Dodaj do ulubionych

Moc a moment obrotowy

IP: *.warszawa.sdi.tpnet.pl 15.04.03, 21:34
Mam pytanie: co jest istotniejsze dla dynamiki jazdy - moc (KM) czy raczej
maksymalny moment obrotowy? Czy lepiej wybrać silnik z wyższym momentem
obrotowym i mniejszą mocą, czy odwrotnie? Jak ma się jedno do drugiego?
Ten tewmat pewnie się już pojawiał, ale nie udało mi się go znaleźć na tym
forum.
Pozdrawiam
Obserwuj wątek
    • greenblack Re: Moc a moment obrotowy 15.04.03, 21:47
      Gość portalu: El Toro napisał(a):

      > Mam pytanie: co jest istotniejsze dla dynamiki jazdy - moc (KM) czy raczej
      > maksymalny moment obrotowy?

      Jeśli nie lubisz zmieniać biegów, to lepszy będzie silnik z dużym momentem na
      niskich obrotach.


      Czy lepiej wybrać silnik z wyższym momentem
      > obrotowym i mniejszą mocą, czy odwrotnie?

      Pewnie mówisz o wyborze między turbodieslem a wolnossąca benzyną. Najważniejszy
      jest moment obrotowy na kołach napędzanych. Diesle mają długie przełożenia
      skrzyni biegów i z momentu przedtsawionego na prospekcie nie pozostaje zbyt
      wiele. Najlepsze są doładowane benzynowce.


      forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=20&w=3844458&a=4966631

      "Lepiej jak większy. Łatwiej przyspieszać na wyższych biegach z małych
      prędkości. Trzeba jednak pamiętać także o przebiegu momentu. Co z tego, że
      przez chwilę, np. przy 4500 obr. będziesz miał 200 Nm, jak przy 4000 tylko 160
      Nm? Lepiej mieć 190 Nm w zakresie np. 3000-4800. Silniki doładowane, zwłaszcza
      benzynowe, mają zawsze większy moment, w szerszym zakresie obrotów. Trochę
      inaczej jest w przypadku turbodiesli, gdzie moment dostępny jest w wąskim
      zakresie obrotów, a moment na kołach jest stosunkowo mały, z powodu "długich"
      przełożeń."



      Pozdrawiam
      Greenblack
      • Gość: is300 Re: Moc a moment obrotowy IP: *.dyn.optonline.net 15.04.03, 22:02
        Zgadzam sie.
        Natomiast zalezy jaki jest twoj styl jazdy, gdzie jezdzisz, i jakie masz
        potrzeby.
        Styl, krecisz wysoko czy starasz sie jezdzic ekonomicznie?
        Jak ekonomicznie to wazny jest ci duzy moment w dole.
        Jezdzisz ostro, to moze miec lepiej ten moment tez nisko ale bardziej rowno
        rozlozony przez caly okres obrotow.

        Jak jezdzisz po miescie to tez bedzie plusem, wysoki moment na niskich
        obrotach. TAk jak juz przedmowca mowil.

        A potrzeby;
        Co wymagasz od auta, chodzi mi o to czy chcesz zeby malo spalalo a mialo w
        miare dobra moc. Wtedy patrzysz za czyms takim jak Honda z V-teciem lub Toyota
        VVTL-i maly silniczek dosc dobre osiagi, zato moment lebszy niz w wolnosacym
        ale tez nie taki duzy jak w Turbo Doladowanym.

        Jesli ci na pierwszym nie zalezy.
        To cosc w stylu V6 jesli chodzi o silnik. Moment dobry, Dobra Moc, dobry
        energiczny samochod do jazdy. Minus to chyba spalanie.

        Lub cosc doladowanego. dobry moment, dobra moc. Moment nie tak elastyczny jak
        w V6 ( Turbo Lag) Spala wiecej niz wolnosacy.

        • Gość: Marek Re: Moc a moment obrotowy IP: *.atlanta.ga.us 15.04.03, 22:45
          Ja to nazywam "japonski" i "amerykanski" styl zachowania
          silnika.

          Japonski to taki ktory ciagnie jak opetany od 5000 RPM a
          ponizej nawet na rownym na jedynce za bardzo nie idzie.
          Przyklady - Honda S2000 i Mazda RX8 - olbrzymia moc w
          okolicach 7-8 tys. RPM ale na 1000 RPM mocy/momentu
          prawie wcale nie ma.

          Amerykanski to taki ktory ciagnie od 1000 RPM, ale odcina
          paliwo przy 6000. Najlepszy przyklad to Dodge Viper w
          ktorym mozna z dowolnego biegu ruszac a korzystajac z
          2-ki mozna zapomniec w miescie o jakichkolwiek innych
          biegach.

          Moje zdanie jest proste - jezeli chcesz jezdzic wyscigowo
          i miec frajde z jazdy to maly, wysokoobrotowy silniczek
          jest dla Ciebie. Umiejetne zaglowanie biegami pozwala go
          utrzyac w wlasciwym pasmie obrotow a niewielka masa daje
          znakomite osiagi. Jezeli chcesz wygodnie poruszac sie po
          miescie, w ciszy i nie interesujac sie zbyt czesto wajcha
          zmiany biegow to lepszy jest wolnoobrotowy silnik o duzej
          pojemnosci. Mozna tez znalezc rozwazania posrednie np.
          Subaru Impreza STi ktora drze jak opetana od 1000 RPM a
          kreci sie wysoko.
          • devote Re: Moc a moment obrotowy 15.04.03, 23:22
            wyjasnie na silnikach vw

            TDI-czyli wolno obrotowy z duzym momentem obrotowym przy tym bardzo oszczedny
            do spokojnej jazdy jesli taka lubisz

            1.8T-wysoko obrotowy benzyniak z turbodoladowaniem w ktorym jest dosc wysoki
            moment obrotowy dostepny juz przy 1900 obrotow.mozna takze krecic na wysokich
            obrotach ze az cie bedzie wciskac w fotel.dynamiczny i zrywny silnik.jesli
            lubisz jezdzic jak rajdowiec to polecam.

            V6 i VR6 - niskoobrote ale nie az tak nisko jak amerykanskie.nie trzeba wkrecac
            wysoko aby jezdzic dynamicznie bo jest wysoki moment obrotowy.niby podobnie jak
            w TDI ale tutaj moment jest z pojemnosci a nie z turbo.moment z pojemnosci
            powoduje ze silnik rwie od samego startu a silnikach z turbo silnik rwie
            dopiero od pewnej liczby obrotow tzw. potocznie jak sie wlaczy turbo choc
            trzeba powiedziec ze turbo pracuje caly bo jest napedzane gazami wydechowymi.
            • Gość: Marek Re: Moc a moment obrotowy IP: *.atlanta-26-27rs.ga.dial-access.att.net 16.04.03, 02:43
              Doladowanie jest wspanialym choc nieco kosztownym i dosc zawodnym sposobem
              zwiekszenia mocy silnika. Ta "dziura" turbo o ktorej piszesz jest praktycznie
              niewyczuwalna w nowych konstrukcjach - nowe modele sprezarek maja bardzo
              lekkie wirniki o nieduzej bezwladnosci i nawet na jalowym biegu pompuja duzo
              powietrza. A jak tego za malo to mozna zastosowac rozwiazanie stosowane w
              Porsche - dwie sprezarki + skomplikowany system zaworow uzywajacy jednej z
              nich na malych obrotach i obu na duzych.

              Ale i tak rozwiazaniem zdecydowanie lepszym jest supercharger. Zauwaz ze w
              drag racing (szczegolnie w top fuel) stosuje sie prawie wylacznie
              superchargery (blowery). Jeszcze pare lat temu N2O przodowalo, ale okazuje sie
              ze mozna ten sam a nawet lepszy efekt uzyskac stosujac blower.

              To samo w najnowszych konstrukcjach wielu firm (Mercedes, Mazda, GM etc.).
              Niestety VW wycofal sie z produkcji swojej (bardzo ciekawej) wersji blowera -
              sprezarki G.

              A przyszlosc jest w blowerach napedzanych elektrycznie...
              • greenblack Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 10:32
                Gość portalu: Marek napisał(a):

                >> Ale i tak rozwiazaniem zdecydowanie lepszym jest supercharger. Zauwaz ze w
                > drag racing (szczegolnie w top fuel) stosuje sie prawie wylacznie
                > superchargery (blowery).

                A w WRC wyłącznie turbosprężarki:P W F1 też stosowano turbiny.

                > A przyszlosc jest w blowerach napedzanych elektrycznie...

                To się zobaczy. Mercedes w tańszych i mniejszych silnikach montuje mechaniczne
                sprężarki, ale w AMG i S600 biturbo.


                Pozdrawiam
                  • greenblack Re: Moc a moment obrotowy 17.04.03, 13:03
                    devote napisał:


                    > turbo i biturbo to jest to samo
                    > biturbo oznacza ze sa dwie sprezarki na kazdy rzadek cylindrow w silniku w
                    > ukladzie V


                    Czy naprawdę uważasz, że nie wiem, co to jest biturbo?! Powiedziałem tylko, że
                    w tańszych modelach (C180K, E200K) Mercedes instaluje sprężarki mechaniczne, a
                    w S/CL600 biturbo=2xturbosprężarka. W AMG jednak też są mechaniczne sprężarki.


                    Pozdrawiam
            • greenblack Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 10:28
              devote napisał:

              >
              > 1.8T-wysoko obrotowy benzyniak z turbodoladowaniem w ktorym jest dosc wysoki
              > moment obrotowy dostepny juz przy 1900 obrotow.


              210 Nm w zakresie 1750-4900 obr. Ja bym tego nie nazwał silnikiem
              wysokoobrotowym, a raczej silnikiem z bardzo szerokim zakresem prędkości
              użytecznych. Silnik wysokoobrotowy, to taki, który przy 4000 obr. ma 115 Nm, a
              przy 5800 190 Nm.


              Pozdrawiam
    • derwisz911 Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 01:18
      > Mam pytanie: co jest istotniejsze dla dynamiki jazdy - moc (KM) czy raczej
      > maksymalny moment obrotowy? Czy lepiej wybrać silnik z wyższym momentem
      > obrotowym i mniejszą mocą, czy odwrotnie? Jak ma się jedno do drugiego?
      Wartosc maksymalna mocy to ta ilosc kW jakie sa potrzebne do pokonywania oporu
      powietrza przy predkosci maks. Moc maksymalna determinuje to, jak szybko auto
      pojedzie. Bo jest to moment ale powiazany z iloscia obrotow i czasem.

      Zalozmy, ze auto ma staly moment np 200Nm w przedziale 1000-2000 i zalozmy ze
      na 2 biegu przy 1000/min jedziesz 20km/h. dajesz gaz do dechy. Silnik cagnie
      200 Niutonometrami i produkuje 30 konikow przy tych 1000.
      Dalej masz gaz do dechy i osiagasz 40km/h. Silnik kreci sie 2000/min. Moment
      dalej ciagnie 200Nm, natomiast moc wyzwalana to juz 2x wiecej niz przy
      1000/min, a wiec 60 konikow.
      [Pomijam opor powietrza - przy tak malej predkosci - wolno mi].

      Chcesz wiec dynamiki, patrz na moment.
      Moment przeklada sie bezposrednio na przyspieszenie.

      Przyklad: Celica st162:
      silnik 3S-FE i 3S-GE (yamaha)
      Oba maja 170Nm momentu maks. ale FE kreci sie do 6000 a potem redline -
      efekt:115bhp.
      GE krecisz do 7200: 135 koni.
      Gdybym pominal pewne inne aspekty konstrukcji tych modeli oraz wyeliinowal
      skrzynie biegow, to do pewnej predkosci oba auta beda przyspieszac tak samo.
      Dalej slabszy pprzestanie i predkosc sie ustabilizuje... a mocniejszy
      pociagnie do tych swoich 7200/min i osiagnie w efekci wieksza predkosc.

      Troche poplotlem i nawet nie wiem, czy do konca jasno...
      Generalnie - to moment obrotowy odpowiada za dynamike auta.
      Ale wazne jest tez w jakim zakresie obrotow sie jego wysokie wartosci znajduja.

      Jesli chcesz latwej i przyjemnej dynamicznej jazdy to lepiej kupic cos, co ma
      duzy moment juz przy niskich obrotach. Z reguly jednak naprawde sportowe
      silniki zaczynaja ciagnac wyzej (przy wyzszych obrotach).
      Jezeli silnik ma duzo mocy przy malych obrotach to implikuje,ze duzo spala. Bo
      moc sie bierze z benzyny, a nie z czegokolwiek innego.
      Duza moc silnika=dobra umiejetnosc spalania ;)

      Jesli chodzi o zakres obrotow...
      Przyklad. HEHE Znow Celica - 7 generacja.
      - silnik 1ZZ-FE - 143bhp moment chyba 180Nm przy niskich (jak na auto z JP)
      obrotach
      - silnik 2ZZ-Ge (yamaha) - 190bhp moment wiekszy niz 1zz (nie pamietam
      dokladnie) ale dopiero przy 4800rpm.

      Patrzac na dane techniczne bierzemy drozszy i wydajniejszy GE, bo ekonomiczny
      FE nie sprawi nam przyjemnosci z jazdy...
      Ale to teoria. Bo WIEKSZOSC ludzi, ktorzy u dealera brali jazdy probne to nie
      kierowcy wyscigowi i nie potrafia krecic silniczka jak nalezy i zmeiniac
      biegow.
      Efekt: Kazdy uznawal silnik ekonomiczny za mocniejszy (bo ten ciagnal
      stosunkowo mocno przy niskich obr) natomiast za gorszy uznawal wersje 190bhp z
      wiekszym momentem, ale osiaganym wysoko. Wszyscy decydowali sie na tanszy i
      ekonomiczniejszy 1zz-FE, bo wygodniej im bylo szalec.
      I byli mocno zdziwieni, ze ich wybraniec to jednak ten slabszy motor...

      CHCAC SIE WIEC ZDECYDOWAC, MUSISZ SIE OKRASLIC JAKIM TYPEM KIEROWCY JESTES,
      OBEJRZEC CHARAKTERYSTYKI MOMENTU W ROZNYCH SILNIKACH I PODJAC DECYZJE.

      No i pamietaj:
      MAM DWA RAZY WIECEJ KONIKOW=POTRAFIE W CIAGU SEKUNDY SPALIC DWA RAZY WIECEJ
      BENZYNY.



      Pozdrawiam


      --
      Derwisz
      Granatowa 911 Carrera 2 (964) z 1991
      • Gość: Marek Re: Moc a moment obrotowy IP: *.atlanta-26-27rs.ga.dial-access.att.net 16.04.03, 02:33
        derwisz911 napisał:
        > No i pamietaj:
        > MAM DWA RAZY WIECEJ KONIKOW=POTRAFIE W CIAGU SEKUNDY SPALIC DWA RAZY WIECEJ
        > BENZYNY.

        Nie do konca. Zuzycie paliwa zalezy od wielu czynnikow - zestopniowania
        skrzyni biegow, oporow powietrza, masy samochodu itp. Przyklad - Alfa Romeo
        147 ktora potrafi przy marnych 140 KM spalic zdecydowanie wiecej niz moj
        pojazd (ktory w koncu ma 100 KM wiecej i wazy zdecydowanie wiecej). Inny
        przyklad - Corvette Z06 ktora przy swoich 420 KM na autostradzie potrafi sie
        zmiescic w 8-9 litrach na setke.

        Aha - jeszcze jedno - adrenalina w ampulkach jest droga wiec produkowanie jej
        samodzielnie przez ponadnormatywne zuzycie paliwa jest bardzo oplacalne :)))
        • derwisz911 Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 09:45
          > Nie do konca. Zuzycie paliwa zalezy od wielu czynnikow - zestopniowania
          > skrzyni biegow, oporow powietrza, masy samochodu itp. Przyklad - Alfa Romeo
          > 147 ktora potrafi przy marnych 140 KM spalic zdecydowanie wiecej niz moj
          > pojazd (ktory w koncu ma 100 KM wiecej i wazy zdecydowanie wiecej). Inny
          > przyklad - Corvette Z06 ktora przy swoich 420 KM na autostradzie potrafi sie
          > zmiescic w 8-9 litrach na setke.
          Bo niby gdzie miałaby to paliwo tracic na autostradzie? Przeciez jak jedziez
          te 80mph non-stop to jedyne sily na jakich pokonanie idzie moc silnika to
          opory powietrza i tarcie wewn. mechanizmow. Jakby dwa auta byly identyczne,
          ale roznych mas (np. jedno 2x ciezsze niz drugie) to spalilyby na autostradzie
          tyle samo. I tak jadac 80 mph alfa i corvette spala tyle samo (corvette ma
          wiecej garnuszkow, ale za to mniejsze tarcie aero.) Oba wozy emituja wowczas
          moc jakihs 30-40 koni. Nie wiecej.

          Wiadomo, ze na zuzycie wplywa wszystko wokol. To co ja pisalem to
          uproszczenie. Ale moc sie bierze z benzyny, wiec im wiecej mocy autko wyzwala
          tym wiecej spali. Przyklad alfy i Twojego nie jest tu dobry. Bo ani alfa w
          przecietnym spalaniu, ani Ty, Marku nie podajecie spalania przy maksymalnej
          mocy. A to juz jest oczywiste, zee 140 konna alfa jadaca te 220 bedzie jarac
          prawie dwa razy mniej paliwa, niz Twoja bryka jadaca te 250-260. (spalanie na
          100km jest prop do V^3).

          pozdrawiam
          --
          Derwisz
          Granatowa 911 Carrera 2 (964) z 1991
        • derwisz911 Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 10:18
          I jeszcze jedno:

          > > No i pamietaj:
          > > MAM DWA RAZY WIECEJ KONIKOW=POTRAFIE W CIAGU SEKUNDY SPALIC DWA RAZY WIECE
          > J
          > > BENZYNY.
          >
          > Nie do konca. Zuzycie paliwa zalezy od wielu czynnikow - zestopniowania

          Zwroc, Marku uwage na slowa "potrafię spalić" a to nie jest równe "spalam
          zwykle". Reszta jest w poscie powyzej. I oczywiscie mialem na mysli silnik
          jako taki. Skrzynkę i całą resztę odkręciłem.

          pozdrawiam
          --
          Derwisz
          Granatowa 911 Carrera 2 (964) z 1991
      • Gość: toms Re: Moc a moment obrotowy IP: 217.153.60.* 16.04.03, 09:42
        kurcze poczytalem o tych Nm i KW i nadal nic nie rozumie
        wiec moze moglibyscie odpowiedziec z wyjasnieniem na takei pytania to bedzie mi
        chyba latwiej to pojac

        1) czy mozliwe jest aby silnik 20 Km mial 400 Nm ?
        2) czy mozliwe jest aby silnik 200 Km mial 10 Nm ?
        3) z tego co widze to ilosc Nm zalezy od obrotow to czy mozliwe jest ze
        samochod ma na 1000 obr/min 200Nm a na 3000 obr/min 100 Nm?
        4) Czy prawda jest ze dynamike silnika okreslaja tak na prawde 3 parametry tj.
        a) ilosc Km
        b) maks Nm
        c) ilosc obrotow silnika kiedy jest maks Nm
        wiec jezeli mnie interesuje to aby silnik pozwalal mi na dobre wyprzedzanie z
        przy predkosci 80-120 km/h to co mam wziac pod uwage?
        5) czy Km zalezy od ilosci obrotów silnika?
        6) Po co wogole potrzebna jest informacja o Km jezlei tak na prawde przy
        wyprzedzaniu liczy sie Nm?

        dziekuje za wyjasniena
        • derwisz911 Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 10:15
          Gość portalu: toms napisał(a):

          > 1) czy mozliwe jest aby silnik 20 Km mial 400 Nm ?
          Oczywiscie! Wystarczy zeby taki silnik kręcił korbą o promieniu 1 metra z
          prędkością 6 obrotów/minutę.

          > 2) czy mozliwe jest aby silnik 200 Km mial 10 Nm ?
          Tak! Wystarczy go rozkręcić 143 tys obr/min.

          Ad. 1,2 Ocyzwiscie takich siilnikow w autach sie nie montuje. Ale tak by bylo.

          > 3) z tego co widze to ilosc Nm zalezy od obrotow to czy mozliwe jest ze
          > samochod ma na 1000 obr/min 200Nm a na 3000 obr/min 100 Nm?
          Tak. Na przyklad ciezarowka budowlana. Ale w osobowych tak sie nie zdarza.
          Zwykle moment jest coraz wiekszy az do pewnego punktu, ale jest on (ten punkt
          zwykle blizej gornego zakresu predkosci silnika).

          > 4) Czy prawda jest ze dynamike silnika okreslaja tak na prawde 3 parametry
          tj.
          > a) ilosc Km
          Nie. Choc regulą jest, że im więcej koni tym dynamiczniejszy silnik. Bo tym
          więcej koni im więcej Nm.
          > b) maks Nm
          Niby tak. Ale nie do konca.
          Dwa skrajne przyklady:
          1. silnik majacy maks. 200Nm w zakresie 2500-3000. Przy innych predkosciach
          bardzo malutko.
          2. silnik majacy maks. 150Nm w przedz 1500-4000.

          Jakby temu pierwszemu dac krotka 8 biegowa skrzynie biegow to umiejetnie ją
          obsługując zawsze byłbyś szybszy do setki niż nr 2.
          Z drugiej strony , gdybyś dysponował normalną skrzynią jak w większości aut,
          nie masz szans. Tamten bowiem na którym biegu by nie był, miałby te 150Nm do
          dyspozycji.

          Reasumując. Auto tym dynamiczniejsze dla przeciętniaka (A KAŻDY Z NAS NIM
          JEST) im lepiej wygląda wykres zależności momentu od obrotów. Pole pod tym
          wykresem w przybliżeniu wyznaczy Ci to liczbowo ;) Ale to już matematyka,
          która nie zawsze się w 100% sprawdzi.

          > c) ilosc obrotow silnika kiedy jest maks Nm
          > wiec jezeli mnie interesuje to aby silnik pozwalal mi na dobre wyprzedzanie
          z
          > przy predkosci 80-120 km/h to co mam wziac pod uwage?
          Zobacz powyżej. Obroty, przy których jest maks moment nic Ci nie powiedzą.
          Musisz znać CAŁĄ charakterystykę. Ale jest duża szansa, że jeśli maks obroty
          masz nisko, a silnik możesz kręcić np. do 8000 to ten maks moment jest duży
          prawie do samej góry.

          > 5) czy Km zalezy od ilosci obrotów silnika?
          Tak. I od przełożżenia skrzyni biegów.
          > 6) Po co wogole potrzebna jest informacja o Km jezlei tak na prawde przy
          > wyprzedzaniu liczy sie Nm?
          Bo wiesz ile auto pojedzie maksymalnie.

          OGOLNIE:
          MOC JEST POWIĄZANA Z MOMENTEM ZA POSREDNICTWEM PREDKOSCI OBROTOWEJ SILNIKA.



          > dziekuje za wyjasniena
          Jeśli się przydadzą, to nie ma sprawy. Po to jest to forum

          pozdrawiam
          --
          Derwisz
          Granatowa 911 Carrera 2 (964) z 1991
          • Gość: alek Re: Moc a moment obrotowy IP: 195.136.36.* 16.04.03, 11:26
            Moc jest wprost proporcjonalną zależnością momentu obrotowego i prędkości
            obrotowej.
            Tak, że nie można ich od siebie oddzielać.
            Moc w tym wypadku to nic innego jak moment pomnożony przez obroty w czasie.
            Czyli im większy moment i im większe obroty tym większą moc rozwija silnik.

            Dlatego tak ważna jest charakterystyka momentu obrotowego, czyli jego zależność
            od prędkości obrotowej silnika.
            W silnikach benzynowych wykresy mocy i momentu mają podobny kształt odwróconej
            paraboli i w większości z nich silnik rozwija moc max. przy prędkości obrotowej
            ciut większej od prędkości obrotowej dla której osiąga max. moment - to wynika
            z tego, że początkowo moment opada wolniutko i spadek ten jest rekompensowany
            przez wzrost prędkości obrotowej.

            W dieslach jest to bardziej skomplikowane, bo moment łapie maxa przy stosunkowo
            niewielkiej prędkości obrotowej (1800-2000 rpm), a potem zaczyna spadać -
            najpierw powolutku, a po przekroczeniu 3-4 krpm dość gwałtownie.
            Moc maksymalną silnik osiąga na obrotach dla których kombinacja liczby obrotów
            na minutę i momentu jest największa, zwykle gdzieś koło 3 krpm, czyli znacznie
            dalej od prędkości dla której jest max. moment.

            Generalnie jest tak, że moment obrotowy wraz z jego charakterystyką oraz
            osiągane prędkości obrotowe zależą przede wszystkim od budowy silnika
            (pojemności skokowej, stopnia sprężania, sposobu zasilania, rozrządu etc.), moc
            zaś jest pochodną tych dwóch pierwszych wielkości.

            Nieporozumieniem chyba jest odpowiedź Derwisza911 na pyt. 5, że moc silnika
            zależy od przełożenia skrzyni biegów.

            Skrzynia biegów, a przede wszystkim sposób jej wykorzystania przez kierującego
            ma wpływ właśnie na dynamikę auta. Drugim czynnikiem wpływającym na dynamikę
            jest M O C silnika. Tak, właśnie nie moment tylko MOC decyduje o dynamice
            auta.
            Jeżeli dynamikę rozumieć jako zdolność do przyspieszania w możliwie krótkim
            czasie, to wartość maksymalnego momentu nic nam na ten temat nie powie. Właśnie
            moc maksymalna mówi nam do jak dużego wysiłku w jednostce CZASU zdolny jest
            silnik, a to decyduje o dynamice.

            Pozdrowienia, alek
            • greenblack Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 11:34
              Gość portalu: alek napisał(a):

              > jest M O C silnika. Tak, właśnie nie moment tylko MOC decyduje o dynamice
              > auta.
              > Jeżeli dynamikę rozumieć jako zdolność do przyspieszania w możliwie krótkim
              > czasie, to wartość maksymalnego momentu nic nam na ten temat nie powie.

              Jak uważasz, który samochód będzie dynamiczniejszy (przy takich samych masach i
              przełożeniach) z wolnossącym silnikiem 1.8 i 185 KM, 170 Nm czy 2.8 170 KM i
              270 Nm?



              Pozdrawiam
              • Gość: alek Re: Moc a moment obrotowy IP: 195.136.36.* 16.04.03, 12:08
                greenblack napisał:

                > Jak uważasz, który samochód będzie dynamiczniejszy (przy takich samych masach
                > i przełożeniach) z wolnossącym silnikiem 1.8 i 185 KM, 170 Nm czy 2.8 170 KM
                > i 270 Nm?

                W sytuacji opisanej przez Ciebie uważam, że autem z silnikiem 2.8 rozpędzę się
                szybciej ze względu na większą elastyczność tego silnika.

                A teraz zmienię Twoje pytanie :
                Który z nich będzie dynamiczniejszy, jeżeli w obu autach są "krótkie" skrzynie
                biegów, pozwalające utrzymywać optymalne obroty (tzn. takie przy których silnik
                osiąga moc maksymalną) podczas przyspieszania.

                Wg mnie auto z silnikiem 1.8, bo pozwoli mi w tym samym czasie rozwinąć moc o
                15 KM większą niż silnik 2.8 i przejechać parę metrów dalej.

                Pozdrawiam, alek
                  • Gość: alek Re: Moc a moment obrotowy IP: 195.136.36.* 16.04.03, 12:51
                    Było by miło, gdybyś przed zadaniem mi kolejnego pytania odpowiedział na moje
                    poprzednie.

                    Dynamika dla mnie to po prostu zdolność auta do przyspieszania w możliwie
                    krótkim czasie, nieważne czy od 0 do 100 czy od 80 do 120 km/h.

                    Czysto teoretycznie zdolność tę auto osiąga dzięki maksymalnej mocy silnika
                    oraz zestrojenia skrzyni biegów.
                    Czysto teoretycznie uważam, że gdybyśmy mieli dwa auta o bezstopniowej skrzyni
                    biegów i różnych mocach, i w obu przypadkach rozpędzalibyśmy te auta utrzymując
                    stałe obroty dające maksymalną moc, to auto o większej mocy musi rozpędzić się
                    szybciej.

                    Oczywiście w praktyce nie rajdowej zależy nam bardziej na elastyczności, bo to
                    dzięki niej możemy łatwiej i ekonomiczniej przyspieszać, co nie znaczy, że
                    szybciej. Elastyczność zaś zależy głównie od momentu, ale niekoniecznie od jego
                    wartości maksymalnej, tylko od jego charakterystyki.

                    Pozdrawiam, alek
                    • greenblack Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 13:05
                      Gość portalu: alek napisał(a):

                      > Było by miło, gdybyś przed zadaniem mi kolejnego pytania odpowiedział na moje
                      > poprzednie.
                      >
                      > Dynamika dla mnie to po prostu zdolność auta do przyspieszania w możliwie
                      > krótkim czasie, nieważne czy od 0 do 100 czy od 80 do 120 km/h.

                      Czy zgodzisz się, że auto o mocy 150 KM i 210 Nm @ 1800-5000 przyspieszy
                      szybciej od wozu z 160 KM i 195 Nm @ 4500?


                      "A teraz zmienię Twoje pytanie :
                      Który z nich będzie dynamiczniejszy, jeżeli w obu autach są "krótkie" skrzynie
                      biegów, pozwalające utrzymywać optymalne obroty (tzn. takie przy których silnik
                      osiąga moc maksymalną) podczas przyspieszania."

                      &

                      > Czysto teoretycznie uważam, że gdybyśmy mieli dwa auta o bezstopniowej
                      skrzyni
                      > biegów i różnych mocach, i w obu przypadkach rozpędzalibyśmy te auta
                      utrzymując
                      >
                      > stałe obroty dające maksymalną moc, to auto o większej mocy musi rozpędzić
                      się
                      > szybciej.

                      Czy uważasz, że auto ważące 1800 kg, z silnikiem 3.0 190 KM i 290 Nm później
                      osiągnie 130 km/h niż to samo auto z silnikiem 2.0 200 KM i 190 Nm?


                      > Oczywiście w praktyce nie rajdowej zależy nam bardziej na elastyczności, bo
                      to
                      > dzięki niej możemy łatwiej i ekonomiczniej przyspieszać, co nie znaczy, że
                      > szybciej. Elastyczność zaś zależy głównie od momentu, ale niekoniecznie od
                      jego
                      >
                      > wartości maksymalnej, tylko od jego charakterystyki.

                      Zgadzam się.

                      > Pozdrawiam, alek


                      Pozdrawiam
                      • Gość: alek Re: Moc a moment obrotowy IP: 195.136.36.* 16.04.03, 13:25
                        Czy sądzisz, że zmieniając liczby w jednym i tym samym przykładzie zmiękczysz
                        moje stanowisko w tej sprawie.

                        Zatem powtórzę : silnik o większej mocy daje teoretycznie większą dynamikę auta
                        niezależnie od momentu obrotowego.
                        W praktyce, przy normalnie (nie sportowo) zestrojonej skrzyni biegów, dzięki
                        większej elastyczności, przewagę ma silnik o mniejszej mocy, ale z większym
                        zakresem i wielkością momentu obrotowego.
                        Dynamika to funkcja przede wszystkim mocy silnika i odpowiedniej skrzyni biegów.
                        Moment i jego przebieg to elastyczność i wygoda (i ciąganie przyczepy :-)).

                        Pozdrowienia, alek
                        • greenblack Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 14:07
                          Gość portalu: alek napisał(a):

                          > Czy sądzisz, że zmieniając liczby w jednym i tym samym przykładzie zmiękczysz
                          > moje stanowisko w tej sprawie.


                          Nie. Uważam tylko, że zbytnio upraszczasz. Prosta zależność większa
                          ("papierowo") moc=większa dynamika. Przy silnikach równie mocnych, a nawet przy
                          pewnej dysproporcji na niekorzyść silnika o większym momencie w szerszym
                          zakresie, wygra ten z większym momentem.


                          > W praktyce, przy normalnie (nie sportowo) zestrojonej skrzyni biegów, dzięki
                          > większej elastyczności, przewagę ma silnik o mniejszej mocy, ale z większym
                          > zakresem i wielkością momentu obrotowego.


                          I to właśnie chciałem powiedzieć korzystając z powyższych przykładów.


                          > Dynamika to funkcja przede wszystkim mocy silnika i odpowiedniej skrzyni
                          biegów
                          > .
                          > Moment i jego przebieg to elastyczność i wygoda (i ciąganie przyczepy :-)).


                          I zdolność do przyspieszania bez przekraczania 4000 obr.:P


                          > Pozdrowienia, alek


                          Pozdrawiam
                          Greenblack
                          • Gość: toms Re: Moc a moment obrotowy IP: 217.153.60.* 16.04.03, 14:17
                            Pierwsze moje pytanie czy samochod osiaga najwieksza moc na na obrotach ktore
                            gwarantuja
                            najwyzszy moment obrotowy ? chyba nie koniecznie bo
                            jezeli na 1000 obr ma moment 200Nm a na 2000 obr 150 Nm to oznacza ze moc ma
                            wieksza na 2000 obr

                            wiec tak poczytalem sobie ale jeszcze do konca nie rozumiem wiec moze taki oto
                            przykladzik

                            mamy dwa samochody jeden ma moc
                            1) 20 Km maks moment 200Nm na 1000 obr
                            2) 100Km maks moment 200Nm na 5000 obr

                            (mam nadzije ze mozna miec takie silniki)

                            i teraz te dwa samochody jada 60 km /h i zaczynaja przyspieszac

                            i z tego co zrozumialem to w zasadzie wszystko zalezy od skrzyni biegow

                            1) ma najwiekszy moment na 1000 obr wiec powinien wrzucic 6 bieg aby obnizyc
                            obroty bo wtedy ma najwieksza moc (najwiekszy moment * obroty) i jezeli
                            przyspiesza i obroty rosan
                            to powinien przezucac biegi na kolejne aby mu obroty spadaly
                            2) z kolei aby przyspieszyc musi zredukwoac bieg na 2 aby osiagnac obroty 5000
                            i miec maksymalny moment i maksymalna moc

                            jezeli poprawnie mysle
                            to nie ma znaczenia w jakim zakresie obrotow mamy maksymalny moment bo jezeli
                            mamy dwa samochody
                            o tej samej mocy silnika to kwestia jest posiadanie odpowiedniej skrzyni biegow
                            aby przy dowolnej predkosci silnik mial
                            optymalen obroty a wiec i moc !
                            • greenblack Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 14:43
                              Gość portalu: toms napisał(a):

                              > Pierwsze moje pytanie czy samochod osiaga najwieksza moc na na obrotach ktore
                              > gwarantuja
                              > najwyzszy moment obrotowy ?

                              Nie. Punkt, w którym silnik osiąga maksymalny moment, a punkt, kiedy osiąga
                              maksymalną moc są rozbieżne o około 2000 obr.


                              chyba nie koniecznie bo
                              > jezeli na 1000 obr ma moment 200Nm a na 2000 obr 150 Nm to oznacza ze moc ma
                              > wieksza na 2000 obr


                              Nie ma tak prostej zależności. Maksymalną moc może osiągać przy 6000, a
                              maksymalny moment przy 3000 obr.


                              > wiec tak poczytalem sobie ale jeszcze do konca nie rozumiem wiec moze taki
                              oto
                              > przykladzik
                              >
                              > mamy dwa samochody jeden ma moc
                              > 1) 20 Km maks moment 200Nm na 1000 obr
                              > 2) 100Km maks moment 200Nm na 5000 obr
                              >
                              > (mam nadzije ze mozna miec takie silniki)


                              Pierwszy chyba na statku. Drugi wątpię. Przy 200 Nm @ 5000 powinien mieć
                              znacznie większą moc.


                              > i teraz te dwa samochody jada 60 km /h i zaczynaja przyspieszac
                              >
                              > i z tego co zrozumialem to w zasadzie wszystko zalezy od skrzyni biegow
                              >
                              > 1) ma najwiekszy moment na 1000 obr wiec powinien wrzucic 6 bieg aby obnizyc
                              > obroty bo wtedy ma najwieksza moc (najwiekszy moment * obroty) i jezeli
                              > przyspiesza i obroty rosan
                              > to powinien przezucac biegi na kolejne aby mu obroty spadaly
                              > 2) z kolei aby przyspieszyc musi zredukwoac bieg na 2 aby osiagnac obroty
                              5000
                              > i miec maksymalny moment i maksymalna moc
                              >
                              > jezeli poprawnie mysle
                              > to nie ma znaczenia w jakim zakresie obrotow mamy maksymalny moment bo jezeli
                              > mamy dwa samochody
                              > o tej samej mocy silnika to kwestia jest posiadanie odpowiedniej skrzyni
                              biegow
                              >
                              > aby przy dowolnej predkosci silnik mial
                              > optymalen obroty a wiec i moc !


                              Duża moc nie oznacza automatycznie zdolności do przyspieszania z niskich
                              biegów. Niektórzy w tym wątku za bardzo Ci namieszali w głowie.


                              Pozdrawiam
                              • Gość: alek Re: Moc a moment obrotowy IP: 195.136.36.* 16.04.03, 15:55
                                toms : Pierwsze moje pytanie czy samochod osiaga najwieksza moc na na obrotach
                                ktore gwarantuja najwyzszy moment obrotowy ?

                                Greenblack : Nie. Punkt, w którym silnik osiąga maksymalny moment, a punkt,
                                kiedy osiąga maksymalną moc są rozbieżne o około 2000 obr.

                                alek : Tak jest. Moc rośnie wraz z obrotami mimo spadku momentu dopóki moment
                                spada wolniej od wzrostu obrotów. Od pewnych obrotów moment zaczyna spadać
                                szybciej od wzrostu obrotów, zaczyna więc spadać moc. Przekroczony został punkt
                                mocy maksymalnej. Winna jest temu charakterystyka momentu.

                                toms : chyba nie koniecznie bo jezeli na 1000 obr ma moment 200Nm a na 2000 obr
                                150 Nm to oznacza ze moc ma wieksza na 2000 obr

                                Greenblack : Nie ma tak prostej zależności. Maksymalną moc może osiągać przy
                                6000, a maksymalny moment przy 3000 obr.

                                alek : W przykładzie tomsa ta zależność jest właśnie tak prosta. Spadek momentu
                                o 25% przy wzroście obrotów o 100%, daje wzrost mocy o 50%.

                                toms : mamy dwa samochody jeden ma moc
                                1) 20 Km maks moment 200Nm na 1000 obr
                                2) 100Km maks moment 200Nm na 5000 obr

                                (mam nadzije ze mozna miec takie silniki)

                                i teraz te dwa samochody jada 60 km /h i zaczynaja przyspieszac

                                i z tego co zrozumialem to w zasadzie wszystko zalezy od skrzyni biegow

                                1) ma najwiekszy moment na 1000 obr wiec powinien wrzucic 6 bieg aby obnizyc
                                obroty bo wtedy ma najwieksza moc (najwiekszy moment * obroty) i jezeli
                                przyspiesza i obroty rosan to powinien przezucac biegi na kolejne aby mu obroty
                                spadaly

                                alek : Pomijając realizm wystąpienia takiego silnika, to nie znając przebiegu
                                momentu nie wiemy przy jakich obrotach osiągnie moc max. Jednakże jeżeli
                                przyjąć, że faktycznie silnik ten osiąga maksymalną moc i moment przy 1000 rpm
                                tak właśnie powinieneś postąpić.

                                toms :
                                2) z kolei aby przyspieszyc musi zredukwoac bieg na 2 aby osiagnac obroty 5000
                                i miec maksymalny moment i maksymalna moc

                                alek : jak wyżej

                                toms : jezeli poprawnie mysle to nie ma znaczenia w jakim zakresie obrotow mamy
                                maksymalny moment bo jezeli mamy dwa samochody o tej samej mocy silnika to
                                kwestia jest posiadanie odpowiedniej skrzyni biegow aby przy dowolnej predkosci
                                silnik mial optymalen obroty a wiec i moc !

                                alek : Teoretycznie tak właśnie jest, skrzynia biegów pozwala nam wyciskać z
                                silnika jego największą moc przy różnych prędkościach auta, a więc jechać z
                                największą możliwą dynamiką. W praktyce do silnika o dużej mocy, ale mniejszym
                                (i o mniejszym zakresie) momencie trzeba by dołączać skrzynie o dużej liczbie
                                bardzo krótkich biegów, co jest oczywistym nonsensem (poza sportem).
                                Większy moment w większym zakresie obrotów powoduje, że charakterystyka mocy
                                jest łagodniejsza, czyli silnik osiąga np. 90% mocy max. w większym przedziale
                                obrotów, a co za tym idzie potrzebujemy mniej biegów do utrzymywania tej mocy
                                przy różnych prędkościach auta.

                                Greenblack : Duża moc nie oznacza automatycznie zdolności do przyspieszania z
                                niskich biegów.

                                alek : Dlaczego nie. To czy na niskich biegach osiągniemy duże przyspieszenia
                                zależy przede wszystkim od osiągnięcia dużych obrotów.

                                Greenblack : Niektórzy w tym wątku za bardzo Ci namieszali w głowie.

                                alek : Jeśli komuś namieszałem - przepraszam.

                                Pozdrowienia, alek
            • derwisz911 Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 11:51
              > Nieporozumieniem chyba jest odpowiedź Derwisza911 na pyt. 5, że moc silnika
              > zależy od przełożenia skrzyni biegów.
              Chcialem dobrze - wyszlo zle. Oczywiscie, ze nie zalezy od przelozenia.

              pozdrawiam
              --
              Derwisz
              Granatowa 911 Carrera 2 (964) z 1991
        • greenblack Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 10:49
          Gość portalu: toms napisał(a):



          > c) ilosc obrotow silnika kiedy jest maks Nm
          > wiec jezeli mnie interesuje to aby silnik pozwalal mi na dobre wyprzedzanie z
          > przy predkosci 80-120 km/h to co mam wziac pod uwage?

          Weź pod uwagę, jakie obroty ma silnik przy 80 km/h na 4, 5 biegu. Jeżeli
          prędkość obrotowa przy tej prędkości samochodu pokrywa się z maksimum momentu
          obrotowego, to jest dobrze.

          > 5) czy Km zalezy od ilosci obrotów silnika?

          Tak. Moc wzrasta liniowo, aż do jej maksimum i potem opada. Z momentem sprawa
          nie jest tak prosta.

          > 6) Po co wogole potrzebna jest informacja o Km jezlei tak na prawde przy
          > wyprzedzaniu liczy sie Nm?

          Moc przedstawiona w prospekcie działa na wybroźnię kupujących. Co kupi
          przeciętny klient - 2.0 115 KM i 195 Nm przy 2800 obr. czy 2.0 150 Km i 190 Nm
          przy 4500 obr.?


          Pozdrawiam
          Greenblack
          • Gość: zbig Re: Moc a moment obrotowy IP: 212.160.128.* 16.04.03, 11:33
            greenblack napisał:

            >
            > Moc przedstawiona w prospekcie działa na wybroźnię kupujących. Co kupi
            > przeciętny klient - 2.0 115 KM i 195 Nm przy 2800 obr. czy 2.0 150 Km i 190
            Nm
            > przy 4500 obr.?
            >
            >
            > Pozdrawiam
            > Greenblack
            Uwazam,ze przy 115 KM z 2 l pojemności może być max 170 NM i to w zależności
            czy motor jest 8 czy 16 zaworowy max.przypadnie gdzieś na 2800 bądz 3200-3500
            obrotów
            Pozdr
            • derwisz911 Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 17:02
              > Uwazam,ze przy 115 KM z 2 l pojemności może być max 170 NM i to w zależności
              > czy motor jest 8 czy 16 zaworowy max.przypadnie gdzieś na 2800 bądz 3200-
              3500
              3S-FE toyoty to 115 KM @ 5200 a moment 170Nm @ 4400, wiec jest poza maxem!
              Acha 16 zarowow ale wasko rozstawione.

              pozdrawiam

              --
              Derwisz
              Granatowa 911 Carrera 2 (964) z 1991
    • Gość: Henry Re: Moc a moment obrotowy IP: *.telia.com 16.04.03, 08:04
      Gość portalu: El Toro napisał(a):

      > Mam pytanie: co jest istotniejsze dla dynamiki jazdy - moc (KM) czy raczej
      > maksymalny moment obrotowy? Czy lepiej wybrać silnik z wyższym momentem
      > obrotowym i mniejszą mocą, czy odwrotnie? Jak ma się jedno do drugiego?
      > Ten tewmat pewnie się już pojawiał, ale nie udało mi się go znaleźć na tym
      > forum.
      > Pozdrawiam
      """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
      El Toro ,jezeli nie jestes wyscigowcem ani sknera krople benzyny liczacym ,
      przy zakupie auta wybierz ten z wieksza iloscia KM ,w normalnej jezdzie
      wykozystuje sie ok. 60 % mocy silnika,zadko wiecej. W 100 KM silniku bedzie to
      60 KM ,w wiekszym/mniejszym odpowiednio mniej/wiecej. Max. Nm zadko sie osiaga,
      Ci co to robili czesto/zawsze juz tego nie robia-leza na cmentarzu.
      """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
      • Gość: zbig Re: Moc a moment obrotowy IP: 212.160.128.* 16.04.03, 09:17
        Henry napisal:
        > """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
        "
        > "
        > El Toro ,jezeli nie jestes wyscigowcem ani sknera krople benzyny liczacym ,
        > przy zakupie auta wybierz ten z wieksza iloscia KM ,w normalnej jezdzie
        > wykozystuje sie ok. 60 % mocy silnika,zadko wiecej. W 100 KM silniku bedzie
        to
        > 60 KM ,w wiekszym/mniejszym odpowiednio mniej/wiecej. Max. Nm zadko sie
        osiaga,
        > Ci co to robili czesto/zawsze juz tego nie robia-leza na cmentarzu.
        > """""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
        Faktem jest,że w normalnej,spokojnej jezdzie wykorzystujemy powiedzmy do 70%
        mocy silnika.Jednak z maksymalnego momentu obrotowego korzystamy b.często i nie
        skutkuje to czymś złym i niebezpiecznym,a tym bardziej cmentarzem.
        W przeciętnym silniku benzynowym max.moment przypaada na 3200-3500 obr/min.
        Ośmiozaworówki mają niżej położomy moment,zazwyczaj 2800 obr.Japończyki
        wyżej/bo wyższy jest zakres obrotów silnika/nawet przy 4500 obr.
        Diesle mają wysoki max.momnt obr.już w granicach 1750-2000 obr.
        Max.moment obrotowy jest przydatny przede wszystkim przy dynamicznym
        wyprzedzaniu
        i ekonomicznej jezdzie/czyli jak najwyższy bieg przy obrotach zbliżonych do
        takiej wielkości przy ,której moment jest max./
        Stąd wniosek,że przy normalnej jezdzie bardziej wykorzystujemy monent
        obrotowy,nawet ten max.niż moc.
        Chyba,że ktos ma zwyczaj do b.dynamicznej jazdy i na każdym biegu kęci do końca
        obrotów,czyli osiąga max.moc.
        POzdr



        • kristal Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 09:57
          > Max.moment obrotowy jest przydatny przede wszystkim przy dynamicznym
          > wyprzedzaniu
          > i ekonomicznej jezdzie/czyli jak najwyższy bieg przy obrotach zbliżonych do
          > takiej wielkości przy ,której moment jest max./

          To ciekawe bo moje auto ma max Moment przy 4000 obrotów a najekonomiczniej
          jedzie mi się przy 2700 do 3000 obrotów.
          Z kolei jesli chodzi o sprint do 100 czy też wyżej to ponoć należy krecić
          silnikiem do max mocy a nie momentu żeby czas był min.
          czyli moment obrotowy to coś takiego co nie wiadomo co z tą wartością zrobić.
          Po prostu elastyczność i tyle ...
          • derwisz911 Re: Moc a moment obrotowy 16.04.03, 10:24

            > To ciekawe bo moje auto ma max Moment przy 4000 obrotów a najekonomiczniej
            > jedzie mi się przy 2700 do 3000 obrotów.
            Bo wowczas nie wykorzystujesz max momentu (przyspieszasz delikatniej).

            > Z kolei jesli chodzi o sprint do 100 czy też wyżej to ponoć należy krecić
            > silnikiem do max mocy a nie momentu żeby czas był min.
            Prawda. Bo Czas oszczedzasz zyskując prędkość, zysk prędkości bierze się z
            zysku energii kinetycznej. A ta się bierze z mocy w czasie ;)

            > czyli moment obrotowy to coś takiego co nie wiadomo co z tą wartością zrobić.
            > Po prostu elastyczność i tyle ...
            Bez momentu nie byłoby mocy.
            Co do elastyczności masz rację.

            pozdrawiam
            --
            Derwisz
            Granatowa 911 Carrera 2 (964) z 1991
    • Gość: Janek Re: Moc a moment obrotowy IP: *.zurich.pl 16.04.03, 10:45
      Gość portalu: El Toro napisał(a):

      > Mam pytanie: co jest istotniejsze dla dynamiki jazdy - moc (KM) czy raczej
      > maksymalny moment obrotowy? Czy lepiej wybrać silnik z wyższym momentem
      > obrotowym i mniejszą mocą, czy odwrotnie? Jak ma się jedno do drugiego?
      > Ten tewmat pewnie się już pojawiał, ale nie udało mi się go znaleźć na tym
      > forum.
      > Pozdrawiam

      Tez mialem taki problem, poszukalem w internecie i juz wiem, wiec sie ta wiedza
      podziele. Mianowicie:

      moc = moment obrotowy dla danej ilosci obrotow * ilosc obrotow * constans

      Tak wiec podstawowym parametrem silnika jest ROZKLAD momentu obrotowego
      wzgledem ilosci obrotow. Wykres mocy jest juz wtorny. Maksymalna moc tak
      naprawde ma przelozenie wylacznie na Vmax. Moment decyduje o dynamice.

      Dlaczego klasyczne diesle maja mala moc i slabiusienkie Vmax - bo nie maja
      zdolnosci utrzymania wysokiego momentu obrotowego na wysokich obrotach - zwykle
      przy ok. 4000 obrotow moment spada na leb na szyje. Wykres to rownina od
      powiedzmy 1500 do 4000 obrotow. Nawet iloczyn z obrotami nie pomaga i moc
      spada.

      Dlaczego 16V trzeba wkrecac na obroty i mieszac biegami, jak chce sie miec
      kopa - bo ich wykres momentu przypomina gorke, nie jest plaski jak u diesli.
      Oczywiscie poza optimum moment tez jest pewnie przyzwoity i mozna jezdzic.

      Trzeba uwazac tez na katalogi, bo klamia. Najlepiej przegladac fora internetowe
      i pytac sie uzytkownikow. Ja np. mam Felicie 1.3 MPI, ktora katalogowo ma
      maksymalny moment przy 2600. Bzdura! I praktyczna jazda - moje doswiadczenie i
      wykres z hamowni potwierdzaja, ze maksymalny moment jest ewidentnie przy 3500
      obrotow, nie przy 2600. Oczywiscie podawanie zanizonych wartosci obrotow
      momentu maksymalnego jest w interesie producenta :-)

      Silnik wybierz wiec taki, jak chcesz jezdzic.

      Pozdrawiam
      Janek


      • Gość: alek Re: Moc a moment obrotowy IP: 195.136.36.* 16.04.03, 11:55
        Gość portalu: Janek napisał(a):

        > Maksymalna moc tak naprawde ma przelozenie wylacznie na Vmax.

        Nie zgadzam się z tym twierdzeniem.

        Szerzej pisałem o tym wyżej.
        Oczywiście, że maksymalna moc ma wpływ na Vmax, ale nie wyłącznie.
        Ma również wpływ na dynamikę.
        Żeby osiągnąć maksymalne przyspieszenie, trzeba kręcić silnikiem do obrotów
        dających maksymalną moc, a nie moment.
        Drugi czynnik to skrzynia biegów. "Krótka" skrzynia biegów pozwala przy
        przyspieszaniu utrzymywać obroty w okolicach maksymalnej mocy, co razem daje
        dużą dynamikę.

        > Moment decyduje o dynamice.

        Nie sam moment, tylko moment przyłożony w jednostce czasu (czyli dokładnie MOC).
        Duży moment do tego w szerokim zakresie obrotów daje dużą elastyczność, co ma
        wpływ przede wszystkim na wygodę i ekonomikę jazdy, ale nie bezpośrednio na
        dynamikę.

        Pozdrawiam, alek
    • Gość: El Toro Re: Moc a moment obrotowy IP: 213.25.97.* 16.04.03, 13:01
      Dzięki serdeczne za wszystkie odpowiedzi. Moje pytanie wynika z dylematu, jaki
      mam planując zakup Mondeo (co zresztą poruszyłem w temacie MONDEO - jaki
      silnik?). Jak zacząłem się wgryzać w specyfikację silników, dotarłem do
      problemu "moc a maks. moment".
      Przyznam szczerze, że waham się pomiędzy beznynowym 1.8 o mocy 125 KM (maks.
      moment 170/4500) i dieslem 2.0 o mocy 115 KM (280/1900). Nie znam niestety
      zakresów, w jakich moment ten się utrzymuje.
      Czytając Wasze uwagi skłaniam się ku silnikowi diesla, bo jeśli chodzi o jazdę,
      nie jestem sportowcem (raczej przeciętniakiem), ale podobnie, jak Tom -
      chciałbym mieć możliwość sprawnego wyprzedzania przy 80 - 120 km/h.
      Pozdrawiam
      • Gość: Burus Re: Moc a moment obrotowy IP: *.nas1.hendersonville1.nc.us.da.qwest.net 16.04.03, 13:18
        Te wszystkie dylematy/zalatwia skrzynia biegow!
        jesli masz AT-to niewazna jest elastycznosc ni moment,Diesel czy bezyniak,!CVT
        automat/jest obecnie najlepszy/najbardziej efektywny i niezracy ani paliwa a ni
        momentu!
        W polskich warunkach TD-Common Rail,ktory ma Ford tez/to najlepsze rozwiazanie/
        ale nie wyobrazaj sobie,ze Diesel jest do gazowania!

        Najlepsze AT sa Hondy. najbardziej elastyczne silniki to boxery Subaru i Porche
        Najlepszy naped+ AWD

        Burus
    • Gość: Marek Troche nie na temat IP: *.atlanta.ga.us 16.04.03, 14:15
    • Gość: Marek Kontrowersyjna teoria IP: *.atlanta.ga.us 16.04.03, 14:52
      Wiec mam taka teorie - w idealnym silniku krzywa momentu
      powinna byc idealnie plaska a mos powinna liniowo rosnac
      z obrotami. Dlaczego?
      - moment to tak naprawde sila (razy ramie). Sila zalezy
      od sily z jaka spaliny naciskaja na tlok a ta w idealnym
      silniku powinna byc stala (tyle samo paliwa + powietrza =
      ta sama sila)
      - moc to sila na sekunde. Im wieksze obroty tym wieksza
      moc (liniowo)

      A teraz przyjrzyjcie sie krzywym ktore zaprezentowalem.
      Mniej-wiecej sie zgadza? Ale dlaczego nie idealnie?
      - bo przy pewnych predkosciach obrotowych nie da sie
      wstrzyknac tyle paliwa ile przy innych (spalanie stukowe
      na malych obrotach)
      - bo przy pewnych predkosciach obrotowych nie da sie
      efektywnie napelnic cylindra mieszanka (wysokie obroty)

      No i mamy skomplikowane krzywe zalezne od konstrukcji
      silnika...
      • Gość: Niknejm Re: Kontrowersyjna teoria IP: 143.26.82.* 22.04.03, 15:54
        Gość portalu: Marek napisał(a):

        > A teraz przyjrzyjcie sie krzywym ktore zaprezentowalem.
        > Mniej-wiecej sie zgadza? Ale dlaczego nie idealnie?
        > - bo przy pewnych predkosciach obrotowych nie da sie
        > wstrzyknac tyle paliwa ile przy innych (spalanie stukowe
        > na malych obrotach)
        > - bo przy pewnych predkosciach obrotowych nie da sie
        > efektywnie napelnic cylindra mieszanka (wysokie obroty)
        >
        > No i mamy skomplikowane krzywe zalezne od konstrukcji
        > silnika...

        I stąd mamy te wszystkie wynalazki, typu zmienne fazy rozrządu, zmienny skok
        zaworów, turbo itp. Dokładnie po to, aby zapewnić jak najdokładniejsze,
        najefektywniejsze wypełnienie cylindra, w jak najszerszym zakresie obrotów...

        Pzdr
        Niknejm
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się