Dodaj do ulubionych

Jeszcze o wysokooktanowej benzynie

05.08.03, 16:01
To w nawiazaniu do watku Greenblacka, ktory wyewoluowal w kierunku dyskusji o
oszustwach Hondy :-).
Okazuje sie, ze juz nawet inzynierowie zwiazani z firmami samochodowymi
przyznaja, ze wysokooktanowa benzyna to troche pic na wode. Pomaga niewiele
(nowoczesne silniki elektronicznie eliminuja stukanie zaleznie od rodzaju
uzytego paliwa), a nawet moze szkodzic (wieksza gestosc = wiecej osadow w
silniku). Wyjatek: silniki supercharged (czyli z kompresorem?).

www.motortrend.com/features/news/112_news41/index.html
A czy Wy stosujecie sie do zalecen producenta?
Obserwuj wątek
    • Gość: Radek Re: Jeszcze o wysokooktanowej benzynie IP: 209.194.207.* 05.08.03, 16:45
      href="www.motortrend.com/features/news/112_news41/index.html"target="_bla
      nk">www.motortrend.com/features/news/112_news41/index.html</a>
      > A czy Wy stosujecie sie do zalecen producenta?

      A ja sie nie stosuje bo 87 oktanowa regular w stanach jest podlej jakosci i
      nawet nie chodzi o liczbe oktanowa tylko jej czystosc po prostu, i to co sie
      przyoszczedzi na benzynie potem sie wyda kupujac srodki do czyszczenia
      wtryskiwaczy/gaznikow/calego ukladu paliwowego czy w esktremalnej sytuacji
      wymiany wtryskiwaczy. Lepiej lac 89 oktanowa ktora oktanowo sie niewiele rozni
      ale jakosciowo jest naogol duzo lepsza.
    • Gość: szczurek Re: Jeszcze o wysokooktanowej benzynie IP: *.pg.com 05.08.03, 17:01
      1. Liczba oktanowa dla benzyn samochodowych przyjmuje wartości zbliżone, lecz
      nie przekraczające 100. Z tego powodu jest w świadomości wielu konsumentów
      utożsamiana z "procentem benzyny w benzynie" - jakimś
      mitycznym "współczynnikiem czystości" paliwa. Niektóre firmy paliwowe wręcz
      starają się ten bezpodstawny pogląd upowszechnić i utrwalić (np. Shell w
      Polsce, V-power 99+ Racing "paliwo najwyższej próby").
      To jest nieprawda. Liczba oktanowa określa odporność paliwa na spalanie
      stukowe. Istnieją benzyny o liczbie oktanowej większej niż 100, np. benzyna
      lotnicza 116 oktanów do lotniczych silników tłokowych (czyżby miała
      116% "benzyny w benzynie"?).

      2. Rodzaj wymaganego paliwa zależy od konstrukcji silnika, a zwłaszcza od jego
      stopnia sprężania. Im wyższy stopień sprężania, tym większe ryzyko spalania
      stukowego i trzeba stosować paliwo o większej liczbie oktanowej. Stopień
      sprężania zależy od geometrycznych parametrów silnika (objętość komory
      spalania, skok tłoka) i nie może zostać zmieniony/nastawiany przez żaden
      komputer czy chip w czasie jazdy. Dlaczego producenci konstruują silniki o
      większym stopniu sprężania (wymagające droższego paliwa)? Bo tak jest łatwo
      zwiększyć ilość koni z 1 litra pojemności... Dlatego autka "sportawe" często
      wymagają paliwa o wyższej liczbie oktanowej.

      3. Należy używać benzyny o liczbie oktanowej nie mniejszej niż podana w
      instrukcji obsługi. Zatankowanie benzyny o większej liczbie okanowej nie
      powoduje zmiany mocy (jeszcze raz - żaden komputer nie może zmienić rozmiarów
      komory spalania i podnieść stopnia sprężania jeśli stwierdzi "lepsze" paliwo).
      Paliwo o większej liczbie oktanowej nie powoduje też żadnych negatywnych
      skutków (z wyjątkiem portfela), paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej może
      przyspieszyć zużycie lub nawet uszkodzić silnik.

      4. Niektórzy producenci aut mogą dla podniesienia prestiżu (luksusowe auto,
      wyżyłowany silnik -> musi wymagać lepszego paliwa) podawać w instrukcji obsługi
      większą liczbę oktanową niż naprawdę dopuszczalna dla danego silnika. Poza tym
      silniki, podobnie jak wszystkie urządzenia techniczne, projektuje się z pewnym
      marginesem bezpieczeństwa, tzn. obliczamy parametry spalania dla benzyny 89
      oktanów, ale w instrukcji obsługi piszemy, że wymaga 91 oktanów, bo nie
      wszędzie na świecie benzyna 91 oktanów ma rzeczywiście 91 oktanów. Są miejsca,
      gdzie ma ona 89 oktanów i wtedy auto również musi działać. Generalnie jednak
      polecam kierowanie się instrukcją obsługi danego modelu.

      5. Dziwnie tam macie w tej Ameryce z tymi oktanami...
      W Polsce są 2 rodzaje benzyny: "zwykła" 94 oktany Premium i "lepsza" 98 oktanów
      Super (są jeszcze wynalazki, jak np. wspomniany wyżej Shell V-power Racing
      99+). W Niemczech można nabyć 87 oktanową Regular - chyba ze względu na
      stacjonującą tam US Army. W innych europejskich krajach też są w zasadzie tylko
      Premium i Super - Regular się nie spotyka. Dlatego europejskie samochody mogą
      wymagać Premium (czyli benzyny o liczbie oktanowej nie niższej niż 91).
      W Ameryce, jak mnie pamięć nie myli jest Regular 87 oktanów i Premium 91
      oktanów. A macie wy tam Super??? :-)

      Pozdrawiam,
      • Gość: Radek Re: Jeszcze o wysokooktanowej benzynie IP: 209.194.207.* 05.08.03, 17:09
        Gość portalu: szczurek napisał(a):

        > 1. Liczba oktanowa dla benzyn samochodowych przyjmuje wartości zbliżone, lecz
        > nie przekraczające 100. Z tego powodu jest w świadomości wielu konsumentów

        A to nie jest prawda. Moze przekroczyc 100 oktanow spokojnie, chodzi o to ze
        doswiadczalnie dane paliwo sie porownuje pod wzgledem odpornosci stukowej do
        mieszaniy dwoch weglowodorow (izo-oktanu i czegos tam jeszcze ale nie pamietam
        a nie chce mi sie sprawdzac)i w zaleznosci od tego jaki jest stosunek tych
        dwoch weglowodorow w probce porownawczej o tej samej odpornosci na spalanie
        stukowe odpowiednio sie okrasla liczbe oktanowa paliwa. Paliwo moze byc
        bardziej odporne na spalanie stukowe niz 100% drugiego weglowodoru w probce
        porownawczje i wtedy ma wyzsza liczbe oktanowa, jak liczona nie mam pojecia.

        > komputer czy chip w czasie jazdy. Dlaczego producenci konstruują silniki o
        > większym stopniu sprężania (wymagające droższego paliwa)? Bo tak jest łatwo
        > zwiększyć ilość koni z 1 litra pojemności... Dlatego autka "sportawe" często
        > wymagają paliwa o wyższej liczbie oktanowej.

        Ale moze zmienic na przyklad wyprzedzenie zaplonu. Im wieksze wyprzedzenie
        zaplonu tym wieksza moc ale i wyzsze prawdopodobienstwo spalania stukowego.

        > W Ameryce, jak mnie pamięć nie myli jest Regular 87 oktanów i Premium 91
        > oktanów. A macie wy tam Super??? :-)

        Jest tez 93 oktanowa super premium.
        • Gość: szczurek Re: Jeszcze o wysokooktanowej benzynie IP: *.pg.com 05.08.03, 17:24
          Gość portalu: Radek napisał(a):

          > Gość portalu: szczurek napisał(a):
          >
          > > 1. Liczba oktanowa dla benzyn SAMOCHODOWYCH przyjmuje wartości zbliżone,
          > > lecz nie przekraczające 100. Z tego powodu jest w świadomości wielu
          > > konsumentów
          > A to nie jest prawda. Moze przekroczyc 100 oktanow spokojnie,
          Wiem, pisałem o tym 2 linijki dalej. Ale nie stosuje się ich POWSZECHNIE do
          SAMOCHODÓW poruszających się po DROGACH PUBLICZNYCH. Tym niemniej nie
          przeszkadza to specom od marketingu firm paliwowych rozpowszechniać różne
          brednie, że "99+ to paliwo tak czyste, że czystsze już być nie może" :-))).

          > Ale moze zmienic na przyklad wyprzedzenie zaplonu. Im wieksze wyprzedzenie
          > zaplonu tym wieksza moc ale i wyzsze prawdopodobienstwo spalania stukowego.
          To prawda. Wyprzedzenie zapłonu może komputer zmieniać. Ten argument pominąłem
          celowo, bo nie do końca popiera on moją tezę (że nie ma ŻADNEJ różnicy, jeśli
          zatankujemy paliwo o liczbie oktanowej większej niż podana w instrukcji). Nie
          ma ŻADNEJ ZAUWAŻALNEJ różnicy....

          Ale "co do pryncypiów" to się chyba zgadzamy?

          Pozdrawiam,
          • sondra Re: Jeszcze o wysokooktanowej benzynie 05.08.03, 18:35
            W USA liczbe oktanowa wylicza sie jako srednia z dwoch pomiarow: R+M/2, ale nie
            wiem co oznaczaja te liczby. W sprzedazy sa cztery kategorie benzyny: 87 (chyba
            91 eur.), 89, 91, 93 (=98 eur.?). Dawniej te drozsze reklamowano ze "czyszcza
            wtryski paliwa" ("cleans fuel injectors"), ale teraz chyba wszystkie rodzaje
            zawieraja takie dodatki.

            Dziekuje za wyjasnienia odnosnie wyprzedzenia zaplonu. Ale dalej nie bardzo
            wiem, co lac do baku...
      • greenblack Re: Jeszcze o wysokooktanowej benzynie 08.08.03, 07:31
        Gość portalu: szczurek napisał(a):
        > 4. Niektórzy producenci aut mogą dla podniesienia prestiżu

        Tak, wymaganie oleju np. 5W-40 to też dla prestiżu.

        (luksusowe auto,
        > wyżyłowany silnik -> musi wymagać lepszego paliwa) podawać w instrukcji obsł
        > ugi
        > większą liczbę oktanową niż naprawdę dopuszczalna dla danego silnika.

        Coś takiego mogła napisać tylko osoba, która nie jeździła samochodem, w którym
        wymagana jest benzyna 98. Jeżdżenie na 95, jeśli wymagana jest 98, na krótszą
        metę kończy się znacznym spadkiem osiągów, a na dłuższą rozwaleniem silnika.


        Pozdrawiam
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka