Dodaj do ulubionych

5-latka z opóźnionym rozwojem mowy!!!

07.07.10, 13:05
Witam!!! jestem początkującym nauczycielem wychowania przedszkolnego. w
przyszłym roku szkolnym będę mięć w grupie dziewczynkę, która prawie w ogóle
nie mów. matka twierdzi że ma opóźniony rozwój mowy, jest pod stała opieką
logopedów od roku. mówi pojedyncze słowa: mama, tata a inne wypowiada "po
swojemu". jestem załamana, nie wiem jak poradzę sobie z komunikowaniem się z
tym dzieckiem. dodam , że matka twierdzi iż Natalka poczyniła olbrzymie
postępy. proszę napiszcie mi jak mam przygotować się do pracy z takim
dzieckiem. chciałabym jej pomóc, jednakże nie wiem jak.bardzo proszę o
jakiekolwiek nawet najdrobniejsze wskazówki, które będą mi pomocne w pracy z
tym dzieckiem. z góry dziękuję i proszę o rady.
Jola
Obserwuj wątek
    • justysialek Re: 5-latka z opóźnionym rozwojem mowy!!! 13.07.10, 16:44
      Przede wszystkim proszę się nie martwić o komunikację z dzieckiem -
      z pewnością dziecko radzi sobie jakoś z porozumiewaniem się z
      otoczeniem, stosuje jakiś system gestów, własny język. Po jakimś
      czasie i Pani zacznie je rozumieć.
      Nie wiem, na jakim poziomie jest rozumienie dziecka (czy jest to ORM
      samoistny czy łączy się np z niepełnosprawnością umysłową), jednak i
      z tym można dać sobie radę. Wystarczy dużo cierpliwości i zwracanie
      szczególnej uwagi na dziecko - zarówno w trakcie wykonywania zadań
      (np dodatkowe wytłumaczenie zadania indywidualnie) jak i podczas
      zabawy (problemy z porozumiewaniem się z rówieśnikami często
      skutkują agresją i konfliktami).
      Ogólnie zalecałabym:
      - mówić do dziecka normalnie (nie zwracać się do niego używając jego
      specyficznego języka, gestów!) i dużo;
      - starać się włączać dziecko we wszystkie rodzaje aktywności, co
      najwyżej modyfikując jego zadanie albo przydzielając mu specjalną
      rolę (np niech w przedstawieniu będzie odpowiedzialne za odsłanianie
      i zasłanianie kurtyny);
      - nie karcić za złą wymowę i nie poprawiać nagminnie - wystarczy
      służyć mu przykładem;
      - chwalić za sukcesy, choćby malutkie - zetknięcie z grupą
      równieśników uświadomi dziecku jego braki. Trzeba sprawić, aby
      pomimo tego, czuło się akceptowane i pewne siebie, aby nie wycofało
      się z aktywności w grupie;
      - nieocenione są pomoce wizualne, obrazki, obrazki i jeszcze raz
      obrazki smile Wszystko musi być pokazane na konkretach. Świetne
      rezultaty dają również rymowanki, krótkie wierszyki, zabawy
      paluszkowe, proste piosenki.
      Praca z takim dzieckiem opiera się na rozwijaniu słuchu mownego (na
      początek wszelkie zabawy słuchowe np ortofoniczne, rytmiczne,
      muzyczne), usprawnianiu narządów mowy (zabawy oddechowe,
      artykulacyjne), wzbogacaniu słownika czynnego i biernego.
      Nie wiem czy będzie Pani miała czas na pracę indywidualną ale
      elementy tych ćwiczeń można wpleść w zajęcia grupowe.
      Pomysły na konkretne ćwiczenia i zabawy znajdzie Pani np tu:
      "Wczesna interwencja terapeutyczna" Cieszyńska, Korendo
      "Jarmark logopedyczny" M. Malkiewicz
      "Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka" A. Franek, M. Riegel
      "Bajeczki logopedyczne" L. Jaroch-Połom
      "Rymowanki do ćwiczeń ortofonicznych" Bogdańska, Olszewska
      "Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne" A. Tońska-Morawiec

      --
      My pretty mouth will frame the phrases that will
      Disprove your faith in man
      • kotek-48 Re: 5-latka z opóźnionym rozwojem mowy!!! 14.07.10, 22:17
        coz to za rady dla nauczycielki ktora martwi sie o komunikacje
        dziecka i bardzo dobrze gesty w powiazaniu z odpowiednimi slowami
        pomagaja dziecku zrozumiec co sie do niego mowi uczy sie odczytywac
        z ust dlatego trzeba zachowac kontakt wzrokowy z dzieckiem mowic
        pomalu i wyraznie zwracac uwage na prace ust,i do tego wykonywac
        odpowiednie znaki tak jak przy rozmowie z dziecmi nieslyszacymi lub
        niedoslyszacymi opracuje pani sobie pare zwrotow typu dzien dobry i
        jednoczesnie podnosimy dlon do gory lub pic i wykonujemy ruch jak
        przy piciu ze szklanki,
        • justysialek Re: 5-latka z opóźnionym rozwojem mowy!!! 15.07.10, 21:39
          kotek-48 napisała:

          > coz to za rady dla nauczycielki ktora martwi sie o komunikacje

          To do mnie to pytanie?

          Mała sugestia, skoro już Pani chodzi za mną po wszystkich wątkach:
          czy wie Pani, co jeszcze pomaga w komunikacji?
          Używanie znaków interpunkcyjnych w tekście pisanym...
          --
          My pretty mouth will frame the phrases that will
          Disprove your faith in man
            • justysialek Re: 5-latka z opóźnionym rozwojem mowy!!! 17.07.10, 17:01
              Autorka wątku nigdzie nie napisała, że dziecko jest niepełnosprawne
              umysłowo i ma zaburzone rozumienie w takim stopniu, żeby trzeba było
              do niego się zwracać za pomocą gestów...

              Nie "mówię co mi ślina na język przyniesie", tylko piszę to, co
              wynika z mojego doświadczenia zawodowego.
              Chyba wszyscy na tym forum jesteśmy wykwalifikowanymi logopedami,
              więc nie ma się co spierać na temat swoich kompetencji.

              Zamiast się kłócić proszę napisać autorce coś więcej, podać
              literaturę, która popiera Pani argumenty i pozwolić jej ocenić,
              które rady jej bardziej pomogą.

              ...i ponownie radzę wyluzować!


              --
              My pretty mouth will frame the phrases that will
              Disprove your faith in man
              • kotek-48 Re: 5-latka z opóźnionym rozwojem mowy!!! 30.07.10, 01:41
                wyluzowana jestem doskonale nie pisalam o deficytach umyslowych
                tylko sluchowych prosze czytac dokladniej a jak sie nie rozumie co
                to deficyty organiczne lub funkcjonalna to sprawdzic w ksiazce a
                jezeli dziecko malo mowi to trzeba wszystko zbadac i wyeliminowac a
                potem wiadomo co robic calkiem proste prawda
                • justysialek Re: 5-latka z opóźnionym rozwojem mowy!!! 02.08.10, 17:02
                  Z pierwszego postu wynika, że dziecko jest pod opieką logopedy od
                  roku - zapewne zlecił on podstawowe badania. Autorką postu jest
                  nauczycielka z przedszkola (nie ma ona kompetencji do kierowania
                  dziecka na badania!) i to ona - nie logopeda - prosiła o porady.
                  W danej chwili nie mamy żadnych informacji na temat tego, czy
                  dziecko posiada deficyt słuchu! W związku z tym Pani uwagi uważam ze
                  bezzasadne - dlatego radzę na przyszłość powściągliwość w krytyce
                  wypowiedzi innych osób.

                  --
                  My pretty mouth will frame the phrases that will
                  Disprove your faith in man
                  • kotek-48 Re: 5-latka z opóźnionym rozwojem mowy!!! 02.08.10, 22:26
                    kazdy dobrze do pracy przygotowany logopeda podkreslam jeszcze raz dobrze
                    kieruje dziecko na badania sluchu jak to w polsce wygladalo i wyglada wiem
                    dokladnie bo jestem 2-3 razy w roku w polsce i takie glupie wymadrzanie
                    jest po prostu szkodzace dziecku i pani ktora sie chce bardzo dobrze
                    przygotowac do pracy z dzieckiem czapka z glowy badanie audytywnych
                    funkcji jezeli pani wie co to jest jest wazne przy zaburzeniu rozwoju mowy
                    a wszystkie inne bzdury do kosza wyrzucic
                    • zawszelolka123 Re: 5-latka z opóźnionym rozwojem mowy!!! 23.08.10, 10:27
                      Witam nie było mnie chwilę na forum i widzę że rozpętała się nie lada burza wink)
                      a tak całkiem serio to dziewczynka jest po wszytkach badaniach, nie ma
                      stwierdzonego upośledzenia umysłowego czy wady słuchu. z obserwacji i opinii
                      innych stwierdzony przez logopedę opóźniony rozwój mowy spowodowany jest głównie
                      zaniedbaniem ze strony rodziców, a także lekarza rodzinnego, który do lat 3 czy
                      4 nie kazał matce przejmować się tym, że dziecko nie mówi, że jest to normalne (
                      a tak nie było). inne nauczycielki mówiły mi,że mama tej dziewczynki ma
                      prawdopodobnie lekki stopień upośledzenia umysłowego, ale to tylko zasłyszane
                      informacje....
                      • soniolitta Re: 5-latka z opóźnionym rozwojem mowy!!! 23.08.10, 15:33
                        Jak rozumiem, pozna Pani dziecko dopiero we wrześniu. Sama Pani zauważy, jakie
                        problemy dziewczynka będzie miała (kontakt wzrokowy, werbalny z rówieśnikami, z
                        Panią itd.). Trzeba dać sobie i dziecku kilka tygodniu na oswojenie i zapoznanie
                        z otoczeniem. Będzie też Pani miała porównanie z innymi dziećmi. Może gdy
                        wystąpi konkretny problem, to będziemy mogły Pani konkretnie coś doradzić. Jeśli
                        to zaniedbanie, to jest to kwestia nadrobienia zaległości. Może być trudno, ale
                        na pewno Pani sobie poradzi, zwłaszcza, że nie jest Pani sama (opieka pediatry,
                        logopedy).
                        Pozdrawiam!

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka