Dodaj do ulubionych

akcyza i VAT?

IP: *.if.uj.edu.pl 09.01.02, 10:29
Czy jak teraz sprowadze samochod uzywany z UE to zaplace tylko akcyze
(oczywiscie wg stawek Urz.celnego a nie wg mojego rachunku!), czy tez jeszcze
dochodzi VAT???
Obserwuj wątek
              • Gość: Staruch Re: akcyza i VAT? IP: *.if.uj.edu.pl 11.01.02, 09:43
                W odpowiedz na pytanie wrzucam cos takiego:
                www.republika.pl/pezowiczm/clo.html

                Należności celne i podatkowe. Od 2002 roku na pochodzące m.in. z krajów
                należących do Unii Europejskiej oraz CEFTA i sprowadzone do Polski samochody
                nie będzie już obowiązywało cło. Przestaje także obowiązywać zakaz sprowadzania
                aut starszych niż 10-letnie. Zerowa stawka celna obowiązywać będzie dla
                samochodów wyprodukowanych w krajach, z którymi Polska podpisała umowy o wolnym
                handlu: państwa należące do Unii Europejskiej, EFTA, CEFTA, a także Litwa,
                Łotwa, Estonia, Izrael, Wyspy Owcze, Turcja. Nie zmieniły się natomiast stawki
                ceł konwencyjnych naliczanych w przypadku, gdy samochód jest wyprodukowany i
                przewożony z państw, z którymi nie mamy umów o strefach wolnego handlu. W 2002
                r. nie zmienią się natomiast stawki podatku VAT i akcyzowego na samochody.
                Skala tych podatków będzie taka sama, jak w 2001 r: dla pojazdów o pojemności
                do 2000 ccm podatek akcyzowy wynosić będzie 6,4 proc., zaś powyżej 2.000 ccm -
                17,6 proc. Całkowita wartość importowanych aut (z cłem i akcyzą), zarówno
                nowych, jak i używanych, objęta jest 22 proc. podatkiem VAT.
                Samochody osobowe.
                Cło

                Unia Europejska- 0%
                Pozaeuropejskie- 35%
                Stawki celne są zróżnicowane, wynoszą od 0 do 35%. Podstawowa, 0-procentowa
                skala, dotyczy samochodów, które zostały wyprodukowane w jednym z krajów Unii
                Europejskiej (Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania,
                Holandia, Irlandia, Luksemburg, Protugalia, Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania,
                Włochy), EFTY (Islandia, Lichtenstein, Norwegia, Szwajcaria) lub w krajach
                CEFTY i niezrzeszonych (Czechy, Słowacja, Słowenia, Rumunia, Bułgaria, Litwa,
                Łotwa, Estonia, Węgry, Wyspy Owcze, Turcja). Uwaga, preferencje celne nie
                dotyczą pojazdów wyprodukowanych w jednym z wymienionych wyżej krajów, ale
                zakupionych poza nimi, np. w USA. W przypadku samochodów wyprodukowanych w
                Ameryce, Japonii lub Korei Południowej wysokość cła jest taka jak w poprzednich
                latach, tj. 35%. Aby skorzystać z preferencyjnej, 0-procentowej stawki celnej
                konieczne jest przedstawienie na granicy druku Euro 1, potwierdzonego przez
                właściwy dla miejsca nabycia pojazdu urząd celny (Euro 1 wydaje się gdy wartość
                auta podana na fakturze wynosi nie mniej niż równowartość 6000 EURO, tj. 11800
                DM), lub (gdy wartość auta jest niższa) zamieszczenie na fakturze oświadczenia
                sprzedawcy informujące, że dane auto jest objęte unijnymi preferencjami (takie
                oświadczenie może złożyć także sprzedawca, który jest osobą prywatną). Warto
                wiedzieć, że ulgowa stawka celna (dotyczy krajów Unii, itd.) w 2002 roku
                zostanie zredukowana do zera. Jednocześnie przestaną obowiązywać kwoty
                minimalne cła. Do zapłaty zostaną zatem tylko akcyza i VAT.Podstawą obliczania
                cła jest tzw. wartość celna, która teoretycznie obejmuje wydatki poniesione na
                zakup samochodu oraz ubezpieczenie i transport do granicy. W praktyce sprawa
                jest dużo prostsza, gdyż celnicy w zasadzie interesują się jedynie rachunkiem
                zakupu auta. Należy pamiętać, że celnik może zakwestionować przedstawiony
                rachunek i zaproponować inną, wyższą wartość celną.
                Podatek Akcyzowy

                pojemność do 2000 cm3- 6,4%
                pojemność powyżej 2000 cm3- 17,6%

                Ciągle trwają przymiarki do nowych, wyższych stawek akcyzy. Gotowy projekt
                zakłada wprowadzenie stawek akcyzy rosnącej zależnie od rocznika. W przypadku
                roku 2000 stawka wyniosłaby tak jak obecnie 6,4 %, za rok 1999 12,8 % i
                dodatkowo po 6,4% za każdy następny rocznik, co w przypadku auta 10-letniego
                wywinduje poziom akcyzy do 64%. Nie wiadomo czy takie same zasady będą dotyczyć
                aut z silnikami o pojemności ponad 2000 cm, w przypadku których stawka akcyzy
                wynosi 17,6%. Akcyza doliczana jest do kwoty zakupu powiększonej o cło.
                Podatek VAT- 22%

                Podstawa wyliczenia : wartosc+clo+podatek akcyzowy + (do podstawy Vat dolicza
                się koszt transportu poniesionego w Polsce do pierwszego miejsca przeznaczenia -
                warunki Incoterms- EXW)

                Tak wiec mialem racje, ale nie do konca. To, co tu jest jeszcze projektem ja
                uznalem za obowiazujace prawo. Jak jest nparwde - nie wiem...
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się