Dodaj do ulubionych

Silniki F1

16.05.05, 19:43
Forumowicze nie interesują się sportami motorowymi, takie mam wrażenie,
mnóstwo dyskusji na tema że CTR szybszy o 0,1 s od BMW na jakimś torze w
odstępie czasu rok lub więcej a jak są jakieś zawody gdzie Hondy dostają w
dupę od Alf, BMW i francuzów to cisza.
tak sobie wczoraj oglądałem trochę wyścigów samochodów turystycznych, na czele
było BMW, potem Alfy a Accordy na tyłach stawki.
Po wyścigu F1 mnóstwo komentarzy na onecie a tu kogo obchodzi jakieś tam F1,
ważne że Fabka 1,2 HTP wyjechała pod górę na dwójce.
WRC? widać dominacja Xary i 307 wkurza fanów Hond i Focusów bo nawet
dyskutować się im nie chce.
Może byśmy podyskutowali o budowie silników z F1 żeby wzbogacić swoją wiedzę
nt konstrukcji tychże - przecież kiedyś te rozwiązania trafią do cywilnych
aut, co wy na to? Ktoś coś wie na ten temat?
Obserwuj wątek
    • fazi_ze_sztazi Re: Silniki F1 16.05.05, 19:54
      wiele lat temu czytalem artykul na temat silnikow F1. z tego co pamietam bylo
      mniej wiecej tak:
      czolowa stajnia przygotowaywala okolo 100 silnikow na sezon. sa one "recznie"
      budowane, w wiekszosci V10. moc maksymalna na poziomie 750-800 KM, przy okolo
      17-18 tys. obr/min.
      silnik byl "podkwadratowy" - tzn skok tloka byl mniejszy niz srednica.
      zadziwily mnie na zdjeciach bardzo krotkie plaszcze tloka. oczywiscie materialy
      to tzw technologia kosmiczna. kompozyty, tytan, magnez itp. pamietam ze na
      zdjeciach bylo pokazane sprzeglo, malutkie jak w 126p., ale z jakis super
      materialow.
      to tyle co wiem na ten temat, pewnie nie za wiele.
      pzdr.
    • pawlos17 Re: Silniki F1 17.05.05, 08:52
      Silniki jak silniki, co tu dużo mówić. Technologia być może bardziej
      zaawansowana niż w nasa. "Płaskie" tłoki bo po pierwsze musi być lekki po
      drugie mała powierzchnia styku tłok-cylinder to mniejsze tarcie a więc mniejsze
      straty przez nie powodowane. Jak najlżejsze muszą być również:wał korbowy,
      korbowody, sworznie tłokowe oraz wszystkie pozostałe elementy będące w ruchu bo
      przecież kręcą się one z prędkością prawie 19 k obr/min.TAki silnik waży nieco
      podad 100 kg. 3 litry pojemności bez doładowania,obecnie najsilniejszą
      jednostkę posiada Toyota ok. 950-970 KM przy 18.800 obr/min, BMW, FERRARI 950-
      930 KM przy 18.900(BMW)18.800(Ferrari).Ładnie kręcą się także Honda i Renault
      (renault prowadzi w klasyfikacji konstruktorów) -nieco ponad 900 KM przy 18.800
      obr/min.Dużo do nadrobienia ma Mercedes, kręci się tylko do 18.200 i
      prawdopodobnie nie uzyskuje przyzwoitych 900 KM.Ktoś pytał o oleje, nie wiem
      jakie się stosuje ale bardzo rzadkie, pewnie jakiś 0W-20 albo jeszcze rzadszy.
      W ubiegłym roku oglądałem wywiad z R. Schumacherem rozmawiali o olejach
      stosowanych w F1, powiedział on że skomponowanie bardzo żadkich oleji pozwoliło
      na znaczny postęp w osiągach bolidów F1 w ostatnim czasie, najlepiej żeby olej
      był rzadki jak woda. Silnik F1 zużywa około 1l oleju/100 km.W misce mieści się
      tylko około 1 litra a to dlatego że zbyt duża ilość powodowała by zbędne straty
      (stawiałby większy opór wirującemu wału korbowemu)przy silniku znajduje się
      dodatkowy zbiornik z olejem, kierowca uzupełnia braki w misce w razie
      potrzeby.Silniki konstruuje się na przebiegi 1000 - 1300 km. Muszą one
      wytrzymać 2 wyścigi 300 km każdy + sesje treningowe + kwalifikacje.To tyle co
      mi przyszło do głowy.Pzdr.
        • skyddad Re: Silniki F1 17.05.05, 10:55
          Oleje do F-1
          z tego co wiem to sie zgadza co pisze pawlos oraz zawieraja niesamowita ilosc
          srodkow antypieniacych tak aby nie zamielo sie to w gogel mogel przy
          18.800obrotach/min.
          Pzdr.Sky.
      • chris62 Re: Silniki F1 17.05.05, 11:15
        > obr/min.Dużo do nadrobienia ma Mercedes, kręci się tylko do 18.200 i
        > prawdopodobnie nie uzyskuje przyzwoitych 900 KM.Ktoś pytał o oleje, nie wiem
        > jakie się stosuje ale bardzo rzadkie, pewnie jakiś 0W-2

        No ale Mercedes trochę ostatnio się rozkręcił i Kimi R. wygrał w Barcelonie.
        Moc maksymalna to chyba nie wszystko. Pewnie momentem wygrał.
        • dgr Re: Silniki F1 17.05.05, 12:48
          > Moc maksymalna to chyba nie wszystko. Pewnie momentem wygrał.
          No jak to przecież 'nasi' specjaliści forumowi głoszą że moc ponad wszystko, a
          moment jest tylko niepotrzebnym dodatkiem który, cyt:" jest potrzebny tylko
          przy ruszaniu pojazdu".
          Pzdr
          • chris62 Re: Silniki F1 17.05.05, 15:47
            No i też mają rację bo jak większy moment to i moc większa tyle że tu problemem
            jest trafić w odpowiedni zakres obrotów z tą mocą czyli np lepiej mieć więcej
            mocy przy 15-17 tys niż przy 19 ale nie zawsze chyba to zależy na którym torze
            się jeździ od jego specyfiki ile zakrętów długich prostych podjazdów itp.
            Gdzieby tu dorwać wykresy charakterystyk tych silników?
            • instruktor-zalogowany Re: Silniki F1 17.05.05, 16:50
              Ferrari zamawia u Shell-a na jeden sezon 200,000 litrow benzyny ok.500 $ za
              litr i 26 ton oleju.Pojazdy F-1 zuzywaja ok.70l/100 w ekstremalnych sytuacjach
              jest to 1l/kilometr,tankowanie podczas wyscigu to ok.12l/sek.
              Silnik robi ok.19,000 obr/min. to daje 9,500 cykli zaplonu na 1-cylinder w
              czasie jednej minuty, to jest 158 cykli zaplonu na jeden cylinder na sekunde.
              Zawory maja naped pneumatyczny.

              Koszty w Euro
              Silnik 290.000
              Telemetria/Elektronika 125.000
              Monocoque 110.000
              Skrzynia 105.000
              Zaciski hamulcowe 32.000
              kierownica 25.000
              przelozenia w skrzyni 16.000
              tylny spoiler 13.000
              zbiornik paliwa 13.000
              Wydech 10.000
              okablowanie 8.000
              karoseria 8.000
              zawieszenie 6.500
              system gasniczy 6.500
              klocki hamulcowe 5.500
              uklad kier. 5.000
              kola 5.000
              nos bez spoilera 4.500
              tarcze ham. 4.000
              amortyzatory 4.000
              siedzenie 4.000
              przedni spoiler 3.300
              opony 2.500
              pedaly 1.600
              naklejki 1.600
              plyta podlogowa 800
              haki do transportu 500
              inne (uklad chlodzenia,systemy powietrzno cisnieniowe) 160.000
              856.300 Euro

              --
              KONKURS-ZAGADKI MOTORYZACYJNE! zawsze aktualne pytania...
                  • vwmadison Re: Silniki F1 18.05.05, 11:09
                    500 $ za litr paliwa???? ojjjjjjj chyba cos pojechałes???? wychodzi 100 mln $
                    na samo paliwo????????? To więcej niz budżet lub cos cirka ok tego....Wiem , że
                    shell jest sponsorem ale chyba nie w takiej kwocie!@!!!!!
                    A je czytałem , że gdyby tłok wyszedł górą to by poleciał na kilometr w gore,,a
                    gdyby strzelił przewód chłodnicy to "woda" by wyparowała w ciągu jednej sekundy
                    z całego układu chlodzenia....
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się