ciezarowki zdychaja, musza mocno redukowac, a wiec i zwolnic. A te
    najsilniejsze jada dalej 85 km/h.
    Rowniez predkosc zjazdu w przypadku nieposiadania retardera jest z wiekszym
    silnikiem wieksza, bo ten ma wieksze dzialanie hamujace.

    > Wiadomo jednak ze zestaw
    > slabszy bedzie kozystal z mocy max. Czy bedzie mialo to wplyw na zuzycie paliwa
    >
    > (l/100km) czy liczy sie wylacznie zuzycie jednostkowe.? (wtedy ta samam moc =
    > te samo zuzycie). czy zakres obrotow w jakim przacuje silnik (wciaz przy tej
    > samej mocy na kolach) bedzie mial wplyw na efektywnosc silnika?

    W nowoczesnej ciezarowce dla gazu do dechy punkt najlepszej sprawnosci lezy przy
    momencie maksymalnym i wynosi cos kolo 190 g/kWh. A przy obrotach mocy
    maksymalnej zuzycie wynosi ok 220 g/kWh.

    Przyklad (MAN): 430 KM/316 kW od 1500 do 1900 1/min, maks. moment 2100 Nm od
    1000 do 1400 1/min. Punkt najmniejszego specyficznego zuzycia lezy przy Mmax i
    wynosi dla tego silnika 186 g/kWh.

    Czyli jadac z ta sama (maksymalna osiagalna dla mniejszego silnika) predkoscia
    pod gore ciezarowka z duzym silnikiem zuzyje mniej, niz ta z malym. Ale jesli ta
    duza tez bedzie jechac tyle, ile naprawde moze, no to ta duza zuzyje wiecej. No
    bo przerobi znacznie wiecej rzeczonych kWh na spaliny i halas ;-)

    To tak w skrocie dla dwoch przykladowych punktow pracy.
    Ale jest jeszcze wiele stanow posrednich. W rachunku ogolnym mozna przyjac, ze
    wiekszy silnik zuzyje nieco mniej.
    Niestety te prawidlowosci wlasciwe duzym ciezarowkom nie daja sie przekladac 1:1
    na swiat samochodow osobowych :-)

    POzdr.

    K.
  • > zakladam jednakowe zapotrzebowanie mocy na kolach (mas, opory itp. daja te
    > samam sume mocy) dla dwoch roznych zestawow:
    > a) 10 - 12 cylindrow i prawie 600 KM
    > b) 6 - 8 cylindrow i polowa tego (250-300) KM


    Nie ma takich. Większość ciężarówek ma silnik rzędowe 6 cylindrowe.
    Nawet najmocniejszy ciągnik siodłowy Volvo FH16 610 (610 KM) ma 6 cylindrów.

    V8 chyba robi Scania z mocami to 580 KM. Mają wtedy znaczek V8 na masce.
    Większość też jest R6. Many TGA też są R6.

    o V10 i V12 w ciężarówkach to nie słyszałem ale może są.
  • Zużycie zależne jest równiez od tego, czy pojazd ma zainstalowany system do
    kontroli zużycia paliwa, który najczęściej obniża je o ok. 10% a czasem i
    lepiej.
  • pawlos17 napisał:

    > Czyli na 1 tonę wychodzi 0,925 l/100 km. Nieźle, w porównaniu do osobówek :)


    Kilka lat temu było nawet takie porównanie w Auto Moto Sport Volvo T5 kontra
    Volvo ciągnik. Fajnie to się nawet czytało, zwłaszcza porównanie zużycia paliwa
    dawało do myślenia (osobówka ~12l, ciągnik ~30l tańszego oleju).
    I gdzie ten geniusz inżynierów osobówek ??

    --
    . . L U B I Ę . . K L E K O T . .
  • Właśnie poruszyliście sedno tego wątku . Tylko czekał jak ktoś poruszy kwestie
    spalanie kilkunasto tonowych kloców względem 1,5 tonowych osobówek . Ciekawi
    mnie bardzo dlaczego taki wielki kloc w przeliczeniu na tonę pali mniej paliwa
    od małego brzdąca jakim jest osobówka z mniejszym czynnikiem oporu powietrza ,
    ze swoją lekkością i tymi wszystkim wynalazkami jak hybrydy ,diesle z CR III i
    IV generacji itd itp . Czy może czegoś nie kumam ?
  • traktorzysta napisał:

    > od małego brzdąca jakim jest osobówka z mniejszym czynnikiem oporu powietrza ,
    > ze swoją lekkością i tymi wszystkim wynalazkami jak hybrydy ,diesle z CR III i
    > IV generacji itd itp . Czy może czegoś nie kumam ?

    Po pierwsze opory ruchu nie rosna liniowo wraz z masa pojazdu. N.p. opor
    aerodynamiczny jest niezalezny od masy, a ten jest najwieksza skladowa
    wszytskich oporow przy wiekszych predkosciach.
    Do utrzymania 85 km/h czterdziestotonowej ciezarowki potrzebna jest okolo
    dziesiecio..pietnastokrotna moc w stosunku do wymaganej dla tej predkosci mocy
    samochodu osobowego. A masa jest wieksza trzydziestokrotnie.

    Po drugie sprawnosc duzych, wolnoobrotowych silnikow ciezarowek jest wyzsza od
    sprawnosci porownywalnie malych silnikow samochodow osobowych.

    W ekonomi nazywa sie cos takiego efekt skali :-)
    Dlaczego duzi maja lepiej (lepszy stosunek kosztow do obrotu) niz mali.

    To tak w duzym skrocie.

    Pozdr.

    K.

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Okazje.info.pl

Bestsellery

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.