Pascha Zydowska a Wielkanoc... Dodaj do ulubionych


Nie macie pojecia, jak bardzo ucieszylo mnie poruszenie w watku, wszystkie
ciekawe wypowiedzi, a takze wyciagniecie i nawiazanie do zydowskich tradycji
paschalnych. Dobrze jest bowiem wiedziec nie tylko co na wlasnym podworku, tym
bardziej, ze praktycznie wszystkie religie, nawet tez tzw. prymitywne, maja
wspolne korzenie, o czym nieraz zapominamy, lub nie chcemy pamietac...
Otoz warumek byl wcale blisko, blizej niz wydaje sie tym, ktorzy nie widza
zwiazku miedzy Pesach a Wielkanoca.
Przygotujcie sobie poduchi pod pupy, bo wyklad sie zapowiada, jako ze baba
rosnie a mazurkowe ciasto kruszeje.
Otoz, badacze kultury wcale czesto popelniaja rozne dywagacje porownujac oba
swieta i znajdujac w nich wiele wspolnych elementow. Nie bede wdawac sie w
szczegolowy opis obu swiat i ich przebiegu, bo troche juz powyzej na ten temat
wyguglowano i z wlasnego doswiadczenia opisano. Postaram sie wyjasnic troche
symboliki i zestawic niektore ( nie wszystkie! ) ze znaczen i elementow.

Jak wiemy, Wielkanoc jest swietem ruchomym.. Przypada zawsze na niedziele po
pierwszej wiosennej pelni, czyli między 22 marca a 25 kwietnia.
Pascha zydowska jest interpretowana tez w polaczeniu z wiosna.
Zmartwychwstanie Chrystusa bywa okreslane tez jako wiosna kosmosu. Wraz z nim
bowiem, do zycia budzi sie przyroda. We wczesnochrzescijanskiej tradycji
poczatek wiosny, stanowil "symbol nowego świata, zapoczątkowanego w misterium
paschalnym" ( z W. Hryniewicza, "Pascha Chrystusa..."). Z obchodami Wielkanocy
zwiazana jest rowniez symbolika jajka, to wszyscy wiemy. Juz w kulturach
przedchrzescijanskich jajo oznaczalo narodziny, zycie, odrodzenie i
niesmiertelnosc.
Jajko dla Zydow jest sederowa, swiateczna ofiara, dla chrzescijan zas stalło
sie symbolem Zmartwychwstalego Chrystusa ( z ksiazki K. Czarneckiej: "Geneza i
liturgia").
Warto wiedziec, ze w pierwszych wiekach chrzescijanstwa Kosciol czesto
nawiązywal do żydowskiej Paschy.
Tu rzucam cytatem.
(..) Orygenes jest autorem tekstu "O święcie Paschy", który powstał na
przełomie VI i VII w. Pisze w min, że Pascha stanowi obraz Chrystusa, a nie
Jego męki ["Pisma paschalne"s.23]. Powołuje się na fragment ewangelii według
św. Jana: "Jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak potrzeba, by wywyższył
Syna Człowieczego" (J 8,14). Rozumie więc mękę w związku z prefiguracją węża, a
nie Paschy ["Pisma paschalne", s.24]. Jedynym doskonałym samcem baranka jest
według Orygenesa Chrystus -bez braku i uchybienia ["Pisma paschalne", s.27].
Paschalny baranek musi być upieczony, jego mięso nie może być spożywane na
surowo. Orygenes uznaje mięso baranka za symbol Słowa Bożego. "Jeśli zatem
niektórzy korzystają z samych nagich słów, to spożywają surowe ciało
Zbawiciela" ["Pisma paschalne", s.28]. Ojciec Kościoła interpretuje również te
słowa Księgi Wyjścia, które mówią o konieczności włożenia sandałów i trzymania
w dłoni laski podczas spożywania baranka paschalnego. Sandały na nogach
oznaczają gotowość, by "zadać śmierć członkom, które są na ziemi (...)" ["Pisma
paschalne", s.33]. Laska symbolizuje prawo do roztropnego karcenia, które
posiadają czyści i sprawiedliwi wyznawcy Chrystusa."(..) Koniec cytata...

Pascha zydowska powinna byc spozyta w jednym domu, a mieso baranka nie moglo
zostac wyniesione na zewnatrz. Niektorzy twierdza, ze byla to zapowiedz
istnienia jednego Kosciola, "w którym spożywa się święte ciało Chrystusa".
Teraz dochodzimy do roznych interpretacji przez roznych badaczy, znawcow
religii i historykow. Wielu z nich widzi w zydowskiej Pasech, symbol meki
Chrystusa. Np Chryzostom, ktory jest autorem trzech "Homilii Paschalnych" ,
twierdzi ze Pascha przyniosla ocalenie zydowskich synow pierworodnych,
a "Pascha niebieska" Jezusa ocalila wszystkich ludzi. Jego cytat : "również
dla nas początkiem wiecznego życia jest ofiara prawdziwej Paschy"
I jeszcze:
"Podobnie jak krew baranka ocaliła domy żydowskie od dotknięcia śmierci, tak i
Krew Chrystusa ochroni wierzących przed wieczną zatratą" (z K. Czarneckiej-
"Geneza i liturgia" )
W tradycji zydowskiej Paschy przywoluje sie ofiare Izaaka. Baranek zlozony w
ofierze zamiast syna Abrahama jest zwierzeciem paschalnym, natomiast Izaak
symbolizuje lud odkupiony przez ta ofiare . Ojcowie Kosciola dostrzegaja w
ofierze Izaaka wyobrazenie meki Jezusa. Jak wiemy, motyw krwi i baranka jest
czesto przywolywany.
Zydzi w noc paschalna obchodza pamiatke stworzenia swiata, zawarcia przymierza
z Abrahamem, uwolnienia Jozefa oraz wyzwolenia ich narodu z Egiptu. Wierza, ze
te wydarzenia mialy miejsce w te sama noc. W czasie Paschy czekaja takze na
przyjscie Mesjasza wraz z Mojzeszem i Eliaszem, zmartwychwstanie prorokow i
koniec swiata.
Rowniez dla chrzescijan wyjscie Izraelitow z egipskiej niewoli to nie tylko
zapowiedz smierci i zmartwychwstania Chrystusa, ale takze Jego powtornego
przyjscia podczas Sadu Ostatecznego.
Chrzescijanska Pascha jest czasem nadziei i przejscia od smierci do zycia .
Tak wiec, ani smierc Jezusa, ani baranka paschalnego nie jest powodem do
zaloby. Obie ofiary sa zapowiedzia otrzymania wolnosci i zbawienia ...
Przeczytaj całą dyskusję
  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Bestsellery

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.