Dodaj do ulubionych

silnik 16v zalety

IP: *.gdansk.cvx.ppp.tpnet.pl 06.09.01, 14:32
Może ktoś mi wytłumaczy jakie znaczenie ma posiadanie 16 zaworów w silniku.
Mam Clio II z silnikiem 1,4 16V 98KM i poza większą elastycznością silnika nic
się nie dzieje.
Obserwuj wątek
    • civic_vtec Re: silnik 16v zalety 06.09.01, 15:32
      Uzycie 16 zaworow powoduje sprawniejsze napelnianie i oproznianie komory
      spalania, ponadto mieszanka powinna byc bardziej jednorodna. Efektem jest
      lepsze wykorzystanie energetyczne spalanej benzyny, co w koncu powinno
      zaowocowac spadkiem zuzycia paliwa.
      Moze ktos wytlumaczy to lepiej? Ja nie jestem specjalista w tym temacie.
      • Gość: Niknejm Re: silnik 16v zalety IP: *.pg.com 06.09.01, 15:59
        civic_vtec napisał(a):

        > Uzycie 16 zaworow powoduje sprawniejsze napelnianie i oproznianie komory
        > spalania, ponadto mieszanka powinna byc bardziej jednorodna. Efektem jest
        > lepsze wykorzystanie energetyczne spalanej benzyny, co w koncu powinno
        > zaowocowac spadkiem zuzycia paliwa.
        > Moze ktos wytlumaczy to lepiej? Ja nie jestem specjalista w tym temacie.

        Trafiłeś w sedno. Oczywiście oprócz mniejszego zużycia paliwa, również wzrost
        momentu obrotowego i mocy.
        Ponadto mniejsze zawory mają małą bezwładność, więc są łatwiej ''sterowalne''.
        Przez to zastosowanie dwóch zaworów o dużej średnicy jest mniej efektywne niż
        czterech mniejszych. Oprócz lepszej sterowalności silnika zastosowanie 4 zaworów
        pozwala uzyskiwać bardzo wysokie obroty (mniejsza bezwładność zaworów), a więc i
        wysokie moce (ale jest to warunek konieczny, choć niewystarczający).
        Ponadto zawory dolotowe mogą otwierać się niejednocześnie, co daje lepsze
        zawirowanie mieszanki (jednorodność) i w rezultacie lepszy proces spalania.
        Stosowane jest to w systemie VTEC Hondy.
        Polecam lekturę działu ''technologia Hondy'' na stronie www.hondapl.org. Jest tam
        na ten i podobne tematy duuuużo więcej - szczególnie ciekawy jest opis
        implementacji systemu VTEC.

        Pozdrawiam,
        Niknejm
      • Gość: PTee Re: silnik 16v zalety IP: *.bresa.com.pl 07.09.01, 02:46
        civic_vtec napisał(a):

        > Uzycie 16 zaworow powoduje sprawniejsze napelnianie i oproznianie komory
        > spalania...

        Ale tylko przy wyższych prędkościach obrotowych silnika. W zakresie niskich
        obrotów dwa dodatkowe grzybki i dwie dodatkowe dziurki z przyległościami powodują
        opory, które objawiają się jako wspominana tutaj "mułowatość" autka... Mój
        punciak dopiero po przekroczeniu 4000 obrotów na minutę pokazuje rogi... :)))
        Gdzieś kiedyś wyczytałem że silnik 16v ma "pseudosportową" charakterystykę,
        cokolwiek miałoby to znaczyć... Aha i silniki 16v są na ogół głośniejsze -
        dodatkowy wałek i przekładnia zębata, praktycznie "na wierzchu" silnika...

        Pozdrawiam.
    • Gość: Gordi Re: silnik 16v zalety IP: 217.11.134.* 06.09.01, 16:39
      Gość portalu: cashoob napisał(a):

      > Może ktoś mi wytłumaczy jakie znaczenie ma posiadanie 16 zaworów w silniku.
      > Mam Clio II z silnikiem 1,4 16V 98KM i poza większą elastycznością silnika nic
      > się nie dzieje.

      Jaki masz punkt odniesienia?Z jakim silnikiem porównujesz swój motor.Śmiem
      twierdzić,że elastyczność nie jest domeną szesnastozaworowców(przykład Laguna 2.0
      115 kucy 8V i Laguna 2.0 140 kucy 16V-od 0 do 100 lepiej idzie 16V(prawie sek
      różnicy)ale elastyczność jest taka sama(albo nawet 8V ma lepszą).W
      szesnastozaworówkach moment obr.jest większy ale jest uzyskiwany w górnym
      zakresie obrotów(odwrotnie niż w ósemkach ale za to tam gdzie ósemka już zdycha
      tj.5,5-6 tys obr w 16V zabawa jest w najlepsze).Pytasz po co 16V?Twoje 100 kucy
      byłoby b.trudno uzyskać z silnika,który ma głowice ośmiozaworową(1.4 8V w
      Clio,Thalii i Megance ma kucy 75),a przy 16V ten silnik nie jest nawet wysilony
      (VW w Polo albo Lupo GTi wyciągnął 120 kucy,a jeszcze lepszym przykładem są Hondy
      Vtec gdzie przy głowicy 16V i zmiennych fazach rozrządu uzyskuje się po 100 kucy
      z jednego litra pojemności).To tyle ode mnie.Pozdrawiam

      • Gość: bObO Re: silnik 16v zalety IP: 212.244.192.* 06.09.01, 16:52
        Gość portalu: Gordi napisał(a):

        > Gość portalu: cashoob napisał(a):
        >
        > > Może ktoś mi wytłumaczy jakie znaczenie ma posiadanie 16 zaworów w silnik
        > u.
        > > Mam Clio II z silnikiem 1,4 16V 98KM i poza większą elastycznością silnika
        > nic
        > > się nie dzieje.
        >
        > Jaki masz punkt odniesienia?Z jakim silnikiem porównujesz swój motor.Śmiem
        > twierdzić,że elastyczność nie jest domeną szesnastozaworowców(przykład Laguna 2
        > .0
        > 115 kucy 8V i Laguna 2.0 140 kucy 16V-od 0 do 100 lepiej idzie 16V(prawie sek
        > różnicy)ale elastyczność jest taka sama(albo nawet 8V ma lepszą).W
        > szesnastozaworówkach moment obr.jest większy ale jest uzyskiwany w górnym
        > zakresie obrotów(odwrotnie niż w ósemkach ale za to tam gdzie ósemka już zdycha
        >
        > tj.5,5-6 tys obr w 16V zabawa jest w najlepsze).

        To wszystko święta prawda.

        > Pytasz po co 16V?Twoje 100 kucy
        >
        > byłoby b.trudno uzyskać z silnika,który ma głowice ośmiozaworową(1.4 8V w
        > Clio,Thalii i Megance ma kucy 75),

        Nie mówiąc o Seacie Ibiza i pokrewnych: 1.4 60KM (fuj)

        > a przy 16V ten silnik nie jest nawet wysilony
        > (VW w Polo albo Lupo GTi wyciągnął 120 kucy, a jeszcze lepszym przykładem są Hon
        > dy
        > Vtec gdzie przy głowicy 16V i zmiennych fazach rozrządu uzyskuje się po 100 kuc
        > y
        > z jednego litra pojemności).To tyle ode mnie.Pozdrawiam
        >

        Nie znam silników VW, które opisujesz, natomiast HC 1.4 nie ma VTECa niestety
        a "tylko" koników, w przeciwieństwie do Toyoty Corolli (VVTi - 97KM). Na
        marginesie - różnica mocy, jest w tym przypadku niwelowana większą masą TC, co
        oznacza identyczne przyspieszenie ("dresiarskie" czyli 0-100km/h hihi).
        Rekordziści wśród 1.4 to Rover 214 (103KM) i Alfa 145/146 (tyleż). Na przykład HC
        pięknie ciągnie w przedziale obrotów 4-7krpm (jeśli ktoś ma takiego Roverka albo
        Alfkę, to proszę napisać jak to wygląda u was). Mistrzostwo świata w osiąganiu
        dużych mocy (w klasie "popularnej") należy oczywiście do Hondzi. Dzięki zmiennym
        fazom rozrządu silnik 1.6 uzyskuje 125KM lub 160KM (Vti) i odchodzi pięęęęknie.
        Prawdziwa dynamika także rozpoczyna się od 4krpm, ale kończy się na 8!!! -
        niezapomniane wrażenia (także akustyczne).
      • Gość: PTee Re: silnik 16v zalety IP: *.bresa.com.pl 07.09.01, 02:50
        > W szesnastozaworówkach moment obr.jest większy ale jest uzyskiwany w górnym
        > zakresie obrotów(odwrotnie niż w ósemkach ale za to tam gdzie ósemka już zdycha
        >
        > tj.5,5-6 tys obr w 16V zabawa jest w najlepsze).

        Złote słowa kolegi!!! :}}} Piwo się należy. Mało, raczej cały sześciopak!!!

        Pozdrawiam.
    • Gość: Michal Re: silnik 16v zalety IP: *.telia.com 06.09.01, 21:45
      Gość portalu: cashoob napisał(a):

      > Może ktoś mi wytłumaczy jakie znaczenie ma posiadanie 16 zaworów w silniku.
      > Mam Clio II z silnikiem 1,4 16V 98KM i poza większą elastycznością silnika nic
      > się nie dzieje.
      Po prostu dostales te 98KM .Dlatego mozesz sobie na piatce poguliac.Michal
    • Gość: Slawek Re: silnik 16v zalety-także wady IP: *.lodz.cvx.ppp.tpnet.pl 07.09.01, 00:54
      Silnik 16v jest ZAWSZE mniej elastyczny od analogicznego 8v, i nawet kombinacje
      ze zmiennymi długościami kanałów dolotowych nie pomagaja, lepsze są ze
      zmiennymi fazami rozrządu, a naprawdę elastyczny jest turbo z podtrzymaniem
      obrotów. Bez tych cyrków otwarcie zaworów jest zbyt duże dla małych obrotów i
      część mieszanki chamsko odbija się z powrotem do kolektora ssącego, co znacząco
      obniża moment obrotowy na niskich obrotach. Obecnie mam cytrynkę z silnikiem
      1,9 16v (katalogowe 148 kM), i po mieście - od 0 do 40-50 jeździ się gorzej niż
      starym dieslem 65kM, a jeśli lepiej , to trzeba go wkręcić na obroty powyżej
      3000rpm, a tak naprawdę dresiarsko jest od 4500rpm. Przy okazji zawsze silnik
      16v zużywa więcej paliwa i jest głośniejszy niż 8v (tzn, jesli reszta jest taka
      sama). Moja cytrynka ssie niemiłosiernie po mieście....
      pzdr. Sławek
      • Gość: Niknejm Re: silnik 16v zalety-także wady IP: *.pg.com 07.09.01, 08:58
        Gość portalu: Slawek napisał(a):

        > Silnik 16v jest ZAWSZE mniej elastyczny od analogicznego 8v, i nawet kombinacje
        > ze zmiennymi długościami kanałów dolotowych nie pomagaja, lepsze są ze
        > zmiennymi fazami rozrządu, a naprawdę elastyczny jest turbo z podtrzymaniem
        > obrotów. Bez tych cyrków otwarcie zaworów jest zbyt duże dla małych obrotów i
        > część mieszanki chamsko odbija się z powrotem do kolektora ssącego, co znacząco

        Bardzo słusznie. Natomiast dzięki VTECowi kompletnie nie narzekam na elastyczność
        mojego Civika. Ma on max. moment obrotowy 166Nm przy 6300 obr/min, ale jest stale
        powyżej 150Nm w zakresie 2000-7800 obr/min. Na tym polega przewaga VTECa nad
        innymi systemami - nie tylko zmienne fazy rozrządu, ale i zmienny skok zaworu.

        Pozdrawiam,
        Niknejm
        • Gość: lb Re: silnik 16v zalety-także wady IP: *.if.uj.edu.pl 10.09.01, 08:18
          Gość portalu: Niknejm napisał(a):

          > Gość portalu: Slawek napisał(a):
          >
          > > Silnik 16v jest ZAWSZE mniej elastyczny od analogicznego 8v, i nawet kombi
          > nacje
          > > ze zmiennymi długościami kanałów dolotowych nie pomagaja, lepsze są ze
          > > zmiennymi fazami rozrządu, a naprawdę elastyczny jest turbo z podtrzymanie
          > m
          > > obrotów. Bez tych cyrków otwarcie zaworów jest zbyt duże dla małych obrotó
          > w i
          > > część mieszanki chamsko odbija się z powrotem do kolektora ssącego, co zna
          > cząco
          >
          > Bardzo słusznie. Natomiast dzięki VTECowi kompletnie nie narzekam na elastyczno
          > ść
          > mojego Civika. Ma on max. moment obrotowy 166Nm przy 6300 obr/min, ale jest sta
          > le
          > powyżej 150Nm w zakresie 2000-7800 obr/min. Na tym polega przewaga VTECa nad
          > innymi systemami - nie tylko zmienne fazy rozrządu, ale i zmienny skok zaworu.
          >
          > Pozdrawiam,
          > Niknejm

          Czy mógłbyś skomentować fakt, że użytkownicy corroli, civica i almery (w
          głosowaniu w wortalu autocentrum) najwyżej ocenili almerę.
          Może to przypadek bo statystyka nie jest bardzo wysoka, ale może w almerze jest
          lebsze wykończenie lub coś innego, silnik to nie wszystko?
          p.s. Osobiście nie zamierzam kupowac żadnego z tych aut ale po prostu lubię
          wiedzieć.
          Pozdrawiam
          Ł. Bratasz
          • Gość: Niknejm Re: silnik 16v zalety-także wady IP: *.pg.com 10.09.01, 16:02
            Gość portalu: lb napisał(a):

            > Czy mógłbyś skomentować fakt, że użytkownicy corroli, civica i almery (w
            > głosowaniu w wortalu autocentrum) najwyżej ocenili almerę.
            > Może to przypadek bo statystyka nie jest bardzo wysoka, ale może w almerze jest
            > lebsze wykończenie lub coś innego, silnik to nie wszystko?
            > p.s. Osobiście nie zamierzam kupowac żadnego z tych aut ale po prostu lubię
            > wiedzieć.

            Oczywiście. Jeździłem następującymi autami:
            1. Civic 1.4 (stary) i Civic 1.8VTi (mój, też stary model, z 97r.).
            2. Almera 1.5 i 1.8 (nowa)
            3. Corolla 1.4VVTi (liftback, wersja aktualna).

            Krótka charakterystyka:
            Corolla
            - kiepskie zawieszenie (tył ''ucieka'' na zewnątrz zakrętu), okropnie mało miejsca
            z tyłu (zwłaszcza nad głową), brzydkie wykończenie wnętrza (szary plastik, ale to
            wrażenie subiektywne), okropnie brzydka bryła nadwozia (ale to znowu subiektywne)
            + niezła dynamika jak na 1.4, niezłe hamulce, dobrze zmontowany (nic nie puka,
            nie stuka, itp.

            Almera
            - niezbyt dobra dynamika wersji 1.5, wersja 1.8 lepsza, ale nadal nie ma
            dynamiki, której oczekiwałbym od kompaktu z silnikiem 1.8 (podobno
            zresztą ''papierowe'' osiągi tego silnika są mocno zawyżone w stosunku do realnych
            pomiarów na hamowni)
            + ładnie wykończone i bardzo funkcjonalne wnętrze, ilość miejsca wystarczająca,
            zawieszenie działające dość pewnie, ale tu wolę Hondę, świetne hamulce (w wersji
            z 4 tarczami i BAS)

            Civic 1.4 (stary)
            - silnik dość głośny przy wyższych obrotach; aby osiągnąć dobrą dynamikę trzeba
            często machać drążkiem zmiany biegów, hamulce takie sobie
            + doskonała jak na 1.4 dynamika na wysokich obrotach (silnik zoptymalizowany do
            wysokich obrotów, powyżej 4000); przy umiejętnym ruszaniu można zejść przy
            sprincie do 100 poniżej 10 sekund, świetne zawieszenie, ładne wykończenie
            (zwłaszcza wersji 5D), zadziwiająco dużo miejsca w środku (duży rozstaw osi);
            dobrze zmontowany

            Civic 1.8VTi
            Traktuję go oddzielnie, bo to zupełnie inna bajka. Wygląda jak normalny Civic 1.4
            pięciodrzwiowy, ale ma prawie dwa razy większą moc (170KM) i doskonałą dynamikę
            (do 100 około 7.5 s., Vmax około 230 - silnik 1.8 VTEC DOHC). Jest przy tym
            bardzo komfortowo wyposażony i ma mocno zmodyfikowane zawieszenie/hamulce i kupę
            innych elementów. Tylko ta cena... Nowy kosztował około 90 tys. zł. Z tym, że
            kupiłem go jako używanego.
            + dynamika, komfort, zawieszenie, hamulce, itd.
            - cena - auto zupełnie innej klasy.

            Co ja bym wybrał w klasie 1.4-1.5 (do 50000)? Albo Almerę albo Civika. Almera ma
            lepiej zaplanowane wnętrze i lepsze hamulce. Civic - lepszą dynamikę.
            Osobiście uznałem jednak, że lepiej kupić używanego Civica 1.8VTi.

            To tyle tytułem przemyśleń.

            Pozdrawiam,
            Niknejm

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.