Dodaj do ulubionych

Jaka jest róznica pomidzy TDI PD w autach VW?

IP: *.unregistered.formus.pl 26.10.01, 12:10
Jaka jest róznica techniczna pomiędzy silnikami montowanymi do vw .
silnik TDI PD 100KM i silnik TDI PD 130 KM.
Czy jest to tylko róznica w elektronice tj oprogramowanie sterujące parametrami
pracy czy są tez róznice mechaniczne?
Obserwuj wątek
    • Gość: mmario Re: Jaka jest róznica pomidzy TDI PD w autach VW? IP: *.*.*.* 26.10.01, 13:49
      W 100 konnym TDI PD jest normalna turbina (tak jak w starym TDI 90KM), a w 130
      konnym jest turbina ze zmienną geometrią łopatek. Poza tym stare silniki TDI i
      nowe TDI PD są to zupełnie inne motory (tylko głowica pozostała podobna, no i
      pojemność). Mój silnik 115 KM PD jest kombinacją starego TDI i nowego PD, tzn.
      do starego TDI 110KM założono pompowtryskiwacze (takie są od wielu lat w
      ciężarówkach) i to tak mocno zwiększyło max moment obrotowy. Różnica w
      elastyczności między 110KM, a 115KM jest ogromna (230 i 285 Nm). To co tu
      napisałem nie musi być do końca prawda, ale takich odpowiedzi udzielili mi
      liczni mechanicy. W serwisach też nie wszyscy maja o tym pojęcie. Może by tak
      pnowie Robert i Piotr coś na ten temat fachowo napisali?
      • Gość: auto_dzis_i_jutro Re: Jaka jest róznica pomidzy TDI PD w autach VW? IP: 62.233.138.* 26.10.01, 19:43
        Pierwsza rodzina jednostek napedowych TDi z bezposrednim
        wtryskiem paliwa koncernu Audi/VW byla zasilana porzez
        klasyczna, mechaniczna pompe wtryskowa sterowana
        elektronicznie. Oczywiscie sam sytem bezposredniego
        wtrysku byl zdecydowanie efektywniejszy od wersji z
        komora wirowa (dokladniejsze dawkowanie, wyzsze
        cisnienie wtrysku). Konstrukcja obu silnikow identyczna:
        poj. 1896 ccm, pojedyncza turbosprezarka mechaniczna,
        intercooler. Roznica (i to zasadnicza) tkwila w budowie
        "turbiny" oraz oprogramowaniu sterownika. W efekcie
        powstaly dwie wersje mocy: 90 KM (klasyczna
        turbosprezarka) i 110 KM ("turbina" z tzw. zmienna
        geometria lopatek). Na czym polegala ta roznica? Sama
        turbosprezarka byla ta sama (najczesciej Bosch VE lub
        EDC). W wypadku mocniejszej wersji w zespole turbiny
        odnajdziemy tzw. kierownice ze zmienna geometria
        lopatek. Jej zadaniem jest takie modelowanie przeplywu
        strugi gazu (sterowanie elektroniczne), aby zdecydowanie
        zmienic przebieg momentu obrotowego.
        W ulepszonej rodzinie silnikow TDi wysokie cisnienie
        powstaje dopiero tuz przed wtryskiem do komory cylindra.
        Odpowiada za to zespol pompo-wtryskiwacza. W efekcie
        cisnienie wtrysku jest jeszcze wyzsze, a same przewody
        nie sa narazone na uszkodzenie pod jego wplywem. W
        efekcie mamy nastepujace rodziny silnikow:
        101 KM (dane z Salonu Genewskiego 2001) - ten motor
        zastepuje dotychczasowy 90-konny.
        116-konny motor powstal na podstawie 110 k-konnego
        silnika
        130-konna jednostka napedowa - to zdecydowanie odmienny
        silnik (mimo tej samej pojemnosci skokowej zostaly w
        niej zmienione detale - wtryskiwacze, tloki, pompa oleju
        oraz turbosprezarka)
        150-konny motor - ten byl pierwowzorem dla jednostki
        130-konnej zdlawionym elektronicznie.
        Jak widac przeskoczenie do poziomu 150 koni w wersji
        130-konnej jest latwe. Juz jednak podniesienie mocy ze
        116 do 150 KM moze nastreczac spore klopoty, gdyz, poza
        zmianami elektroniki, konieczne beda konkretne
        modernizacje mechaniki.
        Zmiana mocy ze 101 na 115 KM jest mozliwa. Modyfikujac
        program elektroniki sterujacej wtryskiem uzyskasz
        zdecydowanie wiekszy ciag. Technologie chip-tuningu TDi
        maja opanowane m.in.: Godula Moto Sport i V-tech. Boxy
        do tego typu silnikow zapewnia Ci: Kocar i Chiptronic.
        Zmiana nawet uzywanej turbosprezarki bedzie drozsza (z
        reguly musisz wymienic ten element w calosci). Tuning
        elektroniczny to koszt okolo 2500 -3000 PLN.
        Pozdrawiam!
        Robert M.
        • auto_dzis_i_jutro Re: Jaka jest róznica pomidzy TDI PD w autach VW? 29.10.01, 14:24
          Pierwsza rodzina jednostek napedowych TDi z bezposrednim
          wtryskiem paliwa koncernu Audi/VW byla zasilana
          porzez
          klasyczna, mechaniczna pompe wtryskowa sterowana
          elektronicznie. Oczywiscie sam sytem bezposredniego
          wtrysku byl zdecydowanie efektywniejszy od wersji z
          komora wirowa (dokladniejsze dawkowanie, wyzsze
          cisnienie wtrysku). Konstrukcja obu silnikow
          identyczna:
          poj. 1896 ccm, pojedyncza turbosprezarka
          mechaniczna,
          intercooler. Roznica (i to zasadnicza) tkwila w
          budowie
          "turbiny" oraz oprogramowaniu sterownika. W efekcie
          powstaly dwie wersje mocy: 90 KM (klasyczna
          turbosprezarka) i 110 KM ("turbina" z tzw. zmienna
          geometria lopatek). Na czym polegala ta roznica?
          Sama
          turbosprezarka byla ta sama (najczesciej Bosch VE
          lub
          EDC). W wypadku mocniejszej wersji w zespole turbiny
          odnajdziemy tzw. kierownice ze zmienna geometria
          lopatek. Jej zadaniem jest takie modelowanie
          przeplywu
          strugi gazu (sterowanie elektroniczne), aby
          zdecydowanie
          zmienic przebieg momentu obrotowego.
          W ulepszonej rodzinie silnikow TDi wysokie cisnienie
          powstaje dopiero tuz przed wtryskiem do komory
          cylindra.
          Odpowiada za to zespol pompo-wtryskiwacza. W efekcie
          cisnienie wtrysku jest jeszcze wyzsze, a same
          przewody
          nie sa narazone na uszkodzenie pod jego wplywem. W
          efekcie mamy nastepujace rodziny silnikow:
          101 KM (dane z Salonu Genewskiego 2001) - ten motor
          zastepuje dotychczasowy 90-konny.
          116-konny motor powstal na podstawie 110 k-konnego
          silnika
          130-konna jednostka napedowa - to zdecydowanie
          odmienny
          silnik (mimo tej samej pojemnosci skokowej zostaly w
          niej zmienione detale - wtryskiwacze, tloki, pompa
          oleju
          oraz turbosprezarka)
          150-konny motor - ten byl pierwowzorem dla jednostki
          130-konnej zdlawionym elektronicznie.
          Jak widac przeskoczenie do poziomu 150 koni w wersji
          130-konnej jest latwe. Juz jednak podniesienie mocy
          ze
          116 do 150 KM moze nastreczac spore klopoty, gdyz,
          poza
          zmianami elektroniki, konieczne beda konkretne
          modernizacje mechaniki.
          Zmiana mocy ze 101 na 115 KM jest mozliwa.
          Modyfikujac
          program elektroniki sterujacej wtryskiem uzyskasz
          zdecydowanie wiekszy ciag. Technologie chip-tuningu
          TDi
          maja opanowane m.in.: Godula Moto Sport i V-tech.
          Boxy
          do tego typu silnikow zapewnia Ci: Kocar i
          Chiptronic.
          Zmiana nawet uzywanej turbosprezarki bedzie drozsza
          (z
          reguly musisz wymienic ten element w calosci).
          Tuning
          elektroniczny to koszt okolo 2500 -3000 PLN.
          Pozdrawiam!
          Robert M.
        • Gość: KTS Re: Jaka jest róznica pomidzy TDI PD w autach VW? IP: 10.4.4.* 20.11.01, 15:22
          firma Bosch nie produkuje turbin do tych silnikow tylko uklady zasilania, w skład których
          wchodzą pompy wtryskowe VE EDC lub odpowiednio pompowtryskiwacze PDE (UIS).
          Roznica pomiedzy tymi dwoma rozwiazaniami polega na roznicy max cisnien jakie potrafia wytworzyc:
          pompa VE okolo 1100bar, natomiast PDE nawet do 2050bar - i to wlasnie ma wplyw na roznice mocy
          i momentow obrotowych + oczywiscie oprogramowania sterownika, który steruja praca ukladu.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się