Dodaj do ulubionych

Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindrowe..

25.12.05, 00:11
Aby zrozumieć, co pcha Szwedów w kierunku budowania silników
pięciocylindrowych, oferowania samochodów z jednym silnikiem benzynowym i
jednym dieslem (w różnych wariantach mocy), dlaczego S60, S70 i S80 oferowano
początkowo bez poduszek pasażera za to z poduszkami bocznymi, musimy sobie
uświadomić w jakim kraju oni żyją...

Na pierwszy rzut oka sprawa wydaje się jasna-nieprzychylny klimat, mało
światła, w ruchu drogowym-złe warunki do jazdy przez cały niemal rok, do tego
drakońskie ograniczenia prędkości skrupulatnie kontrolowane przez policję
nakładającą wysokie kary. Anegdota mówi, że w sfeminizowanej szwedzkiej
policji każdy patrol musi składać się z geja i blondynki... Do tego wysokie
podatki i drogi alkohol. To chyba jednak nie wszystko, oto kilka paradoksów,
które sprawiły, że Szwedzi, deklarujący się jako eksperci w sprawach
bezpieczeństwa zbudowali na bazie Focusa mniej bezpieczne Volvo 40...

1. W więzieniach o najostrzejszym rygorze, strażnicy mogą starać się o
zgodę przełożonych na noszenie ze sobą... miotacza pieprzu. Jeśli groźny
przestępca (np. morderca-gwałciciel) ucieka z więzienia to strażnik może
jedynie zadzwonić po policje. Jeśli ma wybór: zrobić krzywdę przestępcy czy
pozwolić mu uciec, wówczas ma pozwolić mu uciec.
2. Podobna sytuacja jest w zakładach psychiatrycznych. Nasz rodak
Dariusz L. Gwałciciel, rabuś i morderca został umieszczony w zakładzie
psychiatrycznym. Kiedy znudziło mu się życie w pokoju bez klamek, przy
przenoszeniu do pawilonu o obniżonym rygorze, sterroryzował bronią
nieuzbrojonych strażników i uciekł. Poszukiwania trwają nadal.
3. Nie powinno to dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że słowo sanatorium
i więzienie ma wspólny źródłosłów w języku szwedzkim. Tam więzienie to dom
opieki nad przestępcami...
4. Wszystko to nie pozwala jednak czuć się bezpiecznie Szwedom w
Szwecji, ponieważ wskaźnik przestępstw jest już tam większy niż np. w Nowym
Jorku. Zachwyceni swoim system penitencjarnym Szwedzi uważają, ze spadek
przestępczości w Nowym Jorku to nie efekt stanowczości władz ale zmiany
taktyki gangsterów...
5. Żeby było bezpieczniej, każdy Szwed może przyjść do urzędu i zapytać
jakie podatki płaci jego sąsiad a urząd musi mu na to pytanie odpowiedzieć.
Jednocześnie, jeśli raport rządowy wskaże winnych jakichś zaniedbań wśród
polityków wymieniając ich z imienia i nazwiska, to fakt takiego imiennego
wskazania wywoła u wszystkich ogólną konsternację i okaże się czymś
niezwykłym i niespotykanym. Podobnie jest w Polsce, gdzie GTW dalej nie jest
znana. W ten sposób bliżej nam do Szwecji...
6. Niektórych Szwedzkich polityków martwi, ze tak mało dzieci wychowuje
się w rodzinach homoseksualnych
7. Sprzedaż alkoholu w Szwecji prowadzi państwowy monopol. Ceny alkoholu
są najwyższe w Europie. W związku z trym, Szwedzi masowo kupują tańszy
alkohol w sąsiednich krajach. Mimo to, parlament sprzeciwia się obniżce cen,
ponieważ obawia się plagi alkoholizmu. Zamiast tego, Szwedzi namawiają inne
narody, by mniej piły...
8. Wszystko, nie tylko alkohol obłożone jest w Szwecji potężnymi
podatkami. Podatek progresywny ma tam swoją długą tradycję, co więcej przez
pewien czas najwyższy próg był wyższy niż 100%. Nie oznacza to wcale, że
opieka medyczna jest tania i ogólnodostępna. Do specjalistów trzeba stać w
kolejce, niektóre usługi medyczne (np. usługi stomatologów) są płatne a ceny
są tak wysokie, że emerytów nie stać na korzystanie z nich.
9. W Szwecji pracownik ma prawo nie przyjść do pracy z powodu złego
samopoczucia, nieobecność z tego powodu może trwać kilka dni i nie jest
konieczne żadne zaświadczenie lekarskie. Samo zmęczenie pracą może być
wystarczającym powodem do przejścia na emeryturę. W kontekście tego oczywiste
wydaje się, że związki zawodowe mają ogromną siłę. Jeśli pracodawcy nie uda
się rozwiązać problemu w drodze negacjami z ZZ jedynym wyjściem jest
zlikwidować firmę i założyć od nowa w innym mieście. Tłumaczy to po części
dlaczego GM ma dość ładowania pieniędzy w Saaba...
10. Poduszki pasażera są zmorą niezadowolonych ze swych żon mężów. Volvo
wychodzi im naprzeciw i na specjalne zamówienie oferuje swoje samochody bez
poduszek pasażera (nie wiąże się to z obniżka ceny).

Szwecja to dziwny i nudny zarazem kraj. Nie wiem właściwie dlaczego budują
oni silniki pięciocylindrowe, potężne diesle o małych mocach, dlaczego mając
takie wspaniałe tradycje w dziedzinie budowania bezpiecznych samochodów
oferowali S60, S70 i S80 bez poduszek pasażera jednocześnie montując w serii
poduszki boczne, nie wiem w jaki sposób na platformie bardzo bezpiecznego
Focusa zbudowali mniej bezpieczne Volvo S40. Ciężko mi to zrozumieć, ale
jeśli weźmiemy pod uwagę powyższe, to jest nam odrobinę łatwiej zrozumieć
tych ludzi.


Obserwuj wątek
    • xystos Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 25.12.05, 09:53
      szymi_zalogowany nabredzil:

      5. Żeby było bezpieczniej, każdy Szwed może przyjść do urzędu i zapytać
      jakie podatki płaci jego sąsiad a urząd musi mu na to pytanie odpowiedzieć.

      odp: BZDURA !

      Jednocześnie, jeśli raport rządowy wskaże winnych jakichś zaniedbań wśród
      polityków wymieniając ich z imienia i nazwiska, to fakt takiego imiennego
      wskazania wywoła u wszystkich ogólną konsternację i okaże się czymś
      niezwykłym i niespotykanym.

      odp: PRAWDA - panuje tzw. offentlighets princip - dotyczy tylko tych
      na "swieczniku" - tych na sluzbie narodu.

      7. Sprzedaż alkoholu w Szwecji prowadzi państwowy monopol.

      odp: PRAWDA -dotyczy calej tresci pnt. 7

      8. Wszystko, nie tylko alkohol obłożone jest w Szwecji potężnymi
      podatkami.

      odp: PRAWDA-mamy najwyzsze podatki w EU,reszta pnt.8 tez prawdziwa.

      9. W Szwecji pracownik ma prawo nie przyjść do pracy z powodu złego
      samopoczucia, nieobecność z tego powodu może trwać kilka dni i nie jest
      konieczne żadne zaświadczenie lekarskie.

      odp: do tygodnia choroby nie trzeba zaswiadczenia lekarskiego,puzniej juz tak
      chorobowe pierwsze 3-y mce. 80 %ustawowo + 10 % extra ubezpieczenie,po trzech
      mc. tylko 80% dochodow bez nadgodzin.

      Tzw. "wypalenie wewnetrzne" jest choroba - jezeli zmiana pracy lub
      wyksztalcenia jest niemozliwa chory otrzymuje rente chorobowa na dwa lata,-po
      dwuch przedluzeniach otrzymuje emeryture przedwczesna, jezeli choroba od razu
      jest zdiagnozowana "non reversible" - chory od razu otrzymuje emeryture
      przedwczesna - dozywotnia- z powodu choroby 80% ostatnich dochodow + AFA
      dodatek 10%, jezeli choroba zawodowa lub wypadek w lub z/do pracy - otrzymuje
      emeryture 100% ostatnich (najlepszych) dochodow , w dwuch przypadkach
      tlumaczylem w takich sytuacjach naszym rodakom-znam te § .

      Szwecja to dziwny i nudny zarazem kraj.

      odp: mozna przywyknac,po urlopie w polsce jade do szwedzkiego sanatorium
      odpoczac.

      A pieciocylindrowe silniki ?, to teki sam gadget jak cztery zaworu na cylindrze
      - MB radzi sobie z dwoma lub z trzema zaworami.

      Spokojnych Swiat na Czterech garach i osmiu zaworach Wam Zycze.
      • szymi_zalogowany Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 25.12.05, 16:56
        > A pieciocylindrowe silniki ?, to teki sam gadget jak cztery zaworu na
        cylindrze
        > - MB radzi sobie z dwoma lub z trzema zaworami.


        Pięciocylindrowe silniki można znaleźć w różnych innych konstrukcjach, również
        niemieckich. Tam, jednak były one oferowane jako jedna z możliwości. Volvo
        tymczasem z pięciocylindrowych silniczków uczyniło niemal znak rozpoznawczy.
        Weźmy takie S60 gdzie podstawowym silnikiem jest pięciocylindrowe 2,4 w dwóch
        wariantach mocy, wyższą wersją jest turbodoładowane 2,0, potem znowu jest
        pięciocylindrowe turbodoładowane 2,5 a najwyżej-uwaga- pięciocylindrowe
        turbodoładowane 2,4.

        Oferta diesli jest jeszcze zabawniejsza. Montowany jest tylko jeden diesel
        pięciocylindrowy 2,4 w różnych wariantach mocy 126/163/185KM. Kiepska kultura
        pracy diesla plus wysoki poziom wibracji pięciocylindrówek sprawia, ze trzeba
        stosować nadzwyczaj dużo wyciszeń i dodatków typu wałki równoważące... A
        problemu by nie było, gdyby nie te nieszczęsne pięć cylindrów. Nie wiem jaki
        jest sens montowania diesla 2,4 126KM skoro Volvo montuje do S40 mocniejszego
        diesla 2,0! 163 też nie jest rewelacyjnym wynikiem, konkurencja osiąga tyle z
        dwóch litrów. Przewaga silnika 2,0 to nie tylko znacznie niższa akcyza (próg
        dwóch litrów) ale także lepsza kultura pracy dzięki czterem cylindrom...

        Wracając do tematu-konstruktorzy Volv żyją w tak dziwnym kraju, że
        pięciocylindrowe silniki nie SA tam niczym dziwnym...

        • waskes29 Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 25.12.05, 17:22
          szymi_zalogowany napisał:

          > > A pieciocylindrowe silniki ?, to teki sam gadget jak cztery zaworu na
          > cylindrze
          > > - MB radzi sobie z dwoma lub z trzema zaworami.
          >
          >
          > Pięciocylindrowe silniki można znaleźć w różnych innych konstrukcjach,
          również
          > niemieckich. Tam, jednak były one oferowane jako jedna z możliwości. Volvo
          > tymczasem z pięciocylindrowych silniczków uczyniło niemal znak rozpoznawczy.
          > Weźmy takie S60 gdzie podstawowym silnikiem jest pięciocylindrowe 2,4 w dwóch
          > wariantach mocy, wyższą wersją jest turbodoładowane 2,0, potem znowu jest
          > pięciocylindrowe turbodoładowane 2,5 a najwyżej-uwaga- pięciocylindrowe
          > turbodoładowane 2,4.
          >
          > Oferta diesli jest jeszcze zabawniejsza. Montowany jest tylko jeden diesel
          > pięciocylindrowy 2,4 w różnych wariantach mocy 126/163/185KM. Kiepska kultura
          > pracy diesla plus wysoki poziom wibracji pięciocylindrówek sprawia, ze trzeba
          > stosować nadzwyczaj dużo wyciszeń i dodatków typu wałki równoważące... A
          > problemu by nie było, gdyby nie te nieszczęsne pięć cylindrów. Nie wiem jaki
          > jest sens montowania diesla 2,4 126KM skoro Volvo montuje do S40 mocniejszego
          > diesla 2,0! 163 też nie jest rewelacyjnym wynikiem, konkurencja osiąga tyle z
          > dwóch litrów. Przewaga silnika 2,0 to nie tylko znacznie niższa akcyza (próg
          > dwóch litrów) ale także lepsza kultura pracy dzięki czterem cylindrom...
          >
          > Wracając do tematu-konstruktorzy Volv żyją w tak dziwnym kraju, że
          > pięciocylindrowe silniki nie SA tam niczym dziwnym...
          >

          Nie rozumiem Ciebie , wyglada na to ze ta banda niedouczonych inzynierow
          i specjalistow w Volvo znacznie odbiega wiedza ,doswiadczeniem w
          konstruowaniu silnikow od ciebie skoro wiesz lepiej .
          Juz byl temat silnikow 5 -cylindrowych i nawet jesli fizyka dowodzi ze
          moze byc inaczej ja mialem samochod nawet kilka z silnikiem 5 cylindrowym
          i to nawet stare konstrukcje i mozesz mi wierzyc zaden nawwet najlepszy
          silnik 4 cylindrowy nie dorasta tym konstrukcjom nie wspominajac juz jaki
          noepowtarzalny dzwiek wydobywa silnik 5-cylindrowy .
          Ja osobiscie bardzo zaluje ze marka ktora teraz jezdze nie robi juz takich
          silnikow teraz mam V6 i jest on nijaki bez porownania do tamtych starych
          R5
          --
          Tyklo siac,siac i siac!
          • skyddad Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 25.12.05, 17:56
            Na koncu lat 70-tych powstal pierwszy silnik 5-ciocylindrowy.Wykonalo te
            konstrukcje Audi i zamontowalo do modelu Audi 100.Byl to silnik z wtryskiem
            benzynowy w systemie K-Jetronic.To co nadmienil Waskes piekna praca w
            porownaniu z silnikiem 4-cyl.Dopiero Volvo sie zdecydowalo budowac te silniki w
            roku 1992 i montowac w modelu 850.
            Co wynika z 5 cylidrow,ladniejsza praca,mniejsze zuzycie paliwa,lepszy odjazd.
            No i znacznie wieksze przebiegi niz w 4cyl.
            Sprawy socjalne;
            Bylem zdumiony na poczatku lat 80-tych kiesys sie przeziembilem i przyszedlem
            do pracy to mnie poinformowano ze lepiej dla mojego zdrowia abym poszedl do
            chalupy i wydobrzal niz innych zarazal.Tydzien sobie posiedz i sie nie przejmuj.
            Dla mnie to byl wypoczynek odstresowanie sie i wiecej przez 20lat nie zapadlem
            na taka chorobe.Sa tysiace ludzi co wykorzystuje to.
            Co do zebractwa,to ten czlowiek nie rozroznia bezdomnych od ludzi szpanujacych.
            Wielu tak chodzi po ulicacch w podartych ubraniach dla szpanu.
            Bezdomny jezelöi niemka pracy ma jakis zasilek isobie zyje ale zebrac nie musi.
            Bezdomny jest dlategoze niechcial placic czynszu i pil i dlatego wyrzucoino.
            Kazdy jest kowalem swojego losu.
            Jeszcze raz;
            auto nie jest wykladnikiem zamoznosci.
            ubior rowniez.
            Pzdr.Sky.
          • szymi_zalogowany Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 25.12.05, 19:59
            1. Zauważ, że wspomniałem, ze w samochodach niemieckich silniki
            pięciocylindrowe były oferowane jako uzupełnienie oferty. Tymczasem Volvo
            oferuje niemal wyłącznie silniki pięciocylindrowe, czyni z tego niemal swój
            znak rozpoznawczy.
            2. Nie sądzę, by silnik R5 wykazywał wyższą kulturę pracy niż R6.
            3. Cały mój tekst jest trochę ironiczny, chociaż to co napisałem o Szwecji
            wcale żartem nie jest.


            --
            iberia29 napisała:
            tak sie sklada, ze jestem wychowana calkiem niezle
    • gieroy_asfalta jeszcze jedna ciekawostka od b.Wikingów 25.12.05, 20:40
      Kilka lat temu sądzony był kierowca który zastrzelił innego kierowcę za to...że
      tamten go wyprzedził! Tak go tym zdenerwował;-)Sąd dał wiarę sprawcy i uznał ,
      że ten działał w afekcie. Dostał niewielki wyrok w zawieszeniu. Inny przypadek-
      meżczyzna oskarżony przez kobietę o gwałt dostał 10 lat bezwzględnego
      więzienia, choć twierdził , że stosunek był za zgodą obojga, nie było dowodów,
      a sam "sprawca" był człowiekiem nieskazitelnej reputacji.
      --
      TEST RIDERS WANTED
      www.dodge.com/tomahawk/flash.html
    • xystos Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 25.12.05, 20:51
      Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindrowe..
      Autor: szymi_zalogowany ☺
      Data: 25.12.05, 00:11

      Jak wspomnial "skyddad",najbiedniejszy "lump" w szwecji nie zamienilby swego
      losu/zycia na przecietne polskie.

      Co do R5,w malych Volvo najchetniej kupowane sa te z 1,8 R4 z Forda ,
      czy tylko cena .... ?
    • szymizalogowany Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 25.12.05, 21:16
      ze tez chcialo ci sie podszywaczu tyle pisac bekotu

      a volvo robia 5 cylindrowki zeby boryna mogl na paluchach policzyc ile ma
      cylindorw, jakby bylo 6 to by mial problemy hehe


      --
      Boryna01:
      "philpue patek" - HAHAHA,dyskutuje taki o rzeczach ktorych nie potrafi nawet
      poprawnie napisac. Cos uslyszal, cos podsluchal i juz sie madrzy. To sie nazywa
      prostactwo....Napisz jeszcze raz jak brzmi imie pana Patek
      • 01boryna Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 25.12.05, 23:47
        szymizalogowany napisał:


        > a volvo robia 5 cylindrowki zeby boryna mogl na paluchach policzyc ile ma
        > cylindorw, jakby bylo 6 to by mial problemy hehe



        :)
        widze ze dostales pod choinke troche poczucia humoru


        --
        szymizalogowany napisał:
        nie jezdze lexusem, tylko 3 letnim samochodem sportowym niemieckiej marki
          • waskes29 Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 26.12.05, 10:12
            wonnan.30 napisała:

            > Jakiego resoraka dostał szymi w tym roku? Dwa lata temu był to Ksedes, w
            > zeszłym roku BMW, a co teraz?

            No juz sie pochwalil dostal mercedesa E320 a chyba na zajaczka ma dostac
            BMW 540 E39 bo juz sie wypytauje jak sie tym jezdzi.
            Swoja droga nie wiedzialem ze do zabawy resorakami tak wazne jest dobre
            zawieszenie i uklad kierowniczy.
            Dla mnie szymi to naczelny pajac tego forum, jest jeszcze drugi dobry tylko
            on mnie juz zignorowal i stalem sie dla niego niewidzialny.
            --
            Tyklo siac,siac i siac!
            • szymizalogowany Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 26.12.05, 10:33
              jak smiesz!

              troche szacunku dla starszych!

              dobrze napisze prawde,

              mam teraz Impreze STI i ta E klase z tym ze e klasa moj brat jezdzi czesciej

              540i zakupuje po swietach


              hehe
              --
              Boryna01:
              "philpue patek" - HAHAHA,dyskutuje taki o rzeczach ktorych nie potrafi nawet
              poprawnie napisac. Cos uslyszal, cos podsluchal i juz sie madrzy. To sie nazywa
              prostactwo....Napisz jeszcze raz jak brzmi imie pana Patek
              • 01boryna Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 26.12.05, 11:23
                szymizalogowany napisał:

                > jak smiesz!
                >
                > troche szacunku dla starszych!
                >
                > dobrze napisze prawde,



                to ci nie grozi...



                >
                > mam teraz Impreze STI i ta E klase z tym ze e klasa moj brat jezdzi czesciej
                >
                > 540i zakupuje po swietach




                a ktory z nich jest tym samochodem sportowym niemieckiej marki?




                --
                szymizalogowany napisał:
                nie jezdze lexusem, tylko 3 letnim samochodem sportowym niemieckiej marki
                • szymizalogowany Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 26.12.05, 11:33
                  01boryna napisał:

                  > szymizalogowany napisał:
                  >
                  > > jak smiesz!
                  > >
                  > > troche szacunku dla starszych!
                  > >
                  > > dobrze napisze prawde,
                  >
                  >
                  >
                  > to ci nie grozi...
                  >
                  >
                  >
                  > >
                  > > mam teraz Impreze STI i ta E klase z tym ze e klasa moj brat jezdzi czesc
                  > iej
                  > >
                  > > 540i zakupuje po swietach
                  >
                  >
                  >
                  >
                  > a ktory z nich jest tym samochodem sportowym niemieckiej marki?

                  STI bo to jest wersja zlozona w subaru techica internationale w anglii ale
                  potem tuningowana w niemczech hehe


                  --
                  Boryna01:
                  "philpue patek" - HAHAHA,dyskutuje taki o rzeczach ktorych nie potrafi nawet
                  poprawnie napisac. Cos uslyszal, cos podsluchal i juz sie madrzy. To sie nazywa
                  prostactwo....Napisz jeszcze raz jak brzmi imie pana Patek
                    • szymizalogowany Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 26.12.05, 15:20
                      xystos napisał:

                      > Re:Autor: szymizalogowany
                      > Data: 26.12.05, 11:33
                      >
                      >
                      > "Szymi" nie krec,kazdy z nas byl kiedys dzieckiem-powiedz prawde a
                      gwarantujemy
                      >
                      > ze Cie zrozumiemy , mój krewniak w Polsce ma do sprzedania SKODA 120 L ,-jak
                      > dla Ciebie sprzeda taniej-Twuj pierwszy samochod . Pzdr.



                      ty Michale vel Odinie vel xystosie vel lewarku vel "pare innych nikow" lepiej
                      napisz cos fajnego jak za dawnych czasow jak to jechales pociagiem towarowym ze
                      120 wagonami 200 kmh, albo jak w lokomotywowni obracaliscie z kumplami
                      lokomotywe do gory nogami na specjalnym urzadzeniu hehe

                      albo jak latales w weekend messershimthem 109 nad szwecja :)

                      ostatnio z twich postow widze tylko jakies nie na temat na ktore nikt nie
                      reaguje ale brakuje mi tych dawnych postow "technicznych" hyhy (albo jak
                      nasypac trocin do skrzyni biegow zeby lepiej chodzila)

                      powaznie, nie klamie

                      --
                      Boryna01:
                      "philpue patek" - HAHAHA,dyskutuje taki o rzeczach ktorych nie potrafi nawet
                      poprawnie napisac. Cos uslyszal, cos podsluchal i juz sie madrzy. To sie nazywa
                      prostactwo....Napisz jeszcze raz jak brzmi imie pana Patek
                      • xystos Re: Dlaczego Szwedzi budują silniki pięciocylindr 26.12.05, 16:07
                        szymizalogowany napisał:

                        ty Michale vel Odinie vel xystosie vel lewarku vel "pare innych nikow"

                        powaznie, nie klamie

                        .. hmm, jezeli powaznie tak myslisz,to sa tylko dwa sposoby by cie z Twej
                        scjsofreni wyleczyc:

                        1) sprawa do admina,ja sie zgadzam by podal IP-nummery,-czy rzeczywiscie ja to
                        Michal vel "skyddad" .

                        2) pomoc medyczna, gdzie masz blizej ?,do Tworek ?


                        fotnot:
                        czy wszystli login z PL to jedna i ta sama osoba wedlu Ciebie ? , mam nadzieje
                        ze tak nie myslisz , kiedys laczules mnie z "siwy55" rowniez - poprawa
                        zdrowka ? , w kazdym razie Tego Ci zycze.
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się