Dodaj do ulubionych

nadczynność tarczycy u osoby starszej(80lat)

12.05.08, 22:09
Witam.Przedstawię problem dotyczący mojej mamy .Mama ma obecnie 79
lat od kilku lat leczona na nadciśnienie i problemy z sercem ale
leczenie odbywało się tylko wizyty kontrolne i tabletki .Ostatnio
jej samopoczucie się pogarszało osłabienie ,bóle serca i
kołatania .1 kwietnia mama zasłabła i została zabrana do szpitala i
tam sie okazało ,ze ma nadczynność tarczycy .TSH 0,000 i zaburzenia
rytmu serca z bradykardią .24 kwietnia po ponownym zasłabnięciu znów
szpital i w trybie pilnym w związu z pauzami w rytmie serca mamie
wszczepiono stymulator i zalecono leczenie nadczynnośći
tarczycy .Jesteśmy już po wizycie u endokrynologa ia nawet dwóch
pierwszy zaleca poddanie mamy jodowaniu tarczycy a drugi proponuje
leczenie .Mama przyjmuje Thyrozol 20 mg raz dziennie .TSH po
miesiącu od leczenie wynosi 0.008 .Poczytuje o chorobach tarczycy
ale nigdzie nie mogę jakoś doczytać co w przypadku osób
starszych .Czy mamy zdecydować się na to jodowanie czy lepiej
spróbować lekami .Acha FT3 i FT4 powyżej normy.Moze jakieś sugestie
i podpowiedzi jaką podjąć decyzje .Bardzo prosze bo jestem już
podłamana .Ostatnio tyle na mnie spada ,ze nie jestem juz w stanie
chyba myśleć .Pozdrawiam .Anka.
Edytor zaawansowany
  • tyrea 12.05.08, 22:51
    Na początek na pewno tabletki, bo działają szybciej i są
    skuteczne. Natomiast nie można ich brać przewlekle, bo mają
    działania uboczne, dlatego potem, po opanowaniu nadczynności
    tarczycy odstawia się leki i podaje jednorazowo dawkę jodu
    radioaktywnego, która niszczy nadmiernie aktywną tkankę w tarczycy i
    likwiduje nadczynność. Przed podjęciem decyzji o podaniu radiojodu
    trzeba zrobić badanie usg tarczycy. Radiojodu nie ma sensu się bać -
    jest to metoda leczenia stosowana od ponad 60 lat na całym świecie z
    bardzo dobrymi efektami, nie szkodząca innym narządom, bezpieczna i
    skuteczna. Pozdrawiam!
  • rak220 13.05.08, 20:33
    Tyrea ,dziękuje bardzo za szybką odpowiedz to mnie troche
    uspokoiło .Mama miała robione USG tarczycy i wyszło ,ze ma dość duzą
    torbiel na lewym płacie .Jeszcze raz dziekuje i moze ktos ma podobny
    problem to prosze sie podzielić doswiadczeniami .Pozdrawiam
  • betka11111 14.05.08, 13:41
    w tym wieku, jeśli mama ma nadczynność, a guzki są bardzo małe i nie
    nadają się do usunięcia poprzez operację, to ja też bym polecała jod.
    No choćby ze względu na kłopoty z sercem, które są w nadczynności.

    Ale, jest pewien problem. Osoby w tym wieku mogą mieć już kłopoty z
    pamięcią, koncentracją, no cóż demencja starcza dopadnie wielu z
    nas. Nie piszę, że Twoja mama ma, ale może mieć.
    A po jodowaniu, gdy wchodzi się w niedoczynność mogą się pojawić
    zaburzenia koncentracji, lekkie zaburzenia pamięci. Do tego jeszcze
    lekka demencja i mamy lekki klops, bo mama mogłaby się denerwować z
    tego powodu.
    Mam nadzieję, ze mama nie ma Alzchaimera? Nie zauważyłaś tego,
    prawda? Liczę na pozytywną odpowiedźsmile
  • betka11111 14.05.08, 13:42
    dodam tylko, ze lepsze są zaburzenia pamięci niż kłopoty z sercem,
    ale po jodzie będzie mama musiała bardzo dbać o dietę, żeby nie
    przytyć
  • betka11111 14.05.08, 13:58
    aha, jeszcze może być:
    - spowolnienie psychoruchowe
    - obniżenie nastroju z jego wahaniami
    - spadek sprawności intelektualnej (to już pisałam)
    - obniżenie popędu seksualnego (to już może mamie nie grozibig_grin)
    - zaburzenia snu typu depresyjnego
  • tyrea 15.05.08, 11:07
    Wszystko to prawda, tyle tylko, że tarczyce osób starszych są
    bardziej oporne na działanie promieniowania i rzadziej oraz znacznie
    wolniej rozwija się u nich niedoczynność, może więc wcale u Mamy
    taka niedoczynność nie wystąpić. Moja znajoma w wieku 75 lat musiała
    dwukrotnie otrzymać jod radioaktywny, bo za pierwszym razem nie
    poskutkowało. Druga dawka była skuteczna, minęły 4 lata i jest
    świetnie, wyniki w normie, czuje się rewelacyjnie! Najlepiej zapytać
    o to lekarza, który leczy radiojodem i ma takie doświadczenia.
    Oczywiście, lepiej mieć kłopoty z pamięcią niż z sercem -
    bezdyskusyjnie. Zyczę Mamie zdrowia i pozdrawiam!
  • rak220 22.05.08, 21:08
    Dziękuję bardzo za wyjaśnienia to mnie trochę uspokoiło .Mama ma już
    wyznaczony termnin na 13 czerwca do szpitala i ma tam mieć zrobioną
    biopsje i jodochwytność .Mama jest osobą sprawną fizycznie jak i
    psychicznie jedynie ma problemy z serce szybciej sie męczy i co
    mamie przeszkadza nie ma smaku ale moze to od leków ? lekarz tak
    sugeruje .Jeszcze raz bardzo dziekuje za posty i przepraszam ,ze
    odrazu nie odpisałam ale nie mialam dostępu do netu .

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka