Silniki gorno i dolnozaworowe - roznice

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Moze ktos wie jakie sa roznice miedzy silnikami dolno i gornozaworowymi.
    Chodzi mi o konstrukcjie i eksploatacje.
    Troche wyjasnien. Chce kupic kosiarke do trawy i tu dylemat Honda
    gornozaworowa czy Bridges & Straton (czy jakos tak) dolnozaworowa, co wybrac,
    cena podobna. Wiem ze to forum nie o kosiarkach ale jednak silnik spalinowy
    wiec moze ktos odpowie.
    Z gory dziekuje za wyrozumialosc Jaki
  • 15.05.03, 12:30 Odpowiedz
    Konstrukcja dolnozaworowa jest koszmarnie starym pomysłem (w seryjnych autach
    nie spotykana od dobrych 50 lat) z tego co wiem z literatury (niestety za młody
    jestem nawet aby pamiętać Warszawę M20 a ta chyba jako ostatnia miała dolniaka)
    to silniki te były wolnoobrotowe ale za to bardzo elastyczne co pozwalało
    stosować na przykład skrzynie biegów tylko o 3 przełożeniach. Silniki
    górnozaworowe sa znacznie bardziej "żwawe" i szybciej sie kręcą co powoduje
    inną nature auta. W przypadku kosiarki wg mnie nie odgrywa to żadnej roli.
    Wybrałbym więc tańszą lub z dłuższą gwarancją.

    PZDR!
  • IP: *.int.warszawa.tdci.pl

    Gość: Rafał 15.05.03, 12:54 Odpowiedz
    W przypadku kosiarki chodzi raczej o zwartość konstrukcji. Układ dolnozaworowy
    zajmuje mniej miejsca - głowica jest płaska , nie ma popychaczy , bo wałek (
    wałki ) umieszczony jest w kadłubie i napędza bezpośrednio laski zaworów .
    Prostrze jest smarowanie. Silnik chodzi tak samo dobrze , a jest tańszy.
  • IP: 212.6.124.*

    Gość: Kierowiec 15.05.03, 13:32 Odpowiedz
    Gość portalu: Rafał napisał(a):

    > W przypadku kosiarki chodzi raczej o zwartość konstrukcji. Układ
    dolnozaworowy
    > zajmuje mniej miejsca - głowica jest płaska , nie ma popychaczy , bo wałek (
    > wałki ) umieszczony jest w kadłubie i napędza bezpośrednio laski zaworów .
    > Prostrze jest smarowanie. Silnik chodzi tak samo dobrze , a jest tańszy.

    Chodzi dobrze, ale zuzycie paliwa jest znacznie wyzsze, niz przy OHV no i sklad
    spalin jak na obecne czasy tragiczny.

    Powod: niekorzystny ksztalt komory spalania.

    Pozdr.

    K.
  • 15.05.03, 13:51 Odpowiedz
    Tylko ze dalej nie wiem jakie sa roznice konstrukcyjne. Jakos sobie tego nie
    moge wyobrazic.
    Jaki
  • IP: *.atlanta.ga.us

    Gość: Marek 15.05.03, 13:53 Odpowiedz
    W kosiarkach zwykle stosuje sie dwusuwy ktore zaworow
    WCALE nie maja. Coz to za dziwne kosiarki z
    czterosuwowymi silnikami?
  • 15.05.03, 14:00 Odpowiedz
    Gość portalu: Marek napisał(a):

    > W kosiarkach zwykle stosuje sie dwusuwy ktore zaworow
    > WCALE nie maja. Coz to za dziwne kosiarki z
    > czterosuwowymi silnikami?

    Temu panu juz dziekuje za uwage ;)
    Jaki
  • IP: *.kolornet.pl / 192.168.11.*

    Gość: Sherlock Holmes 15.05.03, 14:08 Odpowiedz
    Wg mnie,to obecnie nikt na swiecie juz nie produkuje silnikow dolnozaworowych-
    sa na tyle przestarzale i nieekonomiczne,ze chyba nikt by sie odwazyl
    proponowac cos takiego.
    Wydaje mi sie,ze chodzi ci o silnik z walkiem rozrzadu w kadlubie (OHV), a nie
    dolnozaworowy.
    Juz wyjasniam,czym sie roznia wszystkie trzy.
    Dolnozaworowy-zawory sa umieszczone w kadlubie silnika, grzybkami do gory.
    Glowica jest prosta,poza kanalami wodnymi znajduje sie w niej tylko komora
    spalania, stanowiaca w zasadzie kanal miedzy zaworami,a denkiem tloka. Ze
    wzgledu na konstrukcje, ma bardzo niski stopien sprezania (rzedu 5-7, dla
    porownania nowe samochody 9-12), przez to jest malo efektywny-ma mala moc i
    duze spalanie. Za to jest bardzo elastyczny i cechuje go "miekka" praca silnika.
    Silnik gornozaworowy OHV - walek rozrzadu w kadlubie, zawory w glowicy,
    napedzane dlugimi laskami popychaczy. Stosunkowo prosta glowica (nie ma w niej
    walka rozrzadu), walek rozrzadu w kadlubie napedzany zazwyczaj krotkim
    lancuchem. Dosyc glosna praca (dlugie popychacze), niosiaga zbyt wysokich
    obrotow-max. ok. 6000-7000obr/min. Za to niezla elastycznosc i prosta
    konstrukcja-latwe i tanie naprawy, regulacja zaworow zazwyczaj srubami z
    nakretka0np. Maluch, Polonez, rzadko spotykane popychacze hydrauliczne.
    Silnik gornozaworowy OHC - walek lub walki (wtedy DOHC) rozrzadu w glowicy,
    naped dlugim paskiem albo lancuchem (np. Porsche 928-dlugosc 3 metry!).
    Skomplikowana konstrukcja glowicy, ale osiaga najwyzsze obroty. Obecnie
    najczesciej stosowana. Zawory albo napedzane sa bezposrednio przez walek
    rozrzadu, albo przez popychacze szklankowe, albo dzwigienki zaworowe.
    Konstrukcja najbardziej skomplikowana, przy tym zerwanie paska rozrzadu
    zazwyczaj konczy sie totalna demolka silnika (silniki OHV sa
    czesciej "bezkolizyjne"-pomijajac przypadek Poloneza). Za to najcichsza praca,
    mniej skomplikowany kadlub i zazwyczaj mniejsze zuzycie paliwa niz w OHV
  • IP: *.kronospan.pl

    Gość: alek 15.05.03, 14:11 Odpowiedz
    W silniku górnozaworowym zawory są umieszczone bezpośrednio nad cylindrem
    (grzybkiem do dołu), czyli mieszanka jest wprowadzana bezpośrednio do cylindra
    od góry i tak samo spaliny są wypychane bezpośrednio przez górną część
    cylindra. Daje to możliwość uzyskania większego stopnia sprężania w cylindrze
    (zmniejszenie przestrzeni w której odbywa się spalanie mieszanki) i jego
    pełniejsze opróżnienie ze spalin.

    W silniku dolnozaworowym zawory umieszczone są z boku cylindra (grzybkiem do
    góry). Mieszanka jest wprowadzana od dołu nie bezpośrednio do cylindra, tylko
    do komory spalania, która obejmuje nie tylko górną część cylindra, ale także
    przestrzeń obok niego do której doprowadza zawór. Przestrzeń w której spala się
    mieszanka jest przez to większa - mniejszy stopień sprężania, gorsze
    opróżnianie ze spalin (większa niż w przypadku GZ ich część pozostaje w komorze
    spalania).

    Pozdrowienia, alek
  • 15.05.03, 14:44 Odpowiedz
    Dzieki wszystkim troche mi sie rozjasnilo.
    Jaki
  • IP: *.telia.com

    Gość: Michal 15.05.03, 15:28 Odpowiedz
    Wybierz jak najprostrza konstrukcje, a niezawodna.Scigac sie nie bedziesz,a
    zreperacjami bedziesz ganial do mechanikow ,ktorzy tylko czekaja na takich
    amatorow.Pzdr.Michal
  • 15.05.03, 15:59 Odpowiedz
    Wbrew pozorom kupno kosiarki to tez wazna decyzja a kupuje sie to cudo na
    troche dluzej niz samochod (ten zmieniam co okolo 4 lata).
    Jeszcze raz dzieki Jaki
  • IP: *.avamex.com.pl

    Gość: tiamat 15.05.03, 16:01 Odpowiedz
    a sa moze kosiarki z silnikiem wankla?
  • IP: *.cpe.net.cable.rogers.com

    Gość: wojtek 15.05.03, 17:11 Odpowiedz
    jaki71 napisał:

    > Tylko ze dalej nie wiem jakie sa roznice konstrukcyjne. Jakos sobie tego nie
    > moge wyobrazic.
    > Jaki
    ===============================================================================
    Zawory sa umieszczone w bloku silnika a nie w glowicy blisko cylindra
    grzybkiem zaworowym do gory, trzonek zaworowy skierowany jest na dol do walka
    rozrzadu.Glowica jest taka jak w dwusuwie tylko ze wklesniecie w glowicy jest
    powiekszone o tyle ile potrzeba na zawory.JASNE ?
  • IP: *.chello.pl

    Gość: Niohe 15.05.03, 18:09 Odpowiedz
    Samochody zmieniasz co 4 lata,a nie znasz różnicy budowy silnika dolno i górno
    zaworowego?Samochód to twór bardziej skomplikowany niż kosiarka.Ale można
    jeżdzić samochodem nie znając się nic na mechanice.Wszak serwisy czuwają nad
    wszelkimi niedomaganiami Twojego pojazdu "wyciskając" z Ciebie d u ż o kasy.
    Im mniej znasz się na samochodach tym więcej wykorzystują Cię serwisy.A czym
    się kierujesz przy wyborze samochodu.Nie traktuj tej treści jako
    napastliwej.Chciałbym zrozumieć innego posiadacza samochodu,znać jego
    motywacje,doświadczenia.Z szacunkiem:Niohe
  • 15.05.03, 18:44 Odpowiedz
    Gość portalu: Niohe napisał(a):

    > Samochody zmieniasz co 4 lata,a nie znasz różnicy budowy silnika dolno i
    górno
    > zaworowego?

    Nigdy wczesniej nie spotkalem sie z silnikami dolnozaworowymi i nie do konca
    moglem sobie wyobrazic taka konstrukcje. Natomiast roznice miedzy silnikami z
    jednym i dwoma wlkami znam. Tak samo wiem jak roznice miedzy benzyna a dieslem.

    > Samochód to twór bardziej skomplikowany niż kosiarka.Ale można
    > jeżdzić samochodem nie znając się nic na mechanice.Wszak serwisy czuwają nad
    > wszelkimi niedomaganiami Twojego pojazdu "wyciskając" z Ciebie d u ż o kasy.
    > Im mniej znasz się na samochodach tym więcej wykorzystują Cię serwisy.

    Do ASO przestaje jezdzi po gwarancji. Wiele potrafie sam zrobic. A samochod 4
    letni wcale tak czesto do serwisu nie jezdzi.

    > A czym
    > się kierujesz przy wyborze samochodu.Nie traktuj tej treści jako
    > napastliwej.Chciałbym zrozumieć innego posiadacza samochodu,znać jego
    > motywacje,doświadczenia.Z szacunkiem:Niohe

    1. Zasobnosc portfela
    2. Potrzeby: Wielkosc rodziny, do czego ma sluzyc (w tygodniu dojadz do pracy
    okolo 50 km dziennie, weekend wyjazd do rodzicow jedni 60km drudzy 200km, w
    wakacje wyprawy po Europie) w sumie okolo 30 000km/rok
    3. Przekonanie o marce i niezawodnosci
    4. Wyglad
    5. Kolor zostawiam zonie

    Jaki chyba nie najgorszy kierowca ale nie mechanik.
  • IP: *.ces.clemson.edu

    Gość: Prezes 15.05.03, 18:51 Odpowiedz
    Gość portalu: Marek napisał(a):

    > W kosiarkach zwykle stosuje sie dwusuwy ktore zaworow
    > WCALE nie maja. Coz to za dziwne kosiarki z
    > czterosuwowymi silnikami?

    nie masz racji. Wiekszosc nowych kosiarek ma silniki
    czterosuwowe.

  • IP: *.atlanta.ga.us

    Gość: Marek 15.05.03, 19:00 Odpowiedz
    Masz racje. Wlasnie sprawdzilem ze w dziedzinie kosiarek
    tez istnieje postep technologiczny. Sa nadal dwusuwy ale
    wiekszosc oferowanych na rynku to czterosuwy z oboma
    rodzaami rozrzadu.

    www.consumerreports.org/main/detailv3.jsp?CONTENT%3C%3Ecnt_id=305481&FOLDER%3C%3Efolder_id=155923

    www.lawnboy.com/mowers/duraforceqa.htm
  • IP: *.ces.clemson.edu

    Gość: Prezes 15.05.03, 19:05 Odpowiedz
    jaki71 napisał:

    > Moze ktos wie jakie sa roznice miedzy silnikami dolno i
    gornozaworowymi.
    > Chodzi mi o konstrukcjie i eksploatacje.
    > Troche wyjasnien. Chce kupic kosiarke do trawy i tu
    dylemat Honda
    > gornozaworowa czy Bridges & Straton (czy jakos tak)

    Bigges & Stratton

    > dolnozaworowa, co wybrac,
    > cena podobna. Wiem ze to forum nie o kosiarkach ale
    jednak silnik spalinowy
    > wiec moze ktos odpowie.
    > Z gory dziekuje za wyrozumialosc Jaki

    mysle, ze w kosiarkach wazniejsze sa inne parametry
    i funkcje niz to czy silnik jest gorno czy dolnozaworowy.
    Jesli nie masz hektarow do koszenia i nie potrzebujesz
    traktorka tylko zwykla kosiarke na popych, to nie jest
    powazna inwestycja i nie warto sie zastanawiac czy
    silnik ma zawory z boku czy z gory, ani ile pali na 100
    km :-)
    Moim zdaniem wazniejsze jest to jaka ma moc (minimum 6KM)
    szerokosc (min. 50 cm) i to czy jezdzi sama czy musisz
    ja pchac (zapewniam cie, ze to ma znaczenie).
    Wazne tez jest to co robi ze scieta trawa, czy mozesz
    zbierac ja do worka, lub wyrzucac na bok czy mulchowac,
    tzn. zostawiac pocieta na trawniku. Im wiecej mozliwosci
    tym lepiej.
    No i jak latwo bedzie zapalac :-)
  • 15.05.03, 19:12 Odpowiedz
    Gość portalu: Prezes napisał(a):

    Obie nie roznia sie funkcjami: pchana z tylu, z wlasnym napedem, kosz z tylu,
    mozliwosc mielenia trawy na nawoz, szerokosc koszenia 50cm i 45HP, okolo 10arow
    do koszenia.
    Pierwszy raz uslyszalem o silnikach dolnozaworowych i tu sie pojawila ciekawosc
    jak to jest skonstrulowane i jak to dziala. Czy nie ma to jakiegos wiekszego
    wplywu na eksploatacje?
    Dzieki za rade Jaki
  • IP: *.ces.clemson.edu

    Gość: Prezes 15.05.03, 19:34 Odpowiedz
    jaki71 napisał:

    > Gość portalu: Prezes napisał(a):
    >
    > Obie nie roznia sie funkcjami: pchana z tylu, z wlasnym
    napedem, kosz z tylu,
    > mozliwosc mielenia trawy na nawoz, szerokosc koszenia
    50cm i 45HP, okolo 10arow
    >

    to jest raczej 4.5 HP nie 45, i moim zdaniem
    to ciut za malo, zwlaszcza na kosiarke z wlasnym napedem.


    > do koszenia.
    > Pierwszy raz uslyszalem o silnikach dolnozaworowych i
    tu sie pojawila ciekawosc
    >
    > jak to jest skonstrulowane i jak to dziala. Czy nie ma
    to jakiegos wiekszego
    > wplywu na eksploatacje?
    > Dzieki za rade Jaki

    nie mam pojecia, przypuszczam, ze nie ma to wielkiego
    znaczenia. Prawdopodobnie obie sa ok.
    Brigges & Stratton jest tu dosc popularnym producentem
    silnikow do takich malych urzadzen typu kosiarki,
    sprezarki itp.
    Moja kosiarka tez ma B&S, ale gornozaworowy :-)

  • IP: *.chello.pl

    Gość: Niohe 17.05.03, 20:03 Odpowiedz
  • 17.05.03, 20:05 Odpowiedz
    wiesz co kup sobie tą na której ci się wygodniej jeździ.......
  • 17.05.03, 20:09 Odpowiedz
    hiszpan25 napisał:

    > Konstrukcja dolnozaworowa jest koszmarnie starym pomysłem (w seryjnych
    autach
    > nie spotykana od dobrych 50 lat) z tego co wiem z literatury (niestety za
    młody
    >
    > jestem nawet aby pamiętać Warszawę M20 a ta chyba jako ostatnia miała
    dolniaka)
    >
    > to silniki te były wolnoobrotowe ale za to bardzo elastyczne co pozwalało
    > stosować na przykład skrzynie biegów tylko o 3 przełożeniach. Silniki
    > górnozaworowe sa znacznie bardziej "żwawe" i szybciej sie kręcą co powoduje
    > inną nature auta. W przypadku kosiarki wg mnie nie odgrywa to żadnej roli.
    > Wybrałbym więc tańszą lub z dłuższą gwarancją.
    >
    > PZDR!



    kolego a Żuk to pies?
  • IP: *.chello.pl

    Gość: Henio 17.05.03, 20:11 Odpowiedz
    Proponuję zająć się tematem kiedy zawory silników sterowane będą
    komputerem.Inaczej można powiedzieć,będą to elektrozawory.Zbędny stanie się
    wałek/lub wałki/krzywki,paski czy łańcuszki je napędzające.Oczekuję szerokiego
    grona dyskutantów.NIOHE.
  • 17.05.03, 20:14 Odpowiedz
    Elektrozawory zostaną wprowadzone, kiedy na szeroką skalę zacznie stosować się
    instalację 42V. Może za 8, moża za 10 lat.


    Pozdrawiam
  • IP: *.pila.cvx.ppp.tpnet.pl

    Gość: 130rapid 18.05.03, 17:23 Odpowiedz
    Kup Hondę. Znajomy miał Briggs&Stratton, nie mordował silnika, zmieniał olej
    jak trzeba - padła zaraz po gwarancji. Pokazała kolanko - urwał się korbowód i
    wywalił dziurę w kadłubie. Podejrzewamy jakąś wadę wrodzoną silnika. Coś mi się
    wydaje, że Hondzie taki "numer" by się nie przytrafił.
    A ja mam do trawnika 17-letniego dwusuwa Made in śp. Yugoslavia. Przed
    odpaleniem trzeba tylko wsadzić zatyczki w uszy, uprzedzić sąsiada z
    naprzeciwka, żeby zamknął okna i odjazd!
    Fakt, boiska piłkarskiego nie musi kosić, ale tak niezawodnych i trwałych
    sprzętów jak ta kosiara dzisiaj już nie robią. ;-)
  • IP: *.chello.pl

    Gość: Kosynier 18.05.03, 20:47 Odpowiedz
    Kilkakrotnie moi sąsiedzi ,dwóch lub trzech /bo jak jeden zaczyna kosić to inni
    też/w tym samym czasie koszą trawniki.Hałas nie do wytrzymania.Przeto ja
    kupiłem kosę /produkt słowacki/Dobrze wyostrzona spełnia zadanie.Słychać tylko
    szelest koszonej trawy.Najlepie czynić to z rana,kiedy resztki rosy zwilżają
    trawnik.Kosa tnie cicho,jest ekologiczna,nieuciążliwa dla sąsiadów,odpada też
    dylemat jaką kosiarkę kupić,i czy z silnikiem dolno czy górnozaworowym.Jak
    kupićdobrą kosę:przejazdem wstąpiłem do wiejskiego sklepu.Tamże uczynny starszy
    rolnik na moją prośbę z kilku kos uderzając w nie wsłuchiwał się w dżwięk jaki
    wydają.Trfił bezbłednie.Kosa jest super.Wydatek niewielki.Przy okazji zanim
    nabierzesz wprawy w koszeniu,to i kopce kretów zniwelujesz.Pozdrowienia z
    Racławic.Bartosz Głowacki.

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.