Dodaj do ulubionych

Tunel Dw. Centralny - Dw. Wileński

02.06.13, 14:24
http://farm9.staticflickr.com/8117/8923357442_b8e87f586d_o.png

Wróciłem właśnie ze Sztokholmu. Pod starym dworcem i w ogóle pod całym centrum, kosztem prawie 17 mld koron (8.5 mld zł) budowany jest 6 km tunel z dwiema stacjami podziemnymi. Założenie jest takie, żeby odkorkować tory, przyspieszyć ruch, zwiększyć efektywność (www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Citybanan/Fragor-och-svar/). Podobnie silnie inwestuje się w tory w Berlinie czy innych niemieckich miastach.
My też budujemy metro, ale w perspektywie 20 lat, czy to wystarczy? Pomyślmy o tych tysiącach ludzi, którzy codziennie dojeżdżają WKD, czy do Dw. Wileńskiego i przesiadają się do innych środków transportu. II linia tego problemu nie rozwiąże, a przesiadki na Dw. Wileńskim to będzie koszmar. Zresztą w II linii od poczatku będzie tłok, co dopiero jak zostanie przedłużona na Targówek.
Założenie jest więc proste. Zbudować tunel od Dw. Centralnego do Dw. Wileńskiego. Pociągi z Tłuszcza mogłyby przejeżdżać przez Centralny i dalej na Zachód. WKD mogłoby "wsilgnąć" się na zwykłe tory i jechać dalej, do Dw. Wschodniego czy Wileńskiego. Zwykłe pociągi po trasie WKD rzecz jasna nie mogłyby jeździć, zresztą po co. W tunelu byłby przystanek Nowy Świat - wygodne przesiadki do metra.
Jednocześnie, dla obniżenia kosztów warto by zbudować tunel dalekobieżny. Pociągi do Białegostoku mogłyby stawać na Dw. Wileńskim, a większość pociągów na północ Polski wyjeżdżałoby z Warszawy stając tylko na Dw. Centralnym. Min. Nowak zapowiadał, że w 2014 pociągi do Gdańska dojadą z Warszawy w 2.45. Mogę tylko szacować, że ominięcie Dw. Wschodniego i tunelu średnicowego pozwoli zyskać jeszcze pół godziny.
Wiem, że koszty gigantyczne, ale w 8 mld pewnie da się zmieścić. I teraz na pewno niższe niż za 20 lat, a Warszawa będzie się rozwijała i w końcu coś trzeba będzie zrobić. Im szybciej, tym lepiej. Póki nic nie ma w okolicach Pałacu Kultury, przenosiny Centralnego, integracja z Dw. Śródmieście i metrem Centrum mogłyby się dokonać zupełnie bezboleśnie, bez wyłączenia tego kwartału na 5 lat.
Taki pomysł laika. Co sądzicie?
Edytor zaawansowany
  • 05.06.13, 01:08

    Pomysł nierealny po wybudowaniu centralnego odcinka II linii metra. Oba ciągi są za blisko siebie i linii średniocowej wzajemnie by ze sobą konkurowały. Ponadto na drodze stoi konstrukcja stacji metra Warszawa Wileńska. Pociągi musiały by przejechać przez antresolę.

    Przez centralny przebiega układ dalekobieżny. Na Wileńskim jest bardzo intensywny ruch podmiejski. Zrobienie "Y"ka na linii średniocowej spowodowało by, że przez wschodni jej odcinek mogło by przejechać mniej pociągów bo wyczerpała by się przpeustowość odnogi zachodniej. Prawdopodobnie byśmy tym kolei bardziej zaszkodzili niż poprawili.
    Na centralnym nie ma warunków do krańcowania i obracania pociągów.

    Pręzej należało by szukać możliwośći powiązania linii wileńskiej (21) z linią (9-legionowską) czyli przywrócenia czegoć co już kiedyś było aby z wołomina część pociągów mogła pojechać na Warszawę Gdańską.
    Należy też poprawić integrację dworca Warszawa Wileńska ze stacją metra, bo obecny projekt został spartolony w tym względzie i do tego bardzo przyczynili się kolejarze.
    Dziwi mnie, że władze centrum handlowego sprawę przespały i nie domagały się zaprojektowania jednego z wyjść z metra w bryle budynku.
    Zrobienie tego nawet kosztem ograniczenia parkingu w dłuższej perspektywie by się im opłacało.

    A jeśli chodzi o rozbudowę Warszawskiego węzła kolejowego to należało by się zastanowić nad projektem nowej "średnicy" południowej. Aglomeracja bardzo rozbudowuje się w kierunku południowym będzie też rosła potrzeba na przekraczanie Wisły na wysokości Wawra, Piaseczna, Konstancina.
  • 10.06.13, 20:51
    tomkrt napisał:
    > A jeśli chodzi o rozbudowę Warszawskiego węzła kolejowego to należało by się za
    > stanowić nad projektem nowej "średnicy" południowej. Aglomeracja bardzo rozbudo
    > wuje się w kierunku południowym będzie też rosła potrzeba na przekraczanie Wisł
    > y na wysokości Wawra, Piaseczna, Konstancina.
    Np. przedłużenie bocznicy do Siekierek wzdłuż DW721 (wraz z mostem przez Wisłę) i włączenie w linię otwocką gdzieś w Józefowie?

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.