Dodaj do ulubionych

Silnik z wtryskiem - uruchamianie.

IP: *.bielsko.cvx.ppp.tpnet.pl 11.12.01, 11:33
Mam pytanie do znawców techniki samochodowej. Czy przed uruchomieniem silnika
benzynowego z wtryskiem należy odczekać aż zgaśnie kontrolka wtrysku? Wczoraj
usłyszałem, że należy. Jednak w instrukcjach obsługi aut, które znam
(Seicento, Vw Polo, D. Lanos, Mercedes A, Chrysler Neon) nic takiego nie jest
napisane. Z drugiej strony podobno Skody Fabii (1,4 - 60 KM) nie da się
uruchomić przed zgaśnięciem tej kontrolki. Jak to właściwie jest?
Obserwuj wątek
    • Gość: O.O. Re: Silnik z wtryskiem - uruchamianie. IP: *.swietochlowice.dialup.inetia.pl 11.12.01, 12:23
      |||||||| Cały problem polega ma tym, że stosuje sie obecnie elektryczne pompy paliwa.
      Wprawne ucho kierowcy wychwyci bezbłednie moment, kiedy taka pompa po włączeniu zapłonu
      zaczyna a potem przestaje pracować. Jeżeli tego nie słyszeliście to zwróćcie na to uwagę. To
      chrakterystyczny "pomruk", który się raptem urywa, kiedy ciśnienie paliwa osiągnie właściwa wartość.
      Ot i cała "filozofia". Jak pompa się zatrzyma, to śmiało uruchamiać silnik :))
      Pzdr
        • Gość: Staruch Re: Silnik z wtryskiem - uruchamianie. IP: *.fys.sdu.dk 11.12.01, 13:13
          zaraz, zaraz, Panowie, chcecie powiedziec, ze pompka pchajaca paliwo z baku nie
          dziala non-stop tylko w modzie przerywanym? Pierwsze slysze. Ja myslalem, ze
          ona idzie na okraglo, a "przelew" jest po to, zeby to, co za duzo wracalo do
          baku.
          Przy rozruchu czasem slysze na krotko pompke (wlacza sie i wylacza), ale to
          jest pompka ABSu. Jak dluzej nie jezdze, to tam gdzies cisnienie plynu ham.
          spada i wtedy toto sie wlacza przed lub zaraz po rozruchu. Ale to chyba nie o
          to Wam chodzilo?
          • Gość: O.O. Re: Silnik z wtryskiem - uruchamianie. IP: *.swietochlowice.dialup.inetia.pl 11.12.01, 13:56
            Gość portalu: Staruch napisał(a):

            > zaraz, zaraz, Panowie, chcecie powiedziec, ze pompka pchajaca paliwo z baku nie
            >
            > dziala non-stop tylko w modzie przerywanym? Pierwsze slysze. Ja myslalem, ze
            > ona idzie na okraglo, a "przelew" jest po to, zeby to, co za duzo wracalo do
            > baku.


            ||||||||| I słusznie ! Nie o to chodziło !
            Ale też na postoju, kiedy nie ma zasilania, pompka nie pracuje.
            Zaczyna "akcję" w momencie włączenia zapłonu. I o ten moment właśnie chodzi. Odczekanie tych 1 - 2
            sek prze uruchomieniem silnika. Ale przecież ja chyba tłumaczę banały !
            Pzdr

            • Gość: Staruch Re: Silnik z wtryskiem - uruchamianie. IP: *.fys.sdu.dk 11.12.01, 15:06
              Oczywiscei O.O. ze odribinke krecisz! Napisales:
              "Wprawne ucho kierowcy wychwyci bezbłednie moment, kiedy taka pompa po
              włączeniu zapłonu
              zaczyna a potem przestaje pracować"
              Chodzilo o to przestaje pracowac. Teraz Cie chyba rozumiem. Wlaczasz kluczyk
              (nie zapalasz!) slychac pompke, cisnienei OK, pompka sie wylacza. Po wlaczeniu
              silnika znowu sie wlacza (ta pompka)(no ale tego to juz raczej nie da sie
              uslyszec) i dalej juz sobie pracuje bez przerwy.Pzdr.
              teraz juz chyba sie zgadzamy...
            • Gość: O.O. Re: Silnik z wtryskiem - uruchamianie. IP: *.swietochlowice.dialup.inetia.pl 11.12.01, 15:40
              Gość portalu: Mirek napisał(a):

              > W aktualnym i we wszystkich poprzednich autach (jak sobie przypominam) pompka w
              >
              > modulatorze ABS uruchamia się po ruszeniu samochodu, po kilkunastu metrach.
              > Nigdy (dotychczas) po uruchomieniu silnika. Nie wiem dlaczego tak jest. Może
              > sprawdza przed uruchomieniem sygnał z czujników przy kołach?

              |||||||| Właściwie to modulator powinien dać o sobie znać krótkim dźwiękiem zaraz po włączeniu zapłonu,
              potem cisza dopóki samochód nie jedzie. Po przekroczeniu 5 km/h zaczyna dopiero działać cała
              automatyka ABS. Ale wtedy to już mało co słychać bo wszystko zagłusza silnik.
              Ale to już historia z innej "bajki", bo przecież cała dyskusja na tym poscie zaczeła się od pytania czy można
              uruchomić silnik z wtryskiem natychmiast po włączeniu zapłonu (patrz wyżej) :-))
              Czasami jednak dyskusja "zjeżdża" na boczny tor (bo nie ma ABS-u) ;-))
              Pzdr

              • Gość: Staruch Re: Silnik z wtryskiem - uruchamianie. IP: *.fys.sdu.dk 11.12.01, 17:27
                Najlepiej by bylo zaczac nowy watek, ale na razie mi sie nie chce.
                Ta pompka do ABSu u mnie wlasnie sie tak wlacza po pewnym czasie od rozruchu
                (chyba rzeczywiscie w czasie jazdy).Pytanie: czemu nie zawsze (sie wlacza)? od
                czego to zalezy? Gdzie tam ma byc jakies cisnienie? Czy tam jest jakis zbiornik
                wysokocisnieniowy (co dopycha plyn ham. do ukladu)?
                • Gość: O.O. Re: ABS - co to jest ? IP: *.swietochlowice.dialup.inetia.pl 11.12.01, 18:15
                  Gość portalu: Staruch napisał(a):

                  > Najlepiej by bylo zaczac nowy watek, ale na razie mi sie nie chce.
                  > Ta pompka do ABSu u mnie wlasnie sie tak wlacza po pewnym czasie od rozruchu
                  > (chyba rzeczywiscie w czasie jazdy).Pytanie: czemu nie zawsze (sie wlacza)? od
                  > czego to zalezy? Gdzie tam ma byc jakies cisnienie? Czy tam jest jakis zbiornik
                  >
                  > wysokocisnieniowy (co dopycha plyn ham. do ukladu)?

                  |||||| No, wydaje mi się, że musiałby tu powstać poważny wykład na temat działania ABS-u :-))
                  A tak po prostu, to tam nie ma żadnej pompy czy zbiornika ciśnieniowego, tylko odwrotnie - ABS jako
                  całość redukuje (obniża) ciśnienie płynu hamulcowego w tym kole, które zagrożone jest zablokowaniem.
                  Ciśnienie wytwarza normalna pompa hamulcowa, którą sterujesz sam, jak Ci coś wlezie w drogę :-))
                  A poważnie.
                  Zapobieganiem poślizgowi kół steruje Elektroniczny Moduł Sterujący Hamowaniem (EBCM), który jest
                  mikroprocesorem otrzymującym sygnały wejściowe od czujników prędkości kół, włącznika świateł stopu,
                  włącznika zapłonu i jeszcze paru innych parametrów.
                  Sygnały wyjściowe sterują zaworami elektromagnetycznymi, które redukują ciśnienie płynu w tym kole,
                  które jest zagrożone poślizgiem. Wtedy to koło na ułamek sekundy przestaje hamować. Słychać wtedy
                  charakterystyczne dudnienie i drganie pedału hamulca.
                  Dlatego z systemem ABS trzeba hamować ile sił w nodze. Inaczej niż bez ABS, kiedy to pedałem operuje
                  się delikatnie, żeby nie dopuścić do zablokowania kół.
                  No to było na tyle. Jeżeli za mało, to polecam książkę "ABS - układy zapobiegające blokowaniu kół"
                  Wydawnictwa AUTO z Warszawy,
                  Pozdrawiam i służę radą - O.O.

    • Gość: Mirek Re: Silnik z wtryskiem - uruchamianie. IP: *.lodz-marysin.sdi.tpnet.pl 11.12.01, 23:14
      Wrócę jeszcze do ABS-u, bo temat pompy paliwa został chyba wyczerpany.
      Nie upieram się już, że po przekręceniu kluczyka ABS nie jest doładowywany.
      Sprawdziłem u siebie - i po prostu nie wiem. Jest tyle odgłosów, że trudno je
      zidentyfikować. Co do dwóch mam pewność - pompa paliwa i silniczki reflektorów.
      Ale jest jeszcze mnóstwo innych. Być może terkotanie po ruszeniu jest tylko
      testem wewnętrznym, gdy już są sygnały z czujników przy kołach. Ale zasadnicza
      sprawa czy jest pompa i akumulator ciśnienia. W życiu nie rozbierałem ABS-u,
      ale logika wskazuje, że tak.
      1. Po ruszeniu w czasie terkotania wystarczy dotknąć hamulca (nie naciskać),
      wyraźnie odczuwalne jest delikatne kopanie. Ja nie ma pompy, to co niby
      wytwarza ciśnienie poruszające pedałem?
      2. ABS na chwilę zmniejsza ciśnienie a następnie zwiększa i tak w kółko. Co ma
      zwiększać, jeśli nie ma akumulatora ciśnienia - przecież tylko trzymamy
      nieruchomo pedał wciśnięty.
      3. ESP opiera się na dokładnie tym samym modulatorze, dołożone są tylko
      czujniki bezwładnościowe i sterownik mikroprocesorowy. Elektrohydraulika ta
      sama. Skoro nie ma pompy i akumulatora ciśnienia to co przyhamuje koło?
      Przecież nie naciskamy na hamulec.
      A na koniec dodam, że w jednym z poprzednich aut miałem ABS Bosha dość starej
      generacji i w module silnik (łudząco przypominający silnik dmuchawy lub
      wycieraczek) był po prostu na wierzchu. Do czego mógł służyć jak nie do
      napędzania pompy?
      • Gość: O.O. Re: ABS - do Mirka (i innych zainteresowanych) IP: *.swietochlowice.dialup.inetia.pl 12.12.01, 09:31
        Gość portalu: Mirek napisał(a):

        > 1. Po ruszeniu w czasie terkotania wystarczy dotknąć hamulca (nie naciskać),
        > wyraźnie odczuwalne jest delikatne kopanie. Ja nie ma pompy, to co niby
        > wytwarza ciśnienie poruszające pedałem?

        |||||| To jest urządzenie wspomagające pompę hamulcową.

        > 2. ABS na chwilę zmniejsza ciśnienie a następnie zwiększa i tak w kółko. Co ma
        > zwiększać, jeśli nie ma akumulatora ciśnienia - przecież tylko trzymamy
        > nieruchomo pedał wciśnięty.

        |||||| Nie zwiększa, tylko zmniejsza i wraca do poprzedniego poziomu.

        > 3. ESP opiera się na dokładnie tym samym modulatorze, dołożone są tylko
        > czujniki bezwładnościowe i sterownik mikroprocesorowy. Elektrohydraulika ta
        > sama. Skoro nie ma pompy i akumulatora ciśnienia to co przyhamuje koło?
        > Przecież nie naciskamy na hamulec.
        > A na koniec dodam, że w jednym z poprzednich aut miałem ABS Bosha dość starej
        > generacji i w module silnik (łudząco przypominający silnik dmuchawy lub
        > wycieraczek) był po prostu na wierzchu. Do czego mógł służyć jak nie do
        > napędzania pompy?

        |||||| Proponuję zapoznać się z tym artykułem www.auto-moto.com.pl/news.4.99/68/
        Działają na pompę hamulcową dodatkowe siłowniki wytwarzające ciśnienie w układzie i kierujące je do konkretnego
        koła, które ma być przyhamowane.
        Szerzej działanie ABS opisałem wyżej w Re: ABS - co to jest ?
        Temat jest bardzo obszerny i mozna o tym pisać rozprawy naukowe, ale żeby się dokształcić wystarczy wziąć do
        ręki jakąś książkę z tej tematyki.
        Pzdr

        • Gość: Mirek Re: ABS - do Mirka (i innych zainteresowanych) IP: *.makolab.pl 12.12.01, 11:14
          > 1. Po ruszeniu w czasie terkotania wystarczy dotknąć hamulca (nie naciskać),
          > wyraźnie odczuwalne jest delikatne kopanie. Ja nie ma pompy, to co niby
          > wytwarza ciśnienie poruszające pedałem?

          |||||| To jest urządzenie wspomagające pompę hamulcową.
          W życiu nie wydziałem (i nie słyszałem) o wspomaganiu podciśnieniowym tzw.
          servo, które byłoby sterowane ABS-em. Ale człowiek całe życie się uczy, podaj
          więc szczegóły.

          > 2. ABS na chwilę zmniejsza ciśnienie a następnie zwiększa i tak w kółko. Co
          ma
          > zwiększać, jeśli nie ma akumulatora ciśnienia - przecież tylko trzymamy
          > nieruchomo pedał wciśnięty.

          |||||| Nie zwiększa, tylko zmniejsza i wraca do poprzedniego poziomu.
          Wrócenie do poprzedniego poziomu, to inaczej wzrost chyba? No więc co ten
          wzrost wytwarza?

          > 3. ESP opiera się na dokładnie tym samym modulatorze, dołożone są tylko
          > czujniki bezwładnościowe i sterownik mikroprocesorowy. Elektrohydraulika ta
          > sama. Skoro nie ma pompy i akumulatora ciśnienia to co przyhamuje koło?
          > Przecież nie naciskamy na hamulec.
          > A na koniec dodam, że w jednym z poprzednich aut miałem ABS Bosha dość starej
          > generacji i w module silnik (łudząco przypominający silnik dmuchawy lub
          > wycieraczek) był po prostu na wierzchu. Do czego mógł służyć jak nie do
          > napędzania pompy?

          |||||| Proponuję zapoznać się z tym artykułem www.auto-
          moto.com.pl/news.4.99/68/
          Naraziłeś mnie na stratę czasu. Artykuł nie wnosi DOKŁADNIE nic do naszej
          dyskusji, ponieważ nie ma w nim ani jednego słowa na temat budowy elementów
          ESP. W szczególności nie mówi, do czego służy tajemniczy silnik w module ABS-u.

          Działają na pompę hamulcową dodatkowe siłowniki wytwarzające ciśnienie w
          układzie i kierujące je do konkretnego
          koła, które ma być przyhamowane.
          Jakie siłowniki? Czy aby nie pompy? Pompki, pompeczki? Wyjaśnij sprawę tych
          siłowników (jak działają, gdzie się znajdują, jak są zbudowane itd.).

          Szerzej działanie ABS opisałem wyżej w Re: ABS - co to jest ?
          Działanie - tak. Ale znowu nic nowego, bo to każdy wie. A tu spieramy się
          przecież o BUDOWĘ.

          Temat jest bardzo obszerny i mozna o tym pisać rozprawy naukowe, ale żeby się
          dokształcić wystarczy wziąć do
          ręki jakąś książkę z tej tematyki.
          E tam, nie chce mi się (rozumiem twoją cienką aluzję). Ale skoro ty jesteś
          dokształcony, to oświeć i nas, forumowiczów. Wystarczy wyjaśnić to, o co
          prosiłem wyżej.

          Pzdr

          • Gość: Mirek Re: ABS - do Mirka (i innych zainteresowanych) IP: *.makolab.pl 12.12.01, 12:41
            Puknąłem się w czoło, bo powinienem użyc zupełnie innej argumentacji na
            poparcie moich koncepcji.
            W aktualnym aucie mam ASR, nie mam ESP. ASR przyhamowuje (jak potrzeba)
            odpowiednie koło, nic nie stoi na przeszkodzie żeby te same (ewent. zdwojone)
            elemnty wykonawcze służyły do przyhamowywania (jak potrzeba) pozostałych dwóch
            kół. W moim aucie nie ma żadnych dodatkowych pompek, wszystko załatwia
            standardowy moduł ABS-u (oczywiście elektronika jest wzbogacona o odpowiednie
            oprogramowanie). No więc co , jeśli nie moduł ABS, wytwarza ciśnienie do
            przyhamowywania kół w ASR?
          • Gość: O.O. Re: ABS - do Mirka (i innych zainteresowanych) IP: *.swietochlowice.dialup.inetia.pl 12.12.01, 12:43
            ||||||| Widzę, że dyskusja przybiera wymiar akademicki.
            Niestety nie potrafię narysować na forum całego układu ABS - ESP, bo należy ten układ traktować łącznie.
            W każdym razie systemem ESP steruje układ elektrohydrauliczny z całym zespołem siłowników i zaworów, które
            zbierając dane poprzez mikroprocesor z szeregu czujników bezwładnościowych i czujników ruchu w kołach.
            Niestety nie jestem może dobrym wykładowcą i na nauczyciela pewnie bym się nie nadawał, w związku z tym
            oprócz poprzedno zaproponowanej lektury w Re: ABS - coto jest ?, proponuję jeszcze jedną :
            "ELEKTRONIKA W SAMOCHODZIE" WKiŁ.
            W książce opisano: układy zapobiegające blokowaniu kół (ABS), układy zapobiegające poślizgowi kół (TRC,
            ACS+T); układy stabilizacji toru jazdy (DSC, ESP).
            Miłej lektury :-))
            Pzdr
            • Gość: Mirek Zaczynasz być nudny. IP: *.makolab.pl 12.12.01, 15:30
              Nie odpowiedziałeś na ŻADNE z moich pytań prostych. Zacytuję ci jeden fragment
              ze strony (drugiej, pierwsza się nie otwiera), którą TO TY polecasz:
              ------------------
              Przez uzwojenie elektrozaworu zaczyna przepływać prąd o wartości nominalnej, a
              tłoczek przestawi się w pozycję, przy której nastąpi otwarcie przepływu z
              zacisku kół do POMPY ELEKTRYCZNEJ. Jednocześnie uruchamia się pompa, która
              powoduje przepompowanie płynu z powrotem do przestrzeni ponad tłoczkiem.
              Umieszczone w obwodzie AKUMULATORY CIŚNIENIA mają za zadanie łagodzenie
              pulsacji pedału hamulca w chwili, gdy następuje zadziałanie pompy.
              -------------------
              Nie wystarczy czytać, trzeba jeszcze rozumieć co się czyta.
              P.S. Czy ty aby nie jesteś gościem, który na Forum jakiś czas temu pouczał, że
              hamulce piszczą, gdy klocki są zdarte i nity trą o tarcze?
                  • Gość: O.O. Do Mirka..... IP: *.swietochlowice.dialup.inetia.pl 13.12.01, 10:19
                    ||||||| GOŚCIU !!
                    Odpowiedź znalazłeś we wszystkich artykułach, które Ci posłałem.
                    A jak przeczytasz te książki, które Ci poleciłem, to się zgłoś. Wtedy podyskutujemy.
                    Ale Ty chyba nie z tych, co się lubią zagłębiać w książki. Wolisz szukać okazji, żeby komuś dop......
                    Trochę pokory, a wyjdziesz na prostą !
                    A śmiech to zdrowie, więc śmiejmy się razem :-))
                    Cześć
                    • Gość: Mirek Re: Do Mirka..... IP: *.makolab.pl 13.12.01, 11:44
                      Gość portalu: O.O. napisał(a):

                      > ||||||| GOŚCIU !!
                      > Odpowiedź znalazłeś we wszystkich artykułach, które Ci posłałem.
                      Zgadza się. I DOKŁADNIE potwierdziło się to co ja przypuszczałem, a z czym ty się
                      nie zgadzałeś: w module ABS JEST pompa elektryczna i JEST akumulator ciśnienia.
                      > A jak przeczytasz te książki, które Ci poleciłem, to się zgłoś. Wtedy podyskutu
                      > jemy.
                      O czym? Przecież jak widać z powyższego znowu okaże się że może i przeczytałeś,
                      ale nie zrozumiałeś.
                      > Ale Ty chyba nie z tych, co się lubią zagłębiać w książki. Wolisz szukać okazji
                      > , żeby komuś dop......
                      Przypomnę, że ja tylko pokornie przedstawiłem swoje koncepcje (ponieważ były
                      logiczne, potwierdziły się), a to ty zacząłeś mi dop... Gdyby chociaż słusznie.
                      > Trochę pokory, a wyjdziesz na prostą !
                      Do raczej sobie powiedz.
                      > A śmiech to zdrowie, więc śmiejmy się razem :-))
                      No ja to mam z czego sie śmiać, ale ty?
                      > Cześć

    • Gość: Krzysiek Re: Silnik z wtryskiem - uruchamianie. IP: *.*.*.* 12.12.01, 17:39
      Mozna czekac, ale po co. Udogodnienia techniki powinny ulatwiac zycie a nie je
      utrudniac, a czekanie i gapienie sie w kontrolke nie nalezy do ulatwien.
      Generalnie czas miedzy przekreceniem kluczyka a zgasnieciem kontrolki to
      - pomiar parametrow silnika - temperatura itp
      - ustalenie cisnienia we wtryskiwaczach (charakterystyczny gwizd)
      Jak zaczeniesz krecic od razu, komputer przyjmuje wartosci defaultowe i z tym
      co ma odpala maszyne.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się