Dodaj do ulubionych

Elastyczność czyli moment obrotowy

IP: *.dhcp.adsl.tpnet.pl 20.08.02, 14:16
Co ma największy wpływ na wielkośĆ momentu obrotowego w silniku ? W jaki
sposób można zwiększyć jego wartość (nie zakładając turbiny)? Mam 306 1.8 16v-
155Nm , a np. astra 1.8 16v-170Nm , gdzie się kryje te 10% różnicy ?
Obserwuj wątek
    • Gość: alek Re: Gdzie ? IP: 195.136.36.* 20.08.02, 16:04
      Chyba w stopniu sprężania - wniosek na bazie porównania diesla z benzyną.
      A może w sposobie zasilania powietrzem ? Konstrukcja układu dolotowego wpływa
      na lepsze, bądź gorsze ładowanie powietrzem (silnika atmosferycznego).

      Zwiększyć moment można przez tuning silnika (przeróbki kolektora ssącego,
      rozrządu, wydechu, planowanie głowicy, chiptuning itd.), ale lepiej od razu
      kupić samochód z większym momentem ;-)
    • dreaded88 Pojemność skokowa 20.08.02, 17:21
      Na arkanach budowy silników znam się marnie, ale zauważyłem empiryczną
      prawidłowość. Maksymalny moment obrotowy w Nm jest dla wolnossącego silnika
      benzynowego zbliżony do 90 % pojemności w centymetrach 3 podzielonej przez 10.
      Czyli dla 3000 cm 3 - ok. 270 Nm. Sprawdza się pięknie, więc moment musi
      zależeć od pojemności :-) Turbospężarka oczywiście zwiększa. Jak jej nie
      chcesz - rozwierć sobie tłoki albo zwiększ ich skok, to podwyższy pojemność :-)
    • Gość: jurek Re: Elastyczność czyli moment obrotowy IP: 194.251.142.* 20.08.02, 17:50
      Myślę ,że w materiałach łożyskowych ,oraz w ich konstrukcji . Im większy
      moment tym większe siły przenoszone przez łożyska .Producent musi określić
      maksymalny moment dla danej kontrukcji tak ,aby żywotność silnika mieściła się
      w dopuszczalnych granicach . Potem musi dobrać tak układ zasilania
      silnika ,aby tego momentu nie przekraczać .Twój silnik jest po prostu mniej
      nowoczesny stąd gorsze parametry . Możesz eksperymentować z momentem ,ale
      musisz się liczyć z ryzykiem ograniczenia jego trwałości , lub nawet awarią .
      pzdr
    • arturx2 Re: Elastyczność czyli moment obrotowy 20.08.02, 22:33
      Gość portalu: maks napisał(a):

      > Co ma największy wpływ na wielkośĆ momentu obrotowego w silniku ? W jaki
      Wszycy moga to i ja - najwiekszy wplyw ma obrot w momencie wielkosci. Podoba
      sie?
      Ten watek idealnie pokazuje poziom Auto-Forum. Dno, i to calkiem muliste tzn.
      bez szans na odbicie.
      • Gość: Niknejm Re: Elastyczność czyli moment obrotowy IP: 143.26.81.* 21.08.02, 15:57
        No dobra. Jeśli chodzi o moment na silniku, to cały układ przeniesienia napędu
        pomijamy. Pojemność skokowa taka sama. Strzelam, że chodzi o stopień
        wypełnienia cylindra mieszanką, a więc kłania się układ rozrządu.
        Przy 'łagodnych' krzywkach wałków rozrządu zawory uchylają się nieznacznie i na
        krótko. Dzięki temu na niskich obrotach mieszanka nie 'zdąża' odbić się od
        tłoka i zawrócić do kolektora dolotowego przed zamknięciem zaworów dolotowych.
        I cylinder jest dobrze wypełniony na niskich obrotach. Ale uwaga - na obrotach
        wysokich, kiedy wszystko dzieje się 'w przyspieszonym tempie', mieszanka nie
        zdąża dokładnie wypełnić cylindra (opory przepływu) przed zamknięciem zaworów
        dolotowych i moment obrotowy jest niski. Z kolei przy 'agresywnych' krzywkach
        wałków rozrządu mamy zjawisko odwrotne - na wysokich obrotach duży moment
        obrotowy (zawory mocno i stosunkowo długo uchylone), na niskich obrotach za to
        jest kiepsko, bo mieszanka zawraca do kolektora dolotowego.
        Honda stosuje system VTEC - przełączanie krzywek ('łagodne' na niskich
        obrotach, 'agresywne' na wysokich) dzięki czemu moment obrotowy jest wysoki w
        całym zakresie obrotów (krzywa przebiegu momentu obrotowego w funkcji obrotów
        silnika jest dość płaska). Ale nadal jest to kompromis. Najlepsze byłoby
        sterowanie czasem i stopniem otwarcia zaworów w sposób najzupełniej elastyczny -
        są już nawet pierwsze tego typu rozwiązania (tzw. rozrząd elektromagnetyczny,
        zawory sterowane elektromagnesami, optymalizuje to komputer), ale nie ma tego
        jeszcze w produkcji seryjnej (wymaga instalacji elektrycznej 42V).

        Nie omówiłem tu jeszcze kwestii efektywności opróżniania cylindra z gazów
        spalinowych w różnych zakresach obrotów (czasy i stopień otwarcia zaworów
        wylotowych), ale działa to poniekąd analogicznie jak dla dolotu. Jest jeszcze
        kwestia wielkości i ilości zaworów, ich bezwładności, itp.

        Tak naprawdę nie jest istotny max moment obrotowy, a raczej jego
        charakterystyka - najlepiej żeby wykres momentu obr w funkcji obrotów był mocno
        płaski. Jeśli Twoje auto ma mniejszy max moment obrotowy (155Nm), ale za to
        niemal płaski np. w zakresie 2200-8000 obr/min, to i tak elastyczność/dynamika
        będzie lepsza, niż w przypadku silnika o max momencie obr 170 Nm w zakresie
        4500-5000 obr/min, a w pozostałym zakresie obrotów jest 'dziura'.

        Ponadto dla dynamiki i elastyczności ważny jest moment na kołach, przenoszony
        na drogę - a tu jest istotne zestopniowanie skrzyni biegów i przekładni głównej
        itp. 'Skrócenie skrzyni' poprawia na ogół dynamikę auta, ale kosztem obniżenia
        prędkości maksymalnej.

        No, dosyć tego, bo o tym można by jeszcze napisać ze 300 stron ;-))

        Pzdr
        Niknejm
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się